Waarom mensenrechten belangrijker dan dierenrechten?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: Waarom mensenrechten belangrijker dan dierenrechten?

Bericht door Zen »

Rick schreef: Het is nog veel erger! Jij kunt nog niet eens ervaren wat een ander (van je éigen diersoort) ervaart (en vice versa).
Daarin heb je gelijk. Maar ik denk wel dat mensen onderling de mogelijkheid hebben om elkaar wat beter te begrijpen. Doordat we met elkaar kunnen communiceren (verbaal of non-verbaal). Van dieren kunnen we minder weten, denk ik, omdat we niet op alle manieren met hen kunnen communiceren.
Cut cold stone with a warm heart

Wen

Bericht door Wen »

Idd veel dieren hebben een emotioneel complex gevoelsleven dat gelijk staat aan dat van de mens. Alleen zullen veel mensen de empathie en het inzicht missen om dat te herkennen bij andere diersoorten, omdat die hun emoties soms anders tonen (denk bv aan kwispelend staartje bij de hond.)
Veel mensen interpreteren zelfs de gevoelens bij hun huisdieren verkeerd, met allerlei gedragsproblemen tot gevolg.
Ik denk dat je best eens "The pig who sang to the moon " http://www.jeffreymasson.com/animal-boo ... -sang.html" target="_blank leest.
Je zegt dat wij als mensen aan antropomorfisme doen. Wel ik denk juist dat in tegendeel mensen heel erg proberen om alle gevoelens die dieren voelen n tonen weg te redeneren.

methilde
Leefwijze: flexanist

Bericht door methilde »

Even een stukje (religieuze) achtergrond. Het begint al in de Bijbel, waarin staat dat de mens de kroon van de schepping is. Een hoop dingen die we nu nog denken, komt voort uit dat boek. Wat de meeste mensen echter vergeten is dat ze de aarde moeten bewaren, verzorgen etc en niet moeten uitbuiten en mishandelen, wat nu gebeurt. (omdat hebzucht) Mensen begrijpen dingen wel eens verkeerd waardoor de boel compleet doorslaat. Rentmeesterschap is heel wat anders :) Door de hebzucht en honger naar meer van de mens, is het verantwoordelijkheidsbesef veranderd in veroveringsdrang. Dit vind ik ontzettend fout.

Je kunt dus wel een 'hoger' (let op de aanhalingstekens) wezen zijn, maar dat betekent niet dat je de 'lagere' wezens automatisch mag misbruiken. Dat is een massaal gemaakte denkfout van de mens vind ik.

Bekijk het in een werksituatie. Een manager is eigenlijk verantwoordelijk voor het functioneren van de medewerker. Hij moet er voor zorgen dat de medewerker zijn werk goed kan doen, geen stress ervaart, ARBO in orde etc. Helaas gebeurt tegenwoordig het omgekeerde, waardoor de medewerker het onderspit delft en de manager er met een bonus vandoor gaat. De manager verandert zijn positie namelijk in verantwoordelijke naar 'ik vertel jou wat je moet doen en verder hou je je mond'.

Kort samengevat vind ik dat mensen-en dierenrechten beide even belangrijk zijn. Het gaat om harmonieus samenleven en niet ikke ikke ikke en de rest ken stikke.

Misschien wat warrig, maar hopelijk te snappen.

Brent

Bericht door Brent »

methilde schreef:Je kunt dus wel een 'hoger' (let op de aanhalingstekens) wezen zijn, maar dat betekent niet dat je de 'lagere' wezens automatisch mag misbruiken. Dat is een massaal gemaakte denkfout van de mens vind ik.
Het is een questie van gradatie denk ik. De meeste mensen in de wat beschaafdere landen zijn het erover eens dat je dieren wel gebruiken mag, maar ze niet nodeloos moet laten lijden.
Over de mate van dat lijden bestaan alleen enorme meningsverschillen en het dominante anti-democratische en eenzijdig geldgerichte economische systeem werkt stiekeme en openlijk misbruik van dieren [en de plantenwereld] enorm in de hand.

De meeste mensen worden gewoonweg dom gehouden over wat er allemaal met hun dierlijke voeding is gebeurd en met de dieren die haar moesten leveren.

Eenzijdig de mens gelijk aan het dier verklaren en voor alle dieren precies dezelfde rechten als mensen opeisen is niet het antwoord en mag je mijns inziens ook niet eisen.
Een worm is nu eenmaal geen mol met dezelfde rechten en een bonobo, hoe edel en intelligent ook, heeft niet dezelfde behoeften, hetzelfde gevoelsleven of dezelfde rechten als een mens.

Het allerbelangrijkste voor een veganist is denk ik dat we volledige openheid en openbaarheid moeten eisen over wat er precies gebeurt met de dieren en planten die gebruikt worden voor menselijke voedselproductie of die op een andere manier worden ingeschakeld voor menselijk welzijn zoals dieren in tuinen, op woonerven en in huishoudens en dat er veel betere regels en de naleving ervan komen.
Ik wil weten waar de palmolie vandaan komt die in mijn shampoo zit, welke waardevolle wouden daarvoor genadeloos gekapt werden en welke dieren en planten daarvoor het loodje moesten leggen en ik wil weten welke politieke partijen en actiegroepen zich met woord en daad verzetten tegen dergelijke roofbouw.

Maar als dat veganisme leidt tot absurde ideeen zoals het belang van een kind gelijk te schakelen met dat van een rat of konijn, dan ga ik daar ook tegenin.
Net zoals vegetariërs terecht liever een plant doden dan een dier, zo moet een veganist niet schuwen de waarde van het ene dier boven dat van een ander dier in te durven schatten.
Mensen zijn zich nog maar heel kort aan het ontworstelen aan hun dierlijke oorsprong, de menselijke beschaving is geologisch gezien piepjong, maar de mens is niet zomaar te vergelijken met een dier netzomin als een dier een plant op pootjes is.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Brent heeft een sterk punt vind ik.

Ja, er zijn verschillen tussen dieren. Nee, dat hoeft niet te betekenen dat we daar 'misbruik' van maken doordat we onszelf het recht geven dieren slecht te behandelen. Ik denk dat iedereen gevoelsmatig weet dat er verschillen zijn, ook als ze zeggen 'alle dieren zijn gelijk'. Als je geheel per ongeluk een mier dood trapt, reageer je dan hetzelfde als dat je een mens per ongeluk dood rijdt? Ik denk het niet. Anders zou je je dagen in complete hysterie doorbrengen en waarschijnlijk allang zelfmoord hebben gepleegd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Zen

Bericht door Zen »

Brent schreef: Maar als dat veganisme leidt tot absurde ideeen zoals het belang van een kind gelijk te schakelen met dat van een rat of konijn, dan ga ik daar ook tegenin.
Is er een reden dat je specifiek een kind noemt (ipv een willekeurig mens) en dat je specifiek een rat of een konijn noemt (ipv een ander dier)?

Als iemand een konijn of rat heeft waar ze voor zorgen en daar een sterk persoonlijke band mee hebben en verder niet veel op hebben met kinderen dan kan ik me overigens prima voorstellen dat ze de rat of het konijn in kwestie minstens zo belangrijk vinden als een willekeurig en voor hen onbekend kind. Dat kun jij absurd vinden maar het lijkt er zo sterk op dat je het liever als feit presenteert.

Zou ik voor de keuze staan om mijn hond te redden of een kind dan zou ik waarschijnlijk mijn hond redden, net zoals de meeste mensen hun eigen kind zouden redden voor dat van een ander. Dit is overigens wel puur hypothetisch en ik ben het eens dat dit in hoofdzaak niet is waar veganisme om gaat. Aan de andere kant, het raakt wel de kern van de discussie rondom speciesisme en antropocentrisme en dat zijn concepten die voor vegans doorgaans wel interessant zijn.

Zen

Bericht door Zen »

Renee1137 schreef:Ik denk dat iedereen gevoelsmatig weet dat er verschillen zijn, ook als ze zeggen 'alle dieren zijn gelijk'. Als je geheel per ongeluk een mier dood trapt, reageer je dan hetzelfde als dat je een mens per ongeluk dood rijdt? Ik denk het niet. Anders zou je je dagen in complete hysterie doorbrengen en waarschijnlijk allang zelfmoord hebben gepleegd.
Absoluut waar. En tegelijkertijd reageer je ook anders wanneer je een dierbare per ongeluk doodrijdt dan een volstrekt onbekende, laat staan wanneer je iemand dood rijdt waarvan je weet dat het -in jouw ogen- een 'slecht' persoon is. En wat nu als het een dier is waar je een sterk persoonlijke band mee hebt en waar je je bijzonder mee verbonden voelt? Mijn moreel wel wat genuanceerder en complexer dan een onderverdeling in soorten al naar gelang hoe sterk ze 'ontwikkeld' zijn (volgens de menselijke wetenschap) en er zijn wat mij betreft niet altijd duidelijke grenzen.

We zijn zo sterk geconditioneerd dat het ons meer moet shockeren wanneer er eens mens dood gaat dan wanneer er een ander dier dood gaat, maar het is helemaal niet zonder meer 'logisch' dat het zo werkt. Dat je je in beginsel meer kunt inleven in een soortgenoot ligt wel voor de hand (persoonlijke banden buiten beschouwing gelaten) denk ik. Maar anderzijds is het rationeel helemaal niet logisch om een mensenleven meer waarde toe te kennen gelet op wat het uitgangspunt in je moraal is.

Emiel

Bericht door Emiel »

Een mens heeft logisch gezien in theorie langer te leven dan een dier, dus zou je in dat geval misschien eerder een kind uit een brandend huis redden dan een hond. Echter, als het je eigen hond is waar je een sterke emotionele band mee hebt en het kind ken je verder niet. Ik denk dat ik dan mijn hond zou redden. Een ex vroeg me weleens wie ik eerder zou redden van een zinkend vlot, haar of mijn hond. Typisch natuurlijk om dan boos te worden omdat ik te lang twijfelde en daardoor liet doorschemeren in principe (in theorie in ieder geval) eerder voor mijn hond te zullen kiezen :P

Maar goed, wat dat brandende huis betreft. Ik zou eerder een jong iemand redden dan een oud persoon. Dat betekent natuurlijk niet dat we oude mensen dus naar gelieven voor van alles of nog wat mogen misbruiken. Net zoals dat voor dieren geldt, als we eerder ons kind zouden redden dan onze hond.

Ik weet niet of deze discussie hier precies over ging, sorry ik ben wat lui met lezen..

Op de vraag of mensenrechten belangrijker zijn dan dierenrechten. Ik vind beide heel belangrijk en zie niet in waarom men altijd het één belangrijker moet vinden dan het ander. Het hangt imo af van de situatie en jouw betrokkenheid bij een levend wezen. Al het leven is waardevol en heeft in mijn ogen het recht op een lang en gelukkig bestaan.

Brent

Bericht door Brent »

Zen schreef: Is er een reden dat je specifiek een kind noemt (ipv een willekeurig mens) en dat je specifiek een rat of een konijn noemt (ipv een ander dier)?
Nee hoor, ik had netzogoed kunnen kiezen voor een pissebed en je lievelingsopa. :P :mrgreen:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Violet

Bericht door Violet »

Als er dieren leefden die beter konden denken en een groter gevoelsleven hadden dan mensen, gaven we ze dan meer rechten dan mensen?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Het leven is één grote kringloop van komen en gaan op deze planeet.

Mensen praten over wie er meer recht heeft op rechten...

Rechten is iets wat mensen bedacht hebben. Rechten bestaan niet.

Violet

Bericht door Violet »

Precies, Tony! Rechten zijn bedacht door mensen, daarom vinden ze (de meesten waarschijnlijk) menserechten belangrijker. Als rechten bedacht waren door apen, dan zouden apenrechten belangrijker zijn dan dierenrechten.

TonyJello

Re: Waarom apenrechten belangrijker dan dierenrechten?

Bericht door TonyJello »

Apenrechten en dierenrechten? :lol:

Plaats reactie