In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Brent » wo okt 22, 2014 17:57

Ik heb er niets op tegen, ik ben niet veganist, ik omarm niet de filosofie dat je als mens de dieren niet moet gebruiken voor je eigen genoegens.

Eerlijk gezegd ben ik er enerzijds zelfs wel voor, want een dier dat intensief in contact komt met mensen, vooral ook honden denk ik, die maken een grotere kans om later direct als mens te reincarneren omdat ze hun hond zijn niet meer onbeperkt kunnen botvieren en steeds in aanraking zijn gekomen met mensen en hun sfeer.

Maar toch zie ik ook veel fysieke ellende (plas op moeten houden bijvoorbeeld, afwijkingen door doorfokken), eenzaamheid bij honden en vogels en vooral de pijn dat ze hun dier zijn te weinig kunnen beleven.
Het heeft meerdere kanten.
Maar volgens de veganistische zienswijze is het denk ik niet vegan om ze in huis te houden, ook niet als je ze opvangt vanuit ergere ellende. Je houdt ook het beeld in stand dat het normaal zou zijn.
Die boer die zijn koeien meestal op stal heeft staan en ze goed verzorgt denkt ook vanuit zijn hart dat hij goed bezig is, hij ziet die beesten niet zoals runderen die in de Oostvaarderse plassen een volkomen ander en veel rijker leven leiden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » wo okt 22, 2014 18:12

Die vgl slaat toch nergens op

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » do dec 11, 2014 18:10

Een kat veganistisch voeren en niet buiten laten (zonder ketting uiteraard) vind ik erg dicht tegen dierenmishandeling.
Een kat is een vleeseter en heeft vrijheid nodig. Dat wij mensen de keuze hebben om veganistisch te leven wilt niet zeggen dat wij deze keuze moeten opleggen aan een diersoort wat overduidelijk 100% vleeseter is. :)

Dus nee een kat kan je nooit vegan houden. :-D

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » do dec 11, 2014 19:23

Daar ben ik het mee eens, kat blijft een carnivoor. Maar wat bedoel je zonder ketting? Die van mij gaan naar buiten omdat dat veilig kan, maar in sommige delen van Nederland kan dat niet (in de buurt van een drukke weg, duivenmelker, etc) en dan is een afgeschermde tuin/balkon of wandelen aan een tuigje toch prima?

Wen

Bericht door Wen » do dec 11, 2014 19:32

Ik ga met die van mij wandelen aan de leiband. Een hond laat je toch ook niet los lopen. En een kat mag dan onder de wagen lopen, vergiftigd worden, gestolen worden...
Er zijn katten die het goed doen op vegan voer en het belangrijkste is dat de kat gezond is.
Waarom kom je op een vegan forum denigrerende dingen zeggen, niets beter te doen zeker...

Lisa

Bericht door Lisa » vr dec 12, 2014 17:46

Ik heb ook gehoord dat het vlees dat voor honden en kattenvoer gebruikt word 'afvalvlees' is. Het vlees van het dier dat voor ons niet lekker of goed genoeg word bevonden of zelfs vlees dat op de grond heeft gelegen.
Weet niet of je dat nou wel moet geven aan je huisdier.
Al weet ik natuurlijk niet het fijne hiervan, heb het ook maar ergens gelezen

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 12, 2014 17:49

In goedkoop en slecht kattenvoer zitten inderdaad resten, zelfs volle darmen :shock:
Dit was laatst bij de Keuringsdienst van waarde.

Zelf geef ik natvoer zonder dierlijke "bijproducten" (dat zijn die afvalresten) en 2 katten die dat eten geef ik B.A.R.F. (spiervlees, bot- en orgaan).

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » za dec 13, 2014 15:51

Wen schreef:Ik ga met die van mij wandelen aan de leiband. Een hond laat je toch ook niet los lopen. En een kat mag dan onder de wagen lopen, vergiftigd worden, gestolen worden...
Er zijn katten die het goed doen op vegan voer en het belangrijkste is dat de kat gezond is.
Waarom kom je op een vegan forum denigrerende dingen zeggen, niets beter te doen zeker...
ik zeg niks denigrerends. Katten zijn een stuk minder afgericht dan honden en hebben hun vrijheid nodig, aan een tuigje is uiteraard beter dan het asiel! Ik heb liever dat mijn kat complete vrijheid kent ook al is de kans dan aanwezig dat hij mischien ooit iets niet overleeft.

daarnaast een hond is ook een stuk blijer zonder ketting, veel huisdieren zijn gewoon minder gelukkig in de stad/grotere dorpen. Zij hebben ruimte nodig.

Brent

Bericht door Brent » wo dec 17, 2014 0:05

ouweboer schreef:Katten zijn een stuk minder afgericht dan honden en hebben hun vrijheid nodig, aan een tuigje is uiteraard beter dan het asiel! Ik heb liever dat mijn kat complete vrijheid kent ook al is de kans dan aanwezig dat hij mischien ooit iets niet overleeft.
Dat lijkt mij ook het beste voor zo'n beest, breng hem/haar naar de Oostvaardeseplassen en laat het daar los tussen de vossen en andere wilde dieren.
Maar neem een roofdier niet in huis en geef het niet te eten, ze horen niet in een mensenwoning thuis.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » wo dec 17, 2014 11:44

Dat bewijst maar dat je niets van katten kent. Zij kunnen niet overleven zonder de mens. De meeste zwerfkatten hebben een kort miserabel leven. Ze hebben geen natuurlijke weerstand meer tegen vlooien, wormen, ziektes en zijn door ons gemaakt om aan 1 stuk door te kweken.

AUB voor degene onder ons die weten wat een verschrikkelijke ellende voortkomt uit het dumpen van katten, zet zoiets niet online! Een kat die gedumpt wordt zal waarschijnlijk van de honger omkomen en veel lijden.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 17, 2014 12:01

Dit is een voorbeeld dat een zwerfkat niet zonder de mens kan

http://i5.photobucket.com/albums/y162/s ... d7f245.jpg

Helemaal vervilt.

Wen

Bericht door Wen » wo dec 17, 2014 12:58

Ocharmkes.
Het doet me eigenlijk echt pijn dat er mensen op een veganforum aanraden van je kat gewoon in het wild te dumpen. Ik kan niet begrijpen dat je zo wreed kan zijn :(

dorus

Bericht door dorus » wo dec 17, 2014 21:38

Dat lijkt mij ook het beste voor zo'n beest, breng hem/haar naar de Oostvaardeseplassen en laat het daar los tussen de vossen en andere wilde dieren.
Maar neem een roofdier niet in huis en geef het niet te eten, ze horen niet in een mensenwoning thuis.

ook op dit forum zijn er mensen die zich vooral niet laten tegenhouden door enige kennis van zaken :roll:

hun redenering (die op een hoop verkeerde veronderstellingen gebaseerd is):
kat=carnivoor
carnivoor=roofdier
roofdier=leeuw
leeuw=wild
dus : kat=wild

dat een kat een gedomesticeerde carnivoor is ontgaat hen volledig

gedomesticeerd =
o.a. zéér lage resistentie tegen parasieten waar een wilde carnivoor mee in contact komt en weinig hinder van ondervindt zoals daar zijn : vlooien, ringwormen,spoelwormen, lintwormen,teken,mijten enz….
o.a. een zéér lage resistentie tegen allerhande infectieziekten zoals infectie van luchtwegen,ogen,oren enz.
enz.enz.enz…..
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 17, 2014 21:55

Een kat is wel degelijk een carnivoor. Een gedomesticeerde.

Brent

Bericht door Brent » za dec 20, 2014 9:26

Inderdaad, en een koe is een gedomesticeerd rund.
Moeten we die runderen daarom massaal opsluiten vanwege onze eigen genoegens?
Moeten we ze constant onder genetische druk zetten om "beter" te passen bij wat wij leuk en nuttig vinden?

Gisteren weer eventjes een stukje van de Dog Whisperer gezien met de zoveelste fysiek mismaakte gedragsgestoorde hond die door die Mexicaan moest worden behandeld. In walging ben ik weggezapt, de mensen hebben totaal niet door dat doorgefokte wilde dieren een misdaad zijn tegen het bestaansrecht van een dier als soort dat thuishoort in de natuurlijke omgeving inclusief diereigen gedrag samen met normale soortgenoten.

http://www.hpdetijd.nl/2014-12-18/terug ... azendsnel/

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

dorus

Bericht door dorus » za dec 20, 2014 19:45

absoluut allemaal waar maar zullen we dan maar eventjes al die gedomesticeerde dieren die nu eenmaal geboren zijn en door hun kwekers, al dan niet in asielen, gedumpt worden maar gelijk een kogel door het hoofd schieten of gaan we ze een goed en aangenaam leven (wat volgens mij een geboorterecht is) geven aangepast aan hun genetische noden of ze nu genetische mankementen hebben of niet

@brent ...ter herinnering : dit is een veganforum, je weet wel mensen die tegen het kweken van dieren zijn..ik denk dat je vragen daarmee beantwoord zijn, niet? :wink:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Brent

Bericht door Brent » ma dec 22, 2014 16:18

Of een gevangen roofdier zich gelukkig voelt kan ik als mens niet inschatten.
Geef ze een omgeving waarin ze met soortgenoten kunnen leven en jagen, dan weet je zeker dat ze normaal gedrag kunnen vertonen.
Ik zie mensen die honden of katten in huis houden niet als veganisten, daarom druk ik me hier zo uit, hier komen niet alleen veganisten, kijk maar naar de avatars! :wink:

Violet

Bericht door Violet » wo dec 31, 2014 8:25

Ook voor katten (en honden) worden testen op dieren gedaan.

Hoeveel kalmeringspilletjes worden er vandaag (en de afgelopen weken) wel niet aan huisdieren gegeven tegen de angst voor het vuurwerk. De testen zijn walgelijk.

Hoe krom is dat allemaal: Mensen hebben (fokken) huisdieren, steken vuurwerk af en er wordt getest op andere huisdieren om hun eigen dieren kalmeringspilletjes te kunnen geven...

Wen

Bericht door Wen » wo dec 31, 2014 10:49

Idd heel krom. In een vegan wereld zullen er geen huisdieren zijn. Maar zolang ze er zijn , vind ik het onze plicht om er zoveel mogelijk te redden uit asielen. Mits je de tijd , het geld en de ruimte, enz ervoor hebt

Moniek

Bericht door Moniek » vr jan 02, 2015 16:31

Brent schreef:Of een gevangen roofdier zich gelukkig voelt kan ik als mens niet inschatten. Geef ze een omgeving waarin ze met soortgenoten kunnen leven en jagen, dan weet je zeker dat ze normaal gedrag kunnen vertonen.
Brent, ik ben het met je eens dat dieren niet gedomesticeerd en gefokt (hadden) moeten worden, maar zoals velen hier al zeggen: er zijn nou eenmaal op dit moment veel gedomesticeerde dieren en die willen wij een fijn leven geven.
Wat je hierboven zegt, getuigt ervan hoe weinig je snapt van gedomesticeerde dieren. 1) Gedomesticeerde dieren zijn allang geen roofdieren meer, dat is inherent aan domesticatie! 2) Ik denk dat slechts 2 op de 10 huiskatten zich buiten zouden kunnen redden. Van honden weet ik het niet, daar weet ik te weinig van af. Dus ze buiten zetten waar ze hun eigen kostje bij elkaar moeten vangen, is hetzelfde als ze ter dood veroordelen. Dan zijn ze m.i. beter af bij mensen die er alles voor doen om hen zo een goed mogelijk leven te geven.

En ondertussen kunnen we ons inzetten om het aantal gedomesticeerde dieren drastisch af te laten nemen ;)

Plaats reactie