In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Wen »

[quote En dan komen er weer veel te veel muizen......

lastig wel.[/quote]

Dat is volgens mij ook perfect op te lossen op een diervriendelijke manier. Ik heb eens gelezen dat ze in China de pil geven aan muizen, omdat de enige manier van indijken was die werkte.
In elk geval zijn de meeste problemen diervriendelijk op te lossen. En als er geen oplossing voor bestaat , kan er snel 1 gevonden worden als de mens met zijn gigantisch verstand een diervriendelijke oplossing zou WILLEN vinden

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Bericht door DeVegetarische »

Zo zie je maar weer wat de keerzijde is van het houden van katten.
Je moet de kat ook als dier accepteren, het is een beest, je moet er geen menselijke verwachtingen van hebben. Het zit gewoon niet in dat beest blijkbaar om zich te gedragen naar jouw beeld op dat moment van ''hoe het zou moeten'', daar is het een dier, carnivoor, voor. Een leeuw wordt ook geen vegetarier.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Yamcha

Bericht door Yamcha »

DeVegetarische schreef:Je moet de kat ook als dier accepteren, het is een beest, je moet er geen menselijke verwachtingen van hebben. Het zit gewoon niet in dat beest blijkbaar om zich te gedragen naar jouw beeld op dat moment van ''hoe het zou moeten'', daar is het een dier, carnivoor, voor.
Dat maakt katten ergens ook zo gaaf, zo onafhankelijk, en het is echt des kats om schijt aan een mens te hebben.

https://i.chzbgr.com/maxW500/7482231808/hCA576034/

dorus

Bericht door dorus »

:lol:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

DeVegetarische schreef:Je moet de kat ook als dier accepteren, het is een beest, je moet er geen menselijke verwachtingen van hebben. Het zit gewoon niet in dat beest blijkbaar om zich te gedragen naar jouw beeld op dat moment van ''hoe het zou moeten'', daar is het een dier, carnivoor, voor. Een leeuw wordt ook geen vegetarier.
Wat de aard van de kat betreft heb ik ook geen menselijke verwachtingen, maar hun aard staat mij niet aan en dat is iets waar je wel rekening mee moet houden, als het in een menselijke omgeving verblijft. De kat is hier niet de baas en het is absurd als men zich door het dier laat verdringen. Als je voor het dier wilt buigen, dan moet je dat natuurlijk zelf weten. Mensen die hunkeren naar de aanwezigheid van een kat en voor hen nietsontziend door het stof willen gaan, zijn zelf het kwaad in de wereld. Wie zijn kat vlees voert, is zelfs geen vegetariër of veganist, omdat de kat als representant van de wil, deel uit maakt van wat men consumeert. Het is al bekend dat hierdoor hier veel hypocrisie bestaat, betreffende de mate dat men representant is van een veganistisch moraal.

Het huidige forum gaat hierdoor zijn doelstelling voorbij en verliest zijn waarde omdat het een vergaarbak is geworden van tegenstrijdigheden, door afwezigheid van duidelijke grenzen, maar welke door hypocrisie bij elkaar wordt gehouden. Men noemt zich vegan, maar is het niet of veganisme heeft geen bepalende betekenis, meer.

.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

vegalan schreef:
Het huidige forum gaat hierdoor zijn doelstelling voorbij en verliest zijn waarde omdat het een vergaarbak is geworden van tegenstrijdigheden, door afwezigheid van duidelijke grenzen, maar welke door hypocrisie bij elkaar wordt gehouden. Men noemt zich vegan, maar is het niet of veganisme heeft geen bepalende betekenis, meer.

.
Volgens mij zijn op dit forum een verscheidenheid van mensen actief. Zelfs vleeseters en is dit forum niet enkel bedoeld voor die hard veganisten.

Het is bedoeld voor ook o.a. mensen die net beginnen met het aanleren van een veganistische levensstijl en daarbij tegen zaken aanlopen en graag informatie willen.
Voor mij is dit een zeer waardevol forum.
Ik zie heel duidelijk nuance verschillen in de mate waarin mensen het veganisme toepassen, voor mij is dat alleen maar leerzaam.
Volgens mij zijn de grenzen en doelstellingen van de Nederlandse vereniging voor veganisme heel duidelijk weergegeven op de site, maar staat dat compleet los van individuen die zich op het forum aanmelden.

Dat mensen niet alle regels der veganisme toepassen of wellicht niet leven conform hoe jij het in je hoofd hebt zitten , maakt die mensen niet gelijk hypocriet. Dat het idd niet geheel 100% veganistisch is wanneer men de hond of kat nog vlees voert, men werkt daardoor nog mee aan slachting, dat ben ik met je eens. Maar ik proef een nare ondertoon in je berichten echt persoonlijk naar de mensen toe.
Wellicht interpreteer ik het verkeerd en gaat je taalgebruik mij iets de pet boven, maar je komt nogal hautain over, alsof jij je beter voelt dan een ander.

Ik vind dit een fijn forum en leer hier veel, naar wellicht heb jij een heel ander idee bij de doelstelling van dit forum?

dorus

Bericht door dorus »

Wat de aard van de kat betreft heb ik ook geen menselijke verwachtingen, maar hun aard staat mij niet aan en dat is iets waar je wel rekening mee moet houden, als het in een menselijke omgeving verblijft.
Tja, de kat is nu eenmaal voor mij niets meer waard!
A tree does not chose for whom the shade it gives, true love makes no distinction between any being.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 »

vegalan schreef: Mensen die hunkeren naar de aanwezigheid van een kat en voor hen nietsontziend door het stof willen gaan, zijn zelf het kwaad in de wereld.
Nooit gedacht dat ik het kwaad in de wereld zou zijn. Ik voel een identiteitscrisis aankomen. :lol:

vegalan

Bericht door vegalan »

MBVegan31 schreef:
Volgens mij zijn op dit forum een verscheidenheid van mensen actief. Zelfs vleeseters en is dit forum niet enkel bedoeld voor die hard veganisten.
Dat is geen probleem zolang die grenzen en bepalingen er zijn, welke dit soort vragen (In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?) overbodig maakt. Het is dus niet duidelijk. Door steeds weer een onderwerp te starten en te blijven voeren om het veganisme op zichzelf te kunnen betrekken treed er verschuiving op betreffende de betekenis van het veganisme, want waarschijnlijk is dit niet duidelijk genoeg. Hoe merkwaardig ook, een topic wordt niet gesloten als de vraag is beantwoord (zoals je wel ziet op andere fora) en sommige vragen zouden binnen dit kader gewoon overbodig moeten zijn.
MBVegan31 schreef:Het is bedoeld voor ook o.a. mensen die net beginnen met het aanleren van een veganistische levensstijl en daarbij tegen zaken aanlopen en graag informatie willen.
Voor mij is dit een zeer waardevol forum.
.
Ik zie heel duidelijk nuance verschillen in de mate waarin mensen het veganisme toepassen, voor mij is dat alleen maar leerzaam.
Volgens mij zijn de grenzen en doelstellingen van de Nederlandse vereniging voor veganisme heel duidelijk weergegeven op de site, maar staat dat compleet los van individuen die zich op het forum aanmelden.
Dan zou dit een meer doelgerichte topic moeten zijn en niet een topic waar men een vraag tracht te beantwoorden die eigenlijk overbodig zou moeten zijn.
MBVegan31 schreef: Dat mensen niet alle regels der veganisme toepassen of wellicht niet leven conform hoe jij het in je hoofd hebt zitten, maakt die mensen niet gelijk hypocriet. Dat het idd niet geheel 100% veganistisch is wanneer men de hond of kat nog vlees voert, men werkt daardoor nog mee aan slachting, dat ben ik met je eens.
Het betreft hier een immorele hypocrisie, goed doen door onrecht te veroorzaken of instant te houden en dan te verbloemen of betekenisloos te maken (net als bij carnisme). Dit kun je dus doortrekken naar de manier hoe ze veganisme dan interpreteren.

MBVegan31 schreef: Maar ik proef een nare ondertoon in je berichten echt persoonlijk naar de mensen toe.
Wellicht interpreteer ik het verkeerd en gaat je taalgebruik mij iets de pet boven, maar je komt nogal hautain over, alsof jij je beter voelt dan een ander.
Ik plaats het als een conclusie welke voortkomt uit hun doen om iets duidelijk te maken, daarvoor moet ik het in het kader van de mens brengen die dit doen en intensiveren, want anders heeft het geen betekenis. Het wordt pas persoonlijk doordat mensen dit op zichzelf betrekken omdat ze worden geconfronteerd met hun eigen standpunt dat eigenlijk niet geheel klopt, maar toch waardevol willen blijven voeden.

Het is (voor mij) een feit dat ik moet constateren dan mensen het niet begrijpen omdat ze opgaan in hun eigen levenspatroon waarin alles een voor hen waardevolle plaats heeft gekregen, ook al is dit nader bezien niet geheel correct. Ik heb ook niet meer zo de behoefte om iets duidelijk te maken, want ze zien het toch niet, maar zolang men dieren en mensen blijft kwellen doordat men dieren heeft, wil ik in belang van hun slachtoffers nog wel eens reageren. Ik weet het, eigenlijk verspilde moeite, want ze kunnen (psychische gezien) bepaalde grenzen niet overschrijden en alleen in hun waan van denkbeeldige goedheid verblijven. Het is niet anders. Je zult dit mogelijk niet begrijpen? Ik denk dan ook dat ik het hier bij moet laten en niet meer of nauwelijks nog inhoudelijk moet reageren. Na wat afrondingen stop ik er ook mee. Het kan me ook niet zoveel meer schelen wat hier allemaal op het forum gebeurt en of de vleeseter zich veganist kan noemen.
Ik hou van een goede betrouwbare structuur en niet van een ballenbak waarin iedereen maar wat rotzooit als het gaat om leed. Misschien heeft het forum niet overal een gestructureerde doelstelling en is het slecht daar een vorm van vermaak?

Ik voel me geenszins beter, maar zij (die voornamelijk reageren) expliciet wel en dat is ook een onderdeel van mijn schrijven, want ze continueren en intensiveren wat ze verbloemen.
MBVegan31 schreef:
Ik vind dit een fijn forum en leer hier veel, naar wellicht heb jij een heel ander idee bij de doelstelling van dit forum?
Prettig voor jou, dat deze Koek en zopie hier nog wordt verstrekt.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do mei 30, 2013 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:
Wat de aard van de kat betreft heb ik ook geen menselijke verwachtingen, maar hun aard staat mij niet aan en dat is iets waar je wel rekening mee moet houden, als het in een menselijke omgeving verblijft.
Tja, de kat is nu eenmaal voor mij niets meer waard!
A tree does not chose for whom the shade it gives, true love makes no distinction between any being.
Je moet het onrecht dat je veroorzaakt (ook als continuïteit van waarvoor je staat) op jezelf betrekken en niet op het dier of anderen projecteren, die daar het slachtoffer van zijn. Als je dat ziet, dan zal er schaamte zijn.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Billy20 schreef:
vegalan schreef: Mensen die hunkeren naar de aanwezigheid van een kat en voor hen nietsontziend door het stof willen gaan, zijn zelf het kwaad in de wereld.
Nooit gedacht dat ik het kwaad in de wereld zou zijn. Ik voel een identiteitscrisis aankomen. :lol:
Vooral goed jezelf blijven strelen, eventueel d.m.v het dier dat je koestert en je kop in het zand steken :?

Wanneer neem je dat paard eens zelf op je rug?

.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 »

vegalan schreef:
Billy20 schreef:
Vooral goed jezelf blijven strelen, eventueel d.m.v het dier dat je koestert en je kop in het zand steken :?

Wanneer neem je dat paard eens zelf op je rug?

.
Oke, mijn opmerking was misschien een beetje lullig maar het is inmiddels wel een beetje wat je bij mij oproept. Ik begrijp niet waarom het zo zwart-wit moet zijn. Waarom is er geen middenweg. Waarom moet het perse 100% goed en anders is het slecht. Ik heb inmiddels voor mezelf besloten dat voor mijn 100% (wat dat ook mag zijn) geen optie is. Ik vind het een nobel streven omdat te willen maar het is niet mijn keuze.

Mystique

Bericht door Mystique »

Jemig... Waarom zo aanvallend, vegalan? Ik schrik echt van jouw toon tegenover de anderen.

Ik vind je echt op zo'n manier overkomen dat jij jezelf perfect vindt en het grote voorbeeld voor veganisten.

Natuurlijk mag je je mening uiten en kritiek leveren, maar ik vind je ronduit beledigend.
En dan word ik wel eens bot genoemd...

Je bereikt er niets mee om mensen af te kraken. Bewust maken, ok, maar dit gaat veel verder, naar mijn mening. Relax een beetje, joh. Je komt echt heel boos over en daar word je vast niet gelukkiger van. :wink:

dorus

Bericht door dorus »

vegalan,ik denk dat ik het begin te snappen, ik ben er nog niet helemaal maar na nog een paar posts van jou ...

dat hele gedoe en discour rond veganisme van jou en "dieren zijn er voor zichzelf" "moeten in volledige vrijheid los van de mens zichzelf kunnen verwezelijken" en alle ander wollig taalgebruik in je post dat erop gericht is om mens en dier compleet los van elkaar te zien en mensen die toch een ethische manier gevonden hebben om met dieren samen te leven (wat onmogelijk is voor jou en volgens jou gewoon niet kan) te diaboliseren

Je moet gewoon niets van dieren in je buurt hebben.
Je hebt gewoon niets met dieren, je begrijpt ze niet, je bent in de onmogelijkheid tot enige communicatie met hen (en veronderstelt dan maar dat de rest van de mensheid dat ook niet kan)
Deep down heb je zelfs schrik van hen en ben je... ja wel een beetje vies van hen.
Je zal ze ook niets aandoen en wordt kwaad van mishandeling enz. dat wel, want leven is heilig (dat is zeker zo 100% akkoord) maar...als je kon zou je op een dierloze planeet gaan wonen, helemaal alleen in je uppie of... met gelijkgezinden.
Daar is niets mis mee, ik ken nog zulke mensen, maar zeg dat dan gewoon.

Je denkt dan in het veganisme een levenswijze gevonden te hebben die daar helemaal bij past, die volgens jou mens en dier volledig los van elkaar ziet, "mens maakt geen gebruik van het dier". Maar je schiet door en het krijgt bij jou de status van een dogma. Ook niets mis mee, maar dat geldt dan alleen voor jou en niet voor alle anderen.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

Billy20 schreef:Oke, mijn opmerking was misschien een beetje lullig maar het is inmiddels wel een beetje wat je bij mij oproept.
Het heeft geen betrekking op mij wat je nu zegt, maar het dier dat je er buiten plaatst en dus kleineert.
Het dier is de zwijgende minderheid, welke wordt opgehemeld als je daar behoefte aan hebt en aan de kant geschoven als het je belast. Het gaat toch hier nog om de dieren of staan deze er nu ineens buiten?
Helaas kan men zich nu niet onttrekken aan het gegeven dat de (denkbeeldige) aanwezigheid van het dier de discussie nog steeds mede bepaald. Ik kan je tot op zekere hoogte aardig en lief vinden, zonder daar naar te kijken, maar dan zitten we in de verkeerde topic. Ben je hier nu meer waard dan het dier?
Billy20 schreef: Ik begrijp niet waarom het zo zwart-wit moet zijn. Waarom is er geen middenweg. Waarom moet het perse 100% goed en anders is het slecht. Ik heb inmiddels voor mezelf besloten dat voor mijn 100% (wat dat ook mag zijn) geen optie is. Ik vind het een nobel streven omdat te willen maar het is niet mijn keuze.
Hoe jij je leven invult dat moet je natuurlijk zelf weten, maar het gaat om eerlijkheid en erkenning van de negatieve zijde ervan en dat moet men niet verbloemen, want dat is op zich een onrecht. Daarnaast, moet men ten behoeve van dieren en mensen er geen notie van nemen en geen verandering mogelijk maken of is het gewoon beter om de kop in het zand te steken? Dat het jou keuze niet is betekent mogelijk dat anderen daar last van hebben, maar dat schijnt je meer of minder niet te boeien.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Mystique schreef:Jemig... Waarom zo aanvallend, vegalan? Ik schrik echt van jouw toon tegenover de anderen.

Ik vind je echt op zo'n manier overkomen dat jij jezelf perfect vindt en het grote voorbeeld voor veganisten.

Natuurlijk mag je je mening uiten en kritiek leveren, maar ik vind je ronduit beledigend.
En dan word ik wel eens bot genoemd...

Je bereikt er niets mee om mensen af te kraken. Bewust maken, ok, maar dit gaat veel verder, naar mijn mening. Relax een beetje, joh. Je komt echt heel boos over en daar word je vast niet gelukkiger van. :wink:
Je moet het zo zien: je zit als het ware in een vacuum cleaner en kijkt door een opening naar buiten en je ziet een schone wereld, maar en plotseling ontdek je dat je nog wat bent vergeten, waardoor je de motor sneller laat draaien, want het past niet in het beeld dat je er van hebt. Je komt ook andere tegen die hetzelfde probleem hebben en dan ga je loeien. Ik ben helemaal niet boos, maar het komt boos over omdat het zich binnen het kader van de mens bevind en waarbij de neiging bestaat om het op jezelf te betrekken. Als je liever wilt aaien, wat bij je past dan moet je dat gewoon blijven doen. Het komt er gewoon op neer dat men het niet mag hebben over de negatieve zijde, want dit zet de wereld op zijn kant.

.

Mystique

Bericht door Mystique »

vegalan schreef:En Als je liever wilt aaien, wat bij je past dan moet je dat gewoon blijven doen. Het komt er gewoon op neer dat men het niet mag hebben over de negatieve zijde, want dit zet de wereld op zijn kant.
Aaien? Wat bij mij past? Euhhh... :mrgreen: Grapjas!
Ik vind dat er een heel groot verschil bestaat tussen iemand beledigen, iets bekritiseren en 'aaien' zoals jij het noemt.
Ik ben iemand die bekritiseert, soms zelfs te veel, dus aaien past niet bij mij. Ik geloof er alleen niet in dat je er iets mee bereikt als je mensen gaat aanvallen, want dan krijgt men juist de neiging zichzelf te verdedigen en dan ziet men niet meer de boodschap die je probeert over te brengen.

Ik maak me gewoon een beetje zorgen om je, omdat je zo hard en boos overkomt. *aai, aai* :wink: Toch maar eventjes, want aaien kan best fijn zijn! :mrgreen:

Wen

Bericht door Wen »

Waarom reageren jullie er nog op? Ik vind dat de toon van zijn posts en de manier waarop hij mensen constant afbreekt onaanvaardbaar. Het verpest de sfeer...

We komen hier toch samen om elkaar te steunen en van elkaar te leren. Natuurlijk mogen er pittige discussies zijn. Maar op de man spelen vind ik niet kunnen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

vegalan schreef:...Ik plaats het als een conclusie welke voortkomt uit hun doen om iets duidelijk te maken, daarvoor moet ik het in het kader van de mens brengen die dit doen en intensiveren, want anders heeft het geen betekenis. Het wordt pas persoonlijk doordat mensen dit op zichzelf betrekken omdat ze worden geconfronteerd met hun eigen standpunt dat eigenlijk niet geheel klopt, maar toch waardevol willen blijven voeden.

Het is (voor mij) een feit dat ik moet constateren dan mensen het niet begrijpen omdat ze opgaan in hun eigen levenspatroon waarin alles een voor hen waardevolle plaats heeft gekregen, ook al is dit nader bezien niet geheel correct. Ik heb ook niet meer zo de behoefte om iets duidelijk te maken, want ze zien het toch niet, maar zolang men dieren en mensen blijft kwellen doordat men dieren heeft, wil ik in belang van hun slachtoffers nog wel eens reageren. Ik weet het, eigenlijk verspilde moeite, want ze kunnen (psychische gezien) bepaalde grenzen niet overschrijden en alleen in hun waan van denkbeeldige goedheid verblijven. Het is niet anders. Je zult dit mogelijk niet begrijpen? Ik denk dan ook dat ik het hier bij moet laten en niet meer of nauwelijks nog inhoudelijk moet reageren. Na wat afrondingen stop ik er ook mee. Het kan me ook niet zoveel meer schelen wat hier allemaal op het forum gebeurt en of de vleeseter zich veganist kan noemen.
Ik hou van een goede betrouwbare structuur en niet van een ballenbak waarin iedereen maar wat rotzooit als het gaat om leed...

.
Mee eens en ik hoop dat je blijft, want ik vind je inbreng leerzaam en daarom belangrijk.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Je hebt gelijk, Wen. Ik denk dat dat het meest verstandig is.

Plaats reactie