Help Egyptische asieldieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Tieske
Moderator

Help Egyptische asieldieren

Bericht door Tieske »

Hoi allemaal
Ik kreeg vandaag een mailtje in mijn inbox (zie beneden) en dat komt van Mona Khalil. Dat is een Egyptische vrouw waar ik vorig jaar nog (via mail) contact mee had... ik ging toen namelijk naar Egypte op vakantie en ik wilde daar een asiel bezoeken. Ik wilde een aantal honden laten overkomen en Mona zou dan daarmee helpen, maar ik kreeg geen respons en daarom ging het niet door. (ik heb dat hier trouwens toen gepost enzo, en denk wel dat een aantal mensen dat nog weten).

Nu kreeg ik een mailtje met een oproep om te sponsoren. Ze gaan een stuk grond kopen om zodoende een nieuw, beter asiel op te bouwen, samen met een soort van kliniek.
De eigenaar wil echter het stuk grond slechts tot 10 september "vasthouden" voor hun...

Ik weet niet wat ik moet doen (bijdrage storten of niet) want ik héb contact gehad met Mona en ik weet dus dat dit asiel echt bestaat en dat ze zich echt wil inzetten voor de dieren. Alleen is er één dingetje wat ik niet begrijp: ze hebben 18.000 dollar nodig (en ze hebben al 9.000), maar is dat dan alleen om het stuk grond te kopen? Want zo ja: dan hebben ze toch nog geen geld om te bouwen enzo... En als bij die 18.000 al alles inbegrepen is (dus ook het bouwen etc), waarom kunnen ze dan al niet de bouwgrond kopen?

Enfin, oordeel zelf, mss kijk ik over dingen heen enneuh... wat doen jullie ermee?
Ik ga wsl wel storten denk ik!

Ik heb even op de website gekeken en dit is precies wat in mijn mailtje staat: http://www.esmaegypt.org/Special_Appeal.html" target="_blank

Groetjes en alvast bedankt voor jullie mening!

Tieske
Moderator

Re: Help Egyptische asieldieren

Bericht door Tieske »

Niemand? Zelfs geen mening? :roll:

sterreman
Leefwijze: vegetarier

Bericht door sterreman »

Tieske schreef:Niemand? Zelfs geen mening? :roll:
tja tieske, wat moet ik zeggen.
Om hoevel grond gaat het wat ze willen kopen, en probeer daar mee te vergelijken bij andere aanbieders van kavels in die plaats.
Dan kun je kijken of er een kern van waarheid in zit, maar of ze er ook van kunnen bouwen lijkt me vaag.
Je zou ook eens naar de bedrijven markt kunnen kijken wat die doen in de prijs, maar ik denk zelf niet dat ze met zo weinig geld alles kunnen opzetten wat je aan geeft.
Een hospitaal voor dieren lijkt me bergen met geld te kosten, als het een beetje uitgerust is met een beetje apperateur en de nodige medicatie die er aan te pas komt.

Mogelijk kunnen ze alleen voor dat geld de grond kopen en moeten ze daarna door sparen om er een pand op te zetten, vraag het gewoon aan ze. En laat ze met een akte komen waaruit jij en wij kunnen zien dat het echt is , en waarvoor zij het geld denken nodig te hebben. ( balans gedeelte voor de bouw van)

Zomaar storten zou ik in persoon niet doen. Er zijn teveel loesjes bedrijven. Zo heb ik ook in een bos beplanting gelden gegeven waar ik dan wel later 15 jaar een deel van terug zou krijgen. Het was een mooi verhaal met een film van jan de boef ( designer) zo noem ik hem nu maar, maar dat bos bestond helemaal niet en alle mensen waren hun geld kwijt. En dat terwijl de beste man hier twee keer in huis is geweest met zijn mooie praatjes.

Dus pasop met je centjes

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Tieske schreef:Niemand? Zelfs geen mening? :roll:
Ik had het nog niet eerder gelezen.

Ik weet van een paar collega's die vanuit hun geloof graag iets wilden doen voor een goed doel en rechtstreeks geld wilden sturen voor een schooltje in Afrika (waar ze dan ook geweest waren op vakantie) dat ze daar geen goed gevoel bij kregen achteraf. Als ze contant geld kunnen ontvangen is er heel regelmatig contact, heel vriendelijk allemaal en als het geld eenmaal binnen is was opeens dat contact voorbij, ondanks herhaaldelijke verzoeken wat er mee is gedaan en hoe het gaat. Het gaat dan om om een paar honderd euro, maar voor die mensen is het een jaarsalaris. Niet te controlen. Er wordt logisch op je gevoel ingespeeld.
Mogelijk is zo'n asiel wel alleen maar opgezet om donaties binnen te krijgen,als een soort inkomstenbron en wellicht ook voor hulp aan de dieren. (Als het en en is is dat natuurlijk niet perse verkeerd)
Ik zou om bewijsstukken vragen.
Is het nodig dat het volledige bedrag betaald moet worden voor zo'n stuk grond. Er zal toch ook wel iets zijn van een hypotheekachtige contructies.
Wat mij ook opvalt is dat de gezichten van bezoekers wel redelijk op de foto's te zien zijn, maar van de mensen van het asiel duidelijk minder. Nu ken ik ze ook niet, maar ik leid dat af aan de onderschriften van de foto's wie bezoekers zijn.
Vraag naar een projectplan, businessplan, kopie aktes eigendommen e.d. Vraag naar de contactgegevens van de andere grote donateurs. Vraag naar de gegevens van degene waar ze het stuk grond van willen kopen.

Het is ook gek dat in dat soort landen waarbij er niets op tijd gaat er opeens druk wordt uitgeoefend om geld over te maken anders is het te laat.
Het is moeilijk, het is ook een kwestie van vertrouwen.

Succes.

Wen

Bericht door Wen »

Soms moet je gewoon op je gevoel vertrouwen en soms in goed geloof handelen. Ik zou nu geen gedrag van 1000 euro storten zonder meer te weten, maar een bescheiden bedrag kan je toch in goed geloof storten. Als iedereen achterdochtig is, dan komt er nooit een goed asiel. Geven vanuit je hart en dan hopen op een beter lot voor de dieren. Dat is mijn mening :D

Groetjes,
Wendy

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan »

Als je net als de koningin en aanhang een ruime uitkering ontvangt (over ongelijkheid gesproken) dan maakt zelf 1000 euro niet zo veel uit, maar als je voor elke eurocent hard moet werken en niet over zulke vermogens beschikt zou ik er maar voorzichtig mee omgaan. Dus rest een onderzoek of gooi je het geld over de balk zonder dat je weet waar het voor gebruikt wordt. Het gaat uiteindelijk om jouw gevoel.

.

VEGATORNADO
Leefwijze: vegetarier
Contacteer:

Bericht door VEGATORNADO »

hallo all,

ik zou het niet doen,Ken je die mensen door en door? Als ze jou een jaar niet gecontact heeft heb ik zo mijn twijfels er over.Kijkuit 1000 eurie is veel voor Egyptische normen gezien.

Kijk anders bij de Egyptische ministerie of je aan info kunt komen.

Liefs.

Danielle

Plaats reactie