wat vind jij van de ALF?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Daniel
Leefwijze: veganist
Contacteer:

wat vind jij van de ALF?

Bericht door Daniel »

hey lieve vega's

ik dacht een na over de ALF (Animal Liberation Front) en ik vroeg me af;
wat zouden de meeste vega's daar nou van vinden?
nou ik heb het aan een paar Vega's gevraagd,
en graag hier jullie mening hierover de ALF.......

groetjes Daniel

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda »

zover ik begrepen hebben halen die dieren weg die t slecht hebben.

ik vind ze goed:D

Theo

Bericht door Theo »

ik sta achter het gedachtegoed van de ALF.

veglife

Re: wat vind jij van de ALF?

Bericht door veglife »

Daniel schreef:hey lieve vega's

ik dacht een na over de ALF (Animal Liberation Front) en ik vroeg me af;
wat zouden de meeste vega's daar nou van vinden?
nou ik heb het aan een paar Vega's gevraagd,
en graag hier jullie mening hierover de ALF.......

groetjes Daniel
Hallo Dani?l,

Jammer dat men zo weinig actief is in Nederland. Ik sta volledig achter het ALF!

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik niet. De dieren die ze vrij laten bv overleven het vaak niet en nog belangrijker, worden ook zo weer vervangen. Nog meer dieren lijden dus.

Mark

Bericht door Mark »

edit: verwijderd

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Framboos schreef:Ik niet. De dieren die ze vrij laten bv overleven het vaak niet en nog belangrijker, worden ook zo weer vervangen. Nog meer dieren lijden dus.
Ik ben zeker ook tegen de nertsenbevrijdingen e.d.

Raar vind ik het dat ALF'ers/sympathisanter vaak schande spreken als er weer uitheemse dieren worden geintroduceerd etc., maar juichen wanneer er nertsen worden vrijgelaten. Beetje raar.

De nertsen die vrijgelaten hebben gezorgt dat de europese nerts verdwenen is/verdwijnt.

De beweegredenen snap ik verder wel. Ik vind open rescue iets wat moet gebeuren. Met maskers werkt nu ook veels te negatief.

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Owje mijn mening:P ;

Ik vind het zeker heel goed dat de ALF voor de dieren opkomt!
Maar ik vind dat ze dat ook wel op een legale manier mag !

Maar anders vind ik ze wel goed

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

ik heb 100% respect voor het ALF/DBF. als de dieren hun helden zouden mogen kiezen dan zouden ze het ook wel weten !

over nertsenbevrijdingen: liever een dag in vrijheid dan nog meer dagen in een krappe kooi verslijten en vervolgens op afschuwelijke wijze aan je eind komen !!

ik vind dat altijd zo'n fukkin kul-argument tegen nertsenbevrijdingen.

Zen

Bericht door Zen »

Framboos schreef:De dieren die ze vrij laten bv overleven het vaak niet
Als ze niet vrijgelaten worden overleven ze het sowieso nooit en is een langere lijdensweg gegarandeerd hun deel.
Framboos schreef: en nog belangrijker, worden ook zo weer vervangen. Nog meer dieren lijden dus.
Zo eenvoudig ligt het niet; er zit wel een kostenplaatje aan een bevrijding, zeker aan grootschalige. Voor een nertsenfokker betekent een dierenbevrijding hoe dan ook tot economische schade. Wanneer bedrijven in deze 'sector' voortdurend te maken hebben met economische schade wordt het minder en minder aantrekkelijker om er in te investeren. Het geld wat nodig is om dieren te vangen of 'vervangen' zoals jij dat noemt zou in bepaalde landen (waar de regelgeving niet zo strikt is) zelfs net zo goed geinvesteerd kunnen worden in het uitbreiden van een bestaande fokkerij of het opzetten van een nieuwe.

Natuurlijk zou je liever alleen de oorzaak aanpakken maar wanneer dat z'n vruchten niet afwerpt, terwijl miljoenen dieren dagelijks wegkwijnen, dan sta ik niet negatief tegenover het bewandelen van andere routes, of het nu symptoombestrijding is of niet.

Zolang je de dialoog openhoudt over het waarom van directe actie en je je daarnaast actief blijft inzetten middels bovengrondse, informatieve acties hoeft het geen obstakels op te werpen in de strijd voor een meer constructieve lange termijn oplossing waarbij mensen meer en meer respectvol omgaan met dieren uit vrije beweging. Daarmee ook gezegd dat het een verbod op bijvoorbeeld bontfokkerijen niet in de weg hoeft te staan, ik zou eerder zeggen integendeel, de aandacht wordt voortdurend gevestigd op de misstanden (ondergrondse acties halen sowieso sneller het nieuws) en ook het causale verband wordt steeds weer benadrukt; dierenbevrijdingen zouden niet plaatsvinden als mensen dieren niet op een schandalig wrede manier zouden houden. In Groot Britannie is er ook al jaren een verbod op het fokken van dieren voor hun vacht, terwijl dierenbevrijdingen op bontfokkerijen daar veelvuldig hebben plaatsgevonden.
Alex schreef: Raar vind ik het dat ALF'ers/sympathisanter vaak schande spreken als er weer uitheemse dieren worden geintroduceerd etc., maar juichen wanneer er nertsen worden vrijgelaten. Beetje raar.
Uitheemse dieren die hier (zouden) worden uitgezet hebben niet als enig alternatief om te leven in kleine kooitjes van amper een vierkante meter. Je vergelijkt appels met peren.
Alex schreef:De nertsen die vrijgelaten hebben gezorgt dat de europese nerts verdwenen is/verdwijnt.
En ze hebben er ook voor gezorgd dat duizenden dieren vrijheid hebben kunnen proeven en dat hen veel leed bespaard is gebleven. Je geeft aan dat er nadelen zitten aan de bevrijding van een uitheemse diersoort, maar het zegt weinig over hoe dat zich verhoudt tot de beslissing om af te zien van dergelijke bevrijdingen.
Alex schreef:De beweegredenen snap ik verder wel. Ik vind open rescue iets wat moet gebeuren.
Hoe zie je dat gestalte krijgen, open rescues op bontfokkerijen? Wat zijn de voordelen denk je, ten opzichte van volledig ondergrondse bevrijdigen? Wat denk je er mee te kunnen bereiken wat je met bestaande bovengrondse en ondergrondse acties niet bereikt of kunt bereiken?
Alex schreef: Met maskers werkt nu ook veels te negatief.
Ben je dan ook tegen nachtelijke ALF bevrijdingen van bijvoorbeeld beagle honden uit een vivisectielab die vervolgens een liefdevol en zorgzaam thuis krijgen 'omdat je die maskers veel te negatief vindt'?
Laatst gewijzigd door Zen op vr nov 23, 2007 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ik ben zelf ook niet te vinden voor zulke bevrijdingen...

Tenminste als het is van: ff dieren loslaten en onze taak zit erop.

Neen, zo werkt het volgens mij niet. Die dieren weten het niet te redden en sterven een hongerdood, of zijn gewoon niet weerbaar tegen de natuurlijke ziektes.

De sterksten overleven wel, maar dan lijden andere dieren er weer onder :roll:

Wie een dier wil bevrijden moet ervoor zorgen dat dat dier voor de rest van zijn of haar leven alles heeft wat het nodig heeft.
Een varken ga je ook niet zomaar in het bos droppen. Dat heeft bvb een goede thuis nodig waar het kan wroeten in de modder, maar ook schuilen in een stal in geval van koud en vies weer.

Hetzelfde voor een nerts vind ik. Wie echt zo'n dier wil bevrijden moet ten eerste zorgen voor een opvang. De dieren moeten wennen aan een natuurlijke omgeving, maar moeten ook een eerlijke kans krijgen om dit te overleven. Dus eerst leren overleven, en daarna denken aan uitzetten. Liefst in een beschermd gebied waar ze niet opnieuw gevangen kunnen worden!

Fontanelle, ik denk dat je jouw eigen gevoelens een beetje te hard betrekt op die van de dieren.
Dieren denken (volgens mij) niet van: beter ??n dag vrij dan geen enkele. Als ze terug gevangen worden is hun leed eens zo groot omdat ze dan van hun vrijheid geproefd hebben... :roll:

Wesley

Bericht door Wesley »

Ik ben gewoon voorstander van't ALF, toch zie ik ook verschil in hun acties. Zo zal ik minder achter een nertsenbevrijding staan dan achter het bevrijden van dieren uit'n labo (die daarna dus gewoon een andere, goede thuis krijgen).

Dat nertsenbevrijding tot financi?le schade leidt, vind'k dan wel weer goed (hoe harden we hen financieel kunnen pakken, hoe beter!), maar ik denk dat er andere en betere manieren zijn.

Nertsenbevrijding vind'k niet 100% goed. Liever gewoon dieren bevrijden die opgevangen kunnen worden. En als je dan nog financi?le schade wil bezorgen, zorg je beter voor een steen door de ruit ofzo... vind ik.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Of je kunt natuurlijk zen rekening hacken en al dat geld gebruiken voor een opvang voor de nertsen die je wil redden :D

(best wel een goed idee ... :twisted: ) Is er hier toevallig een hacker? :wink:

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

wat is een hacker?

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Dat is iemand die je codes kraakt en zo tot bij je persoonlijke bestanden komt.

Die kan bvb jouw mail hacken, dan kan die persoon dus in jouw mailbox alsof hij jou is.
Dit gebeurt ook bij banken. Men probeert dan via codes om de bank te "kraken" (letterlijk: om de veiligheid te doorbreken) en om zodoende dus geld over te brengen van de bank naar een andere rekening.

Een bekend fenomeen is nu ook "phishing". Je krijgt dan een mailtje toegestuurd. Dit is zogezegd van je bank, maar in feite is het dus van hackers. In die mail vraagt men om jouw bankrekening + code te geven. De meeste mensen denken dat het gewoon een email van de banken is en ze geven dan ook deze gegevens omdat ze erop vertrouwen dat de banken dit geheim houden.
Ze versturen de mail en ... BINGO! Die hackers kunnen dan het geld van die mensen hun rekening afhalen.

Ik weet niet of ik het op deze manier goed uitleg. Anders heb je hier een definitie:

hac?ken (onov.ww.)
1 inbreken in een computer om gegevens te achterhalen of te wijzigen

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

ja ik snpa het maar ik kan niet zo goed engels dus ik dangt dat je het ook uitsprak als hacker maar je bedoeld hekker:P

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

@ Tieske:
meid, ga je eerst wat meer inlezen over het alf. veel alf-activisten zorgen al voorhands voor opvang voor de dieren.

en ja, je kunt me dan wel beschuldigen van mijn persoonlijke mening linken aan die van de dieren; maar dat doe JIJ evengoed. jij stelt dat voor een dier het naar is om bevrijd te worden in het wild, zoals ik stel dat het gestoord is om een dier nog langer te onderwerpen aan het LEED dat mensen hen aandoen.

hoe heerlijk zou het zijn om het zonlicht te zien en de buitenlucht in te ademen en te rennen door het gras.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ja naar en niet naar. Natuurlijk zijn ze blij dat ze vrij zijn! En als ze bvb geen voedsel vinden of ziek worden zullen ze natuurlijk niet denken: "gossie was ik maar in die nertsenfokkerij gebleven".

Ik zeg alleen dat ze dan ook lijden.

Ik weet misschien niet zoveel van ALF nee. Ik zag een keer dat ze 3 biggetjes redden. Deze zullen vast een opvang gekregen hebben.

Die nertsen duidelijk niet.

Ik ben dan ook niet tegen ALF in het geheel, gewoon tegen het bevrijden van dieren die achteraf aan hun lot overgelaten worden.

Voor de rest vind ik hun beweegredenen natuurlijk goed. Alleen de manier waarop dit gebeurd vind ik niet altijd zo positief.
Bv een laboratorium vernielen... op zich erg gaaf, maar dan is "jammer genoeg" alle onderzoek vernield waardoor die lui helemaal opnieuw moeten beginnen :roll:

Tuurlijk kan niet ieder labo zich dat dan verooloven, maar dan gaat gewoon iemand anders met dat onderzoek verder.
Er wordt ook weer een nieuw dierproefcentrum in Diepenbeek geopend (de stad waar ik studeer )

Ik vind dat je bvb dan beter zorgt dat ze (laboranten) warm worden voor alternatieven. Want als je dieren bevrijd dan bestrijd je de symptomen maar niet de oorzaken. Je red die dieren wel, maar dat zorgt er niet voor dat dierproeven zullen ophouden.

Maar goed das ieders menig he. Bij iedere soort van actievoeren heb je sowieso voor en nadelen. Bij het bevrijden van de dieren ook. Er zijn dieren die dan gewoon vervangen worden. Je kunt dan denken:
- meer dierenleed
- of: je redde de wereld misschien niet, maar je redde wel de hele wereld van dat ene dier.
(En dat dier dat nu ter vervanging gebruikt wordt zou toch op een dag aan de beurt komen).

melancholy

Bericht door melancholy »

In mijn ogen zijn het helden.
Bereid zijn om je eigen vrijheid, je carriere e.d op te geven om het leven van een ander dier te redden.
Want dat zijn natuurlijk wel risico's waar je rekening mee moet houden.
En natuurlijk zou het het beste zijn om een goede opvang te kunnen vinden, maar dat lijkt me erg moeilijk voor bijvoorbeeld 2000 nertsen.
Ik weet niet hoe hoog de overlevingskansen precies liggen, maar in ieder geval liever nog de kans krijgen, dan sowieso vermoord worden na een ellendig leven.

melancholy

Bericht door melancholy »

Tieske schreef: je redde de wereld misschien niet, maar je redde wel de hele wereld van dat ene dier.
Mooi gezegd :)

Plaats reactie