kippensite

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

kippensite

Bericht door Wen »

Hoi op de kippensite http://www.schutters.net" target="_blank" target="_blank een site voor mensen die vragen over kippen houden als hobby hebben las ik hetvolgende:
Ik moet dit even van mij afschrijven, helaas heb ik een kip moeten doden......

Mijn dochter zat met een buurjongetje in de ren, ze wilden de zijdehoenhaan pakken WAT NIET VAN MIJ MOCHT! Helaas stapte er 1 kindje op een van mijn sabelpootjes met als gevolg dat ze alleen nog maar lag en af en toe haar ogen sloot. Na een kwartiertje viel ze steeds meer weg dus ik vreesde voor grote inwendige schade......

Ik heb haar met het hoofd tegen de muur geslagen om haar uit het leiden te verlossen..... Het voelde niet goed maar liever een dood als een kipje met veel pijn die toch niet meer op te lossen is......

Ze is plechtig begraven en er komen geen kinderen meer in de ren!!!!!!

Ik moest dit even kwijt en ik hoop dat ik geen kip meer hoef te doden....

Fijne avond nog,

Paul

Ik reageerde hierop dat je met een zieke kip naar een dierenarts moet gaan om haar uit haar lijden te verlossen en dat ik vond dat wat hij deed dierenmishandeling was. En mijn mail werd door de moderator verwijderd, omdat we lief voor elkaar op het forum moeten zijn. Iedereen zegt daar dus goed gedaan, iemand met een andere mening wordt gedelete!!
Dennis

Re: kippensite

Bericht door Dennis »

We kunnen met zijn allen gaan spammen.

Word het een drukke tijd voor de moderators en ook moderators moeten wel eens slapen...

Zo zie je maar weer dat moderaten een gevaarlijk goedje is. Zoiets als een mes dat aan twee kanten snijdt.
Wen

Bericht door Wen »

goed idee :D :D
Ik heb er nogmaals geprobeerd om iets heel lief maar afkeurend op te zetten. Ik schreef ongeveer:
Ik zou volgende keer een dierenarts raadplegen om de kip te laten inslapen. Je gaat je kat toch ook niet doodslaan tegen een muur als ze ongeneeslijk ziek is? Volgende keer zo snel mogelijk een dierenarts raadplegen.

Ook dit werd direct verwijderd. Het enige dat ze laten staan is 10 mensen die zeggen. Goed gedaan, arme jij
Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda »

auw..

lijkt me niet fijn met je kop geslagen worden tegen een muur aan..

dieren arts laten inslapen.

oke kost beetje geld maar wat dan nog.
je neemt een dier dan weet je van te voren dat t geld kost:).
jorden

Bericht door jorden »

Er is geen sprake van dierenmishandeling als je een kip doodslaat met haar kop tegen een muur.

Juist het vervoer naar een dierenarts is een lijdensweg. Iedere verlengende (en stressvolle) aktie moet dus als mishandeling gezien worden, hoe goedbedoeld die ook is.
Stel je voor hoe het is om opgepakt te worden, terwijl je al inwendige bloedingen of breuken hebt, geen idee hebt wat je te wachtten staat, angst hebt, in een doos gestopt wordt en na een hobbelige en lange rit nog eens in een wachtkamer moet zitten met blazende katten en blaffende honden, om dan door iemand met een enge witte jas geprikt te worden door een pijnlijke naald...

Geef mij maar die zwieperd tegen een muur dan

Bij het treffen van een kop tegen een muur is het bewustzijn direct uitgeschakeld. indien je zelf wel eens bewusteloos geraakt bent dan kun je het uit eigen ervaring toegeven. Dus wat is nu precies de mishandeling in dit geval?

vorige week stopte ik nog voor een merel die langs de kant lag. Aangereden. als het beestje in orde geweest was had ik hem wellicht meegenomen om te laten herstellen maar naast de algemene versufdheid was er een poot gebroken bovenaan het loopbeen. Het bungelde er losjes bij. Zoiets hersteld niet zomaar dus met een flinke zwiep mepte ik zijn kop tegen de rand van een muurtje en daarmee was zijn lijdensweg over.

Het hebben van verdriet door de dood van een ander, soms zelfs een dier, is een menselijke emotie die vaak onnodig doorschiet. Evolutionair gezien is deze emotie nuttig bij dieren die weinig jongen voortbrengen, het is een pijnlijke les om goed op gevaar te letten.
Maar rationeel gezien is er niks verkeerd aan sterven. Het hoort bij het leven, niemand of niets ontkomt eraan. Bedenk dat als je nu onverwacht plotseling dood zou vallen, je niet eens de tijd hebt om het erg te vinden. Je nabestaanden zullen te kampen hebben met emoties, maar in het geval van de merel of de kip word er door niemand om gerouwd. Het ene leven maakt plek voor het andere en een ander mannetje zal blij zijn met het vrijgekomen territorium.
En in het geval van die kip kan er weer een eitje uitgebroed worden :D
Wen

Bericht door Wen »

Wat doe jij hier op dit forum jong? Jij bent helemaal geen dierenvriend! Voor die kip zelf heeft haar leven echt wel nut, ook als jij dat niet ziet. Ik stel voor dat je op een ander forum vrienden gaat zoeken :!:
Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia »

jorden schreef:Er is geen sprake van dierenmishandeling als je een kip doodslaat met haar kop tegen een muur.
Juist het vervoer naar een dierenarts is een lijdensweg. Iedere verlengende (en stressvolle) aktie moet dus als mishandeling gezien worden, hoe goedbedoeld die ook is.
Hier ben ik het wel mee eens.
Als ooit de dag komt dat ik een dier overrijd wat niet gelijk dood is dan hoop ik dat ik het lef heb er nog een keer overheen te rijden. Dat zal ik vreselijk vinden maar alles beter dan het dier laten lijden.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.
Wen

Bericht door Wen »

Asteblieft zeg. Je pakt de kip en zet haar in een doos of mand en dekt die af, zodat ze helemaal in het donker zit. Dan wordt ze dus rustig en weet ze dat ze geen angst voor roofdieren meer moet hebben. Bij de dierenarts kan je dan vragen om alles te doen om haar leven te redden. Bv na toediening van pijnstillers een foto nemen om te zien wat er mankeert en wat er gedaan kan worden. Als er niks gedaan kan worden om haar leven te redden, kan je ze PIJNLOOS laten inslapen. Als je een gewond dier vind, kan je dus hetzelfde principe toepassen. In een doos, helemaal donker maken, door er een doek over te leggen. Als je vindt dat dit te veel stress voor een dier is, dan hoop ik dat de volgende keer dat jij ernstig gewond bent, dat ze jou de pijn en stress van behandeling besparen en maar ineens doodspuiten. Stres en pijn horen bij het leven (ik ben zelf chronisch ernstig ziek), maar daarom wil dat dier nog niet dood. In tegendeel het wil vechten om te overleven. Daar moet je dat dier toch bij helpen.
Ik begrijp deze reactie van veganisten niet goed hoor. Zijn jullie dan veganist zonder dat het iets met dieren te maken heeft?
Ik heb zelf al meerdere dieren na aanrijding of toetakeling door een kat naar de dierenarts gebracht en ik heb dus steeds een mandje in de auto voor dat geval.
Ik hoop dat jullie ook eens aan het belang van dat leven voor dat dier zelf denken.
jorden

Bericht door jorden »

ik ben geen veganist hoor, maar neem de vrijheid om even met jullie van gedachten te wisselen. :mrgreen:

En ik heb niks meer toe te voegen want ik heb het al gezegd.

de groe(n)ten maar weer dan :D

Jorden
vegzie

Bericht door vegzie »

jorden schreef:ik ben geen veganist hoor, maar neem de vrijheid om even met jullie van gedachten te wisselen. :mrgreen:

Veel gedachten "wissel" je niet uit. Je vuurt je stellingen af en neemt de benen van zodra er andere opinies opduiken. Van uitwisseling is er weinig sprake. Laat staan dat je een poging onderneemt om de ander te begrijpen en de dingen te proberen zien vanuit het oogpunt van die ander. Bereidheid tot opinieverruiming lijk je niet te hebben.

Je zou dus beter schrijven dat je de vrijheid nam om even je monoloog te dicteren.
jorden

Bericht door jorden »

De benen nemen? Dat zou je willen maar dat gaat niet zomaar :D

Kijk Vegzie, jullie waren het zo roerend eens over volslagen onzin zodat ik wel moest reageren .
Anders had ik jullie vreedzaam met rust gelaten in jullie doorgeschoten dierenliefde.
Behalve dat ik een afwijkende mening gaf stelde ik ook een open vraag, is je waarschijnlijk niet opgevallen maar ik herhaal hem dan maar even: " wat is nu precies de mishandeling als je met je kop tegen een muur komt? "

Het enigste dat er gekwetst lijkt te worden is jouw gevoel, voor het dier is het pijnloos.
Ik kan het uit eigen ervaring getuigen, ik kan namelijk niet zeggen dat ik geleden had nadat ik bijkwam in het ziekenhuis na een motorongeval.

Naar de dierenarts gaan is geldverkwisting. Pijnloos en humaan een klein dier doden kan iedereen.

Of je het durft is vraag twee maar geen reden om ontzet te zijn dat anderen het wel durven.
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Eerst en vooral wil ik even kwijt dat iedereen hier op dit forum welkom is. Ja, ook niet-veganisten en niet-vegetariërs, zoals Jorden. Hij mag hier gerust zijn mening verkondigen en in discussie gaan met anderen. Hierbij leg ik dus de nadruk op "discussie", waarbij iedereen goed onderbouwde argumenten aanbrengt en waarbij men vaker dan éénmaal een reactie geeft.
Gewoon maar schrijven dat veganisten een "doorgeschoten dierenliefde" hebben, is dus niet goed onderbouwd...

En dan over de inhoud: kijk, het is gewoon veel te wit-zwart om zomaar te zeggen: je mag een dier nooit eigenhandig doden of je moet het altijd naar de DA brengen. Alles verschilt namelijk van situatie tot situatie.
Als ik een dier zou aanrijden, en dat dier heeft enkel een gebroken poot of een gebroken vleugel, dan breng ik dat zeker naar de DA! Zo vond ik ooit een waterhoen in een rattenval in de beek hier kortbij. Ik heb haar bevrijd en toen ik aan haar pootje voelde, voelde alles helemaal verbrijzeld aan. Ik heb haar toch naar de DA gebracht en ze is uiteindelijk toch helemaal hersteld.

Als ik daarentegen een dier aanrijd waarvan de ingewanden erlangs liggen... dan kun je dat beter uit zijn lijden verlossen ja. Zo reed mijn vriend een heel tijdje geleden een konijn aan (ik zat erbij). Hij kon het echt niet meer ontwijken want het sprong pas op het laatste moment voor de auto in. Ik ben meteen gaan kijken of we toch niets meer konden doen voor het dier, en op het eerste zicht leek het niets te hebben, maar als je dan wat beter keek, zag je een dun "draadje" vanuit zijn buik komen, en wat verder lagen zijn darmpjes :cry:
Het konijn heeft nog even geleefd, maar het was wel in schok: het trilde hevig en staarde gewoon. Je voelt in zo'n situatie gewoon aan dat je dat dier niet meer kunt redden. Ik was wel in paniek omdat het dier nog steeds leefde en ik wist dat het enorm veel moest lijden. Het is toen toch na een 20-tal seconden overleden, en ik heb het toen aan de kant gelegd.
Moest het nog langer geleefd hebben, dan had ik dat dier echt geen 30 minuten meer (totdat we bij de DA aankwamen) kunnen laten lijden. Ik weet niet wat ik gedaan had, misschien zoals apraxia zei: er nog eens overheen rijden.
Ik weet het, het is héél erg wreed, maar als ik daar in de plaats van dat dier lag, met mijn ingewanden eruit en verbrijzeld en niets meer aan te doen, dan wil ik echt niet dat ze nog tot in het ziekenhuis wachten om me te laten inslapen.

Dit gezegd zijnde, wil ik wel ook benadrukken dat ik totaal niet akkoord ga met de beslissing van die kippeneigenaar. De kip had duidelijk schade opgelopen, maar dat was intern en het was niet bekend of het dier:
1) pijn leed
2) er nog bovenop kon geholpen worden
Het is toch te gek voor woorden om een dier zomaar brutaal te vermoorden zonder dat je ook maar énig idee hebt of het er wel bovenop kan komen of niet.
En dan nog, als het er NOG niet bovenop kon komen, hier was het niet zeker dat de kip pijn leed en hoeveel pijn ze eventueel had.

Een hond met een gebroken poot sla je toch ook niet zomaar dood omdat ie pijn heeft?!
Als het een hond was geweest die zo wankelde op zijn pootjes, dan had waarschijnlijk ook niemand het goed gevonden dat de "eigenaar" hem of haar zomaar doodsloeg, zonder eerst naar de DA te gaan, dus waarom is het dan wel ok voor een kip?!
Simpelweg omdat het "maar" een kip is en omdat het een "geldverspilling" is om met een kip naar de DA te gaan? Sorry maar aan zulke discriminatie doen we hier op dit forum niet. Voor ons is ieder dier gelijk inzake het verzorgen en het behandelen ervan!
Wen

Bericht door Wen »

Dank je Tieske, dat was nu net wat ik bedoelde.
Ik vind terug over een dier rijden wel nooit een optie. Als een dier zeer ernstig gewond is bv darmen die eruit hangen, dan voelt het normaal geen pijn meer. Ze zijn in shock. Zo is het bij mensen ook. Mijn vriendin (ook een grote dierenvriend) vond langs de weg een aangereden kat met haar schedel ingedeukt. Ze maakte heel de weg naar de da lawaai. Maar de dierenarts verzekerde haar dat zo'n dier echt helemaal niks meer voelt.
Ivm met die geldverspilling voor een kip. Ik denk echt dat je je op een ander forum beter zult thuisvoelen hoor. Als je namelijk een dier neemt, dan ben je verantwoordelijk om dat dier de beste zorgen te geven. Wij hebben aan onze kippen de laatste 2 jaar 500 euro dierenartskosten gehad. Tja, we hadden pech we hadden twee sukkelaars gevonden waar we alles voor gedaan hebben en die nu kerngezond door het leven kunnen en 1tje dat heel ziek werd en uiteindelijk ingeslapen is. Als je niet bereid bent om met je dieren naar de da te gaan, is er toch een heel simpele oplossing. Neem gewoon geen dieren!!!
jorden

Bericht door jorden »

Ik heb respect voor mensen die zoveel voor een dier over hebben. (y)
Ondanks dat ik zelf anders denk op dat gebied.

Tja, doorgeschoten dierenliefde, ik bedoel het niet kwaad maar zo is het toch? Erger kan toch niet?
Wen

Bericht door Wen »

Doorgeschoten dierenliefde? Ik vind het een minimum om met je dier naar de dierenarts te gaan als het ziek is. Niemand heeft me verplicht om een dier in huis te nemen.
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Denk dat Jorden het eerder het veganisme op zich heeft...
Jij noemt dat doorgedreven gewoon omdat je opgevoed bent met vlees, vis, eieren, melk...
Als je in een land vol met veganisten opgegroeid zou zijn en je zou nu op een "vleesetersforum" komen, dan zou je ook verkondigen dat dat niet normaal is.
Jouw visie is gewoon gebaseerd op je opvoeding, meer niet. Veganisme is helemaal niet vreemd, ik vind het heel normaal dat je niet wil teren op het leed van een ander!

Maareuh, Jorden, kun je nou eens eindelijk duidelijk maken waarom je het "doorgeschoten" liefde vind?
jorden

Bericht door jorden »

Ik noem het doorgeschoten omdat ik dat zo vind, ik zal trachten het te onderbouwen.

Toevallig lees ik net iets over dierenactivisten die tegen dierproeven zijn

http://www.elsevier.nl/web/10196344/Stu ... r-zijn.htm

Misschien verklaart het wel wat...

Wanneer zouden jullie vlees eten? Als je dood ging van de honger of al eerder?
Mijn dochter wou niet eens visoliepillen slikken, maar gelukkig nu wel na wat aandringen van mij. De vis strerft voor haar gezondheid, anders had ie het voor een andere vis gedaan of waren er wel andere vissen gestorven die door deze vis opgegeten zouden zijn...
Het hoort gewoon bij het leven, doden of gedood worden en dood gaan doen we allemaal.
Zo bijzonder of zielig is het echt niet.
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Visolie pillen zijn onzin. Beter is andere omega-3 bronnen te gebruiken.

Dat terzijde.. interessante link. Elsevier is natuurlijk goed in dierenactivisten in een kwaad daglicht te zetten. Logisch ook, want ze zijn nou eenmaal goed gelinkt met de industrie.
De weblogger maakt ook een grote fout. De dierproeven voegen nl. niets toe. Dat dierenactivisten geen keuze hebben is weer een ander probleem wanneer ze iets qua medicatie willen nemen... want in tegenstelling tot wat men wil doen geloven zijn juist heel veel dingen zonder dierproeven uitgevonden. En zelfs wanneer het via dierproeven uitgevonden is kan je spreken van geluk dat toevallig de dierproefresultaten gelijk waren met die van de mensen. Dierenactivisten hebben niet perse iets tegen wetenschappelijk onderzoek. En dat vergeet die weblogger even. Ook dat er dus weinig keuze is en het zo opgedrongen wordt.
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

jorden schreef:
Wanneer zouden jullie vlees eten? Als je dood ging van de honger of al eerder?
Ik heb bv niets tegen Afrikaanse stammen die zonder énige technologie of handel of whatever, moeten zien te overleven in de savanne en die daarvoor jagen. (of andere wilde stammen die in de rimboe leven)
Als het dus echt een kwestie van overleven is, waar mensen zelf nog jaag jagen etc, dan ben ik er niet tegen. Maar in onze maatschappij is vleeseten écht wel overbodig en zelfs ongezond!
jorden schreef:De vis strerft voor haar gezondheid, anders had ie het voor een andere vis gedaan of waren er wel andere vissen gestorven die door deze vis opgegeten zouden zijn...
Dit is toch echt wel onzinnig, dat besef je toch wel hé? Dus omdat iemand anders het anders toch gaat doen, is het ok dat jij het ook doet?
Zo zouden veel zieke geesten ziekelijke dingen kunnen doen hoor... voorbeeld: een knap en uitdagend meisje loopt over de straat, één of andere ziekerd verkracht haar aan en zegt: "nah als ik het niet deed had een ander het toch wel gedaan want dat ding is gewoon onwijs knap"...

Even grote lulkoek uiteraard! Het is niet omdat iemand anders wat doet, dat je dat zelf ook moet doen. Dat is nou het grote verschil tussen vegetariërs/veganisten en vleeseters: de eerste groep denk voor zichzelf na en doet niet klakkeloos na wat al de rest doet. Ze zijn kritisch en durven eens verder te kijken dan hun neus lang is en dan... dan kijk je verder dan het hompje vlees dat er voor je licht, dan zie je het dier achter je vlees.
Wie dan ook maar enig mededogen in zich heeft, mededogen voor een ander levend wezen dat evenzeer pijn en stress ervaart en dat evenzeer gelukkig tracht te zijn, die kan dan gewoon geen vlees meer eten want immers: je doet een ander niet aan wat je niet wil dat men jou aandoet!
Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Je dochter hoeft geen vis te eten om voldoende omega3 binnen te krijgen hoor. Er zijn verschillende soorten algenolie (waar de vissen hun omega 3 uit halen) die je kan gebruiken en die beter zijn dan visolie.
Ik post er hier 1 soort voor je: http://store.nexternal.com/shared/Store ... ubmit1.y=0" target="_blank
Verder is er niets doorgeschoten aan om te kiezen om geen vlees te eten in een samenleving, waar dat totaal niet nodig is. Het tegenovergestelde ,vlees eten, vind ik onaanvaardbaar.
Ik denk dat je ook gewoon bezorgd bent om je dochter, niet? Er bestaan verschillende goede boeken over kinderen vegan opvoeden van bij de bgeboorte. Misschien kan je hier eens 1 van lezen om je wat beter te iinformeren en jezelf gerust te stellen dat het helemaal niet ongezond is, in tegendeel.
Ik vind dat je in elk geval heel trots mag zijn, dat je zo'n gewetensvolle dochter hebt grootgebracht :!:
Plaats reactie