Sea shepherd

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Sea shepherd

Bericht door Framboos » di dec 16, 2008 8:40

vegalan schreef:Er zijn nu eenmaal mensen die een opheft maken over een of twee woordjes (mijn reactie op teaka inzake walvissenvlees) en dit blijven doen, zodat het noodzakelijk is om hen met dat fenomeen te confronteren. Het ging om het doden van walvissen voor consumptie (eetcultuur) en daar maakt Japan zich schuldig aan. In tegenstelling tot wat wordt verwacht, namelijk het afkeuren van deze handelingen wordt Japan opgehemeld,
.
Ik zie niet waarom dat nou zo veel erger is dan wat hier met dieren gebeurt; dat is een heel verschil.

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » di dec 16, 2008 9:31

herwin schreef: waarom niet ? het is een serious artikel van een medeveganist, wat gecorrigeerd kan worden door andere veganisten als er fouten in staan. wat neem je dan wel serieus ?

Omdat heel wat artikelen op wikipedia niet altijd erg objectief worden geformuleerd en dat er persoonlijke meningen aan worden toegevoegd. Er is geen commissie of organisatie die het hierop controleert. De mogelijkheid dat anderen het kunnen aanpassen bemoeilijkt soms de realisatie van een goed en objectief werkstuk, omdat de grootste Oen (volgens een aantal professionele contribuanten aan wikkipedia) het kan verpesten en daarnaast wordt een verbetering tenietgedaan omdat een (voorgaande) samensteller het wederom corrigeert, vanwege het feit dat hij of zij correctie niet toestaat. Een aantal houd daarom bij wat zij zelf hebben geplaatst, om veranderingen van anderen weer te corrigeren. Het overleg tussen de verschillende mensen die een bijdrage leveren verloopt vaak moeizaam en stagneert het proces om deze online encyclopedie in optimaforma te realiseren.

Wat ik binnen het kader van wetenswaardigheid wel serieus neem zijn objectieve waarnemingen en bevindingen. Het stukje inzake het vegetarisme (veganisme) in Japan is een onderdeel van een vega/vegan campagne en dat soort zaken neem ik niet altijd serieus, omdat niet alles wat wordt aangedragen juist of waar is. Ik ken de herkomst van dat stukje wel!!!!!
Het is een stukje vegan evangelisatie waarbij van alles wordt gebruikt (ook leugens, onjuiste interpretaties of foutieve conclusies) om het veganisme of vegetarisme te promoten. Zo circuleren er lijsten van beroemde vegetariërs en veganisten waarvan een groot deel het niet is. Het stukje over Japan en vegetarisme (veganisme) laat duidelijk zien dat hier wordt gespeeld met bevindingen om een bepaalde doel te realiseren maar niet de werkelijkheid is. Het is een contradictief stukje. Ik heb verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken gezien waar voedingspatronen van verschillende volkeren werden onderzocht en vergeleken. Er zijn (waren) welliswaar enkele volkeren (minderheden) die als vegetariers (of veganisten) door kunnen gaan, maar de meerderheid is het niet. Heel wat volkeren in het verleden waren gewoon arm of hadden niet de mogelijkheid om altijd dierlijk voedsel te eten, maar wat men wel zou consumeren als men het had. Dat maakt van hen nog geen vegetariers of veganisten die hiernaar streven en er voor zorgen dat geen dierlijkvoedsel wordt geconsumeerd. Het is gewoon onjuist om aan te nemen dat landen en hele continenten werden bevolkt door vegetariërs.

Als je geïnteresseerd bent in volledige (oorspronkelijke) stukje tekst (waarvan een deel op die site werd geformuleerd) over Japan en het vegetarisme, dan wil ik je dat wel mailen. Er zijn gelukkig een aantal mensen (ik ken ze) die dit onderwerp hebben bestudeert, objectief hebben geformuleerd en deels op internet hebben geplaatst.

.

Framboos

Bericht door Framboos » di dec 16, 2008 10:14

Alle Kazachstanen zijn kannibalen!

http://www.nu.nl/algemeen/1883438/man-e ... oeder.html" target="_blank

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » di dec 16, 2008 11:18

vegalan schreef:
Er zijn nu eenmaal mensen die een opheft maken over een of twee woordjes (mijn reactie op teaka inzake walvissenvlees) en dit blijven doen, zodat het noodzakelijk is om hen met dat fenomeen te confronteren.
Met die (bovenstaande) opmerking bedoel ik niet jou Framboos en ik kon je reactie op mijn quote inzake teaka wel begrijpen. Mijn reactie op teaka was niet sarcastisch bedoeld en om andere vragen te voorkomen vroeg dit om uitleg.
Framboos schreef:
Ik zie niet waarom dat nou zo veel erger is dan wat hier met dieren gebeurt; dat is een heel verschil.
Ook in Nederland komen dieren op een gewelddadige manier om het leven. Daar gaat het niet om en jammer dat de rede je ontgaat. Het gaat om het feit dat Japan op walvissen jaagt ten behoeve van dat consumptie patroon.
Framboos schreef: Alle Kazachstanen zijn kannibalen!
Ik beweer nergens dat alle Japanners kannibalen zijn en maar wel dat kannibalisme voorkomt.
Het eigenaardige vind ik wel dat de (genoemde kannibaal) in Japan niet of weinig wordt gestraft en cultstatus krijgt en dat zegt wel iets over het karakter van deze cultuur.

Walvissen zijn (in tegenstelling tot vee) een uitstervende diersoort en hebben bescherming (dubbel doel) hard nodig. Japan negeert alle protesten en afspraken die door andere landen zijn gemaakt. Het wil zelfs kanonneer boten inzetten om die walvisvangst mogelijk te maken, de wens van (meerderheid) het volk.

.

Plaats reactie