In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegalan
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door vegalan »

dorus schreef:vegalan,ik denk dat ik het begin te snappen, ik ben er nog niet helemaal maar na nog een paar posts van jou ...

dat hele gedoe en discour rond veganisme van jou en "dieren zijn er voor zichzelf" "moeten in volledige vrijheid los van de mens zichzelf kunnen verwezelijken" en alle ander wollig taalgebruik in je post dat erop gericht is om mens en dier compleet los van elkaar te zien en mensen die toch een ethische manier gevonden hebben om met dieren samen te leven (wat onmogelijk is voor jou en volgens jou gewoon niet kan) te diaboliseren.
Je begrijpt het niet helemaal. Waar zeg ik dat mens en dier niet vredig samen kunnen leven? Echter de manier waarop dit gebeurd bepaald de mate, dat het moreel juist is. Je vergeet de interactieve betekenis en je eigen betrokkenheid hierin, ook door dat je het doet. Op het moment dat je zegt dat je een manier hebt gevonden om met dieren samen te kunnen leven, ligt de nadruk van die bepaling vooral op jezelf. Je blijft maar denken dat je vleugels van een vogel, de neus van een varken of het lichaam van een paard hebt.

dorus schreef: Je moet gewoon niets van dieren in je buurt hebben.
Je hebt gewoon niets met dieren, je begrijpt ze niet, je bent in de onmogelijkheid tot enige communicatie met hen (en veronderstelt dan maar dat de rest van de mensheid dat ook niet kan)
Deep down heb je zelfs schrik van hen en ben je... ja wel een beetje vies van hen.
Je zal ze ook niets aandoen en wordt kwaad van mishandeling enz. dat wel, want leven is heilig (dat is zeker zo 100% akkoord) maar...als je kon zou je op een dierloze planeet gaan wonen, helemaal alleen in je uppie of... met gelijkgezinden.
Daar is niets mis mee, ik ken nog zulke mensen, maar zeg dat dan gewoon.
Ik heb niets tegen dieren, kom hier juist voor hen op (dit ontgaat je weer) en ik zal een dier redden als dat mogelijk is, dat heb ik wel meer gedaan. Ik loop er alleen niet mee te koop, nog gebruik ik het als voorbeeld om mijn goede doen te bewijzen. Je doet iets voor dat dier, niet voor de ander, dus dit is voor mij heel persoonlijk. Ik geniet van de dieren die min of meer vrij zijn, enigszins los van menselijke invloed, tot dat deze invloed hun leven verstoor en continueert. Ik hoef dieren niet zo nodig te aaien en te knuffelen, dat is meer iets van en voor mensen en het gaat meestal om dieren in gevangenschap. Waar ik woon heb je een hobby boer die lammetjes op de wereld zet of iets groter laat worden om deze dieren later te laten slachten. Het is gewoon vertederend om te zien hoe moeder en kind bij elkaar liggen en hoe grappig zijn niet hun dansjes in de wei, maar dat is op een geven moment voorbij. Hier liggen soms ook kalfjes aan de weg (productie bedrijven), met een ketting om hun nek te wachten tot ze worden opgehaald, om dat korte leven te verliezen. Het is toch wreed wat mensen tot stand brengen en continueren, moet dit in belang van kat en hond blijven bestaan? Dieren als hond en kat zijn zelf ook het slachtoffers van de menselijke cirkel waarin ze worden geplaatst.
Als er door menselijk gedrag ook (in hun ogen) ongewenste dieren komen, dan worden deze dieren er voor gestraft of ontwaard. Zo heeft de kippen liefhebber muizen en ratten, maar zet liever vallen of gif voor hen klaar of koopt een kat. Mag daar dan niet over worden gezegd, vooral als men dit gebeuren bewust weg wil stoppen of verdoezelen? Blijkbaar niet, want de menselijke vrede is belangrijker dan het dier.

dorus schreef: Je denkt dan in het veganisme een levenswijze gevonden te hebben die daar helemaal bij past, die volgens jou mens en dier volledig los van elkaar ziet, "mens maakt geen gebruik van het dier". Maar je schiet door en het krijgt bij jou de status van een dogma. Ook niets mis mee, maar dat geldt dan alleen voor jou en niet voor alle anderen.

Ik zoek niets in het veganisme en het gaat hier (wat het veganisme betreft) meer om een duidelijke omschrijving. Het is veganisme representeert meer of minder een bepaald onderdeel van mijn levensinvulling.
Je hanteert hier verkeerde aannames en trekt steeds verkeerde conclusies. Daarnaast heb ik niets tegen goede morele dogma's en ja ben er niet een uit een blik van duizenden. Maar wat is zeg (in belang van dierlijke slachtoffers) dat staat, daar kan je gewoon niet omheen. Als je dat wel doet, dan verwerp je iets waardoor leed continueert. Het minimaliseert gelijk de goedheid van je doen en je eigen waarde, t.a.v hen.

.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Ik (na lang en intensief lezen en herlezen) geloof dat ik begrijp wat je bedoelt.
(alhoewel ik zelf het wat anders zou bewoorden).
En dan kan ik niet anders dan je enigszins gelijk geven.

Het doet mij in elk geval nadenken over de mogelijkheden om mijn hond veganistische voeding te geven.
(ik ga niet ineens mijn hond wegdoen en ik zal ook wel altijd honden uit het asiel blijven halen, heel egoïstisch wellicht, maar ik vind ze zielig daar :mrgreen: en heb een raar idee dat ze het bij mij beter hebben dan in een hok met tralies daar)
Ik wil me in andere voedingswijzen in elk geval verdiepen!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

MBVegan31 schreef:Ik (na lang en intensief lezen en herlezen) geloof dat ik begrijp wat je bedoelt.

Het doet mij in elk geval nadenken over de mogelijkheden om mijn hond veganistische voeding te geven.
:D

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 »

Yamcha schreef:Je hebt gelijk, Wen. Ik denk dat dat het meest verstandig is.
Mee eens, ik reageer niet meer voegt weinig meer toe.

vegalan

Bericht door vegalan »

Mystique schreef:
Aaien? Wat bij mij past? Euhhh... :mrgreen: Grapjas!
Ik vind dat er een heel groot verschil bestaat tussen iemand beledigen, iets bekritiseren en 'aaien' zoals jij het noemt.
Zijn de anderen wat dit betreft werkelijk geheel onschuldig? Denk het niet, maar dat zien ze niet of willen ze niet zien, omdat zij dezelfde partij vertegenwoordigen. Nu is het bepalende object eigenlijk nog steeds het dier, waar ze op afgeven. Ik denk dat als ze eens flink door de hond worden gebeten, de kat worden gekrabd of getrapt door het paard dat ze dit pas beseffen, want deze dieren kunnen niet anders voor zichzelf opkomen.

Kun je de persoon (zonder naam noemen), wel altijd los maken van diens standpunt of bewering als dit (als verwijzing) een onderdeel is van zijn eigen wezen? In geval van gedragsfouten niet. Als de juf boos is op Jantje (omdat deze een steen heeft gegooid) dan kan je het ventje niet losmaken van zijn gedrag, maar hoe het ventje dit beleefd is een heel ander verhaal. Als ze zegt:het is niet cool om stenen te gooien Jantje, dan is Jantje er bij betrokken. Jantje kan zich dan beledigd voelen en dat komt voort uit de manier waarop het jongetje in elkaar zit. Het is ook een subjectieve ervaring.

Mystique schreef:

Ik ben iemand die bekritiseert, soms zelfs te veel, dus aaien past niet bij mij. Ik geloof er alleen niet in dat je er iets mee bereikt als je mensen gaat aanvallen, want dan krijgt men juist de neiging zichzelf te verdedigen en dan ziet men niet meer de boodschap die je probeert over te brengen.
Ze vallen zichzelf aan. Daarnaast maken ze een hele heisa om tekst, woorden alsof ze worden geslagen, terwijl het werkelijke geslagen dier kreupel in de greppel ligt. Ik scheld niemand uit en zeg slechts wat ze vertegenwoordigen en veroorzaken. Iets wat ze zelf steeds weer door hun reacties doen continueren en hoe merkwaardig ook steeds weer willen doen, zonder het tot stilstand te brengen. Dan wil ik ze nog wel even het voer geven waarom ze vragen. Ik heb geduld.
Mystique schreef:
Ik maak me gewoon een beetje zorgen om je, omdat je zo hard en boos overkomt. *aai, aai* :wink: Toch maar eventjes, want aaien kan best fijn zijn! :mrgreen:
Ik ben niet boos en niet hard, maar het is t.a.v. dieren wel die boosaardigheid en hardheid van hen waartegen ik me verzet en welke ze afwijzen.

Zeker is en aaien wel lekker, mits er maar geen leed aan kleeft. :wink:

.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Maris: ik snap vegalan uitstekend. Ik ben het gewoon niet met hem eens.
En ik héb de mogelijkheden onderzocht, ik heb me, meer dan heel veel mensen die voor een hond zorgen, verdiept in de voedingsbehoeften van de hond, en in die van de mijne in het bijzonder.
Ik zie geen mogelijkheden voor veganistische voeding, zonder mijn hond een onaanvaardbaar gezondheidsrisico te laten lopen, overigens betekent dat niet dat ik iets heb tegen veganistische voeding in het bijzonder, ik vind commerciële hondenvoeding nog een groter risico. En om die reden ben ik het zelf gaan verzamelen en samenstellen.
Voor hem is dat optimale, complete, en gezonde voeding. Voor mij is het enigszins acceptabel, omdat ik niet voor zijn voeding iemand betaal, en geen dieren laat slachten. Dus het is een compromis, ja. En zeker niet perfect. Maar wel het beste wat in de gegeven omstandigheden voor mij mogelijk is.

En als ik om die reden dan geen vegan ben, dan is daar maar zo. Dan ben ik een vegetariër die ook geen melk en eieren gebruikt, kan ik ook wel mee leven :grin:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Niet boos op mij worden nou :mrgreen:

Haha ik heb geen idee, want ik heb me er nog nooit extreem in verdiept.
Mijn hond is een lastige eter en staat nu eindelijk op voer wat hij op wil eten.
Dat is voor mij met name van belang.
Maar als die mogelijkheid er veganistisch zou zijn, sta ik daar best voor open. Ik wil het in elk geval onderzoeken Yamcha ;)

En als jij het hebt onderzocht voor jouw hond en dat is jouw conclusie dan kan ik daar ook geen slechtheid inzien ;)
Als mensen zich er in verdiepen überhaupt niet.

vegalan

Bericht door vegalan »

Wen schreef:Waarom reageren jullie er nog op?

Zoals gewoonlijk weer de weg van de minste weerstand. :lol:
Wen schreef: Ik vind dat de toon van zijn posts en de manier waarop hij mensen constant afbreekt onaanvaardbaar. Het verpest de sfeer...
Aandachtig lezen en associaties begrijpen is een kunst en gaat niet om een stuk speculaas.
Het spijt me dat ik die mooie slingers op die lijken heb weggehaald.
Wanneer komt nu die vingerwijzing naar jezelf? Jij bent vast een heilig huisje en model voor allen. :P
Wen schreef: We komen hier toch samen om elkaar te steunen en van elkaar te leren.
Om slechte dingen te kunnen blijven doen? :?
Wen schreef: Maar op de man spelen vind ik niet kunnen.
Stop je hoofd ik je kont en je zult zien dat het niet klopt. Ha ha.....

PS:Je moet het niet uitsluitend op jezelf betrekken, maar het doel en nut van vanuit het dier zien, dan ligt de nadruk op de associatie.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do mei 30, 2013 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

Yamcha schreef:Maris: ik snap vegalan uitstekend. Ik ben het gewoon niet met hem eens.
Verwerp je het negatieve aspect hiervan of juist niet, dat is namelijk de vraag. Erkenning is hier de grootste overwinning.
Yamcha schreef: (...) omdat ik niet voor zijn voeding iemand betaal, en geen dieren laat slachten (...)
Dit is dus niet waar. Er is geen verzet, dus acceptatie en de nadruk ligt niet op het geld, maar op het aannemen van vlees. Op het moment dat je in dat gebeuren stapt, door ervan te profiteren ben je er voor verantwoordelijk en t.a.v dat dier is dat dus wreed. Je hoort het wel eens, ach het dier is toch al geslacht waarom zou ik het niet eten. Dit argument pas jij toe op de resten.

.

dorus

Bericht door dorus »

man...man...man... jongens toch
vegalan, ik denk dat je op een verkeerd forum zit, ik heb hier nog niemand op een bepaald dier weten afgeven of het moest op het menselijk dier zijn.
Kun je de persoon (zonder naam noemen), wel altijd los maken van diens standpunt of bewering als dit (als verwijzing) een onderdeel is van zijn eigen wezen?
Neen, dat kun je inderdaad niet of de persoon die dit standpunt verkondigt moet naar zijn toehoorders toe liegen.
Ik scheld niemand uit en zeg slechts wat ze vertegenwoordigen en veroorzaken.
Je reageert op "wat je denkt wat ze vertegenwoordigen" en dat is iets heel anders.
Je hebt soms echt geen idee hoever je er naast zit, kan je ook niet schelen trouwens, en wat voor een impact het op iemand kan hebben om valselijk beschuldigd te worden van dingen waar men al zijn hele leven tegen ten strijde trekt en dit gewoon omdat je lange tenen hebt.
Je academisch geschrijf komt bij echte mensen terecht en niet in één of ander tijdschrift of essay-achtig ding.
Het lijkt dan wel een boek of iets dgl. wat je aan het schrijven bent terwijl je met je computer bezig bent maar het is praten met een ander mens, je ziet hem niet maar hij is er wel.
Ken je dit?
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... vocf6qZ3ag
Ja? Wel, mijn vader staat daar tussen.
Het is toch wreed wat mensen tot stand brengen en continueren, moet dit in belang van kat en hond blijven bestaan?
Als het aan de mensen van dit forum ligt dan niet, maar dat weet je best.
Die dieren liggen daar niet aan de ketting om die kat en hond te voeren en dat weet je ook.
en niemand op dit forum zal, moest de mensenwereld ooit volledig vegan worden, die dieren gaan kweken om een hond te voeren en dat weet je ook.

die hele litanie is dus echt niet nodig maar je kunt het niet laten.
goede morele dogma's
jep, oorzaak van al dat goede in de wereld, miljoenen en miljoenen slachtoffers (mens en dier) moet je echt mee doorgaan (y)
Stop je hoofd ik je kont en je zult zien dan het niet klopt. Ha ha
echt aangenaam zo van die goede volwassen replieken
:thanks:
maar een kat in het nauw maakt gekke sprongen zeker?

eerst dit :
weer door hun reacties doen continueren en hoe merkwaardig ook steeds weer willen doen, zonder het tot stilstand te brengen. Dan wil ik ze nog wel even het voer geven waarom ze vragen.
en dan weer dit :
Wen schreef:
Waarom reageren jullie er nog op?

Zoals gewoonlijk weer de weg van de minste weerstand.
beslis eens hé

en nu stop ik, het is het echt niet waard om hierop door te gaan
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus »

MBVegan31 schreef:Ik (na lang en intensief lezen en herlezen) geloof dat ik begrijp wat je bedoelt.
MBVegan31 ik gebruik je qoute wel maar het is niet echt voor jou bedoeld :wink:

if you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Albert Einstein
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik heb twee topics gemaakt en ik zie nu dat ik er door dit topic niet meer zo achter sta als toen ik het plaatste.
1/2
Topic 1 zou ik nog kunnen steunen omdat het om sterilisatie/castratie van honden gaat en ik het trachten te beperken van het aantal honden goed vind, maar topic 2 gaat uitsluitend om voer te kunnen kopen voor honden.

Als het om sterilisatie/castratie ging en de honden zuiver plantaardig gevoerd zou worden zou dat anders zijn.

Natuurlijk vind ik het verschrikkelijk dat honden sterven van de honger, maar mensen vragen geld te storten en het zelf ook doen, zodat er andere dieren gedood worden voor deze honden om op te eten en ze daardoor blijven leven en dus nóg meer moeten eten vind ik nog verschrikkelijker en niet veganistisch.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

MBVegan31 schreef:Niet boos op mij worden nou :mrgreen:

Haha ik heb geen idee, want ik heb me er nog nooit extreem in verdiept.
Mijn hond is een lastige eter en staat nu eindelijk op voer wat hij op wil eten.
Dat is voor mij met name van belang.
Maar als die mogelijkheid er veganistisch zou zijn, sta ik daar best voor open. Ik wil het in elk geval onderzoeken Yamcha ;)

En als jij het hebt onderzocht voor jouw hond en dat is jouw conclusie dan kan ik daar ook geen slechtheid inzien ;)
Als mensen zich er in verdiepen überhaupt niet.
Daar ben ik het mee eens :)

Ik vind het de moeite waard je erin te verdiepen, ik raad je wel aan pro's en contra's van beide kanten te lezen, dit om zelf geen eenzijdige conclusies te trekken, wat je vervolgens doet is geheel aan jou uiteraard :)
Ik zal je, wat je ook kiest, er niet op veroordelen, ben blij dat je het bij mij ook niet doet :)
vegalan schreef:Verwerp je het negatieve aspect hiervan of juist niet, dat is namelijk de vraag. Erkenning is hier de grootste overwinning.
Ik verwerp het negatieve aspect absoluut niet, was dat nog niet duidelijk? Ik zie alleen geen (voor mij aanvaardbaar) alternatief. Het is wat mij betreft kiezen tussen twee kwaden, en ik kies dan voor wat ik het minst kwalijk vind.
vegalan schreef: Er is geen verzet, dus acceptatie en de nadruk ligt niet op het geld, maar op het aannemen van vlees. Op het moment dat je in dat gebeuren stapt, door ervan te profiteren ben je er voor verantwoordelijk en t.a.v dat dier is dat dus wreed. Je hoort het wel eens, ach het dier is toch al geslacht waarom zou ik het niet eten. Dit argument pas jij toe op de resten.
Ben ik toch niet geheel met je eens, als er geen mensen betaalden voor biefstuk, stoofvlees, whatever, werd er niet geslacht en had ik geen resten. Ik neem alleen mee wat anders weggegooid zou worden. Ik weet dat mensen dat argument gebruiken om vlees te kunnen eten, maar de markt werkt in die zin vrij simpel: als er niet wordt betaald, als er niet aan wordt verdiend gebeurt het niet. Andersom werkt het natuurlijk ook, de markt heeft geen moraal, en biedt simpelweg dát waar vraag naar is, en wat op de een of andere manier rendabel gemaakt kan worden, dus als er genoeg mensen voor iets willen betalen, dan zal dat product op de markt komen. Anderzijds, als een product niet rendabel is, of er is te weinig vraag, zal het niet verkocht worden.
Er is geen slachter die zal slachten als er af en toe een vrouwtje is dat wat resten ophaalt, als hij niet eens korting krijgt bij de Rendac. Dat is niet rendabel, en dat was voor mij wel een punt van overweging. Dus als mensen geen vlees meer willen, heb ik geen resten meer. En het is in zie zin idd onveganistisch dat ik idd wel gebruik maak van het feit dat mensen vlees eten.

Wat mensen betreft, gaat het niet op, die betalen wél voor hun vlees, er wordt dus aan verdiend, het is rendabel, en dus gebeurt het. Wie betaalt, bepaalt.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Wat zou er met honden en katten gebeuren als alle mensen op aarde veganist werden?

Want jij zegt, Yamcha: 'Als er geen mensen betaalden voor biefstuk, stoofvlees, whatever, werd er niet geslacht en had ik geen resten.'

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:man...man...man... jongens toch
vegalan, ik denk dat je op een verkeerd forum zit, ik heb hier nog niemand op een bepaald dier weten afgeven of het moest op het menselijk dier zijn.
Je zet steeds (doel bewust?) het object van bepaling aan de kant, namelijk het dier. Het gaat nu niet om het menselijk belang dat je steeds probeert te verdedigen, want dat is nu juist de oorzaak van het probleem.
Als je goed had opgelet, dan had je kunnen zien dat het steeds je eigen standpunten betreft, waarmee je word geconfronteerd. Standpunten waarvan je de negatieve waarde ervan elke keer weer weg stopt of aan de kant schuift. Dat doe je allemaal zelf en dan ga je naar mij wijzen als ik er wat van zeg. Het belang van de mens (buiten het dier) is niet het onderwerp van deze discussie. Daarnaast kan ik in belang van mensen net zo fanatiek zijn als voor dieren, maar de mens is hier nu niet het echte slachtoffer, zoals jij steeds wil doen lijken.
De mens heeft nu eenmaal de neiging om het slachtoffer te spelen als het door dingen die zijn waarde aantasten niet lekker in het vel zit en dus zijn antropocentrische waarden moet behartigen, waardoor het object van bepaling (het dier) verschuift naar zichzelf (de mens). Dat is nu wat hier duidelijk plaatsvindt en omdat deze aandacht er is, ziet men het relatief niet meer, want het ego moet worden gestreeld en daar doe ik dus niet aan mee. Want dat zou egoïsme betekenen en ik heb nu een maal een hekel aan egoïsme.
dorus schreef:Je reageert op "wat je denkt wat ze vertegenwoordigen" en dat is iets heel anders.
Ik weet bijna 100% zeker waar het hier om gaat, het is iets wat je gewoon zelf niet ziet, maar waar ik steeds weer naar verwijs. Je probeert steeds weer hetzelfde te verdedigen, het is bijna voorspelbaar hoe je iets positioneert om je standpunt duidelijk te maken. Het gaat namelijk steeds weer om hetzelfde. Het gaat om jou. Het is om moe van te worden. Inhoudelijk is het niets zeggende prullaria, wat totaal niet aansluit bij wat ik heb geschreven of waar het over gaat.

dorus schreef: het op iemand kan hebben om valselijk beschuldigd te worden van dingen waar men al zijn hele leven tegen ten strijde trekt en dit gewoon omdat je lange tenen hebt.
Noem een concreet voorbeeld!
dorus schreef: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... vocf6qZ3ag
Wat wil je hiermee nu zeggen?
dorus schreef:
vegalan schreef: goede morele dogma's
jep, oorzaak van al dat goede in de wereld, miljoenen en miljoenen slachtoffers (mens en dier) moet je echt mee doorgaan (y)
Dus is immoraliteit beter?

Verder zou ik willen zeggen lees goed, probeer het te begrijpen, voordat je reageert want echt wat je nu allemaal schrijft raakt noch kant noch wal. De emoties kan ik wel begrijpen, maar zijn enigszins misplaatst.
Het zijn huilende kinderen die geen snoepje krijgen, want hun ego wordt niet meer genoeg gestreeld.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do mei 30, 2013 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:if you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Albert Einstein
Dan wordt het hoog tijd om eens ontdekken wat je van jezelf niet snapt als ik naar van je wijs.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Yamaha schreef:
vegalan schreef:Er is geen verzet, dus acceptatie en de nadruk ligt niet op het geld, maar op het aannemen van vlees. Op het moment dat je in dat gebeuren stapt, door ervan te profiteren ben je er voor verantwoordelijk en t.a.v dat dier is dat dus wreed. Je hoort het wel eens, ach het dier is toch al geslacht waarom zou ik het niet eten. Dit argument pas jij toe op de resten.
Ben ik toch niet geheel met je eens, als er geen mensen betaalden voor biefstuk, stoofvlees, whatever, werd er niet geslacht en had ik geen resten.
Je mag een eigen mening hebben, maar maakt het voor het dier wat uit of het nu om biefstuk gaat of andere delen, wat jij slachtafval noemt? Het afwijzen van het doden van dieren, maar wel hun vlees of resten accepteren vind ik (en deze slachtoffer waarschijnlijk ook) hypocriet. Dat klink heel beladen omdat het op jezelf betrekking heeft, maar het is toch ook niet geheel eerlijk naar hen toe. Het is volgens mij beter om het te erkennen.

Yamaha schreef: Ik neem alleen mee wat anders weggegooid zou worden.
Maakt het dan nog wat uit als je van hen (gratis) een biefstuk krijgt? Het verminderd zelfs hun inkomen.
Yamaha schreef: Wat mensen betreft, gaat het niet op, die betalen wél voor hun vlees, er wordt dus aan verdiend, het is rendabel, en dus gebeurt het. Wie betaalt, bepaalt.
Dan kun je het gehaktballetje in de soep van oma me een gerust hart eten.

.

dorus

Bericht door dorus »

laatste reactie :
dorus schreef:
het op iemand kan hebben om valselijk beschuldigd te worden van dingen waar men al zijn hele leven tegen ten strijde trekt en dit gewoon omdat je lange tenen hebt.

dorus schreef:
lees een paar posts van je terug en zoek het zelf eens uit
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Yamcha

Bericht door Yamcha »

TonyJello schreef:Wat zou er met honden en katten gebeuren als alle mensen op aarde veganist werden?

Want jij zegt, Yamcha: 'Als er geen mensen betaalden voor biefstuk, stoofvlees, whatever, werd er niet geslacht en had ik geen resten.'
Dan zou ik ze vrijlaten, kunnen ze zelf jagen. Er zou dan ook voldoende grond zijn, en hun natuurlijke habitat zou grotendeels hersteld kunnen worden. Dát zou ik echt geweldig vinden.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:laatste reactie :
dorus schreef:
het op iemand kan hebben om valselijk beschuldigd te worden van dingen waar men al zijn hele leven tegen ten strijde trekt en dit gewoon omdat je lange tenen hebt.

dorus schreef:
lees een paar posts van je terug en zoek het zelf eens uit
Ik laat je liever in je waan, want dan voel jij je veilig. Ik weet waar je naar toe wil, maar nee het heeft geen betrekking op wat ik schreef of op mij. Je probeert dingen in mijn de schoenen te schuiven, maar ik kan goed tegen kritiek en vond/vindt het niet nodig om daar stennis van te maken. Bleef je maar bij de les en dan waren we eruit.

Het is beter voor jou om voortaan gewoon niet meer op mij te reageren.

Doei!...

.

Plaats reactie