Na 1 jaar acties voert Scapa bontvrij beleid in!

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Na 1 jaar acties voert Scapa bontvrij beleid in!

Bericht door Vegantastic »

6 Februari 2008 - De directie van het bekende kledingbedrijf Scapa Belgium NV heeft dierenrechtenorganisatie Bite Back vandaag laten weten dat de Scapa kledingcollecties vanaf winter 2008 bontvrij zullen zijn, en dat exclusieve vestigingen van Scapa vanaf heden geen bont meer verkopen aan de consument.

Bite Back is erg verheugd over dit besluit, heeft felicitaties overgebracht aan de directie van Scapa en zal het bedrijf op de Bite Back Bontvrije Bedrijvenlijst toevoegen. De acties die voor deze zaterdag gepland stonden bij de Scapa filialen in Antwerpen en Den Haag worden uiteraard afgelast. Scapa Belgium NV heeft tientallen winkels in Nederland en België, en hun kleding wordt daarnaast verkocht in ongeveer 100 andere kledingbedrijven, ook in Spanje, Frankrijk en Denemarken.

Dierenrechtenorganisatie Bite Back startte haar Bontvrije Bedrijvencampagne bij Scapa in januari 2007 nadat onderzoek uitwees dat er echt bont in hun winkels werd gekocht. Vorige week vond er uiteindelijk een constructief overleg plaats tussen Bite Back en de directie van Scapa, iets waar Bite Back al vanaf de start van de campagne op had aangedrongen.

Bite Back zal nu haar pijlen richten op de internationale bontverkopende modeketen Escada.

Bite Back kreeg al eerder de volgende bedrijven bontvrij: Mango, Zara, Naf Naf, Street One, Morgan de Toi, Gaastra, Inno en McGregor.

Valkyrjur

Re: Na 1 jaar acties voert Scapa bontvrij beleid in!

Bericht door Valkyrjur »

Fantastisch! Hulde aan Scapa en aan iedereen van Bite Back :thanks:

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

haha, daar komen ze nu mee. wintercollectie is natuurlijk al geweest.
houd het in de gaten dat ze niet stiekem bont blijven verkopen..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Winterseizoen 2007 is net voorbij. Winterseizoen 2008 is voor volgend jaar. Dus aankomende winter zullen ze de collectie bontvrij hebben. En daarna ook.

Maar je moet natuurlijk altijd wel steeds controleren natuurlijk.

Fontanelle

na de belofte van P&C om bontvrij te gaan werden er bijvoorbeeld nog bontjassen van achter de toonbank verkocht.

Fontanelle

scapa gaat volgens bite back bontvrij na 1 jaar acties
nu heb ik gehoord dat acties van het belgische dbf hier verantwoordelijk voor zijn
vervolgens lees ik een artikel waarin marianne huiberts (bite back) alf-acties afkeurt

strijken met de eer en afgeven op de oorzaak

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Nou vermits ik bij BB ben en vermits ik Marianne wel ken, kan ik hier wel een woordje uitleg over geven.

Ikzelf ben ongeveer een jaar bij BB en we hebben inderdaad zeer veel acties gedaan bij scapa.
Men moeder was dit jaar een paar keer meegeweest (ook bij Escada) en toen is Marianne (tijdens een actie waar men eigen moeder bij was) het hoofdkantoor in geweest en gaan praten met Scapa.

Toen ik de volgende actie mee wilde gaan, belde ik die week (een paar dagen voor de actie) ff naar Marianne ivm een hondje dat ik op straat had gevonden. Toen melde ze me het nieuws dat Scapa bontvrij gaat. Nog voordat het in de media kwam want kijk het maar na: bij het siptopic heb ik toen gezegd dat men actie niet door ging.

Ik ben er dus zeker van dat Scapa met Marianne heeft onderhandeld en dat deze onderhandelingen tot het bontvrije beleid hebben geleid.

Over het dbf weet ik niet zoveel noch omtrent hun acties. Ik weet alleen te vertellen dat er een aantal dingen gebeurd zijn : een scapa winkel in Leuven werd de ruit ingegooid door hun.
Er werd een aantal keren geschreven : "bont is moord" door hun bij verschillende winkels die bont verkopen. Ik weet niet of het ALF was want ze hebben een zeer domme fout gemaakt : "bond is moord".
(tenzij ik de woordspeling niet zie).

Voor de rest hebben ze nog een paar keer bij slagers (ook in leuven) geschreven dat vlees moord is en hebben ze een labo in opbouw in brand gestoken (Hasselt).
Deze acties hebben pas recentelijk plaatsgevonden en het lijkt me dus sterk om zomaar te zeggen dat het dbf de reden is waarvoor scapa bontvrij gaat, terwijl zij nog maar voor een zeer korte periode (sinds 10 jaar) terug actief zijn, en terwijl BB al een jaar intensief acties voert bij scapa.

Marianne is zeker niet tegen dieren bevrijden, maar hier is er geen spraken van dieren bevrijden.
In een krant stond:
"Ook Marianne Huiberts van Bite Back hoopt dat het ALF in België snel de wapens neerlegt. 'Anders krijgen we dezelfde situatie als in Nederland. Door gelijksoortige aanslagen wordt elke dierenrechtenactivist daar als een terrorist bekeken', aldus nog Huiberts."

Dat is dus de reden waarom zij (en niet alleen zij, ikzelf ook en ik ben er zeker van dat meerderen op dit forum dit ook zo zien) dit soort acties afkeurt.

Bite Back is nu al een paar jaar acties aan het voeren, ikzelf doe al een jaartje mee. Ik krijg momenteel nog niet veel slechte reacties en mensen luisteren nog naar ons.
Toch ben ik er zeker van dat we deze zomer (bij de ontmoet het dier achter je vlees campagne) veel negatieve kritiek gaan krijgen. De 23ste deze maand is trouwens al zo'n actie en ik zal ook meegaan.
Ik ben benieuwd.

Ik denk dat door we door ALF nu veel minder begrip zullen krijgen van het publiek, en dat zal alleen maar leiden tot minder respect en aandacht voor het vegetarisme en het veganisme.
Je weet hoe mensen zijn: als één turk wat verkeerd doet dan zijn ineens alle turken slecht.
Zo gaat dat gewoon bij het volk, zeker diegenen die niet eens weten dat er verschillende niveau's zijn bij het dierenrechtenactivisme.

En daarom keurt ze deze acties dus af, omdat dat de dieren alleen maar ten nadele zal zijn.
Die slagers en die scapawinkel gaan nou echt niet sluiten om die paar berichtjes hoor.
Enkel het afbranden van dat labo vind ik goed, omdat daar echt dierenleed voorkomen is.
Wat Marianne daarvan vind weet ik niet, ik heb haar sindsdien nog niet gesproken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Fontanelle schreef:scapa gaat volgens bite back bontvrij na 1 jaar acties
nu heb ik gehoord dat acties van het belgische dbf hier verantwoordelijk voor zijn
vervolgens lees ik een artikel waarin marianne huiberts (bite back) alf-acties afkeurt

strijken met de eer en afgeven op de oorzaak
Scapa heeft een gesprek gehad met Bite Back en heeft aangekondigd daarna schriftelijk aan Bite Back bontvrij te gaan.

Het belgische DBF heeft een tijd terug 1 ruitje ingegooid bij een scapa winkel die al geen bont verkocht (omdat ze dat al niet wilden verkopen) en bracht juist in gevaar dat scapa bontvrij zou gaan. Kan me verder geen andere acties herinneren van DBF bij scapa?

Verder is het artikel waar je waarschijnlijk op doelt een artikel waar Bite Back erg boos over is. Journalist heeft heel veel uit verband gerukt en woorden gebruikt die Marianne nooit heeft gezegd.

DBF heeft (vind ik) niets te maken met het bontvrij gaan van scapa en ik zie verder geen onderbouwing in waarom het dbf dan (mede)verantwoordelijk zou zijn daaraan?

Fontanelle

"Ook Marianne Huiberts van Bite Back hoopt dat het ALF in België snel de wapens neerlegt. 'Anders krijgen we dezelfde situatie als in Nederland. Door gelijksoortige aanslagen wordt elke dierenrechtenactivist daar als een terrorist bekeken', aldus nog Huiberts."

dat is niet de schuld van het dbf maar van de autoriteiten en de pers.
het dbf kan veel betekenen voor de dieren. er is geen enkele reden om mensen die bereid zijn een gevangenisstraf of erger te riskeren voor de dieren te bekritiseren. hou er dan gewoon je bek over en laat het in het midden.
Laatst gewijzigd door Fontanelle op ma feb 18, 2008 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Fontanelle

Tieske schreef:Ik denk dat door we door ALF nu veel minder begrip zullen krijgen van het publiek, en dat zal alleen maar leiden tot minder respect en aandacht voor het vegetarisme en het veganisme.
je weet niet waar je het over hebt, Tieske.
ADC doet publieksvriendelijke stalls over dierproeven. zowel na de negatieve pers rondom Van Der Looy-dbf acties en animal rights gathering 2007 hebben wij niets gemerkt in de publieke opinie. mensen waren niet kwaad of brachten het nog niet eens naar voren. dan zie je maar hoe weinig invloed de media kan hebben. uit eigen ervaring kan ik je dus mededelen dat in Nederland een dierenrechtengroep zoals ADC niet of nauwelijks concreet op straat te maken krijgt met negatieve reacties NAV dbf-acties.
wat je doet is bij voorbaat schijten in je broek om iets waar je nog niet mee te maken hebt gehad.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re:

Fontanelle schreef:"Ook Marianne Huiberts van Bite Back hoopt dat het ALF in België snel de wapens neerlegt. 'Anders krijgen we dezelfde situatie als in Nederland. Door gelijksoortige aanslagen wordt elke dierenrechtenactivist daar als een terrorist bekeken', aldus nog Huiberts."

dat is niet de schuld van het dbf maar van de autoriteiten en de pers.
het dbf kan veel betekenen voor de dieren. er is geen enkele reden om mensen die bereid zijn een gevangenisstraf of erger te riskeren voor de dieren te bekritiseren. hou er dan gewoon je bek over en laat het in het midden.
Die quote is vooral van de journalist zelf. Niet van Bite Back. Marianne heeft het totaal anders verwoord dan wat hier staat. De journalist heeft veel eigen zinnen/woorden toegevoegd. Waarschijnlijk had die een bepaald doel voor ogen met zijn artikel en heeft dat op die manier aangepast.
De reactie van Marianne kwam meer overeen met wat jij zegt wat betreft dat dierenrechtenactivisme in kwaad daglicht door pers en politiek

Zie ook: http://www.veto.be/veto/index.php?optio ... ew&id=1676" target="_blank" target="_blank

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Die quote, of ie nou uit Marianne der mond kwam of niet, geeft hetzelfde weer dan wat Alex hier zegt:

"De reactie van Marianne kwam meer overeen met wat jij zegt wat betreft dat dierenrechtenactivisme in kwaad daglicht door pers en politiek "

'Door gelijksoortige aanslagen wordt elke dierenrechtenactivist daar als een terrorist bekeken'

Enkel het woord "aanslagen" is hier misplaatst. Voor de rest klopt het dat steeds meer mensen dierenrechtenactivisten als terroristen bekijken.
Marianne heeft niet gezegd dat het terroristen ZIJN!!! Er staat alleen dat ze zegt dat dierenrechtenactivisten zo BEKEKEN worden door het "gewone" volk.

Dit wordt bevestigd op forums waar "hypocriete" dierenliefhebbers zich ophouden: mensen die houden van huisdieren maar die wel nog gewoon vlees vreten.

Op straat heb ik het nog niet gehoord simpelweg omdat ik nog niet veel acties heb gedaan dit jaar. Maar die hypocriete dierenliefhebbers zijn dezelfde mensen die je ook op straat tegen komt.

Tuurlijk zien de mensen het verschil tussen de acties, maar dat neemt niet weg dat er toch sowieso een groep zal zijn die alle dierenrechtenactivisten over dezelfde kam scheert.

Fontanelle

Marianne heeft niet gezegd dat het terroristen ZIJN!!! Er staat alleen dat ze zegt dat dierenrechtenactivisten zo BEKEKEN worden door het "gewone" volk.

ja, en daar heeft ze dus geen punt omdat het simpelweg niet de regel is voor het gewone volk.
je zal er misschien een verdwaalde PC Hooft-bal naar horen kraaien, niet de man die met zn gezin naar het voetbal gaat kijken.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Nou ik heb haar nog niet gesproken dus ik weet niet wat zij ermee bedoelt. Ikzelf vat het op zoals ik het zei. Misschien bedoelt zijzelf het meer naar de gemeentes toe en dat de gemeentes zelf geen acties meer zullen toestaan.

Zen

Bericht door Zen »

Het typische is dat BiteBack wel degelijk iets gezegd heeft met betrekking tot de ALF acties terwijl niemand ze daartoe verplicht. Waarom zou je je zo nodig voor het karretje van de media willen spannen wiens intentie met vrijwel altijd is om de aandacht af te lijden van datgene waar het werkelijk om gaat; dierenleed.

Nu wil ik niet zomaar aannemen dat alles weer 'verdraaid' is omdat BiteBack zich al eerder negatief heeft uitgelaten over ondergrondse acties die niet in hun eigen straatje passen. En buiten dat; het is de verantwoordelijkheid van BiteBack om te zorgen dat journalisten niet de mogelijkheid hebben om zaken enorm te gaan verdraaien. Op deze manier worden vooroordelen alleen maar bevestigd en wordt de sensatiezucht van de/sommige media onnodig gevoed.

In het interview dat Benjamin gaf aan Veto kan ik me dan al wat beter vinden maar dan nog vind ik niet dat je zoveel aandacht moet besteden aan zaken die je eigen actiegroep niet aangaan. Media aandacht moet zich concentreren op waar je zelf als actiegroep mee bezig bent en vooral op het waarom daaracht.

Als je al over acties van andere, al dan niet ondergrondse, groeperingen gaat praten, dan kun je beter wat voorzichtiger zijn en selectief zijn in de media waarmee je werkt.
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Zen schreef:Het typische is dat BiteBack wel degelijk iets gezegd heeft met betrekking tot de ALF acties terwijl niemand ze daartoe verplicht. Waarom zou je je zo nodig voor het karretje van de media willen spannen wiens intentie met vrijwel altijd is om de aandacht af te lijden van datgene waar het werkelijk om gaat; dierenleed.
Marianne gebruikt iig nooit de woorden terroristen, aanslagen e.d. richting de pers toe. BiteBack wil juist dat de aandacht gaat naar de dieren toe. Het is alleen jammer dat de journalist totaal vanalles en nog wat verzint om dan maar zijn artikeltje te hebben.
Nu wil ik niet zomaar aannemen dat alles weer 'verdraaid' is omdat BiteBack zich al eerder negatief heeft uitgelaten over ondergrondse acties die niet in hun eigen straatje passen. En buiten dat; het is de verantwoordelijkheid van BiteBack om te zorgen dat journalisten niet de mogelijkheid hebben om zaken enorm te gaan verdraaien. Op deze manier worden vooroordelen alleen maar bevestigd en wordt de sensatiezucht van de/sommige media onnodig gevoed.
Over welke uitlatingen heb je het dan? BB heeft sympathie voor acties van bevrijding wat betreft dieren uit labs bijvoorbeeld en voor open rescue acties (nertsenbevrijding is weer niet ok als die in het wild losgelaten worden ivm faunavervalsing e.d., het treft ze natuurlijk wel economisch, maar de ecologische gevolgen zijn niet ok). BB vind verder dat bedreigingen, brandstichting e.d. de zaak bemoeilijken en de discussie verder focussen op het verkeerde onderwerp.
In het interview dat Benjamin gaf aan Veto kan ik me dan al wat beter vinden maar dan nog vind ik niet dat je zoveel aandacht moet besteden aan zaken die je eigen actiegroep niet aangaan. Media aandacht moet zich concentreren op waar je zelf als actiegroep mee bezig bent en vooral op het waarom daaracht.
Tuurlijk, maar ik vind het niet positief te noemen als pers/media alleen aandacht krijgen voor de groepen die bedreigingen doen etc. Verder komen die vragen gewoon. Net als dat ADC laatst ook op tv inging op zulke vragen. Juist het negeren van die vragen of roepen dat je die niet wilt beantwoorden is juist verkeerd. Dus m.i. moet je wel antwoord geven.

Daarnaast.. als acties van anderen je eigen acties bemoeilijken mag je er dan wel wat over zeggen? Om maar bij Scapa te blijven. Door die actie van het DBF werd het bontvrije beleid bij scapa bijna afgeblazen.

Soms lijkt het alsof er een taboe zit op het uiten van kritiek over acties of actiemethoden.

Fontanelle

Vegantastic schreef:Juist het negeren van die vragen of roepen dat je die niet wilt beantwoorden is juist verkeerd.
publiekelijk steun betuigen aan dbf is niet handig. dan je er dus gewoon beter je mond over houden. want negatief lopen doen helpt ook totaal niet.
Vegantastic schreef:Soms lijkt het alsof er een taboe zit op het uiten van kritiek over acties of actiemethoden.
omdat je daarmee inspeelt op de pers en mensen negatieve kanten laat zien van de beweging.
+ je geeft het cda en anderen, die een terrorismewet willen, een stok om mee te slaan door ZELF te wijzen op dingen die je niet door de beugel vind kunnen gaan.

Zen

Bericht door Zen »

Vegantastic schreef:
Zen schreef:Het typische is dat BiteBack wel degelijk iets gezegd heeft met betrekking tot de ALF acties terwijl niemand ze daartoe verplicht. Waarom zou je je zo nodig voor het karretje van de media willen spannen wiens intentie met vrijwel altijd is om de aandacht af te lijden van datgene waar het werkelijk om gaat; dierenleed.
Marianne gebruikt iig nooit de woorden terroristen, aanslagen e.d. richting de pers toe. BiteBack wil juist dat de aandacht gaat naar de dieren toe. Het is alleen jammer dat de journalist totaal vanalles en nog wat verzint om dan maar zijn artikeltje te hebben.
Dat kun je zien aankomen, zeker met bepaalde media. Vandaar ook; wees voorzichtig met aan wie je interviews afgeeft. Voert BiteBack beleid (op wat voor manier dan ook) om bepaalde media te weren?
Vegantastic schreef: Over welke uitlatingen heb je het dan? BB heeft sympathie voor acties van bevrijding wat betreft dieren uit labs bijvoorbeeld en voor open rescue acties (nertsenbevrijding is weer niet ok als die in het wild losgelaten worden ivm faunavervalsing e.d., het treft ze natuurlijk wel economisch, maar de ecologische gevolgen zijn niet ok). BB vind verder dat bedreigingen, brandstichting e.d. de zaak bemoeilijken en de discussie verder focussen op het verkeerde onderwerp.
Lees je eigen reacties inzake ScienceLink op dit forum er maar eens op terug. Jij bent (van) BiteBack Nederland, nietwaar? Hoe denken Marianne en Benjamin hierover?
Vegantastic schreef: Tuurlijk, maar ik vind het niet positief te noemen als pers/media alleen aandacht krijgen voor de groepen die bedreigingen doen etc. Verder komen die vragen gewoon. Net als dat ADC laatst ook op tv inging op zulke vragen. Juist het negeren van die vragen of roepen dat je die niet wilt beantwoorden is juist verkeerd. Dus m.i. moet je wel antwoord geven.
Die vragen blijven juist komen als je er steeds weer op ingaat. Je volgt dan de media in hun intenties terwijl je beter kunt proberen zelf de lijnen uit te zetten. Het negeren van vragen is helemaal niet verkeerd (waarom zou het verkeerd zijn?), het is juist slim omdat je niet meegaat in het voortdurend schenken van aandacht aan bijzaken. De media moet wat opgevoed worden wat dat betreft. Ik vind het storend dat een groep als BiteBack voortdurend de behoefte heeft om in te gaan op de sensatiezucht van media.

Geen idee over welke uitzending op TV je het hebt overigens. Wat werd er toen vanuit ADC gezegd?
Vegantastic schreef:Daarnaast.. als acties van anderen je eigen acties bemoeilijken mag je er dan wel wat over zeggen? Om maar bij Scapa te blijven. Door die actie van het DBF werd het bontvrije beleid bij scapa bijna afgeblazen.
Soms lijkt het alsof er een taboe zit op het uiten van kritiek over acties of actiemethoden.
Mag jij mij eens laten zien waar dat concreet uit blijkt. Het is ook onlogisch dat dat werkelijk het geval zou zijn. Als ze bontvrij gaan en dat beleid publiekelijk uitdragen dan krijgen ze sowieso geen bezoek meer van geen enkele dierenrechtengroep (iig voor wat betreft bont dan). Doet me een beetje denken aan van die vleeseters die zeggen dat ze extra hamburgers gaan eten omdat ze een hekel hebben aan vegetariers/veganisten. In beide gevallen worden dieren weer het slachtoffer van het feit dat een bepaalde groep mensen een andere groep mensen (of hun acties) niet moet. Is dat dan die professionele organisatie waarin BiteBack een gesprekspartner ziet?
Cut cold stone with a warm heart

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

@ Zen en Fontanelle: Ik snap maar niet waar jullie probleem ligt.

Bite Back zal inderdaad wel vragen gekregen hebben over wat ze vinden van andere organisaties. Waarom zouden ze er niet op mogen ingaan?!

Is ALF dan heilig?! Mag het nooit vernoemd worden?!
Alex heeft het al vermeld dat BB zelf nooit zulke woorden gebruikt. Dat journalisten dit ervan maken dat is hun fout niet.
En ik vraag me dus ook af wat er mis is met kritiek geven.

Fontanelle zei: "+ je geeft het cda en anderen, die een terrorismewet willen, een stok om mee te slaan door ZELF te wijzen op dingen die je niet door de beugel vind kunnen gaan."

Of BB nou wel of geen kritiek geeft of zijn mening geeft over het ALF: deze acties komen sowieso in het nieuws hoor! En net door organisties als bb ook te bevragen, leren de mensen dat er ook organisaties zijn die het anders doen. De meesten schrikken nou eenmaal van ondergrondse acties en dat geeft hun een reden om met de vinger te wijzen. Organisaties zoals bb nemen net die reden weg want de meesten vinden dat soort acties wel kunnen.
Beide soorten organisaties (ondergrondse als bovengrondse) hebben hetzelfde doel voor ogen, dat is wel duidelijk, maar de ene bezorgt zichzelf een slechte naam bij het publiek en in de media en zorgt daarvoor voor minder begrip voor activisten, en de andere wordt veel gemakkelijker geaccepteerd door het publiek en de media en zorgt ervoor dat activisten net niet in een slecht daglicht geplaatst worden.

Jullie weten maar donders goed dat wat Alex het juist heeft wat betreft dierenbevrijding en wat BB daarover vind. Ik heb nu al een tweede mailtje gekregen waarin staat dat een hond van het labo vrijkomt en waarmee ze dus de hond willen plaatsen. Dit is nu niet een dier dat letterlijk door activisten bevrijd werd, maar het komt wel vrij uit de dierproefsector en bb zoekt een nieuwe thuis voor hem.
Geregeld vangen ze zelf ook dieren op. Niet alleen dieren die net door alle dierenrechtenactivisten in de schijnwerpers gezet worden voor de media: varkens, koeien, kippen, ... maar ook de dieren die in hun buurt mishandeld worden. Zo heeft een activiste van BB wel tot 5 dieren in der eigen straat bij mensen weggehaald en terug geplaatst.
Telt dit niet dan? Zijn deze dieren minder belangrijk omdat er geen geld met hun verdient wordt?!

Ik krijg zo stilaan de indruk dat voor jullie ALF heilig is, iedere uiting van kritiek of iedereen die er een andere mening op nahoudt wordt maar afgeblaft. Organisaties die het anders doen deugen voor jullie niet, en als ze owee hun mond durven open doen over ALF dan is de kous helemaal af.
Jammer dat je zelf niet kritischer durft te zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re:

Fontanelle schreef:publiekelijk steun betuigen aan dbf is niet handig. dan je er dus gewoon beter je mond over houden. want negatief lopen doen helpt ook totaal niet.
Publiek steun betuigen aan dbf doen ze bij RvD en ADC ook. Hoewel ze er nu geloof wat voorzichtiger mee zijn wat betreft die steun uiten in de pers.
Vegantastic schreef:Soms lijkt het alsof er een taboe zit op het uiten van kritiek over acties of actiemethoden.
omdat je daarmee inspeelt op de pers en mensen negatieve kanten laat zien van de beweging.
+ je geeft het cda en anderen, die een terrorismewet willen, een stok om mee te slaan door ZELF te wijzen op dingen die je niet door de beugel vind kunnen gaan.
Dat doet het DBF zelf wel al. Die doen bedreigingen, brandstichtingen en nertsenvrijlaten. Die negativiteit roepen ze over zichzelf al af. Ook het imago wordt steeds bevestigd door de activisten die zich min of meer in een burka verkleden en op straat dreigende taal uiten.
Zoals ik zei ligt er gewoon een taboe op het uiten van kritiek over actiemethoden. Een kwalijke zaak. Het is een soort 'ben je niet voor ons, dan ben je tegen ons'-mentaliteit.

Ik ben ook voor dierenbevrijding (wat ik ook gewoon burgelijke ongehoorzaamheid zie), maar ik besef dat we het publiek mee moeten hebben. Door brandstichting, bedreigingen en nertsenbevrijden in de natuur positioneren ze niet de dieren in een slachttofferrol, maar juist de tegenstander... die wordt als 'slachttoffer van terroristen' gezien, de 'underdog'.
En zelfs als ik het heb over dat er bij brandstichting eigenlijk altijd dieren opkomen, honderden mogelijk tot duizenden, dan doen sommige ALF-sympathisanten er zo laconiek onder. Dat snap ik totaal niet. Alsof het offeren van zoveel andere dieren het dan waard is...
Ik bereik het liever zonder offeren..

@Zen: ik zal later even op je post ingaan.

Plaats reactie