In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Mystique »

Vegan staat toch voor 'geen dierenleed'? Hoezo is dat dan geen goed argument? Het is een beetje vreemd verwoord, maar ik denk dat Alex het idee erachter bedoelde dan echt het stukje 'vegan'. Verbeter me alsjeblieft als ik het verkeerd begrepen heb, Alex...

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik denk bij zo goed als niemand op dit hele forum.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... iNTfmlKRJg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Appelmoes schreef:De Dierenbescherming, neem ik aan.

Verder ben ik het ook met Renee eens. Het is imo nodig om goede argumenten te hebben voor alles wat je doet of juist niet doet. "Het is niet vegan" is geen goed argument.
Het gaat mij om de definitie. Als je de keuze maakt om dieren bij een fokker te kopen, dan moet je je geen veganist noemen, omdat het niet past binnen de definitie van veganisme. Ik zeg het om die definitie te bewaken. 'Veganisme' is al ontstaan omdat men zich niet hield aan de definitie van 'vegetarier', dus het is volkomen verkeerd als we de definitie van veganisme gaan afbrokkelen. Dat zou alleen maar problemen opleveren voor 'ons' in de praktijk.

Verder is wat Renee aangeeft vooral taalkundig gedoe. Ik denk dat het duidelijk is. Omgedraait kan ook.

Het kopen van dieren als veganist of jezelf veganist noemen terwijl je kiest voor kopen van dieren, dat kan gewoonweg niet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

ARTHUR schreef:
Vegantastic schreef:Het is verre van 'vegan' om bewust dieren bij fokkers te kopen. Dus dat kan niet als je jezelf 'veganist' noemt.
Niet jouw hond waar je mee op de foto staat dus?
De hond is niet bij een fokker gekocht. Ik zou niet direct dierenleed en uitbuiting steunen. Ze zou anders gedood worden. Dus mocht ze bij mij komen om hier haar leven te hebben.

Het is jouw keuze als je het doet, maar straks komt de volgende die zegt dat sportvissen kan als vegan als je de vis maar opeet....

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Appelmoes schreef:De Dierenbescherming, neem ik aan.
Ja, dierenbescherming.
Verder ben ik het ook met Renee eens. Het is imo nodig om goede argumenten te hebben voor alles wat je doet of juist niet doet. "Het is niet vegan" is geen goed argument.
Nee, in een grotere discussie niet op andere fora, maar we zitten hier op het veganisme forum. Daar hoef ik denk niet 2 pagina's met argumenten te plaatsen toch?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik denk niet dat het zo persoonlijk was bedoeld, ARTHUR.
Het is meer een uitleg.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

ARTHUR schreef:Ik heb onze dieren gekocht lang voor ik vegan werd. Ik vind het jammer dat er zo gemakkelijk wordt geroepen dat iets 'verre van vegan' is als jezelf met een hond op de foto staat. Als we de term vegan aan moeten duiden, laten we het dan helemaal correct doen.
Het gaat me niet om wat je voordat je vegan werd deed. Snap heel goed dat je de zorg houdt. Maar uit je teksten begrijp ik dat je nog voor dieren bij fokkers halen zou kiezen als je vegan bent en een 'hond wil'. Daar reageer ik op. Niet op daarvoor. Als ik dit fout geïnterpreteerd heb, laat het mij weten.

Verder, lijkt me de hond die ik opvang niet relevant. Het opvangen en zorg dragen voor de dieren die de dupe zijn geworden door hoe mensen met dieren omgaan past prima in de definitie van veganisme.

Ik snap niet geheel de houding naar mij nu van jou. Defensief misschien. Maar goed.. ik wil vooral benadrukken dat er een definitie is van veganisme en dat honden fokken en gefokte honden kopen daar niet binnen kan passen. Er zijn zeker grijze gebieden waar discussie over is, maar dat is er geen van. Het gaat ook niet over keuzes die je voor inzicht hebt gemaakt en dat je daar de consequenties van neemt (zorg over dieren waar je nu de zorg over hebt).

Mijn reactie is niet een persoonlijke aanval naar jou toe. Het is zoals al opgemerkt een uitleg.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Ik vind ook dat het soms wat religieus en veroordelend aandoet.

Los ervan:
Is veganisme niet meer een soort persoonlijke interpretatie buiten het weglaten van dierlijke producten?

Veel mensen maken er bijv van: Bio, Fair Trade, geen fokkersdieren, enz. Maar dat is toch weer een breder aspect?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Arthur, ik begrijp er niet uit dat je er terug op gekomen was, maar het zal dan zo zijn. Mijn excuses als daar dus verwarring over was.

@DeVegetarische: Er zijn wat discussiegebieden wel m.i., maar ook wat 'extensies' bovenop de definitie.
Maar sommige dingen zijn toch lijkt mij glashelder in de definitie verwerkt. Veganisme is niet alleen het weglaten van dierlijke producten.

Ik vind het prima dat men eigen keuzes maakt. Alleen hoe moeten we bewaken wat 'veganistisch' is als definities afbrokkelen doordat het afgezwakt wordt?

Dan komen we dus in dezelfde situatie als eerst. Toen de term vegetarier opeens ging betekenen dat je wel melk en eieren at.

En onlangs vond Wakker Dier nog dat je jezelf vegetarier mocht noemen als je een keer in de week vlees at.

Laten we er niet te makkelijk over doen in ieder geval. We willen toch allemaal een product ergens kopen met een vegan logo en dat je dan geen zorgen erover hebt? Maar als er straks allerlei definities zijn die niet kloppen met de oorsprong definitie, dan gaat dat echt niet lukken.

Mss dat ik wat emotioneel op zulke punten reageer. En zeker niet bedoelt om af te schrikken of iemand een stempel op te drukken, maar ik zou toch niet blij zijn als het steunen van commerciële en/of structurele fokken van dieren prima zou kunnen in die definitie.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

En dan gaan we wederom terug naar hetgeen Vegalan probeerde aan te geven.

Ook jij geeft aan Arthur Lotgering te voeren -> vlees -> slachthuizen.

Klaar daarmee kun je simpelweg nooit zeggen dat je een 100% veganist bent.
Dat kunnen anderen overdreven, religieus, extreem of wat dan ook vinden.
Maar kort door de bocht gezegd: veganistisch is het niet.

Wat dat betreft ben ik dat dan ook niet genoeg, hoor. Hoho. Mijn honden krijgen brokken met vlees, gevuld met vers vlees. Dus nee... als veganist zijnde is dat niet goed.

En dan terug wederom OT: als je dus katten houdt en voert wat ze '' nodig " schijnen te hebben: vlees... nee dan is dat niet volledig veganistisch.

Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef: Wat mij betreft: een volgend huisdier zal niet meer via een fokker komen.
(y)

Nox

Bericht door Nox »

Ik ben nu wel benieuwd wat dan DE definitie is van veganistisch, als ik dit zo lees, en of die er is.
Voor sommige zullen de grenzen anders liggen dan voor anderen. Wie bepaald of iets veganitisch is of niet?
En wat zijn dan de verdere extenties? Raw en fruitariër? En moeten we mensen die huisdieren houden en deze huisdieren vlees geven dan niet meer veganitisch noemen?

Ik vraag dit gewoon uit nieuwsgierigheid, en jullie weten vast wel een defenitie te vinden voor me. :wink:
Maar misschien is dat wat off topic.

Wen

Bericht door Wen »

Ach , laat iedereen toch zelf zijn regels maken. We moeten er geen sekte van maken.
Ik ben bv niet strikt vegan. Ik vind sociale relaties ook superbelangrijk. en dat is echt niet altijd even gemakkelijk.

Dit artikel says it all http://www.veganoutreach.org/howvegan.html

@TonyJello Wat een prachtige foto. Ik wil hem delen op facebook. Waar vind ik hem?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Wen schreef:@TonyJello Wat een prachtige foto. Ik wil hem delen op facebook. Waar vind ik hem?
Onder Google Afbeeldingen: Adopt don't shop. Daar staan er nog veel meer.

Bijvoorbeeld deze

http://29.media.tumblr.com/tumblr_ly85a ... o1_500.jpg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Nox schreef:Ik ben nu wel benieuwd wat dan DE definitie is van veganistisch, als ik dit zo lees, en of die er is.
Voor sommige zullen de grenzen anders liggen dan voor anderen. Wie bepaald of iets veganitisch is of niet?
En wat zijn dan de verdere extenties? Raw en fruitariër? En moeten we mensen die huisdieren houden en deze huisdieren vlees geven dan niet meer veganitisch noemen?

Ik vraag dit gewoon uit nieuwsgierigheid, en jullie weten vast wel een defenitie te vinden voor me. :wink:
Maar misschien is dat wat off topic.
Nox, ik PM het wel even.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Waarom de definitie niet hier?

En deze
http://photos2.meetupstatic.com/photos/ ... 07052.jpeg

Nox

Bericht door Nox »

De definitie is op de site van de vereniging te vinden :wink:

Aan de ene kant denk ik ook wel dat het vreemd is als je zelf vleesetende dieren houdt terwijl je zo voor het veganisme staat, aan de andere kant vind ik het ook wel begrijpelijk, want je kunt zo'n dier een warm thuis bieden en het kan er ook niks aan doen dat het nu eenmaal een carnivoor is. Zeker als de asiels zo vol zitten en je een dierenliefhebber bent... en dan gaat het niet alleen omdat je er zelf als mens wat aan hebt, maar het dier heeft er ook wat aan. Helaas gaat dat wel ten koste van andere dieren. Pfff.

@Vegantastic: voer jij je hond veganistisch voer?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Het droogvoer van Ali (kat) is nu zuiver plantaardig en hij vindt het heerlijk, maar het plantaardige natvoer lust hij niet. En daarvoor krijgt hij nog natvoer uit de supermarkt...

TonyJello

Bericht door TonyJello »

ARTHUR schreef:...Mijn zorg voor de dieren is in mijn optiek een plicht die ik niet mag verwaarlozen en dus ook niet wat betreft zijn dieet. Maar als er verantwoorde vleesvervangers voor honden en katten komen, ben ik de eerste die het zal afnemen.
Die zijn er.

Wen

Bericht door Wen »

[quoteARTHUR schreef:
...Mijn zorg voor de dieren is in mijn optiek een plicht die ik niet mag verwaarlozen en dus ook niet wat betreft zijn dieet. Maar als er verantwoorde vleesvervangers voor honden en katten komen, ben ik de eerste die het zal afnemen.

Die zijn er.][/quote]

Nee, voor katten zijn die er niet. Sommige katten doen het er wel goed op. Maar veel eigenaars moeten ermee stoppen, omdat hun katten het er niet goed op doen en ziek worden. Oa mensen hier op het forum...

Plaats reactie