In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Wen » za nov 10, 2012 17:44

Dan zullen die in de bossen bijgevoerd worden. Of weten ze waar ze eten kunnen stelen. En in dit laatste geval zijn het vaak enkelingen die overleven, terwijl de rest is gecrepeerd.

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Bericht door DeVegetarische » za nov 10, 2012 18:53

Ik vraag me af of die vrijheid niet een geprojecteerde menselijke idealisatie is van het dier in de natuur. Voelt die kat vrijheid of gebrek daaraan als hij 'van' iemand is en naar buiten mag? Ik denk dat een huiskattenbestaan met lekker eten, aandacht, speeltjes, warme kachel en dierenarts bij ziekte of ongemakken ver te prefereren is boven een natuurbestaan.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wen

Bericht door Wen » za nov 10, 2012 20:28

Ja, maar ten eerste is dat een kleine minderheid. Het blijft voor de meeste mensen maar een kat. En de kat die lekker oud en gesoigneerd wordt, is een kleine minderheid. Bovendien zorgt hun afhankelijkheid van ons mens dat ze geen vrije keuze hebben, met alle gevolgen van dien...

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za nov 10, 2012 20:46

sorry, maar het is niet helemaal waar. Ik heb voor mijn opleiding artikelen moeten lezen over katten die in groepen in de natuur leven (dus niet bij een voedselbron die door mensen wordt aangeboden). Die worden inderdaad minder oud dan huiskatten, maar de meeste mensen die in stammen wonen worden ook niet zo oud als de mensen in het westen. Dat betekent niet dat ze een slecht leven hebben.

Nogmaals, ik ben zwaar tegen huiskatten (of welke andere huisdieren dan ook) naar buiten gooien, maar als katten van hun moeder geleerd hebben om te jagen (en als die wist hoe dat moest) dan gaat dat vaak best goed als ze echt in de natuur leven. Waar denk je dat katten anders vandaan komen? Katten zijn, anders dan honden, genetisch echt niet zoveel veranderd in vergelijking met hun wilde neefjes. Ze hebben alle tools om te overleven, ze moeten alleen wel weten hoe ze die moeten gebruiken en dat is vaak nou net het probleem met huiskatten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

JesseL

Bericht door JesseL » zo nov 11, 2012 11:13

Onze kat eet al jaren alleen Whiskas senior brokjes. Sinds ze dat eet is ze gezonder dan ooit. Nooit meer problemen met plassen of verstopte anus klieren etc.
Toen ze nog natvoer kreeg waren er wel vaak problemen.
Ze is inmiddels al bijna 20.
Door het artikel in de V zijn zijn we nu overstag en gaan we Amicat en Bonevo uitproberen.

Een mens kan ook niet zonder B12 wat van nature alleen in dierlijk voedsel voorkomt, dus ik denk dat een kat ook prima zonder vlees kan als alles wat ze nodig heeft er wel in zit.

Ik zou niet gauw meer een nieuwe kat nemen. Maar dat komt ook door het poep probleem. Ik stoor mij verschrikkelijk aan de enorme bergen hondenpoep, vaak ook op de stoep. Maar zelfs in het gras of bosjes is het gewoon een enorm gezondheidsrisico voor mensen. De hele stad ligt vol met kilo's poep. Kattenpoep is vaak minder zichtbaar, maar draagt daar ook aan bij. En ene kat alleen binnen houden vind ik zielig. Dus dan maar geen kat meer.

Wen

Bericht door Wen » zo nov 11, 2012 13:53

sorry, maar het is niet helemaal waar. Ik heb voor mijn opleiding artikelen moeten lezen over katten die in groepen in de natuur leven (dus niet bij een voedselbron die door mensen wordt aangeboden). Die worden inderdaad minder oud dan huiskatten, maar de meeste mensen die in stammen wonen worden ook niet zo oud als de mensen in het westen. Dat betekent niet dat ze een slecht leven hebben.

Nogmaals, ik ben zwaar tegen huiskatten (of welke andere huisdieren dan ook) naar buiten gooien, maar als katten van hun moeder geleerd hebben om te jagen (en als die wist hoe dat moest) dan gaat dat vaak best goed als ze echt in de natuur leven. Waar denk je dat katten anders vandaan komen? Katten zijn, anders dan honden, genetisch echt niet zoveel veranderd in vergelijking met hun wilde neefjes. Ze hebben alle tools om te overleven, ze moeten alleen wel weten hoe ze die moeten gebruiken en dat is vaak nou net het probleem met huiskatten.
Ben ik het dus echt niet mee eens. Ik ken genoeg van die grote in de natuur opgegroeide groepen. Sukkelaars zijn het.
Tja, lets agree to disagree

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo nov 11, 2012 14:34

Haha ok :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo nov 11, 2012 14:39

JesseL schreef:Onze kat eet al jaren alleen Whiskas senior brokjes. Sinds ze dat eet is ze gezonder dan ooit. Nooit meer problemen met plassen of verstopte anus klieren etc.
Toen ze nog natvoer kreeg waren er wel vaak problemen.
Ze is inmiddels al bijna 20.
Door het artikel in de V zijn zijn we nu overstag en gaan we Amicat en Bonevo uitproberen.

Een mens kan ook niet zonder B12 wat van nature alleen in dierlijk voedsel voorkomt, dus ik denk dat een kat ook prima zonder vlees kan als alles wat ze nodig heeft er wel in zit.

Ik zou niet gauw meer een nieuwe kat nemen. Maar dat komt ook door het poep probleem. Ik stoor mij verschrikkelijk aan de enorme bergen hondenpoep, vaak ook op de stoep. Maar zelfs in het gras of bosjes is het gewoon een enorm gezondheidsrisico voor mensen. De hele stad ligt vol met kilo's poep. Kattenpoep is vaak minder zichtbaar, maar draagt daar ook aan bij. En ene kat alleen binnen houden vind ik zielig. Dus dan maar geen kat meer.

Niet lullig bedoelt, maar tenenkrommend, jouw berichtje. Whiskas is een van de slechtste merken die je kunt voeren. Dat je kat al 20 ermee geworden is is hartstikke goed, maar het valt een beetje in de categorie 'mijn opa rookte vanaf zijn twaalfde en is er 95 mee geworden'. Als ze het beter doet op Whiskas dan wat je daarvoor gaf kun je je afvragen wat er precies in dat vorige voer zat. Over veganistisch kattenvoer is overigens een hele discussie op dit forum geweest.

Als jouw kat buiten loopt vangt ze misschien wel eens een muis of een vogel?

Een kat binnen/buiten houden is ook een keuze die iedereen voor zich moet maken. Als ik weer hoor dat een kat aangereden of mishandeld is buiten vind ik dat ook zielig en ben ik blij dat die van mij gewoon binnen zitten.
Linda mcCartney

Wen

Bericht door Wen » zo nov 11, 2012 16:10

Tja, als je kat het goed doet op whiskas senior zou ik zeker niet overstappen op vegan of ander voer. Je kat is al oud en wat fragieler, dus dan weet je niet hoe ze op die nieuwe voeding gaat reageren.

Jaco

Bericht door Jaco » zo nov 11, 2012 22:21

JesseL schreef:
Correctie: B12 wordt gemaakt door een bacterie die in, door de mens niet al teveel gesaneerde, grond zit (grasland), en in stromend water zoals beekjes e.d.

Door de menselijke bewerking van akkerland en het feit dat we geen water meer uit beekjes kunnen drinken zijn veganisten genoodzaakt om supplementen te gebruiken. De industrie doet ons geloven dat het alleen in vlees zit, maar de koeien krijgen het direct van de bacterie in de grond. Net als de vis met zijn omega3 zijn de koeien dus niks anders dan de tussenhandel, daar waar direct consumeren als mens veel betere opname zou betekenen. Daarom kan je na 6 jaar grond op natuurlijke wijze verbouwen al merken door testen dat er wat meer b12 in zit. Er zit een nog veel langer verhaal aan vast met b12 mutaties die niet opgenomen kunnen worden door de mens, maar daar weet ik niet alleen niet alles meer van het zou ook veel teveel typen zijn ;)
Don't believe everything you think!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo nov 11, 2012 23:58

Dat vlees verhaal is inderdaad een leugen. Je zou in principe ook wekelijks een lekker stukje mensenvlees of een drol kunnen eten om je B12 binnen te krijgen, maar dat was geloof ik al in een ander topic besproken.

Van oorsprong hoort het te zitten om de plantjes die we eten en het water dat we drinken.
Linda mcCartney

JesseL

Bericht door JesseL » do nov 15, 2012 10:57

Onze kat vind het vegan voer een stuk lekkerder dan de Whiskas Senior. De Benevo is favoriet, maar de Amicat gaat er ook prima in. Voorlopig mengen we het gewoon en heeft ze hopelijk het beste van beiden.
Het poepen gaat ook weer iets beter en ze gaat ook meer naar buiten, maar dat kan toeval zijn.

Wen

Bericht door Wen » do nov 15, 2012 12:04

(y)
Dierlijk eiwit is veel belastender voor de nieren. Dus het zou best kunnen dat jouw kat zich beter voelt met vegan voer.
Ik zou ze wel goed opvolgen. De enige problemen die met vegan voer wel eens durven voorkomen zijn overgeven en blaasgruis. Dus zolang ze zich goed voelt en niet meer naar de bak gaat om vaker te plassen , zou dit wel eens ideaal voer voor haar kunnen zijn :hippy:

TonyJello

In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door TonyJello » do nov 15, 2012 12:44

Lila, Ali en Alaska eten nu eindelijk ook het (Ami Cat) veganvoer op! :D

Ze delen per dag één klein blik niet-vegan natvoer met zijn drieën, waarvan ik 's morgens de ene helft geef en 's avonds de andere helft met een flinke scheut (gekookt) lauw water erdoor geroerd. En verder krijgen ze als ze om eten vragen een beetje droogvoer wat nu half om half vegan en niet-vegan is.

Daarnaast eten ze ook muizen.

Hopelijk is dit een goed dieet voor ze en ik ben blij dat ze Ami Cat nu ook opeten. Beter een beetje vegan dan helemaal geen vegan.

(Al is het gangbare kattenvoer ook al minimaal 96% plantaardig!)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 15, 2012 13:02

Wen schreef:(y)
Dierlijk eiwit is veel belastender voor de nieren. Dus het zou best kunnen dat jouw kat zich beter voelt met vegan voer.
Ik zou ze wel goed opvolgen. De enige problemen die met vegan voer wel eens durven voorkomen zijn overgeven en blaasgruis. Dus zolang ze zich goed voelt en niet meer naar de bak gaat om vaker te plassen , zou dit wel eens ideaal voer voor haar kunnen zijn :hippy:
Sorry, maar sowieso denk ik niet dat een kat plantjes hoort te eten. Dus prima keuze vanuit idealistisch oogpunt, en de kat zal er niet direct dood van gaan, maar ideaal? Dat vind ik wel ver gaan :shock:
Je geeft zelf al aan dat ze er blaasgruis van kunnen krijgen.
Linda mcCartney

JesseL

Bericht door JesseL » do nov 15, 2012 14:25

Voor zover bekend is is alleen Taurine noodzakelijk (en B12 uiteraard) uit het vleesdieet. Als je dat dus toevoegt is er niks aan de hand. De kat vind het nog lekker ook.
Een dierenarts bevestigde dat nog in de meest recente "V". Ik leef zelf ook op supplementen, waarom zou een kat dat niet kunnen?

Als ik opnieuw voor de keuze zou staan zou geen huisdier meer nemen en zeker geen van nature vleesetend dier, maar die keuze heb ik nu niet en dan lijkt me dit prima. Het is alleen wel 10x zo duur, maar ja, je moet wat over hebben voor je idealen. ;)

Ik heb overigens minder moeite met dat ze muizen of vogels vangen dan fabrieksvleesvoer, want dat eerste is natuur, dat tweede komt uit de bio-industrie.

Wen

Bericht door Wen » do nov 15, 2012 14:26

@Butternutkin
Goh, ja daar zijn hier veel discussies over gevoerd. Ik denk dat vegan voer heel gezond kan zijn. Zeker als er ook nat voer wordt bijgegeven.
Ik weet dat jij daar anders over denkt. En ik respecteer jouw mening.
Maar de meeste mensen hier zijn heel bezorgd om hun katten, net als op andere vegan fora. En ze zullen hun katten hun gezondheid heus niet in gevaar brengen. En veel katten doen het prima op vegan voer. Ik geloof niet dat omdat iets "natuurlijk" is, dat dat ook synoniem is voor beste of gezondste levenswijze.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do nov 15, 2012 15:15

Ik kan me er niet toe zetten een kat veganistisch te voeden, denk ik.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wen

Bericht door Wen » do nov 15, 2012 15:46

Iedereen moet dat voor zickzelf uitmaken vind ik. Met de gezondheid van de kat voorop.
Je niet schuldig voelen. Je kan nooit 100 % diervrij leven, er alleen naar streven.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 15, 2012 17:09

Wen schreef:Iedereen moet dat voor zickzelf uitmaken vind ik. Met de gezondheid van de kat voorop.
Je niet schuldig voelen. Je kan nooit 100 % diervrij leven, er alleen naar streven.
Ik ben het hier helemaal mee eens, en natuurlijk respecteer (en waardeer) ik de mening van jou en anderen hier. Wat je zegt is waar en ik heb echt wel respect voor het feit dat je je katten op een veganistisch dieet durft te zetten. Ik vind alleen de uitspraak 'ideaal' een beetje gevaarlijk, omdat we gewoon niet precies weten wat zulk voer op lange termijn doet met een kat. Er wordt langzaam duidelijk wat de langdurige effecten van voer met (veel) plantaardige toevoegingen voor katten doet (en dat zijn geen positieve berichten), maar we zijn er nog lang niet. Ik denk wel, aangezien de lage percentages (goed) vlees, dat Whiskas bijvoorbeeld niet een beter merk is dan veganistisch kattenvoer.

Dat een dierenarts iets over voeding zegt zou ik met een korreltje zout nemen. Ze hebben daar geloof ik een paar uurtjes les over gehad tijdens hun studie en dat is over het algemeen echt hevig gesponsord door merken als Royal Canin (wat in de kattenwereld niet per se bekent staat als het beste merk. Niet de slechtste, maar zeker niet de beste). Er zijn maar weinig dierenartsen die nog bijleren na hun opleiding helaas.

Als je echt meer wilt weten over ideale voeding voor een kat dan kun je beter luisteren naar dierenartsen/individuen die zich verdiept hebben in het onderwerp voeding. Ik heb het stukje in de "V" ook gelezen en zou er om lachen als het niet zoveel schade zou kunnen doen. De beweringen van die dierenarts zijn echt achterhaald, duidelijk dus dat deze man niets meer bijleert en niet op veranderingen in zijn vakgebied let.
Linda mcCartney

Plaats reactie