Er is veganistisch kattenvoer waar taurine aan toegevoegd is.
Ik vind het zelf geen dierenmishandeling.
Ik vind het juist gek om als veganist te kiezen welke dieren je belangrijker vind. Dat ene poesje, of al die dieren die dood in die blikjes zitten. Ze lijken natuurlijk niet meer op levende wezens, maar dat waren ze wel.
Wanda
Berichtdoor Vegantastic op vr jun 12, 2009 22:57
Er is geen dierenmishandeling idd aan het vegan voeren van katten. Zolang je maar richt op dat het dier gezond blijft lijkt me. Dat is in principe geen probleem. Alleen bij sommige katten met nieraandoeningen een probleem. Maar goed.. er is een topic over vegan kattenvoer. Te vinden op het forum. Lees gerust eens door

A
Berichtdoor Wen op za jun 13, 2009 10:50
Ja, voor je een mening vormt zou ik die topic eens lezen. Gewoon zo maar iets zeggen zonder er info over op te zoeken vind ik niet OK. En dat doe je, want vegan katten worden helemaal niet blind als je hun vegan KATTENvoeding geeft. En zeker ook niet zo tof wat je schrijft voor de dierenvrienden en verantwoorde katteneigenaars hier op het forum, die perfect gezonde vegan katten hebben.
Re: Een (KORT

Berichtdoor blackblossom op zo jun 14, 2009 17:42
Wen schreef:Ja, voor je een mening vormt zou ik die topic eens lezen. Gewoon zo maar iets zeggen zonder er info over op te zoeken vind ik niet OK. En dat doe je, want vegan katten worden helemaal niet blind als je hun vegan KATTENvoeding geeft. En zeker ook niet zo tof wat je schrijft voor de dierenvrienden en verantwoorde katteneigenaars hier op het forum, die perfect gezonde vegan katten hebben.
Ik heb me er juist in verdiept en ben daardoor tot die mening gekomen. Het is namelijk de vraag of die toegevoegde taurine wel goed wordt opgenomen. Net zoals toegevoegde vitaminen in mensenvoer lang niet altijd wordt opgenomen. Dat het wordt toegevoegd zegt dus niet altijd iets.
Ik blijf erbij dat katten roofdieren zijn en vlees horen te eten.
Wat doen jullie dan als de kat met een vogel of muis thuis komt, pakken jullie dat af?
Katten zijn jagers dus die zijn juist helemaal in hun element als ze een vogel of muis te pakken hebben. Dat is gewoon de natuur en ik wil voor mij katten doen wat het dichtst bij de natuur staat, ookal weet ik dat kattenbrokjes ook niet natuurlijk zijn het komt nog het meeste in de buurt.
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je biologsch kattenvoer met veganistisch voer mengt zodat je daarmee voor iets minder in dierenleed investeerd. Maar puur vegan zou ik nooit doen. In het wild zouden katten ook geen gistvlokken eten. Als veganist heb je gewoon te accepteren dat je kat een roofdier is.
Daarom ben ik ook gestopt met het voeren van biofood, omdat dat deels uit graan bestaat en deels uit vlees. terwijl katten van nature geen graan eten. Tenminste niet in die hoeveelheden.
Wanda schreef:
blackblossom schreef:Ik weet dat er veganisten zijn die hun katten veganistisch opvoeden maar dat vind ik ook dierenmishandeling.
Er is veganistisch kattenvoer waar taurine aan toegevoegd is.
Ik vind het zelf geen dierenmishandeling.
Ik vind het juist gek om als veganist te kiezen welke dieren je belangrijker vind. Dat ene poesje, of al die dieren die dood in die blikjes zitten. Ze lijken natuurlijk niet meer op levende wezens, maar dat waren ze wel.
Tuurlijk zit ik ermee dat ik gemalen dooie dieren voor mij katten moet kopen. Maar als mijn katten in het wild zouden leven zouden ze net zoveel vlees of vis binnen krijgen als ze nu krijgen. Dus net zoveel dierenleed, maar van andere diersoorten en van kortere duur. In dat geval zou dat op een natuurlijke en dus acceptabele manier zijn, maar omdat het gedomesticeerde katten zijn zouden ze nou eenmaal niet "wild" kunnen leven en dus niet zelf in hun etensbehoefte kunnen voorzien, dus kies ik ervoor om het op deze manier te doen.
Als je echt een principiële veganist wilt zijn, neem je geen huisdieren, in plaats van dat je ervoor kiest om roofdieren in huis te nemen en ze voer op basis van soja en tarwe te geven wat een kat helemaal niet hoort te eten.
Ik ben dan zo egoïstisch om wel katten te willen, maar ik red ze daarmee wel uit de handen van mensen die veel slechter voor ze zouden zorgen dan ik doe. Ik ben liever een imperfecte veganist met drie katten waar ik ontzettend veel van hou dan een perfecte veganist zonder mijn levende teddyberen.
Ik zou trouwens nooit van mijn leven een gefokt dier in huis halen. Als ik een poes zou hebben zou ik die ook absoluut nooit een nestje laten werpen.