In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door TonyJello » za okt 06, 2012 16:57

punkrockmetal schreef:In vind het werk van die kunstenaar echt prachtig!
En wat een leuk topic, ik had het nog niet gezien.
Ja, je 'moet' af en toe maar eens de tijd nemen om topics te besnuffelen. Er zijn er heel veel. :D
Nog 20 berichten en je hebt ook toegang tot Café de Zonnebloem! :grin:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za okt 06, 2012 18:35

Ik ben zelf een bijna afgestudeerd gedragstherapeut voor katten, en kan je vertellen dat katten helaas niet 'trots' (of jaloers) kunnen zijn. Wij zien dat zo omdat we het moeilijk vinden om naar dieren te kijken zonder daar menselijke emoties in the zien, antropomorfisme heet dat. Een kat is geen klein mensje in een bontjasje, dus er zal echt een goede reden zijn waarom hij zijn prooi meeneemt naar het 'nest' en aan ons presenteert. Het blijft een vreemd verschijnsel, vooral omdat katten zo op zichzelf gericht zijn en maar weinig sociaal gedrag vertonen in vergelijking met andere diersoorten. Als je een groep duiven hebt, en een duif schrikt en vliegt weg, dan zal de rest hem direct volgen. Als je een groep katten hebt, en een kat schrikt en rent weg, zal de rest eerst gaan kijken waar hij van schrok en vervolgens voor zichzelf besluiten of hij daar weg van wil rennen. Ook is de communicatie tussen katten verre van ideaal, terwijl deze tussen bijvoorbeeld honden juist zeer goed verloopt. Bij katten zie je dat ze ook vaak 'infantiel' gedrag naar hun eigenaars vertonen, dus communicatie die je ziet tussen kitten en moederkat (hoge miauwtjes, staartje omhoog bij begroeting), waarschijnlijk gewoon bij gebrek aan beter.

Beetje jammer als ze een prooi dan vervolgens niet opeten. Als je denkt dat zo'n muis niet vergiftigd is of iets dergelijks zou je hem in de koelkast kunnen bewaren en tijdens het volgende eetmoment van je kat kunnen aanbieden. Anders vind ik het een beetje sneu dat die muis voor niets dood is gegaan.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » za okt 06, 2012 18:51

Interessant om kattengedragstherapeut te zijn! Wat voor werk ga en kan je dan doen?

Ik persoonlijk zoek nooit naar menselijke trekken in dieren, ik doe mijn best hen te begrijpen. Honden vind ik makkelijker te begrijpen, maar daar heb ik dan ook meer ervaring mee.

De katten die bij mij wonen eten zo goed als altijd de muizen op, hoor. Gelukkig wel. Maar soms hebben ze een woelrat en die lusten ze schijnbaar niet.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za okt 06, 2012 18:58

Oh bah, ik zou ze echt met dode woelrat/muis whatever de tuin insturen hoor :lol:

Ja, wat voor werk je dan kan doen. Je kan langsgaan bij mensen als ze een probleem hebben met hun kat. Een soort Martin Gaus idee. Het zou leuk zijn als ik hier iets mee kan verdienen, maar het is voor mij op het moment in ieder geval echt iets voor erbij.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » za okt 06, 2012 19:03

Aha! Ken je hem? (De katten- Cesar Millan.)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za okt 06, 2012 20:47

Ja hij is leuk :)
Linda mcCartney

Wen

Bericht door Wen » za okt 06, 2012 20:58

katten helaas niet 'trots' (of jaloers) kunnen zijn]
Ik leef zelf al jaren tussen een groep katten en ik heb me ook verdiept in kattengedrag(stherapie).
En ze kunnen wel degelijk jaloers of trots zijn. Bv soms bekijkt een kat mij jaloers als ik een andere kat aai om wat later de gestreelde kat lastig te vallen :)
En zo heb ik echt wel veel voorbeelden. Ik ben het met je eens dat er altijd gevaar is voor antropomorfisme. Maar in deze samenleving zie ik toch VEEL vaker het tegenovergestelde: nl het gedacht dat dieren niet zo'n complexe emoties (en gedachten) hebben.

Wel leuk dat je gedragstherapie studeert. Waar?
Ik vind Jackson Galaxy geweldig. Hij heeft trouwens ook een boek geschreven. Heeft iemand hier het gelezen?

punkrockmetal

Bericht door punkrockmetal » za okt 06, 2012 21:01

Wauw lijkt me echt leukom die studie te doen Butternutkin!

sorry maar even :offtopic: , ik ken een kat die altijd de aandacht willen en als je een andere kat/leven wezen aandacht geeft gaat ze hem/haar wegjagen om dan bij mij weer om aandacht te komen vragen. Als dat geen jaloezie is, wat is dan de reden? Ziet ze mij als haar bezit ofzo?

Edit; Zen bij deze geld de vraag ookvoor jou ;p
Turn on channel seven at a quarter to eight, you see the same damn thing it's just a different day. And no one really know why this is happening, but it's happening.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za okt 06, 2012 21:21

punkrockmetal

Bericht door punkrockmetal » za okt 06, 2012 21:26

yep haha.
Ik hou van die kat (':
Turn on channel seven at a quarter to eight, you see the same damn thing it's just a different day. And no one really know why this is happening, but it's happening.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za okt 06, 2012 21:28

Ja, ik kende deze. :D
Laatst gewijzigd door TonyJello op za okt 06, 2012 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za okt 06, 2012 21:28

Kijk, het feit is: kat ziet jou andere kat aaien en vraagt ook aandacht/valt andere kat aan. Dit is dus enkel wat je ziet.

Wij hangen daar het label aan: de kat is jaloers. Want in hetzelfde geval zou het betekenen dat wij jaloers zijn. Dat is dus een antropomorfisme.

Als je enkel en alleen naar het gedrag kijkt, en even niet met mensenmaatstaven (want die hebben ze niet) dan zie je dat er ook andere mogelijke verklaringen zijn van het gedrag. Bijvoorbeeld: kat 1 'neemt' iets dat van kat 2 is. Je zit bijvoorbeeld in de woonkamer, de woonkamer kan het bezit (territorium) van kat 1 zijn. Dit kan ook alleen zo zijn op bepaalde tijden van de dag (ligt heel ingewikkeld in elkaar). Kat 1 pikt dus niet dat kat 2 bij zijn bron (aandacht eigenaar) zit op dat moment van de dag, want dat was niet hun 'afspraak'.

Buiten dat, als je kat 1 aait en kat 2 wil ook kan dat ook gewoon zeggen dat hij ziet dat er op dat moment aandacht gegeven kan worden. Hij zou gek zijn als hij dan niet zou proberen om wat aandacht te krijgen, toch? Om jaloers te zijn moet je wel een erg goed en uitgebreid begrip hebben van wat de ander voelt. En dat hebben maar weinig diersoorten.

Neem van mij aan dat katten geen ingewikkelde menselijke emoties kennen. Ze hebben natuurlijk wel gevoelens, het zijn prachtige dieren die gewaardeerd moeten worden op hun eigen, unieke manier. Geen mensjes in bontjasjes dus. Dat betekent natuurlijk niet dat je er geen band mee kan hebben.

Er zijn zover ik weet op dit moment in Nederland twee officiële opleidingen voor kattengedragstherapie, bij Tinley en bij Martin Gaus.
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 06, 2012 22:07

Vegantastic schreef:Kennen jullie deze al?
http://www.youtube.com/user/simonscat?f ... sults_main
Haha, grappig :)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 08, 2012 10:54

Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 08, 2012 13:58

Ja, zéker duidelijk!

En wat ik er even uitpak is: "Zo kan de claim ‘met rund’ betekenen dat er slechts vier procent rundvlees in een product zit. Als dit aan de hand van vers vlees gemeten is, blijft er als droog bestanddeel zelfs nog minder van over. Daarnaast is het vaak niet eens vier procent van het totale voer maar alleen van het vleesbestanddeel. Hierdoor valt het werkelijke percentage van het aangeprezen ingrediënt fors lager uit."

Katten zijn dan nog nét geen veganisten.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 08, 2012 20:01

Ik vind dat echt een verschrikkelijk stuk.

Met name door dit stukje:
Lief voor uw dier
Achter de verwennerij van uw huisdier kan veel dierenleed schuilgaan. Zo zijn veel producten door middel van dierproeven getest en maakt men op grote schaal gebruik van reststromen uit de bio-industrie, wat de associatie met dierenliefde ongeloofwaardig maakt. Kortom, wilt u vandaag uw dier in de watten leggen? Denk dan goed na voordat u uw winkelkarretje vult.
Je moet je wel heel druk maken over de proefdieren die gebruikt zijn, maar blijkbaar niet over de dieren die zelf verwerkt zitten in het voer!
Hoeveel proefdieren zijn gebruikt voor het blikje voer? Hoeveel dieren zijn er terechtgekomen in het blikje? Zijn de dierproeven erger dan de bio-industrie?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 08, 2012 20:51

Nou allebei dus. Ze zeggen toch ook de het vlees uit de bio-industrie komt? Ik weet dat de gemiddelde veganist zegt van het maakt niks uit, maar ik geloof in stapjes. Dus ja, liever nu alleen maar biologisch vlees/vlees met beter leven sterren dan bio-industrie. Als het ooit nog zover komt kunnen we slachtmethodes gaan aankaarten. Mensen worden steeds een beetje meer 'wakker', 50 jaar geleden zat niemand met dierenleed. Ik hoop dat het merendeel in de toekomst gewoon helemaal ophoudt met vlees eten.

http://www.iamscruelty.com/
Linda mcCartney

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 08, 2012 21:12

Butternutkin schreef:Nou allebei dus. Ze zeggen toch ook de het vlees uit de bio-industrie komt? Ik weet dat de gemiddelde veganist zegt van het maakt niks uit, maar ik geloof in stapjes. Dus ja, liever nu alleen maar biologisch vlees/vlees met beter leven sterren dan bio-industrie. Als het ooit nog zover komt kunnen we slachtmethodes gaan aankaarten. Mensen worden steeds een beetje meer 'wakker', 50 jaar geleden zat niemand met dierenleed. Ik hoop dat het merendeel in de toekomst gewoon helemaal ophoudt met vlees eten.

http://www.iamscruelty.com/
In welke kleine stapjes geloven zij dan? Ik zie geen aanbevelingen. Het is een artikel vol met problemen zonder oplossingen. Elke oplossing die je zou kunnen bedenken wordt ergens in het artikel ook wel als probleem naar voren gebracht.

Je kunt op vele manieren kleine stapjes nemen, maar ik zou het nemen van kleine stapjes op een heel andere manier aanpakken. Ik zou in ieder geval de goede kant op willen lopen als ik kleine stapjes zet.

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 08, 2012 21:19

Ik ben het hier eens met Rick. Het stuk is op dat punt erg hypocriet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 09, 2012 0:57

Ik vond dat foodwatch daar een beetje de plank missloeg.

Plaats reactie