In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
dorus
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door dorus »

@ yamcha, billy ...e.a.

:thanks:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus »

Billy20 schreef:Je lijkt uitgesproken ideeën te hebben dus ik was nieuwsgierig naar jouw mening. Het is iets waar ik zelf nog niet zo lang over nadenk dus ik heb de oplossing helaas niet. Ik denk dat het iets is waar veel vegans mee zitten en een ieder zoekt daar zn eigen weg in. Het blijft lastig. Huisdieren zijn er nu eenmaal en ik zie ze ook niet zo snel verdwijnen (zouden we dat überhaupt willen?). Ditzelfde geldt overigens voor paarden maar in dat geval gaat het niet om de voeding maar om het rijden maar dat is een andere discussie. Mijn honden en mijn kat komen uit het asiel maar als ik ze niet had genomen had een ander dat wel gedaan. Die ander heeft nu misschien een hond van een fokker gekocht omdat hij de juiste hond in het asiel niet kon vinden. Dus wellicht heb ik indirect toch bijgedragen aan het vergroten van de hondenpopulatie in NL. Of denk ik u te ver door? En ja, ik realiseer me heel goed dat ik mijn dieren heb voor MIJN plezier. Ik ben namelijk gek op dieren en dat is gelijk de reden dat ik vegan ben geworden maar is dat erg? Wat betreft het eten van mijn kat en honden, daar ben ik ook nog niet over uit. Ik ben nog zoekenende. :roll:
Ik ben nu al meer dan 40 jaar eerst vegie en dan vegan en ben begonnen in een tijd dat dit eerder als een psychische afwijking werd beschouwd dan als een levenswijze gebaseerd op "do no harm".

Voor mij was het simpel maar steeds opnieuw moest je discuteren en soms haalde ik er citaten en boeken bij om aan te geven waar ik voor stond hoewel die dingen in die tijd meestal niet ver genoeg gingen naar mijn mening. Ik ben daar dan ook mee gestopt en heb de anderen dan verplicht om mij au serieux te nemen ook zonder die boeken, citaten enz. Op die manier ben je verplicht dat wat je drijft op een voor iedereen duidelijke manier naar voor te brengen (iets wat ik me tijdens mijn opleiding psychologie heilig beloofd heb) ik huiver van de retoriek van sommigen die enkel verstaanbaar is voor een groep ingewijden. als ik iets uitleg moet "de bakker om de hoek" en de "tiener van 12 jaar van 2 straten verder" mij ook perfect verstaan.

Een discour dat men twee- of driemaal moet doornemen om te begrijpen wat men nu eigenlijk "in essentie" wil zeggen getuigt van weinig respect voor je toehoorder.

De rode draad door heel mijn vegan zijn is : berokken geen leed en dit op geen enkele wijze... ongeveer het ahimsa principe van het Jaïnisme. Dat wil dus zeggen dat bij al wat ik doe ik de vraag : berokken ik hiermee (extra) leed steeds moet beantwoord worden met neen. In onze huidige maatschappij is dat niet steeds mogelijk, je leeft in een uitgesproken anti-vegan maatschappij dus moet je soms oplossingen zoeken die op één of andere manier tegen je principes ingaan maar op dat ogenblik de weg is van het minste kwaad. Jammer maar het is niet anders.

vb . je wil je kat die je net uit een asiel gehaald hebt vegan voeden
probleem : er is geen veganvoer beschikbaar en het is voor de gezondheid van je kat veel te riskant om zelf aan de slag te gaan omdat je op dat ogenblik de expertise niet hebt
wat is dan de weg van het minste kwaad?
1. toch zoiets in elkaar proberen te knutselen maar waar na veloop van tijd je kat een vreselijke dood sterft omdat zijn spieren uit elkaar vallen door een tekort aan taurine
2. op zoek naar kant en klaar voer met een zo laag mogelijk percentage dierlijke producten die op hun beurt verkregen zijn door oneetbaar(voor de mens) slachtafval te verwerken, liefst bio en van een maatschappijn die niet op dieren test, maar waarbij je op een zeer laag niveau de vleesindustrie mee ondersteunt
3. je kat naar een ander doorschuiven, dat die hem maar vlees geeft zo ben jij van de verantwoordelijk af
4. je kat doodspuiten

ik kies voor twee om vanaf het moment dat ik aan veganvoer kan komen overschakkel
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef: ik heb zo een idee dat zowel jij als vegalan nog zouden verschieten in hoever mijn eerlijkheid gaat,
Een staande ovatie, een flink Applaus. http://www.youtube.com/watch?v=IxAKFlpdcfc
Je bent geweldig, dat mag toch wel even gezegd worden. Ik heb helaas geen verhoging voor je waarop je kunt staan. Lang leven dorus, hieperdepiep hoera. :lol:

dorus schreef: al wat vegalan zegt schijnt zo uit een cursus moraalfilosofie of een boek over abolitionisme te komen zonder dat hij het zelf goed heeft doordacht en naar de realiteit en praktijk heeft doorgetrokken, hij vindt het allemaal waar en goed gezegd en gebruikt dit dan in een forum, klinkt het niet dan botst het maar
Ken je misschien ook nog de titel van deze cursus of het boek over abolitionisme? :?
dorus schreef: in dit verband moet je eens kijken naar enkele video's van Eckhart Tolle en dan naar dit
http://www.youtube.com/watch?v=Fbq1trGHlCA
het heeft niets met veganisme enz. te maken maar het geeft aan dat ethische principes, theorieën hoe met het leven van jezelf en dat van anderen om te gaan, mooi zijn maar enkel waarde hebben als ze de test met de realiteit kunnen doorstaan
Ja wat is de realiteit, dat is bij Eckhart de non dualiteit, gelijk aan het niets doen en inhoudsloos (alles over niets), behalve dan het financieel gewin. Terwijl de dame uit het filmpje de dualiteit hanteert. Sorry, maar het zegt niet zoveel over ethische principes en die realiteit niet wordt bevestigd. Geharrewar. Het gaat voornamelijk om het lijden. Ik vind het wel moedig dat deze dame een poging waagt om Eckhart Tolle eens onder de loep te nemen, want wat hij zegt klop (volgens mij) ook niet allemaal.
dorus schreef:
dorus schreef:Je lijkt meer te weten dan reëel waar is. Ik ken akelige figuren uit de geschiedenis (die het waren omdat ze) ook zo als jou dachten
Schelden is het wapen van de zwakke die daar zijn onkunde mee tracht te maskeren.
Noem je dit schelden? Het is een conclusie betreffende je eigen gedrag, dus een verwijzing naar jezelf. Zwak en onkundig ben ik zeker, maar zie het niet als een belediging, want het bewijst hoe onwijs knap jij jezelf vindt en dat is moreel gezien een stap terug. Een akelig Narcistische trekje?

.

dorus

Bericht door dorus »

"zucht"
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen »

neen ik heb geen dierenopvang maar dieren in nood schijnen steeds op de ene of andere manier een weg naar mij te vinden. soms zitten ze gewoon voor de deur en heb ik ze maar op te pakken of de deur open te doen
Dieren kiezen hun mensen als je ze de kans geeft
Dorus, dit is zooo herkenbaar. Mijn man zegt altijd dat hij met mij nergens kan komen :D Vaak als wij weggaan vind ik katten in nood, gewonde vogels.....
Ik zeg altijd om te lachen dat ik een 6de zintuig heb voor dieren in nood. Maar ik let er gewoon op denk ik. Een ander loopt gewoon verder als hij een dier in nood ziet. Vaak gaat het ook om zichtbaar zieke of verzwakte dieren, waarbij niemand ingrijpt. Maar soms is het ook gewoon mijn getraind oog die opmerkt dat er van ver iets niet helemaal snor lijkt met dat dier :wink:

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:"zucht"
Heel herkenbaar! Ook vaak gedaan, bij wat je schreef. Laten we het hier maar bij houden ik ken jou niet en jij kent mij niet. Wat je verder allemaal aan rommelt met dieren moet jezelf weten. Het zal wel met de beste bedoeling gebeuren. Vond het alleen jammer dat je respect voor dieren niet zo ver ging als ik wil gaan, maar het is niet anders. Zo zie je maar weer dat de een de ander niet is en we dus nooit in hetzelfde paradijs kunnen wonen, want waar de een geweld en onrecht toestaat, wijst de ander deze af.

http://www.youtube.com/watch?v=uI2zwJOYjSE

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di mei 28, 2013 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Wen schreef:
neen ik heb geen dierenopvang maar dieren in nood schijnen steeds op de ene of andere manier een weg naar mij te vinden. soms zitten ze gewoon voor de deur en heb ik ze maar op te pakken of de deur open te doen
Dorus, dit is zooo herkenbaar. Mijn man zegt altijd dat hij met mij nergens kan komen :D Vaak als wij weggaan vind ik katten in nood, gewonde vogels.....
Ik zeg altijd om te lachen dat ik een 6de zintuig heb voor dieren in nood. Maar ik let er gewoon op denk ik. Een ander loopt gewoon verder als hij een dier in nood ziet. Vaak gaat het ook om zichtbaar zieke of verzwakte dieren, waarbij niemand ingrijpt. Maar soms is het ook gewoon mijn getraind oog die opmerkt dat er van ver iets niet helemaal snor lijkt met dat dier :wink:
Een paar maanden terug was er een zieke duif op het station, en ik bleef even staan en kijken, en iedereen liep door. Ze zagen het beest niet eens. Maar hij was duidelijk ziek. Ik waarschuwde toen agenten (die waren er) dat er een duif was, en die pasten op hem totdat de dierenambulance kwam. Thuis opvangen/verzorgen gaat hier niet.

Mensen zien weinig, hoor. Ze kunnen langs een heel veld vol wilde konijnen fietsen, met rondrennende konijntjes op minder dan 2m van het pad, en dan ineens verbaasd roepen EEN KONIJN!!! En dan naar 1tje wijzen en er gebiologeerd naar kijken. En dan zijn ze er letterlijk al tientallen (verspreid natuurlijk) gepasseerd.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

dorus

Bericht door dorus »

wat was dat toch een geweldige man hé

ps : Vegalan je begint af te glijden
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus »

Wen schreef:
dat zesde zintuig heet : goed dierengedrag kunnen lezen en je betrokken en verwant voelen met al wat leeft
:thanks:
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan »

dorus schreef:
wat was dat toch een geweldige man hé

ps : Vegalan je begint af te glijden
Ja, was jij maar zo leuk en niet zo protserig!

.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Graag weer een beetje aardiger zijn voor elkaar.

dorus

Bericht door dorus »

Rick schreef:Graag weer een beetje aardiger zijn voor elkaar.
dank je
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen »

Ja, was jij maar zo leuk en niet zo protserig!
Echt niet cool!

vegalan

Bericht door vegalan »

Dit ook niet voor je hond of kat!

http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_medi ... 24230a.jpg

.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Door mijn werktijden heb ik veel gemist en ben ik nu pas weer op het forum.

Ik ben overtuigd van ieders eerlijkheid en uiterst goede bedoelingen en inzet. Mijn mening over Vegalan die ik gaf is uitsluitend mijn mening over Vegalan. Als ik zeg dat ik fruit lekker vind betekent dat niet gelijktijdig dat ik groente niet lekker vind.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Nuanceren is geloof ik altijd vrij lastig, en zeker op een forum. Ik snap je, TonyJello, en ik heb bewondering voor je positiviteit. Ik vind dat een kunst apart, echt.

Whahaha, de Vegetarische, dat klopt idd :D :lol:
Echt heel bizar fenomeen.

Overigens heb ik vandaag een dame erop geattendeerd dat haar hond kreupel liep. Haar reactie: hij loopt al jaren zo, hoor, komt wel goed.
Ik heb hardop gezegd dat als ie al jaren zo liep, dat de kans me niet groot leek, dat het uit zichzelf weer goed kwam, dat lijkt mij statistisch gezien onmogelijk.
Ik heb haar uitgelegd, dat als mensen mank liepen, ze dan pijn hadden, en daar was ze het wel mee eens. Helaas had ik sterk de indruk dat ze het allemaal langs zich liet gaan. Nu, zelf weten dan. Ik heb gedaan wat ik kon.

vegalan

Bericht door vegalan »

TonyJello schreef:Door mijn werktijden heb ik veel gemist en ben ik nu pas weer op het forum.

Ik ben overtuigd van ieders eerlijkheid en uiterst goede bedoelingen en inzet. Mijn mening over Vegalan die ik gaf is uitsluitend mijn mening over Vegalan. Als ik zeg dat ik fruit lekker vind betekent dat niet gelijktijdig dat ik groente niet lekker vind.
Nu lijk je net een treurwilg in de wind. :wink: Je mag zeggen wat jij wilt, ook al heb je kritiek op mij, daar kan ik wel tegen. Zolang je maar niet naast je schoenen gaat lopen van trots, met een stukje immoraliteit dat je niet wilt zien.

Ik vind het niet verkeerd om voor dieren op te komen, door licht te schijnen op de donkere zijde van iemands trots en Pralerij.

Ik doe het voor hen, hier onder geschikt aan hond en kat.

http://4.bp.blogspot.com/_5x3jfAoZTB8/T ... metjes.jpg

.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik denk dat het het beste is dat er geen kat zich ooit nog voortplant en dat er dan over een jaar of 20 geen katten meer zijn. Dan hoeven er ook geen pakken en blikken voer meer gemaakt te worden, waar nu de winkels mee vol staan en hebben alle muizen en vogels ook geen last meer van katten.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

En dan komen er weer veel te veel muizen......

lastig wel.

vegalan

Bericht door vegalan »

De kat jaagt de muizen naar de buren, dezelfde buren waar het graaft en in de tuin piest en schijt. Wat veroorzaakt nu die overlast? Die muizen vormen niet het probleem, maar de manier waarop mensen hiermee omgaan. Ik heb meer last van de kat van de buren, dan ik ooit last heb gehad van die schattige muisjes.

Tja, de kat is nu eenmaal voor mij niets meer waard!

Ik heb eens gezien hoe een kat een arme niets vermoedende blinde hond toetakelde en dan heb je nog hun moord lustig gedrag, dat de baas of verzorger zo leuk vindt. Ze lijken schattig, maar het zijn soms monsters.

In het begin hadden we altijd het raam open staan en sloop de kat naar binnen om even zijn nagels in ons bankstel te zetten, waardoor deze kapot ging. Lekker als je buren hebt met katten.

Van een collega hoorde ik dat hij zijn katten weg moest doen, omdat dit niet samenging met de baby die ze hadden gekregen. Als het kind huilden werden de dieren dol en beschadigde het kind.

Zo zie je maar weer wat de keerzijde is van het houden van katten.

Het is gewoon belachelijk dat er geen flinke katten belasting is, want van de kat heb je meer last dan van de hond. Het zou meteen een goed middel kunnen zijn om die katten liefde wat terug te dringen. We moeten er van af. Goed voor de kat, hun slachtoffers en voor de mens.

.

Plaats reactie