'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Valkyrjur, het 'kan' een reden zijn. Dat zeker. Maar het is geen noodzaak en must om huisdieren te hebben.

Ik ga verder met Tieske mee.
Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Tieske schreef:Hier ben ik het niet mee eens (Valkyrjur). Alles hangt af van de opvoeding van de ouders.
Kinderen van broodfokkers / veeboeren / bontfokkers, ... zie ik nog niet meteen vegan worden.

Ook een gemiddeld gezin waar de hond geslagen wordt (zoals met men buren) zal de kinderen geen respect bijbrengen. Althans niet hetzelfde respect dat wij hier hebben. Wel het hypocriete respect à la: " paarden zijn edel en moet je goed verzorgen, net zoals een trouwe hond, maar koeien zijn dom en mag je schoppen " .

Het enige dat er gebeurt is dat kinderen een band opbouwen, maar dan wel alleen met het dier dat ze in huis hebben. Vandaar dat men hier in BE en NL geen hond eet, omdat het een huisdier is. Men eet toch ook geen hangbuikzwijntjes, maar wel gewone varkens. Zijn die hangbuikzwijntjes dan zoveel verschillend?! Neen, maar gewoon omdat ze als huisdier gebruikt worden, worden ze niet opgegeten.
Dus als je denkt dat kinderen met huisdieren sneller geneigd zijn om respect voor dieren te krijgen en dus ook sneller geneigd zijn om veggie of vegan te worden, dan moet je ze ook koeien, varkens, schapen, ... En zelfs dan zet de hypocrisie zich verder: nijntje in het hok zouden ze nooit of te nimmer opeten, tis een lieverdje, maar het nijntje dat op hun bord beland eten ze wel op :roll:
Je hebt gelijk, maar ik zeg ook niet dat ieder kind dat thuis een hond heeft, meer van dieren zal houden. Ik zeg dat dat iets is wat kan gebeuren.

En natuurlijk hangt veel af van hoe ouders met hun kind omgaan. Als een kind wordt opgevoed met het idee dat dieren dingen zijn die je kunt schoppen, slaan en verkopen, dan zal zo'n kind vermoedelijk zelf inderdaad niet veganist worden (of misschien juist wel, je weet ten slotte maar nooit...). En er zullen altijd ettertjes tussen zitten, en sommige van die ettertjes zullen ook altijd ettertjes blijven.

Ik zeg ook absoluut niet dat je elk kind maar een huisdier moet geven, in de hoop dat er bij een paar kinderen wat meer dierenliefde zal zijn. Ik leg alleen de link tussen het hebben van een dier en dierenliefde, die hierdoor kan ontstaan of zich verder kan ontwikkelen. Zoals ik zei, bij mij heeft het hebben van een huisdier zeker mijn dierenliefde weer aangewakkerd.

Op school leren kinderen ook een heleboel. Laat de meester of juf ze eens wat vaker meenemen het bos in, paddestoelen kijken en het verschil leren zien tussen kool- en pimpelmezen. Laat ze genieten van al het moois wat er op deze planeet leeft. Misschien ervaren kinderen dan bijzondere dingen, die ze zich later zullen herinneren (ook hier heb ik in ieder geval mijn eigen ervaring, of het ook zo werkt bij andere kinderen weet ik niet, maar ik denk eerlijk gezegd van wel). Kinderen van broodfokkers zijn niet per definitie gedoemd, ze leren veel van hun ouders, maar óók van anderen en zéker van degene die op school voor de klas staat.
Wen

Bericht door Wen »

De meeste dierenrechtenactivistes die ik persoonlijk ken, zijn zo'n fervente voorvechters omdat ze een huidier hadden waar ze heel veel van hielden en dat werd onrecht aangedaan of ze konden niet begrijpen dat een ander zijn dier onrecht zou aandoen.

Groetjes,
Wendy
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Volgens mij is de relatie tussen veganisme en het hebben (gehad) van een huisdier, of tussen veganisme en hoe er tegen dieren aan gekeken werd in de familie.

Om een tegenvoorbeeld te noemen: Tom Regan, een van de belangrijkste dierenrechtenvertegenwoordigers in de filosofie, is (voor zover ik weet) slagerszoon.

En daarbij: Heel veel mensen hebben huisdieren en zeer veel van hen houden enorm veel van hun dieren. Soms uit zich dat in het kopen van het beste vlees voor kat of hond. Hoe ironisch. Soms uit zich dat in vegetarisme/veganisme.

Maw. Volgens mij verschilt het per individu en zegt het allemaal niet zoveel.
Wen

Bericht door Wen »

Die liefde voor hun hond of kat kan zich dan uitbreiden. Met een juiste invloed kan men dan ineens beseffen dat bv varkens even slim zijn dan honden. Ik denk dat de meeste mensen ook niet ver genoeg doordenken. En dat een por in de juiste richting dan soms genoeg is bv info en voorlichting. Maar ik denk dat veg bij mensen die nooit van een dier hebben gehouden zeldzaam is. Ik zeg niet dat het ni kan hé. 't Is trouwens niet omdat Regan zijn vader slager was, dat hij nooit van een dier heeft gehouden.
Ik gun iedereen zijn eigen mening. Maar ik ben er 100% van overtuigd dat er nooit een samenleving kan bestaan waarin mensen weigeren vlees te eten, als er geen huisdieren bestaan.
Wel moeten er veel veel strengere wetten op dierenmishandeling en op het houden van dieren komen. Ik veronderstel dat dat iets is wat we allemaal wel willen

Groetjes,
Wendy
Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Rick schreef:
Een hond is een roedel dier. In een roedel heb je verschillende rangen. Als je een hond vrijheid geeft respecteer je eigenlijk zijn natuur niet. In een roedel heb je niet alle vrijheid. Dat maakt de roedel juist zo sterk. Tussen vrijheid en wat jij het stuur in handen nemen noemt, daar moet je als baas van een hond een mooie middenweg zien te vinden. Veel honden hebben er erg veel baat bij dat zij door de baas gecommandeerd worden. Veel honden vinden het heerlijk om voor hun baas te werken. Zolang zij hun baasje als hogere in rang zien, vinden zij niets leuker dan met de baas in de weer te zijn en de baas te vriend houden. Een hond die op commando gaat zitten en daarna enorm beloond wordt, zal daar alle plezier in hebben.
Ik vind het vaak bijna op mishandeling neerkomen als mensen maar niets met hun hond doen. Honden zijn gek op spelletjes, en honden zijn gek op het opvolgen van commando's. Dat je het een en ander op een goede manier moet laten gebeuren spreekt voor zich. En de ene hond is meer geschikt voor africhting dan de andere. Sommige rassen valt niet veel mee te beginnen wat betreft gehoorzaamheid. Andere daarentegen 'moeten' wel opdrachten krijgen, anders worden ze ongelukkig. Respecteer de aard van de hond, en projecteer je eigen vrijheidsideaal niet op die van de hond, daar doe je meer kwaad dan goed mee.

verdieping in de aard van " de hond" is iets waar ik me nog nooit mee bezig heb gehouden eerlijk gezegd.
Wel per ras gezien, aangezien we een Jack russel terrier hebben, is het mischien noodzakelijk om bepaalde karaktertrekjes te kennen.
Dan biedt internet of een boek een uitkomst, je moet immers goed geinfomeerd zijn waar je mee te maken heeft, ook al ga ik ervanuit dat ook boeken analyses zijn, die maar een gedeelte weergeven, wat het karakter van dat diersoort precies inhoudt.
Een karakter is zeker af te meten aan de hand van vele soorten die allemaal identiek gedrag vertonen.
Toch heeft ieder, een eigen persoonlijkheid die kan afwijken van de rest.

De vrijheid die ik voor ogen zie zal inderdaad niet hetzelfde zijn, die bepaalde dieren voor ogen hebben, daarvoor verschillen wij teveel.
Een indicatie is het minst wat je in gedachten kunt hebben, niemand is gelijk, dat geldt ook voor dieren.
Het is de schets van iemands persoonlijkheid, de werkelijke waarheid komt pas later aan het licht, of mischien wel nooit.

Het punt is wel, dat bepaalde beslissingen die je maakt altijd ten koste zullen gaan voor derden, maar die beslissing kan ook positieve gevolgen hebben.

Men spreekt wel eens over het feit dat dieren tekort schieten,
Zoals je zelf al aangeeft hechten bepaalde hondensoorten een zeer sterke waarde om aan de wensen van hun baas te voldoen.
Dat wist ik niet :)

Maar er zijn ook momenten wanner de baas degene is , zoals ik al aangaf die het stuur in handen heeft en die bepaalt wanneer hij of zij zijn plasje kan gaan doen bijvoorbeeld, omdat hij of zij toevallig winkelen moet die middag, en dan zit je daar alleen in de huiskamer, met je blaas op knappen, wachtend tot je baas tegen je zegt: en nu kun je weer naar buiten om een plasje te doen, en als je die regel overschrijdt, omdat je simpelweg je plas niet meer in houden kan, wordt je bij sommige gezinnen nog gestraft ook, sorry , maar dat lijkt mij persoonlijk gezien geen pretje, en is dat dan de schuld van dat dier?

Het is niet alleen maar pleasen, en je prettig voelen wanneer je iets voor de ander doet/betekent.
Het is ook geven en nemen, en geven is altijd leuk natuurlijk, maar iets altijd maar moeten pikken en slikken kan een vervelende werking op een dier zijn gestel hebben.

Iedereen doet wel eens iets voor een ander, en ook doet ieder weleens iets voor een ander wat hem zelf niet zint, wanneer dat de overhand krijgt, en dat overkomt vele dieren weleens, spreekt men over dwang, en dwang zie ik als dominantie.
Je wil opleggen aan een ander.

Dat vind ik verkeerd, dat is wat ik bedoel met vrijheidsbeperking.
Vrijheid is een begrip en dat heeft verschillende intrepertaties.
Voor zowel dier als mens.
Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Starsurprise schreef:Huisdieren houden vind ik in principe een slechte zaak, mits, men dieren opvangt ter bescherming bijvoorbeeld.
Vrijheid moet gelden voor iedereen op deze aarde, en dat is eigenlijk iets wat nog wel eens tekort schiet wanneer je een huisdier neemt.
Genoeg mensen die alles geven voor hun huisdier maar ook genoeg die daar in tekort schieten.
Houden van huisdieren is denk ik fijner voor een dier dan waneer ze in een hokje bang hun dood zitten af te wachten, en daarbij is het helemaal niet zo slecht voor een dier als je ze genoeg ruimte geeft goed verzord dus goed eten en drinken geven hok verschonen.

Als dieren in de natuur niet dood zouden worden geschoten of gevangen dan was ik het zeker met je eens!
Art

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Art »

Sinds een tijdje loop ik met een dillema in m'n hoofd over vleesetende huisdieren. Dit ben ik nog niet tegengekomen in het topic (geloof ik). Wellicht een heikel punt van discussie. Misschien kan iemand me ook wijzen op een soortgelijke discussie als die elders op het forum al is?

Waarom zou je vleesetende huisdieren niet een spuitje geven, als veganist zijnde. Als je vleeseters in huis hebt, accepteer je dat er dieren worden geboren en leven puur om als voer voor die vleeseters te dienen.

Is het niet eerlijker om een vleeseter een spuitje te geven, waardoor die rustig inslaapt en vele dieren een kort rotleven en dood wordt bespaard? Misschien kun je stellen dat zo'n dier er ook niks aan kan doen en dat je het recht niet hebt om zo'n dier te doden, maar dan heb je toch ook niet het recht om andere dieren te houden en doden om dat dier in leven te houden?

Waarom zou je een dierenleven redden als dat vele dierenlevens kost?
Wen

Bericht door Wen »

Er is geen reden waarom je je huisdieren vlees zou geven, tenzij ze een speciaal dieet moeten volgen. Die zijn er nog niet vegan. Ik raad je onderstaande boeken en websites aan:
-Obligate Carnivore by Jed Gillen
-vegetarian cats and dogs by James Peden

http://www.vegancats.com" target="_blank
http://www.vegforlife.org" target="_blank
http://www.petfoodshop.com" target="_blank
Art

Bericht door Art »

Altijd fijn als een dillema in 't hoofd zo ongever oplost na een reply op een berichtje, dankje. :wink:

Ik zou het graag geloven, maar het klinkt me een beetje ongelofelijk dat bijvoorbeeld de katten hier in huis zonder vlees kunnen leven. Van een mens kan ik me zo voorstellen dat die met een zuiver plantaardig dieet prima risicoloos kan leven, maar een kat die toch echt een carnivoor is? Zo ingrijpend experimenteren met het dieet van een dier ligt me ook niet gelijk lekker.

Maar goed, ik zal me eerst eens informeren met die websites/boeken voordat ik er verder iets over zeg, bedankt Wen. http://veganisme.org/phpBB3/images/smil ... _smile.gif
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

@Art: Het is in principe mogelijk. De dieren hebben gewoon de voedingsstoffen nodig. En of die nou in plantaardig voer zit of in ander kattenvoer maakt niet zoveel uit. Tenminste het moet wel aangetoond zijn dat het goed is voor de dieren ;)

Er zijn wel een hoop ervaringen te vinden van mensen die hun katten diervrij voer geven.
Annemarieke

Bericht door Annemarieke »

Art schreef:Sinds een tijdje loop ik met een dillema in m'n hoofd over vleesetende huisdieren. Dit ben ik nog niet tegengekomen in het topic (geloof ik). Wellicht een heikel punt van discussie. Misschien kan iemand me ook wijzen op een soortgelijke discussie als die elders op het forum al is?

Waarom zou je vleesetende huisdieren niet een spuitje geven, als veganist zijnde. Als je vleeseters in huis hebt, accepteer je dat er dieren worden geboren en leven puur om als voer voor die vleeseters te dienen.

Is het niet eerlijker om een vleeseter een spuitje te geven, waardoor die rustig inslaapt en vele dieren een kort rotleven en dood wordt bespaard? Misschien kun je stellen dat zo'n dier er ook niks aan kan doen en dat je het recht niet hebt om zo'n dier te doden, maar dan heb je toch ook niet het recht om andere dieren te houden en doden om dat dier in leven te houden?

Dan heb ik een wedervraag aan jou..

Waarom zou jij voor je huisdier moeten/willen beslissen wat hij/zij eet?
Art

Bericht door Art »

Ik beslis dat niet in dit huis. http://www.veganisme.org/phpBB3/images/ ... n_razz.gif

Maargoed. Waarom beslissen wat een huisdier eet? Je zorgt nu eenmaal voor dat huisdier en verwaarlozing is ook geen optie wat mij betreft. Kun je het dier wel verschillende bakjes voer gaan voorzetten maar dan heb je er zelf ook wel weer invloed op natuurlijk. Een huisdier het buiten zelf uit laten zoeken is dan ook nog een optie, of die zichzelf dan kan redden is een tweede.

Zelf ben ik van mening dat het in principe onwenselijk is dat mensen dieren 'houden'.

Hoe denk je er zelf over als ik vragen mag?
Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Ik denk persoonlijk dat als we streven naar een vegan wereld (ne mens mag dromen hé), dat dat enkel mogelijk is als mensen huisdieren hebben om van te houden. Bij de meeste vegetariërs kwam eerst de liefde voor een dier en dan de beslissing om ze niet meer op te eten.
Veel mensen op dit forum zullen er anders over denken, maar ik ben er echt van overtuigd :D
Wel moeten er natuurlijk veel stengere wetten komen op het houden van huisdieren!!! Je kan gedomesticeerde dieren als honden en katten niet vergelijken met wilde dieren die zelf hun beslissingen kunnen nemen.
We honden en katten zo hebben veranderd dat ze niet meer voor hun zelf kunnen zorgen. Ik heb het genoeg gezien bij zwerfkatten. Die kreperen gewoon als ze niet door mensen worden gevoed. En zelfs degene die goed gevoed worden, maar niet ontvlooid en ontwormd zullen het niet makkelijk hebben en ziek worden. Dit maakt niet uit of ze op den buiten veel muizen kunnen vangen of niet. Zonder de hulp van mensen, redden die katten het niet, of zijn zielige hoopjes. We hebben deze dieren zo afhankelijk van ons gemaakt dat we nu ook de verantwoordelijkheid voor ze hebben op alle gebied. Dus ook de verantwoordelijkheid om beslissingen voor hun te maken en ze te beschermen. Mijn katten willen helemaal niet ingeënt worden, ze willen geen pipetten tg de vlooien,... Maar ik weet dat dat nodig is. Ik beslis ook wat ze eten en let goed op of ze daar goed op gedijen.
Er zijn genoeg mensen die hun dieren vegan voeden...
En hoe meer mensen dit doen , hoe meer aangepaste voeders er op de markt zulllen komen.
Annemarieke

Art schreef:Hoe denk je er zelf over als ik vragen mag?
Ik snap heel goed dat je sowieso, in bepaalde mate, bepaalt wat je huisdier eet door zijn/haar voer aan te schaffen. Alleen gaat het dan eerder over de keus welk merk vlees je koopt en niet het wel/niet vega voeden van je huisdier.

Vaak voer ik zowel 's ochtends als 's avonds onze katten hun portie vlees (blikvoer). Als ik dan zie hoe eager ze zijn om het zo snel mogelijk op te eten, vraag ik me soms af waarom je als mens zou moeten willen dat je kat vegan eet. Ik zie dat persoonlijk eerder als het dier iets ontnemen en niet als een verrijking.
Wen

Bericht door Wen »

Jij gaat ervan uit dat een kat niet eager kan zijn naar vegan food. Dat hangt gewoon af van hun gewoonte. Er zijn honden die lang vegetarier zijn en geen vlees meer willen.
Als jij elke dag fast food eet en je moet dan gezond gaan eten, dan lust jij dat ook niet hoor.
Als de kat of hond gezond zijn en ze eten goed. Waarom zou je ze dan in hemelnaam vlees gaan eten. Omdat dat natuurlijk is? Wat is er nu natuurlijk aan een gedomesticeerde hond of kat?
Er zijn veel mensen die ook zo denken over de natuurijkheid van de mens als alleseter.
Maar als een mens gezond of zelfs gezonder kan zijn zonder vlees, melk of eieren, waarom dan daar onschuldige dieren voor opofferen? Hetzelfde geldt voor vegan katten en honden. Het gaat er niet om hoe jij je daar bij voelt, maar hoe je kat of hond zich voelt.
Ik krijg ook vaak die reactie van mensen op het onderwerp dat ik grote voorstander ben voor ster/castr van kittens. Ze vinden dat toch zo zielig, zo'n katje van 8 weken laten ster/castr. Maar de realiteit is dat die kittens er veel veel minder last van hebben dan volwassen katten. Een uur nadat ze wakker zijn, zijn ze al weer aan het spelen. Ze zeggen ook vaak dat dat niet natuurlijk is. Daar zeg ik dan weer hetzelfde op als hierboven. Wat is er natuurlijk aan een kat die 3 keer per jaar een nest legt?
De kat blijft wel veel gezonder als ze gester/gecastr is!
Er is ook niks natuurlijk aan de massale euthanasie van katten omdat er te veel zijn en evenzo vind ik er niks natuurlijk aan dieren te kweken om aan onze hond of kat te voederen. Al eens een kat een koe, schaap,... zien eten in de natuur?
*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Annemarieke schreef:
Art schreef:Sinds een tijdje loop ik met een dillema in m'n hoofd over vleesetende huisdieren. Dit ben ik nog niet tegengekomen in het topic (geloof ik). Wellicht een heikel punt van discussie. Misschien kan iemand me ook wijzen op een soortgelijke discussie als die elders op het forum al is?

Hoe voer jij je dieren dan? Neem je ze mee naar de supermarkt en dan "hier, kies jij maar uit." Mijn dieren kunnen dat in ieder geval niet. Alles is een keuze, het is ook jouw keuze als je ze vlees geeft, net zo goed als dat het jouw keuze is als je ze vega voert. Een huisdier is nou eenmaal van jou afhankelijk. Ik zie geen reden om dan een keuze te maken die andere dieren benadeelt, terwijl het ook anders kan. We hebben hier een hondje van 11 jaar dat nog zo fit is als een puppy en toch al een tijd vegavoer eet. 't Is prima voer, biologisch en alles, de dierenarts vindt 't goed, veel mensen die er mee bezig zijn zijn er positief over. Liever gezonde biologische vegan brokken en homemade toevoegsels dan dat met hormonen volgepompte slachtafval dat als vlees in die brokjes en blikvoer wordt gegooid.
Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Annemarieke schreef:Waarom zou jij voor je huisdier moeten/willen beslissen wat hij/zij eet?
Jij laat ze toch ook niet kiezen (die dieren in het blikvoer of de brokken al helemaaal niet; die worden gewoonweg opgeofferd vanwege jouw keuze, sowieso niet die van je huisdieren): ze eten toch vlees.
Annemarieke

Ik zei toch ook al dat je voor je dieren kiest wanneer jij het voer aanschaft. Alleen vraag ik me dan af, doe je je dier een plezier met vega voer? Als je twee bakjes voer voor een dier neerzet waarvan één met vlees en één zonder, zou hij dan voor hetgeen zonder kiezen? Ik snap niet waarom je die keuze voor een dier wil maken. Zo van, nou ik doe toch de boodschappen omdat jij dat niet kunt, dan eet je ook maar geen vlees omdat ik me daar prettiger bij voel.

Ik wil niet iemand bekritiseren die zijn huisdieren vega voedt, alleen kan ik me er persoonlijk niet zo in vinden.

En dat ik dan dus kies voor het opofferen van al die dieren die in dat voer verwerkt zitten, dat is inderdaad zo. Maar die keuze begint sowieso, voor mij, al bij de keuze voor een huisdier. Dat is dan maar misschien egocentrisch of iets dergelijks, maar evenals ik het andere mensen niet wil opleggen, wil ik mijn dieren het vegetarisme niet opleggen (ook al kunnen die mensen zelf naar de supermarkt en mijn kat niet).
Wen

Bericht door Wen »

Maar dan verplicht je je huisdier nog steeds te eten wat jij wil. En van die keuze die de kat zelf tussen haar eten maakt, denk ik dat een kat net als een mens kiest wat hij gewoon is. Daarom is dat nog niet wat het beste is. Als ik mijn kat laat kiezen, zou ze nooit ingeënt of ontvlooid worden of pilletjes slikkken als ze ziek wordt...
Plaats reactie