In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Ananas » do nov 29, 2012 12:37

Butternutkin schreef:
Wen schreef:(y)
Dierlijk eiwit is veel belastender voor de nieren. Dus het zou best kunnen dat jouw kat zich beter voelt met vegan voer.
Ik zou ze wel goed opvolgen. De enige problemen die met vegan voer wel eens durven voorkomen zijn overgeven en blaasgruis. Dus zolang ze zich goed voelt en niet meer naar de bak gaat om vaker te plassen , zou dit wel eens ideaal voer voor haar kunnen zijn :hippy:
Sorry, maar sowieso denk ik niet dat een kat plantjes hoort te eten.
Dat is toch weer typisch op gevoel inspelen... Jesse's kat eet geen plantjes, maar uitgebalanceerde brokjes.

Ananas

Bericht door Ananas » do nov 29, 2012 12:39

TonyJello schreef: Ze delen per dag één klein blik niet-vegan natvoer met zijn drieën, waarvan ik 's morgens de ene helft geef en 's avonds de andere helft met een flinke scheut (gekookt) lauw water erdoor geroerd. En verder krijgen ze als ze om eten vragen een beetje droogvoer wat nu half om half vegan en niet-vegan is.
Heb je dit al eens geprobeerd bij je katten? http://www.vega-life.nl/webshop/product ... ts_id=1688

Mijn kater is er dol op en de poes ook, hoewel zij het na een paar dagen wat saai vindt worden en het dan vooral eet als ik er lekker veel edelgist doorheen doe (is ook erg gezond voor ze dus is geen ramp).

Vooral zijn ze dol op het natvoer van Vegusto, maar Benevo is wat makkelijker aan te komen hier via Vega-Life.

TonyJello

In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door TonyJello » do nov 29, 2012 12:55

Ja, ik heb het zien staan bij Vega-Life, maar 2,55 per blikje... zoveel geld heb ik niet :oops:

jojo

Bericht door jojo » do nov 29, 2012 14:47

Mijn hond krijgt veganistische brokken en doet het daar prima op. Maar ik denk dat ze ook kauw'botten' nodig heeft om haar gebit goed te houden. Heeft iemand een idee hoe ik daar aan kan komen? Ben al in verschillende dierenwinkels geweest voor veganistische kauwdingen en die wisten van niks. Het moeten niet van die 'hapslikweg' botjes zijn, maar echte knaag dingen waar ze wat langer mee kan doen. Een adresje in Groningen zou super zijn, maar wil anders ook wel via internet bestellen.

Wen

Bericht door Wen » do nov 29, 2012 15:14

Ja, dat vnd ik toch ook te duur.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do nov 29, 2012 15:25

jojo schreef:Mijn hond krijgt veganistische brokken en doet het daar prima op. Maar ik denk dat ze ook kauw'botten' nodig heeft om haar gebit goed te houden. Heeft iemand een idee hoe ik daar aan kan komen? Ben al in verschillende dierenwinkels geweest voor veganistische kauwdingen en die wisten van niks. Het moeten niet van die 'hapslikweg' botjes zijn, maar echte knaag dingen waar ze wat langer mee kan doen. Een adresje in Groningen zou super zijn, maar wil anders ook wel via internet bestellen.
Wil ze niet op zo'n stuk touw kauwen met van die knopen er in?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 29, 2012 21:20

Tandjes poetsen? :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr nov 30, 2012 10:30

jojo schreef:Mijn hond krijgt veganistische brokken en doet het daar prima op. Maar ik denk dat ze ook kauw'botten' nodig heeft om haar gebit goed te houden. Heeft iemand een idee hoe ik daar aan kan komen? Ben al in verschillende dierenwinkels geweest voor veganistische kauwdingen en die wisten van niks. Het moeten niet van die 'hapslikweg' botjes zijn, maar echte knaag dingen waar ze wat langer mee kan doen. Een adresje in Groningen zou super zijn, maar wil anders ook wel via internet bestellen.
Ik heb twee van dit soort botten aan Max gegeven. Hij doet er inmiddels al jaren mee en maakt er eigenlijk dagelijks gebruik van: http://www.nylabone.nl/home.html

jojo

Bericht door jojo » vr nov 30, 2012 11:00

Dank voor jullie reakties! Touw met knopen wil ze niet en haar tanden poetsen is met gevaar voor eigen leven :)
Maar die Dinobone en Nylobone lijkt mij wel wat. Maar wat een keuze zeg!!! Welke heb jij Rick?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr nov 30, 2012 11:22

jojo schreef:Dank voor jullie reakties! Touw met knopen wil ze niet en haar tanden poetsen is met gevaar voor eigen leven :)
Maar die Dinobone en Nylobone lijkt mij wel wat. Maar wat een keuze zeg!!! Welke heb jij Rick?
Ik heb de peak-o-bella
http://www.brokjes.com/UPGRADE/2738-thi ... -bella.jpg
en een normale:
http://www.discount4pets.nl/media/catal ... /49510.jpg
Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht. Ze hebben ze daar lang niet allemaal.
Ik weet niet wat voor hond je hebt, je moet het een beetje afstemmen op zijn grootte.

Als kadootje heb ik eens deze gehad:http://www.nylabone.nl/productimages/DBZ001A.jpg (die groene), en die had hij in een dag op....Dat is niet helemaal de bedoeling, al kan het ook niet veel kwaad. Die andere daar heeft hij nauwelijks nog iets van afgekregen...

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 30, 2012 14:17

Ananas schreef:
Butternutkin schreef:
Wen schreef:(y)
Dierlijk eiwit is veel belastender voor de nieren. Dus het zou best kunnen dat jouw kat zich beter voelt met vegan voer.
Ik zou ze wel goed opvolgen. De enige problemen die met vegan voer wel eens durven voorkomen zijn overgeven en blaasgruis. Dus zolang ze zich goed voelt en niet meer naar de bak gaat om vaker te plassen , zou dit wel eens ideaal voer voor haar kunnen zijn :hippy:
Sorry, maar sowieso denk ik niet dat een kat plantjes hoort te eten.
Dat is toch weer typisch op gevoel inspelen... Jesse's kat eet geen plantjes, maar uitgebalanceerde brokjes.
Echt geen zin om weer deze discussie te starten, maar ik ben het een beetje zat dat het zogenaamd steeds over mijn 'gevoel' gaat en dat mijn mening, en als ik zo vrij mag zijn: die goed onderbouwd is, zo wordt afgeschreven. Dus als je uitgebalanceerde brokjes uit karton maakt met toegevoegd vitaminen en mineralen dan is het ineens goed? Dat is namelijk hetzelfde idee hoor, als je er een brokje van perst zijn die plantjes (oh sorry, het zijn geen plantjes het is afval dat over is van de plantjes nadat alle voedingsstoffen eruit gehaald zijn voor ons en daarna zijn ze kapot gekookt en tot pulp gemaakt) ineens wel geschikt voor het verteringsstelsel van een kat? Reden nummer 1 dat je kat ziek wordt heeft te maken met de PH van het eten. Die is namelijk te hoog, de urine wordt basisch --> tadaaa zieke kat. Dan moet je er dus niet nog maar basisch voedsel inpompen. Hetzelfde gebeurt bij ons, maar dan omgekeerd, spannend he? Misschien maakt dit het duidelijker? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=05zhL1YUd8Q

Nogmaals, ik val niemand aan die zijn katten vegan voert, ik begrijp die keuze heel goed. Maar ik vind het gevaarlijk dat mensen doen alsof dit het ideale kattenvoer is.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jojo

Bericht door jojo » vr nov 30, 2012 15:41

Dank je wel Rick!!!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr nov 30, 2012 16:08

Butternutkin schreef:Echt geen zin om weer deze discussie te starten, maar ik ben het een beetje zat dat het zogenaamd steeds over mijn 'gevoel' gaat en dat mijn mening, en als ik zo vrij mag zijn: die goed onderbouwd is, zo wordt afgeschreven. Dus als je uitgebalanceerde brokjes uit karton maakt met toegevoegd vitaminen en mineralen dan is het ineens goed? Dat is namelijk hetzelfde idee hoor, als je er een brokje van perst zijn die plantjes (oh sorry, het zijn geen plantjes het is afval dat over is van de plantjes nadat alle voedingsstoffen eruit gehaald zijn voor ons en daarna zijn ze kapot gekookt en tot pulp gemaakt) ineens wel geschikt voor het verteringsstelsel van een kat? Reden nummer 1 dat je kat ziek wordt heeft te maken met de PH van het eten. Die is namelijk te hoog, de urine wordt basisch --> tadaaa zieke kat. Dan moet je er dus niet nog maar basisch voedsel inpompen. Hetzelfde gebeurt bij ons, maar dan omgekeerd, spannend he? Misschien maakt dit het duidelijker? ;)

Nogmaals, ik val niemand aan die zijn katten vegan voert, ik begrijp die keuze heel goed. Maar ik vind het gevaarlijk dat mensen doen alsof dit het ideale kattenvoer is.
Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel: Ik ben het er in ieder geval over eens dat veganbrokjes niet ideaal zijn voor de kat. Ik weet niet wat ideaal is. Ik denk dat de veganbrokjes goed genoeg zijn voor de kat. Ik vind dat iedereen die besluit over te stappen op veganbrokjes de gezondheid van de kat goed in de gaten moet houden. Maar dat is eigenlijk geen verschil met iemand die geen veganbrokjes geeft. Als je kat ziek is, vertel de dierenarts dan dat de kat veganbrokjes krijgt. Ik geloof helemaal niet dat er maar 1 ideale voeding is voor de kat. Ik ben ook niet op zoek naar de ideale voeding voor de kat, maar naar de ideale situatie. En die bestaat er uit dat ik ook in de afweging meeneem de belangen van andere dieren.
Jij zegt hierboven dat katten ziek worden van andere voeding dan het ideale voer. Tot nu toe zie ik dat bij mijn eigen katten nog niet terug. En jij werpt je iedere keer op als kattenvoedingdeskundige en scheept mensen af die geen probleem hebben met veganbrokjes als mensen die er geen verstand van hebben. Zelfs dierenartsen noem je leken, maar ik zou niet weten waarom jij er meer verstand van zou hebben dan een dierenarts, zelfs niet als die dierenarts maar 1 uur college er over gehad heeft.
Bovendien zijn mijn katten gek op het voer dat zij nu krijgen. Iedere avond, nog voordat ik zelf heb gegeten, staan 2 katten en 1 hond te wachten tot ik klaar ben met eten en hun eten klaar zet.
De reden dat wij iedere keer langs elkaar heen praten is dat jij uit gaat van de ideale voeding en (ieder geval) ik het heb over de ideale situatie. Ik heb geen enkele keer beweerd dat bijv. rauwvlees voeding een slechte voeding is voor de kat. Het is slechte voeding voor de dieren die gegeten worden, en ik denk niet voor de kat die het eet.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr nov 30, 2012 16:10

jojo schreef:Dank je wel Rick!!!
Kauwbotjes die hij wel kan opeten:
http://www.vega-life.nl/webshop/product ... ts_id=2255
Zijn vrij prijzig, maar mijn hond is er wel gek op.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » vr nov 30, 2012 18:44

Rick schreef:
Butternutkin schreef:Echt geen zin om weer deze discussie te starten, maar ik ben het een beetje zat dat het zogenaamd steeds over mijn 'gevoel' gaat en dat mijn mening, en als ik zo vrij mag zijn: die goed onderbouwd is, zo wordt afgeschreven. Dus als je uitgebalanceerde brokjes uit karton maakt met toegevoegd vitaminen en mineralen dan is het ineens goed? Dat is namelijk hetzelfde idee hoor, als je er een brokje van perst zijn die plantjes (oh sorry, het zijn geen plantjes het is afval dat over is van de plantjes nadat alle voedingsstoffen eruit gehaald zijn voor ons en daarna zijn ze kapot gekookt en tot pulp gemaakt) ineens wel geschikt voor het verteringsstelsel van een kat? Reden nummer 1 dat je kat ziek wordt heeft te maken met de PH van het eten. Die is namelijk te hoog, de urine wordt basisch --> tadaaa zieke kat. Dan moet je er dus niet nog maar basisch voedsel inpompen. Hetzelfde gebeurt bij ons, maar dan omgekeerd, spannend he? Misschien maakt dit het duidelijker? ;)

Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel: Ik ben het er in ieder geval over eens dat veganbrokjes niet ideaal zijn voor de kat. Ik weet niet wat ideaal is. Ik denk dat de veganbrokjes goed genoeg zijn voor de kat. Ik vind dat iedereen die besluit over te stappen op veganbrokjes de gezondheid van de kat goed in de gaten moet houden. Maar dat is eigenlijk geen verschil met iemand die geen veganbrokjes geeft. Als je kat ziek is, vertel de dierenarts dan dat de kat veganbrokjes krijgt. Ik geloof helemaal niet dat er maar 1 ideale voeding is voor de kat. Ik ben ook niet op zoek naar de ideale voeding voor de kat, maar naar de ideale situatie. En die bestaat er uit dat ik ook in de afweging meeneem de belangen van andere dieren.
Jij zegt hierboven dat katten ziek worden van andere voeding dan het ideale voer. Tot nu toe zie ik dat bij mijn eigen katten nog niet terug. En jij werpt je iedere keer op als kattenvoedingdeskundige en scheept mensen af die geen probleem hebben met veganbrokjes als mensen die er geen verstand van hebben. Zelfs dierenartsen noem je leken, maar ik zou niet weten waarom jij er meer verstand van zou hebben dan een dierenarts, zelfs niet als die dierenarts maar 1 uur college er over gehad heeft.
Bovendien zijn mijn katten gek op het voer dat zij nu krijgen. Iedere avond, nog voordat ik zelf heb gegeten, staan 2 katten en 1 hond te wachten tot ik klaar ben met eten en hun eten klaar zet.
De reden dat wij iedere keer langs elkaar heen praten is dat jij uit gaat van de ideale voeding en (ieder geval) ik het heb over de ideale situatie. Ik heb geen enkele keer beweerd dat bijv. rauwvlees voeding een slechte voeding is voor de kat. Het is slechte voeding voor de dieren die gegeten worden, en ik denk niet voor de kat die het eet.
Katten zijn ook dol op Whiskas en dat is ook troep. Het argument dat 'ze er gek op zijn' is geen argument. Er zijn mensen die zijn gek op fastfood = ook niet gezond. Een kat is een vleeseter en niet een slim-door -de-fabrikant-in elkaar-geknutselde-plantaardig brokjes-eter.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 30, 2012 22:29

Ik denk dat Barbera het goed samenvat.

Ik denk dat we sowieso van mening verschillen over het onderwerp omdat er vanuit wordt gegaan dat brokjes wel goed zijn voor een kat. Als je dat als uitgangspunt neemt dan zijn die vegan brokjes inderdaad net zo goed (of slecht) en dan zijn we gewoon uitgepraat. Katten drinken nagenoeg niet, met alle gevolgen van dien. Ze zijn dan ook constant in een lichte vorm van uitdroging op een dieet van brokjes.

" Ik geloof helemaal niet dat er maar 1 ideale voeding is voor de kat. Ik ben ook niet op zoek naar de ideale voeding voor de kat, maar naar de ideale situatie. En die bestaat er uit dat ik ook in de afweging meeneem de belangen van andere dieren. "

Dit is toch helemaal een prima keuze dan? Ik zeg niet dat alle katten ziek worden van vegan kattenvoer, evenmin dat alle katten ziek worden van Whiskas of dat alle mensen ziek worden van een dieet met veel dierlijk vet, suiker, zout, koffie etc. Ik vind het alleen kwalijk als iemand zegt dat vegan kattenvoer goed of zelfs ideaal is voor katten. Het is goed voor de dieren die niet in het voer belanden. Net zoals brokjes goed zijn voor het baasje, want vers vlees of voer uit een blikje is zo'n gedoe/stinkt zo.

Ik ben geen voedingsdeskundige en dat zeg ik ook niet. Ik krijg wel heel sterk de indruk dat ik me een stuk meer verdiept heb in het onderwerp dan menig persoon hier, ik kan er naast zitten hoor. En zoals ik al eerder gezegd heb, dierenartsen raden je standaard Royal Canin/Hills aan. Met lekker weinig vocht en veel plantaardige toevoegingen: "Ideale voeding mevrouwtje/meneertje!" En dan worden ze ondertussen dus dik gesponsord door deze bedrijven.
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr nov 30, 2012 23:50

Ik denk dat het niet erg is dat er van mening verschild wordt, maar de reactie van ananas over het op gevoel inspelen slaat denk ook vooral op hoe het gebracht wordt en niet zozeer dat de mening verschild.

Het hebben over 'plantjes' geeft duidelijk een emotie aan omdat je het als plantje kenmerkt, terwijl dat veganistisch voeding toch echt wel even wat anders is dan plantjes geven aan een kat. En als je zo in de discussie stapt dan is dat wat oneerlijk. Ik heb dat al eerder getracht uit te leggen. Het voedsel kan mss volgens jouw visie slecht zijn, maar het is voedsel wat ontwikkeld is door kattenvoedingsdeskundigen, dierenartsen enzo. en om het dan over 'plantjes' te hebben en later over 'karton' doet m.i. onrecht aan de andere in de discussie. Dus laten we de gewoon de producten bij naam noemen en niet als andere producten benoemen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za dec 01, 2012 0:43

We weten toch allemaal waar ik het over heb? Sorry als ik iemand beledigd heb door het over 'plantjes' of 'karton' te hebben, maar in mijn ogen is bietenpulp of maisafval precies dat. Ik kan er ook niks aan doen dat ze dat gebruiken. Het is geen voedsel, ook niet voor een kat. In een normale brok zit dan nog iets van vleesafval, daar kan een kat wel iets mee (maar liever niet helemaal uitgedroogd).
Linda mcCartney

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za dec 01, 2012 13:02

Barbera schreef:Katten zijn ook dol op Whiskas en dat is ook troep. Het argument dat 'ze er gek op zijn' is geen argument. Er zijn mensen die zijn gek op fastfood = ook niet gezond. Een kat is een vleeseter en niet een slim-door -de-fabrikant-in elkaar-geknutselde-plantaardig brokjes-eter.
Het is geen argument voor wat betreft de gezondheid, dat ben ik natuurlijk met je eens. Het is wel een argument voor het welbevinden van de kat. Ik begrijp dat mensen gezondheid belangrijk vinden, maar als ik naar mezelf kijk, dan vind ik het soms prettiger ongezonde dingen te doen, omdat die ook iets opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van alcohol. Voor mijn gezondheid niet ok, maar ik heb er wel plezier van. En zo ook natuurlijk met patat, etc.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za dec 01, 2012 13:52

Maar Rick, eet jij elke dag patat? :)
Linda mcCartney

Plaats reactie