zwerfkat

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Anna

zwerfkat

Bericht door Anna »

een vriendin heeft een uitgemergelde poes in de achtertuin aangetroffen. hij is erg aanhankelijk en erg hongerig. ze kan hem niet in huis nemen en twijfelt tussen de dierenambulance bellen of eenmalig goed te eten geven en hem verder aan zijn lot over te laten. ik heb hier ergens gelezen dat een groot deel van de katten in het asiel afgemaakt worden, vandaar dat de keus voor de dierenambulance, wat mij betreft, niet eenduidig is.
iemand nog goede ideëen of advies?
bedankt!
Yvy
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: zwerfkat

Bericht door Yvy »

Hallo,

Helaas heb ik ook geen goed advies. Wat ik wel zeker weet is dat je een kat niet éénmalig kan voeren en dan nooit meer. Als zij hierover nadenkt, heeft ze (misschien wel onbewust) al de beslissing genomen om hem altijd te voeren. Ik heb dat een keer meegemaakt bij een kennis. Zij zei ook dat het maar voor die ene keer was. Maar het beestje bleef gewoon komen en heel zielig miauwen en heeft uiteindelijk regelmatig voedsel gekregen :D
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

In asielen aangesloten bij de dierenbescherming worden alleen ernstig zieke dieren soms geeuthaniseerd (als het lijden te groot is). Dat is dus een klein aantal.. hoewel ergens ook nog groot..
Maar gezonde dieren niet.

Het beste is hier wel gewoon de dierenambulance te bellen. Misschien benadrukken dat als het dier niet naar asiel gebracht word die aangesloten is bij de Dierenbescherming, om te vragen wat het beleid is van dat asiel mbt dieren die binnengebracht worden.
Anna

Bericht door Anna »

dank jullie wel, ik zal het gelijk aan haar doorbellen.

volgens mij zou ze het inderdaad niet erg vinden om hem te blijven voeren, ze is alleen bang dat alle katten uit de buurt dan in haar tuin gaan bivakeren...
Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy »

Anna schreef:volgens mij zou ze het inderdaad niet erg vinden om hem te blijven voeren, ze is alleen bang dat alle katten uit de buurt dan in haar tuin gaan bivakeren...
Een eigen dierenasiel dus :mrgreen:
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)
Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Goed dat jij bezorgd bent met die poes.
Ik heb zelf al vaak met zwerfkatten gewerkt en heb contact met de persoon die het zwerfkattensterilisatieproject van Lier leidt.
Nu is het zo dat jij of je vriendin de kat best naar een goede opvang brengt!!!
De kat gewoon eten geven kan NIET als diervriendelijk beschouwd worden. De kat moet op zijn minst gecastreerd of gesteriliseerd worden. Als het een kater is en hij wordt niet gecastreerd, vecht en paart hij constant, waardoor hij vaak wonden en ziekten zal opdoen. Wie gaat hem dan verzorgen? Als het een kattin is en ze wordt niet gesteriliseerd kan ze ook nog eens 3 nesten per jaar voortbrengen.
Zelfs bij wilde zwerfkatten die niet geplaatst kunnen worden omdat niemand een kat wil waar men niet kan aankomen, moet er buiten voeding toch steeds iemand bereid zijn om bij ziekte de kat naar de dierenarts te brengen. Ook kan ik je zeggen, dat zelfs als ze eten krijgen, maar niet af en toe ontvlooid en ontwormd worden dat het dan vaak zielige katten zijn.
Een kat is geen wild dier en heeft aan eten alleen niet genoeg. Ik zie eigenlijk maar 1 goede oplossing of ze neemt de verantwoordelijkheid voor de poes of ze zoekt een goede opvang, waar niet routineus wordt geëuthanaseerd. Bij asielen die aangesloten zijn bij de dierenbescherming sterft 13% van de katten die binnengebracht worden. Als de kat er niet goed uitziet zou ik zeker rondbellen naar een opvang waar een kat eerst een kans krijgt om aan te sterken. Zoek op internet naar opvangen in haar buurt.
Ik hoop ten zeerste dat zolang de kat nog niet in een goede opvang zit, je vriendin de kat toch op zijn minst tot dan wel zal voeden en niet verder laat creperen !!!!
Anna

Bericht door Anna »

hoi wen,

bedankt voor je reactie.
mij vriendin heeft inmiddels de dierenambulance laten komen, nadat ze had gecontroleerd naar welke opvang hij zou gaan. ze heeft het advies van vegantastic opgevolgd en nagevraagd of die opvang bij de dierenbescherming is aangesloten. en natuurlijk is ze hem blijven voeren :shock: het was alleen de vraag of het mogelijk was een kat een leven lang te verzorgen en te voeren, terwijl hij niet naar binnen kan.

groetjes
Plaats reactie