In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Vegantastic »

Nox schreef:@Vegantastic: voer jij je hond veganistisch voer?
Ja. Ze is al bijna anderhalf jaar bij mij nu. Heb haar meteen op vegan voer gezet. Vond ze lekker. Ze krijgt yarrah. Er zijn ook veel honden met allergien voor vlees enzo, dus er is wel veel kennis op dit gebied om honden gezond te houden. Met honden is het niet een probleem. Katten is wat lastiger, maar niet per definitie onmogelijk. Maar idd sommige katten gaat het niet lukken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Er zijn heel veel soorten voer. En ook zelf voer maken is mogelijk. Dus er zijn wel mogelijkheden. Soms kan ook overgang geleidelijk helpen.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Kennelijk wordt ie er ziek van!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Vegantastic schreef:
Nox schreef:@Vegantastic: voer jij je hond veganistisch voer?
Ja. Ze is al bijna anderhalf jaar bij mij nu. Heb haar meteen op vegan voer gezet. Vond ze lekker. Ze krijgt yarrah. Er zijn ook veel honden met allergien voor vlees enzo, dus er is wel veel kennis op dit gebied om honden gezond te houden. Met honden is het niet een probleem. Katten is wat lastiger, maar niet per definitie onmogelijk. Maar idd sommige katten gaat het niet lukken.
Hoe zit het precies met het afvallen daarop? Ik lees online dat ze ervan afvallen en mijn hond is nu net al flink afgevallen (4 kilo!) en moet momenteel juist aankomen!
Ik moest van voer gaan wisselen om hem aan te laten komen, dus ik zat te denken 'mooi moment om over te gaan'. Maar nu zie ik online vermeld staan :

Yarrah vegetarisch/veganistisch hondenvoer is geschikt voor uitgegroeide honden met een lage tot normale energiebehoefte, zoals:
•Weinig actieve en oudere honden
•Grote en zeer grote honden
•Honden met overgewicht

Dat zou dan dus problematisch kunnen zijn...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik gaf de aanbevolen hoeveelheid en ze was wat te dik. Dus ik heb afgelopen tijd wat minder gegeven, zodat ze weer wat minder gewicht kreeg. Als een hond moet aankomen kan je gewoon wat meer geven. Ik geef tussendoor ook weleens wat. Koekjes, worteltjes, etc. en yarray heeft ook hondenkoekjes en vegetarische pate kuipjes. Die laatste zijn ook wel wat vettiger, dus die zullen ook wel helpen met meer gewicht.

Ik heb ook weleens blikvoer gegeven van benevo. Maar daar lijkt Mara steeds de dunne van te krijgen. Reageert ze iets minder op.

Amydog at ze ook wel, maar ze vond yarrah lekkerder.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

'k Ga t eens proberen. Meer werkt overigens niet altijd. Maag zit op een gegeven moment vol ;)
Mijn hond trekt vaak z'n neus op voor de bak en laat de helft staan. Ben dan al blij als ik het er uiteindelijk in krijg ;) Meer is lastig, dus vandaar dat ik echt over moest nu naar een energierijk voer.

Wen

Bericht door Wen »

Hoe komt het dat je hond is afgevallen. Ik zou voorlopig toch maar energierijk eten geven. Ik zou eerst de gezondheid en het gewicht van je hond in orde krijgen en dan kan je daarna rustig wat vegan voer zoeken waar hij het goed doet.

http://www.veganpoet.com/articles/dogs- ... an-too.htm

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Wen schreef:Hoe komt het dat je hond is afgevallen. Ik zou voorlopig toch maar energierijk eten geven. Ik zou eerst de gezondheid en het gewicht van je hond in orde krijgen en dan kan je daarna rustig wat vegan voer zoeken waar hij het goed doet.

http://www.veganpoet.com/articles/dogs- ... an-too.htm
Weet nog niet hoe het komt, hij krijgt veel beweging en ik had 'm eerst op wat minder voer om iets af te vallen. Ik denk dat dat iets TE hard is gegaan. Ik voer nu al een tijdje weer meer, maar daar komt hij nog niet van aan.
Maar goed :D teveel uitweiding op dit topic naar honden.

Ik kijk t even aan met energierijk voer of hij aankomt en dan ga ik eens kijken naar Yarrah (y)

Yamcha

Bericht door Yamcha »

MBVegan31 schreef:En dan gaan we wederom terug naar hetgeen Vegalan probeerde aan te geven.

Ook jij geeft aan Arthur Lotgering te voeren -> vlees -> slachthuizen.

Klaar daarmee kun je simpelweg nooit zeggen dat je een 100% veganist bent.
Dat kunnen anderen overdreven, religieus, extreem of wat dan ook vinden.
Maar kort door de bocht gezegd: veganistisch is het niet.

Wat dat betreft ben ik dat dan ook niet genoeg, hoor. Hoho. Mijn honden krijgen brokken met vlees, gevuld met vers vlees. Dus nee... als veganist zijnde is dat niet goed.

En dan terug wederom OT: als je dus katten houdt en voert wat ze '' nodig " schijnen te hebben: vlees... nee dan is dat niet volledig veganistisch.
Daarom twijfel ik of ik, als mijn honden er niet meer zijn, ik nog vleesetende dieren in huis zal halen.
Eén van mijn honden kan ik bijna veganistisch voeden. De ander verdraagt dat niet, en krijgt om die reden rauw, vers vlees. Hoe en wat heb ik al eerder uitgelegd.

Dat mij dat dan geen veganist maakt vind ik prima, dan ben ik een vegetariër die ook geen melk drinkt, ei eet, en producten gebruikt waar dierlijke dingen in zitten. Daar kan ik prima mee leven.

Wat de dieren betreft ligt dat moeilijker vind ik. Ik heb recent een artikel gelezen waarin stond dat honden groepsdieren zijn, roedeldieren (wat ook basically de reden is dat er hier twee wonen). Een hond schijnt ettelijke hectares nodig te hebben om naar voldoening te kunnen leven. Nu kan ik ze dat in Tirol wel bieden, hier in NL ligt dat wat moeilijker, hier heb ik namelijk een gewoon huis met een tuin. Ik wandel uiteraard regelmatig met ze, en ze komen zeer zeker aan allerlei behoeften toe. Maar toch....... het bleef wat bij me hangen.......
Daarom, en om wat emotiononelere redenen, denk ik niet dat er nog weer een vleesetend dier hier komt, geen kat en geen honden.

Ik wil in de eerste plaats het beste voor de dieren die aan mijn zorg zijn toevertrouwd, en dat ze het ergens anders misschien minder goed hebben, is geen reden voor mij om ze suboptimaal te houden. Het hele verhaal gaat er namelijk in mijn opinie helemaal niet om of ik al dan niet veganist ben. Ik heb gekozen voor die manier van leven in verband met dierenwelzijn, en vooral réchten van dieren. Huisdieren horen daar imo ook zeer zeker bij.
Ik kies ervoor om die reden, ze niet suboptimaal (nogmaals, mijn opinie, en zeer zeker geen veroordeling naar een ander) te voeren. Ze krijgen gewoon het beste dat ik ze te bieden heb, dat waar ze imo recht op hebben, zij zijn immers geen veganisten of herbivoor, maar carnivoor, wat imo heel iets anders is dan carnisme, waar niet de afschuw van dieren eten abnormaal is, maar de afwezigheid ervan, immers, mensen eten van de duizenden soorten dieren die er zijn, er maar twee of drie, hooguit vier. Voor een carnivoor is de afwezigheid van afschuw abnormaal. Hun lichamen zijn totaal anders dan de onze, dus ze hebben imo niet alleen recht op de beste voeding mogelijk, ze hebben het zelfs nodig, ze kunnen simpelweg niet zonder.
Vanuit die overtuiging kan ik niet anders.
Waarom zou dat voor hun woonomgeving níet gelden? Hebben ze ook op dat punt niet recht op het beste? Ik vind van wel, maar ik kan het ze niet bieden.

Toen mijn honden kwamen was ik nog geen veganist, ik legde later pas de link tussen mijn eigen dieren en kippen, varkens en koeien. Ik ben ook niet van plan ze te 'dumpen', ik zou het mijzelf nooit kunnen vergeven.
Maar om deze redenen vind ik het voor mezelf niet aanvaardbaar om weer een hond in huis te halen. Mijn Raphi komt immers ook van een fokker (die er overigens alleen maar geld op toelegt, maar dat terzijde).

Tenzij.....
er weer zo'n kereltje is, dat een warm plekje nodig heeft..... of een katje dat dringend hulp nodig heeft. Dan gaat mijn deur wel weer open. En dan kom ik terug in dezelfde spagaat, maar kan ik het iig voor mezelf goedpraten dat het dier het beter heeft dan vroeger.
Nu heb ik minder excuses, ben ik bang.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Ik deel je mening.
Ik heb weinig behoefte aan etiketten en hokjes idd..... daar is NL al te goed in. Ik voor mij probeer om het zo goed mógelijk te doen. Een perfecte veganist zal ik wel nooit worden, niemand denk ik, daarvoor is de wereld een beetje teveel verschmützt, en je ontkomt niet aan lantaarnpalenlicht en asfalt. En zo is er meer.

Ik weet ook niet of het je doel moet zijn om een perfecte veganist te worden.
Ik ben het geworden met een doel, en met redenen, en zolang ik dat in het oog houd zit ik soms in vreemde spagaten, maar kan ik mezelf wel recht in de spiegel aankijken, wetende dat ik iig niet meebetaal aan vermoorde kalfjes, uitgebuite koeien en vermoorde haantjes.
Ik heb afgelopen week weer een kalf de fles gegeven, en haar moeder gemolken. Tot het kalf weer bij haar moeder dronk.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

ARTHUR schreef: En dan is het aan mij om mij schuldig te voelen over datgene waar ik geen vat op heb en is het niet aan anderen om daarover te oordelen. Maak je dan eerder druk om je vleesetende buurman. Of de rest van de wereld. Want laten we hen inspireren in plaats van elkaar etiketten te ontnemen.
Mooi gezegd! En helemaal mee eens.

Ik denk niet dat ik het beeld makkelijker van de veganist maak door mijzelf uit te leggen als: "hoi, ik ben een vegetariër die ook geen ei, melk, kaas en honing eet, maar ook geen leer, wol of zijde koop. Maar ja ik mag niet zeggen dat ik vegan ben omdat ik mijn katten hun natuurlijke dieet geef".

Kom op zeg.

Nu probeer ik weer te stoppen met het lezen in dit topic, ik word zo naar van dat bepalen wat andere moeten en niet mogen doen "om maar bij het clubje te mogen horen".
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Wen

Bericht door Wen »

Niet iedereen doet dit.
Ik geef mijn katten ook vlees en veel anderen hier ook. Maar ik respecteer ook de mensen die vinden dat dit echt niet kan. Iedereen zijn mening. We zijn hier toch met mensen bijeen die elk op hun manier het beste trachten te doen voor dieren!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Dani schreef:
ARTHUR schreef: En dan is het aan mij om mij schuldig te voelen over datgene waar ik geen vat op heb en is het niet aan anderen om daarover te oordelen. Maak je dan eerder druk om je vleesetende buurman. Of de rest van de wereld. Want laten we hen inspireren in plaats van elkaar etiketten te ontnemen.
Mooi gezegd! En helemaal mee eens.

Ik denk niet dat ik het beeld makkelijker van de veganist maak door mijzelf uit te leggen als: "hoi, ik ben een vegetariër die ook geen ei, melk, kaas en honing eet, maar ook geen leer, wol of zijde koop. Maar ja ik mag niet zeggen dat ik vegan ben omdat ik mijn katten hun natuurlijke dieet geef".

Kom op zeg.

Nu probeer ik weer te stoppen met het lezen in dit topic, ik word zo naar van dat bepalen wat andere moeten en niet mogen doen "om maar bij het clubje te mogen horen".
Ik heb dit topic meegelezen, maar niet meer in gereageerd. Ik begrijp heel goed dat mensen bepaalde keuzes maken. Ik weet ook waarom ik mijn keuzes maak. En ik vind het ook een beetje zinloos om mensen een etiketje te ontnemen als zij veganisme anders interpreteren. En natuurlijk heb ik wel een definitie en heb ik daar een idee bij. En dat we het over de grenzen niet altijd eens zijn, maakt voor het algemene idee niet uit. Ik was het een heel eind met je (Dani) eens, tot het onderstreepte deel. Dat is volgens mij een oordeel en in dit topic al heel erg veel bediscussieerd. Ga ik nu niet nog een keer over doen. Je zegt dat je het vervelend vindt dat anderen zeggen dat je je geen vegan mag noemen (ik heb dat volgens mij nooit gedaan), maar je oordeelt volgens mij wel over het feit dat ik hierin een andere keuze maak, namelijk: onnatuurlijk en dus fout.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Rick schreef: maar je oordeelt volgens mij wel over het feit dat ik hierin een andere keuze maak, namelijk: onnatuurlijk en dus fout.
Het is in ieder geval niet bedoelt als steek naar diegene die hun katten vegan voeren. Ik wil gewoon mijn katten het voer kunnen geven waar ze voor gemaakt zijn, zoals door de natuur zijn geschapen en waar hun lichaampjes het het beste op doen, en daar niet door veroordeelt worden als zijnde "je bent geen veganist".

Hoe dan ook, ik noem mij overigens zelden veganist, dus zo vervelend vind ik het niet als ik mij "zo niet mag noemen", omdat er een enorm dogma en verkeerd imago omheen hangt (en door dit topic snap ik dat dan weer even heel goed).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Wen

Bericht door Wen »

Voelde je door mij bestempeld als zijnde niet-veganist? Want dat bedoelde ik niet met mijn mening over huisdieren. Dat staat los van wel of niet veganist zijnde.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

ARTHUR schreef:Precies. En dat laatste, Dani, is ook wat mij tegen de borst stuit: ik wil mijzelf júist veganist noemen zodat het imago enigszins kan worden bijgesteld en hopelijk meer aanhangers krijgt. Maar uiteindelijk word ik door veganisten niet (volledig) geaccepteerd.

Het is allemaal niet dramatisch, maar vond het wel een vreemde gewaarwording.

Ik weet niet zo goed door wie je je niet (volledig) geaccepteerd voelt. Ik heb juist de indruk dat er best veel geaccepteerd wordt door heel veel veganisten. Dit is een forum en dus loopt iets wel eens op een discussie uit, maar ondertussen zijn heel veel mensen hier juist heel erg tolerant. Het voelt misschien soms als 1 iemand iets tegenwerpt dat het een algemeen standpunt is van veganisten, maar dat is volgens mij niet het geval. Je ziet wel in een discussie als dit, over kattenvoer, dat er grote verdeeldheid is. Is er nou door zovelen beweerd dat je je geen veganist meer mag noemen als je je kat geen vega-voer geeft? Volgens mij niet. Het lijkt me wel heel duidelijk dat het vleesvoer niet vegan is. Maar dat valt volgens mij prima in de definitie 'streven naar'. We doen het blijkbaar allemaal nog op een andere manier, daar waar we het op andere gebieden juist allemaal hetzelfde doen.

En dan nog even iets over het imago van veganisten: al jaren hoor ik men het hier over hebben. Er is een soort typische veganist en niemand voldoet aan dat beeld (als ik er naast zit, laten we er eens een plaatje van posten :D). Iedereen draagt veganisme op zijn/haar eigen manier uit (of niet) en er zijn heel veel manier en ik denk dat omdat er heel veel verschillende mensen zijn, dat ook heel veel verschillende manieren van uitdragen werken. Ik heb overigens ook wel wat ideeën over wat ik typisch vind voor veganisten, maar dat geldt dan weer niet voor alle veganisten.

Wen

Bericht door Wen »

[quoteIk weet niet zo goed door wie je je niet (volledig) geaccepteerd voelt. Ik heb juist de indruk dat er best veel geaccepteerd wordt door heel veel veganisten. Dit is een forum en dus loopt iets wel eens op een discussie uit, maar ondertussen zijn heel veel mensen hier juist heel erg tolerant. Het voelt misschien soms als 1 iemand iets tegenwerpt dat het een algemeen standpunt is van veganisten, maar dat is volgens mij niet het geval. Je ziet wel in een discussie als dit, over kattenvoer, dat er grote verdeeldheid is. Is er nou door zovelen beweerd dat je je geen veganist meer mag noemen als je je kat geen vega-voer geeft? Volgens mij niet. Het lijkt me wel heel duidelijk dat het vleesvoer niet vegan is. Maar dat valt volgens mij prima in de definitie 'streven naar'. We doen het blijkbaar allemaal nog op een andere manier, daar waar we het op andere gebieden juist allemaal hetzelfde doe][/quote]

Indeed :D

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dani schreef:...Ik wil gewoon mijn katten het voer kunnen geven waar ze voor gemaakt zijn, zoals door de natuur zijn geschapen...
Katten zijn niet door de natuur geschapen, maar door de mens zo gefokt. Net als honden.

Mystique

Bericht door Mystique »

TonyJello schreef:
Dani schreef:...Ik wil gewoon mijn katten het voer kunnen geven waar ze voor gemaakt zijn, zoals door de natuur zijn geschapen...
Katten zijn niet door de natuur geschapen, maar door de mens zo gefokt. Net als honden.
Nee, maar wilde katachtigen zijn wel carnivoren en ik denk dat ze dat bedoelt. We hebben ze misschien tam gefokt, maar dat is wat anders dan evolueren van carnivoor naar herbivoor...

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Mijn reactie was absoluut niet naar bedoeld noch om die discussie weer aan te gaan! Ik gaf in de reactie ook aan dat ik zelf mijn hond vlees voer.
Ik zei enkel als je t extreem door zou trekken zou je kunnen zeggen dat t niet 100% veganistisch is.
Verder mag iedereen zich van mij conform hun eigen standaarden veganist noemen!

Plaats reactie