In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door jet » ma apr 12, 2010 9:33

ik moest een keer urine vd poes opvangen voor een onderzoek of ze blaasontsteking had.
Poes toen opgesloten in de badkamer met een lege kattebak (ook zonder grind).
Uiteraard vinden ze dat niet fijn, maar ze gaan wel plassen, en omdat ze het gewend zijn doen ze dat ook in de kattenbak, en dus kun je het daar zo uithalen en in een potje of iets dergelijks stoppen....
(ik controleerde wel regelmatig, want anders zit het beestje langer opgesloten dan noodzakelijk)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma apr 12, 2010 9:54

jet schreef:ik moest een keer urine vd poes opvangen voor een onderzoek of ze blaasontsteking had.
Poes toen opgesloten in de badkamer met een lege kattebak (ook zonder grind).
Uiteraard vinden ze dat niet fijn, maar ze gaan wel plassen, en omdat ze het gewend zijn doen ze dat ook in de kattenbak, en dus kun je het daar zo uithalen en in een potje of iets dergelijks stoppen....
(ik controleerde wel regelmatig, want anders zit het beestje langer opgesloten dan noodzakelijk)
Ik zie het al voor me, mijn miauwende Max in de badkamer :) Maar dank je wel voor de tip! Nu heb ik een idee hoe dit gedaan kan worden!

Patricia

Bericht door Patricia » ma apr 12, 2010 14:22

forisma schreef:Thnx! Nog ideeen hoe ik mijn kat zou kunnen laten plassen in iets anders dan grind? :P
Bij de dierenarts verkopen ze plastic kattengrit,mijn katten plassen hier makkelijk op en je kan het zo opzuigen met een pipetje :)
Ik had laatst ook de zuurgraad in de urine van mijn kat laten meten en dit was idd niet zo heel duur.
Ik geloof inclusief die korrels ongeveer 15 euro maar dat scheelt natuurlijk per gemeente.

Wen

Bericht door Wen » ma apr 12, 2010 15:10

Forisma,
Ik heb wilde poezen waar ik niks mee kan wat ze zelf niet willen :wink:
Ik heb al regelmatig hun urine laten onderzoeken. Ik haal dan bij de dierenarts plastic korrels. Die korrels zijn speciaal ontwikkeld om katte-urine op te vangen voor onderzoek. De korrels zijn redelijk kostelijk vind ik. Maar mijn dierenarts zei dat ik ze na gebruik perfect kan afwassen en herbruiken, wat ik dus steeds doe :oops:

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma apr 12, 2010 19:23

Dank jullie wel! :)

methilde
Leefwijze: flexanist

Bericht door methilde » za feb 11, 2012 13:26

Interessante kwestie. Mijn optiek is dat ik mijn keuze (vegan) heb, want de mens kan het zich fysiek veroorloven om plantaardig, omnivorisch of carnivorisch te leven.

Een kat, daarentegen, is van nature carnivoor. Zal inderdaad nooit snel iets plantaardigs eten als hij de keus krijgt (oke, behalve gras voor het overgeven). Hun scherpe hoektanden, korte darmstelsel en algehele bouw liegt er niet om; het is een roofdiertje. Als ik de reden waarom ik vegan ben (dieren hun natuurlijke behoeften geven) erop na sla moet ik dus de katten vlees geven.

En dat is niet zomaar vlees, dat is biologisch. Zo heb ik toch wat het idee dat er een 'lesser of two evils' is gekozen. Want een kat op een plantaardig dieet zetten, ik denk niet dat dat heel goed voor ze is, omdat het dus niet hun natuurlijke keuze is. Ik ben verantwoordelijk voor ze dus ik moet ze die natuurlijke behoefte geven.

Brent

Bericht door Brent » za feb 11, 2012 13:43

Mensen die vleesetende huisdieren houden, zie ik niet als vegans.
Dat er vleesetende dieren in de natuur nodig zijn voor een efficiente ecologie is duidelijk, maar de menselijke woonsfeer is geen ecologisch systeem.

Of je dat vlees nu zelf opeet en dieren daarvoor laat slachten of dat je het nu aan 1 of tig dieren opvoert maakt voor mij persoonlijk helemaal nix uit, je bent dan in mijn ogen géén vegan, wel ben je zelf eventueel totaal-vegetarier, maar dat is allerminst hetzelfde als een echte vegan.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

methilde

Bericht door methilde » za feb 11, 2012 13:51

Tsja, ik doe mijn katten ook niet zomaar weg omdat ik vegan ben geworden :)

Wen

Bericht door Wen » za feb 11, 2012 15:10

Ik ben het helemaal niet met Brent eens. Jij beslist zelf wat voor jou waar is en hoe jij vegan zijn invult.
De asielen zitten vol katten die wachten op een dodelijk spuitje. Ik vind het toppunt van veganisme er 1 redden :D
Kweken met katten of er 1 bij een kweker kopen vind ik wel toedragen aan dierenleed. Ik vind katten h!ouden ook niet juist, maar de katten die er al zijn verdienen de best mogelijke thuis.

Ik heb er zelf 10. 10 schatjes!

methilde

Bericht door methilde » za feb 11, 2012 16:18

^ Yes! 1 van mijn katten heb ik 'tweedehands' en ze kwam oorspronkelijk van de straat. Was als kleine kitten in de kattenopvang terecht gekomen waarna een van mn vrienden haar als huisdier nam. Hij moest vier jaar geleden verhuizen en kon haar niet meer verzorgen, waardoor ik haar kreeg. Ze is heel eenkennig! De ander heb ik gekregen van de buurman die net kwam wonen in een huis waar hij een gratis zwangere kat bij kreeg (?!) Hij besloot de poes te houden. Helaas ging ze dood toen de kittens 12 weken oud waren. Toen gingen ze ook naar hun nieuwe eigenaren, waaronder ik. Ik zal altijd mijn katten uit asielen/opvang/tweedehands willen :)

Brent

Bericht door Brent » za feb 11, 2012 16:34

Nee hoor, dat is een drogreden.
Volgens de definitie van veganisme ben je veganist als je niets gebruikt waar dieren voor geleden en/of misbruikt zijn. Katten die jij vlees te eten geeft, jij geeft het, de kat gaat er niet voor op jacht, leven in jouw huis onder jouw verantwoordelijkheid, net als mensenkinderen.
Jij bent verantwoordelijk voor de extra dood van de dieren die worden opgeofferd voor jouw kattenvoer en daarmee ben je volgens de definitie geen veganist.

Toen die katten nog in het asiel zaten of wegkwijnden in een arm land waren die andere mensen die ze voerden per definitie geen veganisten en nu ben jij het niet [meer].

Ik heb er geen kritiek op, want ik ben zelf niet eens veganist, soms gebruik ik een pizza waar kaas op zit.
Maar het beestje heeft een naam en halve vegans zijn nu eenmaal geen echte vegans.
Volgens de definitie dan heh? :P :wink:
Katten zijn overigens netzomin "schatjes" als honden dat zijn.
Dat is geheel en al menselijke projectie, die beesten leven puur op instinct.
Maar dat je aan beesten die kunnen purren en spinnen en die een warm vachtje hebben gehecht kunt zijn kan ik me heel goed voorstellen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » za feb 11, 2012 16:46

Dat vind ik nu onzin zeg.
Maar iedereen heeft recht op zijn mening hé

Brent

Bericht door Brent » za feb 11, 2012 17:01

Het was een argumentatie, geen mening heh?
Veganisme kent een definitie, als je daar aan gaat sleutelen is het end zoek.
Persoonlijk vind ik veganisten niet persé moreel meer hoogstaand dan niet-veganisten, dus het is van mijn kant geen waarde-oordeel, maar het is voor mij wel de hoofdreden dat ik geen hond of kat in huis neem, ook geen zielige.
Ik vind de rijen vleesvoer in de supermarkt even triest als de enorme zuivelafdelingen en vleeswarenafdelingen.
Ik zie geen verschil qua achterliggend dierenleed.
Ok, ik wreef het nog wat in, aard van het beessie. :P

Wen

Bericht door Wen » za feb 11, 2012 20:17

Ik vind het gewoon jouw mening. Veel mensen zullen jouw mening over de definitie van veganisme en jouw mening over dieren als instinctieve wezens en jouw mening over het niet verenigbaar zijn van huisdieren met veganisme niet delen, waaronder ik dus :)

Ik vind jouw argumentatie om jouw mening te verdedigen ook niet opgaan. Maar jij hebt even goed recht op jouw mening als ik op de mijne natuurlijk.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo feb 12, 2012 10:16

Een definitie van veganisme stond jarenlang (gelinkt) op de voorpagina van de site van de NVV. Die definitie lijkt (m.i.) meer op wat Brent schrijft dan op wat Wen er nu van maakt.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo feb 12, 2012 10:35

... Blijkt dat er nu een veel 'lossere' definitie op de voorpagina van de NVV site gelinkt staat...

Barbera

Bericht door Barbera » zo feb 12, 2012 12:18

Het simpele feit van katten niet vegan voeren is ook gewoon dat als mijn asielkatten ergens anders zouden wonen, ze ook gewoon vlees zouden krijgen. Per saldo maakt het dus voor het vleesverbruik niet uit. Ik voer biologische brokken en weet eigenlijk niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn, omdat deze inderdaad stampvol met granen en andere zaken zitten die de kat niet goed kan verteren. Maar goed, hoewel een dilemma, blijf ik mijn katten vlees en vis voeren omdat ook ik van mening ben dat je niet ongestraft het dieet van de kat kunt aanpassen naar vegan. Een herkauwer hoort ook geen vlees te eten al stoppen ze het tegenwoordig helaas wel in de brokken en koeken die ze deze dieren voeren, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Ik noem mezelf toch al geen vegan maar 'iemand die plantaardig eet'. In mijn verdere leven pas ik het ook zo secuur mogelijk toe en mijd ik de aankoop van producten waar dieren de prijs voor betalen. Dat ik daardoor de stempel 'je bent geen vegan' krijg vind ik eigenlijk niet zo interessant. Ieder pakt het op zijn eigen manier aan om dierenleed zo veel mogelijk te verminderen en hoef niet het beste meisje van de klas te zijn.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo feb 12, 2012 12:26

Barbera schreef:Het simpele feit van katten niet vegan voeren is ook gewoon dat als mijn asielkatten ergens anders zouden wonen, ze ook gewoon vlees zouden krijgen. Per saldo maakt het dus voor het vleesverbruik niet uit.
Dit is een argument dat over het algemeen in morele discussies niet als valide wordt gezien. Met zo'n redenering kan namelijk vrijwel elke handeling worden gerechtvaardigd. Bijv. "Als ik het kwetsbare oude dametje nu niet beroof, dan zou ze honderd meter verderop wel door iemand anders worden beroofd."

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo feb 12, 2012 12:58

Barbera schreef:omdat ook ik van mening ben dat je niet ongestraft het dieet van de kat kunt aanpassen naar vegan.
Waaruit bestaat de straf?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 12, 2012 14:21

Rick schreef:
Barbera schreef:omdat ook ik van mening ben dat je niet ongestraft het dieet van de kat kunt aanpassen naar vegan.
Waaruit bestaat de straf?
30 jaar cel ;)

Feit: een kat kan vegan gevoed worden

Dus het is aan de veganist om te bepalen deze keuze te maken. Persoonlijk vind ik dat binnen de definitie van veganisme prima ruimte is om dieren op te vangen. En dat daar ook wel bij hoort dat veganisten streven om ook te kijken of dat dier wat ze opvangen een zo min mogelijke impact kan hebben op andere dieren. En daar past ook vegan voer bij.

Plaats reactie