In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Rick »

Dit is mijn laatste poging hier de discussie wat aardiger te laten verlopen.
Heb begrip voor elkaars standpunten, zelfs als je het daar oneens mee bent. Als je daar geen begrip voor hebt, niet reageren. Er is nu wel genoeg gezegd.

vegalan

Bericht door vegalan »

Rick schreef:Dit is mijn laatste poging hier de discussie wat aardiger te laten verlopen.
Heb begrip voor elkaars standpunten, zelfs als je het daar oneens mee bent. Als je daar geen begrip voor hebt, niet reageren. Er is nu wel genoeg gezegd.

Waarom geen slotje op deze topic? Het gaat voorbij aan de doelstelling en het antwoord is volgens mij wel duidelijk. Zo blijft de confrontatie met tegenstellingen bestaan en dat is niet in het belang van het veganisme.

Nu de vraag: wordt er wel in het belang van het veganisme en dieren gemodereerd? Dat is dit dus niet!

.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Als je ergens problemen mee hebt of een vraag hebt, stuur me dan een pm.

Wen

Bericht door Wen »

Wat een prachtige hond en prachtige foto ook. Jullie dieren lijken bij jullie een luxeleventje te hebben :)
Vooral voor katten is veganistisch eten idd heel moeilijk. De mijne eten ook vlees en vooral vis. Ik heb vegan voer geprobeerd (jaren geleden) en daar deden ze het niet goed op. Ondertussen zijn ze al ouder en staan er een paar noodgedwongen op een aangepast dieetvoer.
Mijn eerste verantwoordelijkheid ligt mijn inziens bij mijn huisdieren. Uiteraard vind ik de situatie niet ideaal. Maar ik troost me met de gedachte dat in een vegan wereld er geen huisdieren zullen zijn.

Wen

Bericht door Wen »

Ik heb ook wel rauwe vleesvoeding geprobeerd, maar daar deden ze het ook echt niet goed op. Ik vind Hill's wel heel goede voeding en ze krijgen ook gekookte vis. Ze doen het er in elk geval prima op en dat is voor mij de barometer :)

Mystique

Bericht door Mystique »

Mooi verhaal en ik begrijp je heikelpunt helemaal!

Wat ik mij afvraag is dat, wanneer je dieren gestorven zouden zijn, je wel weer een dier zou 'aanschaffen'? Klinkt heel cru, alsof een dier een ding is, maar ik wist het even niet anders te verwoorden...

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik zou alleen nog een dier in huis nemen die uit het asiel zou komen of, op wat voor manier dan ook, opvang nodig heeft.
Zoals het nu overkomt zou jij alleen een dier nemen van een fokker en dat zou jammer zijn, want dan houd je het fokken (lees: gebruiken) van dieren natuurlijk nog in stand...

Mystique

Bericht door Mystique »

Over het fokken zijn we het dan niet eens, zodra fokkers niets meer verkopen zullen er ook geen honden meer in het asiel belanden.
Maar over het 'fokken' van kinderen ben ik het helemaal eens! Mijn zus heeft 3 kinderen en alleen al daarom zou ik zelf geen kinderen willen. Om haar overmatige kinderen-ter-wereld-zetten-praktijken een beetje te compenseren, haha!

Wen

Bericht door Wen »

Ai, dat vind ik wel heeeel erg. En dat van een veganist...
Nee, dieren van een fokker kopen vind ik echt not done!
Wereldwijd sterven miljoenen dieren omdat er geen thuis voor is. En dat houd je echt niet in stand door uit een asiel te adopteren hoor. De asielen zitten echt niet vol omdat mensen denken dat ze daar wel altijd terecht kunnen. Hier in België wordt de helft van de katten geëuthanaseerd. En dat is gewoon omdat ze niet anders kunnen. Thuizen te weinig. En dan hebben we het nog niet over alle gedumpte katten die het niet redden en de grote hoeveelheden zwerfkatten.
Trouwens een dier uit een asiel is echt niet altijd een dier met problemen hoor. Je kan ook gaan voor de makkelijke, probleemloze dieren. En ook een rashond vinden in een asiel is geen probleem.
Zelf heb ik wel altijd gekozen voor dieren met problemen, die echt niemand wilde. En daar ben ik heel blij mee, want ik zie ze doodgraag en ze hebben nu een zalig leven, terwijl ze anders dood waren. Ik begrijp zeker dat niet iedereen een dier met gedrags- of gezondheidsproblemen wil opvangen.
Maar gezonde, brave dieren genoeg in de asielen hoor :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

ARTHUR, wat voor biologisch vlees geef jij je katten?

Wen

Bericht door Wen »

Ik wil echter niet voor verrassingen komen te staan wanneer ik een dier adopteer dat elders bepaalde ervaringen heeft opgedaan. Daar heb ik simpelweg geen tijd voor en dat is toch het minste dat een hulpbehoevend dier verdient. Wellicht als ik vervroegd met pensioen ga. Voor nu houd ik het op strikt bezigen en positief uitdragen van veganisme en goed zorgen voor dieren.
Dan moet je gewoon geen dier nemen. Geen enkel dier komt met een garantie. Elk dier kan gezondheidsproblemen of gedragsproblemen krijgen. En die kosten dan enorm veel tijd en toewijding. En zoals ik al zei : een goed asiel of opvang die zijn dieren persoonlijk kent, kan je ook vertellen of het dier geen gedragsproblemen heeft. Er zijn ook tig opvangen die met opvanggezinnen (waar de honden/katten tijdelijk wonen) werken en de ter adoptie gestelde dieren dus uitstekend kennen. En eerlijk gezegd heb je met zo'n dier uit een opvanggezin , waarvan het karakter dan goed is gekend minder kans op gedragsproblemen dan met een pup van een fokker.

Ik geef gewoon mijn mening.Ik wil je zeker niet afschrikken. Eerlijk gezegd is dit iets dat me heel na aan het hart ligt :wink: Ik heb nog zwervertjes opgevangen. En als ik dan denk aan al die dieren die een spuitje krijgen, gewoon omdat er nu eenmaal te veel zijn en men niet anders kan pfff
En als er dan mensen zijn, veganist of niet, die zeggen dat dat de verantwoordelijkheid van een ander is. Want zij hebben de dieren niet gedumpt. Tja , dat doet pijn. Want echt waar als je plek , tijd en geld hebt om een dier te adopteren, dan red je een leven.
En als je koopt bij een kweker ontneem je niet alleen een dier een kans op een thuis. Je ondersteunt dan ook de overpopulatie.

BTW Ik begrijp ook heel goed je punt over greyhounds. Ik denk adoptie idd kan bijdragen tot de goedkeuring van de publieke opinie. Dat is een moeilijk debat.

Wen

Bericht door Wen »

Wen

Bericht door Wen »

(y)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

ARTHUR schreef:Ik wil gezonde dieren waar ik bewust voor kies en die ik zelf kan opvoeden. En hoe graag ik dieren zou willen opvangen (het liefst állemaal) die het niet getroffen hebben door eerdere beslissingen van mijn medemens; dat zou ik op die manier in stand houden.
Een pup bij een fokker is geen enkele garantie tot een gezond dier. Die kan net zo goed wat krijgen, kijk sowieso even naar alle fokafwijkingen bij rashonden.
En een hond uit het asiel overnemen zorgt er echt niet voor dat het dumpen van huisdieren daardoor in stand wordt gehouden. Mensen zullen altijd huisdieren dumpen, zolang er huisdieren zijn. Simpelweg omdat mensen nou eenmaal egoïstisch zijn en het dumpen als ze het zat zijn. Zouden er geen asiels zijn, dan worden ze langer verwaarloosd, aan bomen gebonden etc.
ARTHUR schreef: ben nauw betrokken geweest bij campagnes van PETA
Dat je bij zo'n organisatie betrokken wou zijn, vind ik echt wonderbaarlijk!!!
Oud bericht, maar het gebeurt nog steeds:
http://www.dierennieuws.nl/nieuws/schok ... -afgemaakt

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik sluit mij geheel aan bij MB. Zolang die stomme mensen de dieren blijven fokken zullen er dieren gedumpt worden. Zodra niemand meer een dier 'aanschaft' bij een fokker verdient die fokker niets meer en heeft hij niets meer aan het fokken. Het in-stand-houden probleem zit bij de fokker en niet bij het asiel...

Wen

Bericht door Wen »

Dat je bij zo'n organisatie betrokken wou zijn, vind ik echt wonderbaarlijk!!!
Oud bericht, maar het gebeurt nog steeds:
http://www.dierennieuws.nl/nieuws/schok ... -afgemaakt
Dat vind ik wel heel kortzichtig. PETA is een organisatie die verantwoordelijk is voor het creëren van heel wat veganisten :D
Ze doen veel goed. En veel mensen zijn bewust geworden door PETA
Je kan de situatie in Amerika ook totaal niet vgln met Nederland. De overpopulatie van huisdieren is daar zo groot, dat de meeste dieren moeten ingeslapen worden. De NoKill shelters die je daar hebt screnen eerst heel grondig de dieren die ze opvangen, zodat ze zeker plaatsbaar zijn. Vaak is het zelfs zo dat dieren die bij hun geadopteerd zijn en worden teruggebracht, maar de gedragstesten niet doorstaan, niet worden teruggenomen.

Mystique

Bericht door Mystique »

Tja... Partij van de Dieren heeft vast ook voor wat zaken gezorgd ten goede van dieren, maar toch zitten er genoeg vleeseters bij die partij. Je komt bij mij niet zo geloofwaardig meer over als je het ene zegt en het andere doet...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Het is verre van 'vegan' om bewust dieren bij fokkers te kopen. Dus dat kan niet als je jezelf 'veganist' noemt.

@Mystique: helaas veel organisaties is het niet volgen wat ze prediken. Maar de PvdD valt me reuze mee. Ik zit daar erg vanaf het begin al bij en het is toch wel dat de lijn is dat men vegan catert in principe bij evenementen. Vroeger was de lijn vegetarisch, maar dat is nu meer uitzondering. Er zijn wel mensen bij die idd vlees eten die in werkgroepen zitten enzo. Dat is wel zo. En ook nog genoeg leden inderdaad. Toch krijgen die wel met andere mogelijkheden te maken op het congres en zodoende zijn er ook allerlei mensen nu vegan geworden of vegetarisch.

Het is wat anders, als bij de DB bv, waar ze BBQ met vlees houden enzo.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Vegantastic schreef:Het is verre van 'vegan' om bewust dieren bij fokkers te kopen. Dus dat kan niet als je jezelf 'veganist' noemt.
Ik vind het meer andersom - als je een dier bij een fokker koopt moet je overwegen jezelf geen veganist te noemen, niet; ik ben veganist dus ik 'kan' geen dieren bij een fokker kopen.

Ik wilde dit even aanstippen aangezien een deel van de vegans toch wel vaak de neiging heeft om als reden te geven (voor iets dat ze zelf niet doen of iets waarvan ze vinden dat iemand anders het niet moet doen) 'dat het niet vegan is'. Dat vind ik zelf een beetje raar om te zeggen. Als de vraag is, of je bij een fokker een dier zou moeten/willen kopen, dan hebben goede tegenargumenten te maken met de omstandigheden waarin de dieren bij de fokker gehouden worden, het feit dat er genoeg dieren in het asiel zitten die de nodige liefde en aandacht kunnen gebruiken, et cetera. Dat het 'niet vegan is' kan wel waar zijn, maar voegt niets toe aan de discussie.
Het is wat anders, als bij de DB bv, waar ze BBQ met vlees houden enzo.
Wat is de DB?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

De Dierenbescherming, neem ik aan.

Verder ben ik het ook met Renee eens. Het is imo nodig om goede argumenten te hebben voor alles wat je doet of juist niet doet. "Het is niet vegan" is geen goed argument.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie