Wat is er zo erg aan als een diersoort uitsterft?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Wat is er zo erg aan als een diersoort uitsterft?

Bericht door Valkyrjur »

Van de week was er iemand van Burgers Zoo Arnhem op de radio. Hij leidde het fokprogramma van ijsberen en hij vond het heel belangrijk dat deze diersoort zou blijven bestaan, ook als hun natuurlijke habitat er niet meer is. Ook kom ik regelmatig berichten tegen over visvangst en over wel of niet overschreden quota. Volgens mij is de enige reden waarom het erg zou zijn dat de tonijn uitsterft, dat mensen die dieren dan niet meer kunnen doden voor consumptie.

Natuurlijk vind ik het vreselijk hoe de mens met de natuur omgaat en in zijn egoïsme en consumptiedrang de natuurlijke ruimte van dieren verkleint en vernietigt. Ik vind het ook vreselijk dat dieren de dupe zijn van de mens. Maar wat is er AN SICH zo erg aan als een diersoort uitsterft? (jaja, ik weet het, verstoring van ecosystemen et cetera, maar dat geldt in ieder geval niet voor de ijsberen die ik net al noemde). En ben ik de enige die moe wordt van hoe het WNF met panda's loopt te dwepen? Vrienden en familie snappen het niet als ik deze vragen stel, want ik ben tenslotte de 'dierenvriend' en 'milieufreak'.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Even een vraag:
- waarom zou het niet het geval zijn met de ijsberen?

Verder vind ik dat WNF e.a. de panda in leven houdt voor commerciele doelen. Het dier was al aan het uitsterven waarschijnlijk en het heeft weinig zin. Ik denk dat je beter dat geld, miljoenen, in bescherming van andere dieren kan zetten die een betere kans maken.

Maar ja.. panda is logo van wnf...

Verder vind ik het voor de dieren niet perse erg als ze uitgestorven zijn, maar uitsterven van dieren is niet iets wat ik zou willen. Het zal verder geen leed brengen echt bij de dieren.

De fokprogramma's in dierentuinen gaan er niet over om dieren in het wild te behouden, want die zijn er alleen voor hun zelf. Dat ze nog genoeg van die dieren in hun dierentuinen hebben.

Als een dier uitsterft vind ik het erg zonde, maar ik zou daarom geen fokprogrammas goedkeuren van dieren in dierentuinen.

Liever geen dier meer in het wild, dan dieren achter tralies enzo.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Vegantastic schreef:Even een vraag:
- waarom zou het niet het geval zijn met de ijsberen?
Het gaat me hierbij over het veranderen van een ecosysteem. Als je in een bepaald gebied 1 diersoort helemaal uitmoordt, heeft dat gevolgen voor andere dieren, omdat zij nu iets anders moeten vinden om op te eten, of omdat ze een natuurlijke vijand minder hebben. Zo raakt het natuurlijke evenwicht verstoord (nog afgezien van in hoeverre dat door de aanwezigheid van de mens al niet gebeurd is). Dat is een argument dat je kunt noemen vóór de bescherming van dieren. Hier ben ik het overigens niet in alle gevallen mee eens, aangezien het ontstaan en uitsterven van soorten een eeuwigdurend ontwikkelend natuurlijk proces is en dus niet per definitie slecht.

Dit argument geldt echter niet voor de ijsbeer (althans, niet voor lang, helaas), aangezien zijn natuurlijke habitat over een aantal jaren toch niet meer bestaat. Het ecosysteem van de noordelijke poolgebieden gaat toch al naar de kloten, of die ijsbeer nou uitsterft of niet. Ik begrijp dan ook absoluut niet waarom ze zo krampachtig bezig zijn die laatste beesten toch vooral niet dood te laten gaan zonder dat die eerst zelf voor flink wat nakomelingen hebben gezorgd. Laat die ijsbeer lekker uitsterven, dan is hij veel beter af! (om even terug te komen op die man van het fokprogramma: hij leek het al helemaal voor zich te zien: geen ijsberen meer in het wild, maar nog wel een paar in de dierentuinen...)

Wat me ook stoort in deze discussie (niet met jou hoor, maar in het algemeen) is dat je nooit echt argumenten krijgt. Het enige wat ik hoor is 'ja maar dat is toch érg!'. Als ik vraag wat daar dan zo erg aan is, krijg je te horen 'nou dat is toch érg!'. Zo'n discussie loopt natuurlijk snel dood.

Een voordeel van dat iedereen het toch allemaal zo erg vindt, is wel dat het zich onder andere uit in het beschermen van hele gebieden. Er mag dan bijvoorbeeld geen bos gekapt worden en populaties van dieren worden in de gaten gehouden. Dat is dus niet zozeer soortbehoud, maar natuurbehoud. Daar ben ik voor. Al blijft het natuurlijk symptoombestrijding: het is ten slotte makkelijker om geld te geven aan WNF dan werkelijk je eigen (consumptie-)gedrag eens kritisch te bekijken.

Ik vraag me trouwens ook af wat het gevolg voor de moraal van mensen zou zijn als er een aantal diersoorten uitsterven. Zouden we ons bewuster worden van onze invloed op de omgeving als we alle ijsberen, panda's, witte neushoorns en tijgers zouden hebben weggepest? Of blijven we met zijn allen lekker doorgaan met vernietigen?

En ja, ik noemde bewust een aantal grote en bekende diersoorten, want als de Zuid-Chileense blauwvlekgroenpootmestkever (ik verzin ook maar wat) uitsterft, komt dat niet in het nieuws, want dat kan toch niemand een reet schelen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik kan je volgen op de meeste punten.
Dit argument geldt echter niet voor de ijsbeer (althans, niet voor lang, helaas), aangezien zijn natuurlijke habitat over een aantal jaren toch niet meer bestaat. Het ecosysteem van de noordelijke poolgebieden gaat toch al naar de kloten, of die ijsbeer nou uitsterft of niet.
Daar lijkt het wel op natuurlijk. Het is even afwachten natuurlijk.

Het probleem is dat inderdaad mensen alles proberen om dieren te behouden die eigenlijk al uitgestorven zijn (aan het uitsterven zijn). Een proces die je wel met alle macht kan omkeren door te fokken en uit te zetten, maar zolang het gebied vernietigd word door de mens of door klimaatsveranderingen is dat niet het probleem.
Het enige wat ik hoor is 'ja maar dat is toch érg!'. Als ik vraag wat daar dan zo erg aan is, krijg je te horen 'nou dat is toch érg!'. Zo'n discussie loopt natuurlijk snel dood.
Als een dier uitsterft door de natuurlijke processen: geen probleem
Als een dier uitsterft door direct of indirect menselijke invloed vind ik dat niet ok. Dan moeten we als mens wel van alles proberen om dat recht te zetten. Wat overigens iet betekent dat ik vind dat we dan de dieren moeten gaan fokken. Daar ben ik tegen.
Ik ben wel voor extra bescherming tegen stropers, aanpak dierenhandel e.d. om te voorkomen dat ze verdwijnen. Maar als dat gebeurd.. tsja.. dan is er niets meer aan te doen.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Het kan me eigenlijk maar weinig boeien of een diersoort uitsterft of niet...

Tenminste niet als dat gewoon door evolutie is. Dan is het gewoon zo. De dieren voelen der niets van!
Op een forum waar allerlei hypocriete "dierenliefhebbers" vertoeven, noemen ze MIJ hypocriet, ik zie niet in waarom.

Er is niets ergs aan. Zo gaat het al miljoenen jaren: de ene diersoort sterft uit en na verloop van tijd komen er nieuwe diersoorten. Zo ook met de dino's... waren zij niet uitgestorven dan was de raptor wsl de dominante soort op aarde (waarom o waarom moesten ze toch uitsterven ;))

Als een diersoort uitsterft door toedoen van de mens... wel ik weet het niet. Tot net nog vond ik dat slecht, maar nu ik erover nadenk: zolang diersoorten bestaan zal de mens ze blijven fokken, slachten, mishandelen, ... dus dan denk ik dat je beter niet bestaat als diersoort. (zoals de panda, die ze nu opleiden tot "gevechtspanda's :roll: )

Als de verdwijning van een diersoort (door de mens) gevolgen heeft voor het ecosysteem en voor andere diersoorten, nou ga dan maar aan het beschermen en dergelijke (zoals het geval bij de overbevissing waardoor walvissen, haaien en dolfijnen de hongerdood gaan sterven).

Voor de rest, moest ik een wens kunnen doen: dan wens ik NU alle dieren dood en uitgestorven... maar ik zal dat maar niet tegen een "dierenvriend" zeggen want dan ben ik al activiste vast héél erg hypocriet... maar jullie snappen me vast wel: geen dieren meer = geen uitbuiting meer.
Zo lang er dieren bestaan, zo lang zal er dieruitbuiting bestaan :roll:

(of het veganistische gedachtengoed zou ooit de hele wereld moeten veroveren ;) maar daarvoor zijn er veel te veel gulzige mensen die grof geld willen verdienen over de ruggen van dieren, inclusief de staat).

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Tieske schreef:geen dieren meer = geen uitbuiting meer.
Zo lang er dieren bestaan, zo lang zal er dieruitbuiting bestaan :roll:
ik vind dat je dat dan net zo goed over mensen kan zeggen. en eerlijk gezegd is het de mens die het meer over zich heen roept om uitsterven (karma) te verdienen.

humans are oppressors.
for oppression to end, the oppressors must seize to be oppressors.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

ja tuurlijk, dat is ook prima hoor ;)

Alle mensen ineens dood ;)
maar dan moeten dieren alsnog leven met alle troep die we achtergelaten hebben... :roll:

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Tieske schreef:maar dan moeten dieren alsnog leven met alle troep die we achtergelaten hebben... :roll:
daar heb je helemaal gelijk in :(

lena

Bericht door lena »

Ik ben het helemaal met je eens Valkyrjur, en ook ik krijg altijd de verbaasde "huh, jij was toch de dierenvriend" blikken en vragen. Ik heb er ook wel eens een discussie over gehad met een WNF-iemand, dat ik niet begreep waarom hij zich zo druk maakte over zielige panda's in een ver weg land, maar geen probleem had met het mishandelen van koeien in ons eigen land, terwijl dat juist iets is waar je direct invloed op kunt uitoefenen. Wat jij ook zegt: het is veel makkelijker om geld te storten en je goed te voelen, maar uiteindelijk is gedragsverandering veel belangrijker.

Ook ik vind het uitsterven van diersoorten heel erg, maar meer omdat ik dat als symptoom zie van hoe wij met de wereld omgaan (natuurlijk sterven er altijd dieren uit, ook zonder menselijke inbreng, maar de wijze en mate waarop het nu gebeurt baart me wel zorgen). De redenatie dat we die dieren dan maar in dierentuinen moeten houden vind ik absurd. Voor de dieren zelf is het helemaal niet erg om "uit te sterven" dat is weer alleen vanuit mensen gedacht.

Wen

Bericht door Wen »

Diersoorten tegen uitsterven beschermen doet de mens weer helemaal voor zichzelf. Het dier heeft er zelf niks aan.
Wel ben ik voorstander van het beschermen van habitats. We kunnen ons niet zomaar alle grond toeeigenen, terwijl die al bezit is van de dieren die er wonen. Het lijkt me dat we al grond genoeg hebben.

Groetjes,
Wendy

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip »

Ik vind dat als de mens de oorzaak is van het verdwijnen van al dan niet bijzondere ecosystemen dat hij de morele plicht heeft om de taak van conservator en beschermer op zich te nemen. Dit mag dan uiteraard niet voor commerciële doeleinden zijn, zoals een dierentuin. Maar het groeiende aantal natuurreservaten en natuurparken juich ik alleen maar toe, dat wil zeggen, als daar de veiligheid van plant- en diersoorten gewaarborgd is.

Wij als mens hebben een hoop kapot gemaakt en dienen het te herstellen. Maar inderdaad niet door dierentuinen of andere fokkerijen.
Burgerlul

Wen

Bericht door Wen »

idd ik ben ook voor natuurparken en beschermde habitats. Ik vind gewoon dat er gigantisch veel geld wordt geinvesteerd in fokprogramma's en het dier zelf heeft er helemaal niks aan. In tegendeel vaak moet het dan nog in een kooi leven ook.

vegalan

Bericht door vegalan »

De soort is gerelateerd aan het individu dat zijn soortgelijke zoekt en uitgaande van zijn wil tracht te handhaven. Het is om het welzijn van het individu dat men de soort beschermt. Als een veganist door zijn of haar levenswijze het dierlijke individu tracht te beschermen, kan men om het welzijn van dat individu niet ontkomen aan de bescherming van de soort. Het soort dier bepaald ook de toestand van de biotoop waar zij verblijven en het is daarom ook om de toestand van de biotoop dat men de soort beschermt. Verdwijning van de soorten betekent degeneratie van de biotoop en dus verarming van de natuur. Het is ook voor ons welzijn dat deze natuur wordt beschermd.

.

Wen

Bericht door Wen »

Een soort in zijn habitat beschermen daar ben ik het dus mee eens. Een soort kunstmatig in leven houden (dierentuinen) of een soort herinvoeren wanneer het al langere tijd verdwenen is dus niet.

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ik vind het opzich niet erg als een diersoort uitsterft

alleen ik vind het wel erg als het uitsterft door de mens!

Justme1234

Re:

Bericht door Justme1234 »

Daniel schreef:Ik vind het opzich niet erg als een diersoort uitsterft

alleen ik vind het wel erg als het uitsterft door de mens!

Dus wat doe jij er voor jezelf aan om af te remmen dat een diersoort uitsterft door de mens?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Wat is er zo erg aan als een diersoort uitsterft?

Veganist zijn is al een goede stap he!

melancholy

Bericht door melancholy »

En jezelf niet voortplanten een goede 2e..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

melancholy schreef:En jezelf niet voortplanten een goede 2e..
Dan sterft er toch een diersoort uit? ;)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Vegantastic schreef:
melancholy schreef:En jezelf niet voortplanten een goede 2e..
Dan sterft er toch een diersoort uit? ;)
Als de mensheid zou uitsterven, zou dat voor de planeet een zegen zijn.

Plaats reactie