'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Emiel »

Zen schreef:"Mijn" als in "mijn familie", etc.

Heeft niets met bezit te maken.
Je zegt inderdaad ook mijn broer, -vader, -vriend, -vriendin, etc.

cavia

Bericht door cavia »

Mijn twee katten eten ook echt alles. Er is nog niks geweest wat ze niet wilden. Appel, banaan, avocado, kikkererwten, havermout, pitabroodjes, meloen, sojamelk... Ze hebben pas nog met hun hoofd in een ovenschaal gezeten om restjes te eten...
Wel fijn, dat ze niet kieskeurig zijn, maar eigenlijk ook lastig. Ik kan de keukendeur niet open laten, en als er ergens iets te eten staat móet iemand ze er weg houden haha.

Ananas

Bericht door Ananas »

Wen schreef:De geperste houtvezels, die ik gebruik voor de kattenbak zijn enkel te koop in dieronvriendelijk dierenwinkels. En dat is toch echt het gezondste voor de katten :(
Dat is gek, hier zijn ze bij elke supermarkt te koop. Ik heb die ook altijd. Balen dat dat in België anders is!

Ananas

Bericht door Ananas »

Ohja en Kirsten, 'mijn' (;)) katten deden dat ook toen ze nog lief en klein (lees: ondeugend en irritant :P) waren. Ze aten alles. Maar nu is dat niet meer zo. Alleen de poes heeft nog gekke voorkeuren, voor banaan, avocado, scrambled tofu en vegan kaassaus :S maar het is niet dat ze er nog diehard naar op zoek gaat, dus als ik goed opruim komt het wel goed. Er is dus nog hoop voor je :mrgreen:

vegalan

Bericht door vegalan »

Hoeft niet, maar kan wel. Het is afhankelijk van in welke mate het dier (gezien vanuit jouw macht) vrij is om te doen wat het wil en hoe men zich t.a.v. dit dier gedraagt in aanwezigheid van anderen. Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Emiel schreef:

Je zegt inderdaad ook mijn broer, -vader, -vriend, -vriendin, etc.
Ik vind het woordje ''Mijn"'binnen dat kader geheel misplaatst als er geen sprake is van bezit. Het is dus inconsequent taalgebruik, als je vindt dat je niet mag of wilt spreken van bezit. Het kan namelijk wel het geval zijn bijv als een moeder vindt dat ze haar kind mag mishandelen of vermoorden. Daarom hanteer ik het niet en ga ik er van uit dat anderen (waarvan ik het verwacht) wel zo consequent zijn om dit ook niet te doen. Oké, het is gebruikelijk om het te zeggen in geval van familie, maar het blijft misplaatst. Als we de inhoudelijke betekenis van familie hanteren dan vormen hond en mens gezamenlijk niet een familie.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op wo mei 18, 2011 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel »

vegalan schreef:
Hoeft niet, maar kan wel. Het is afhankelijk van in welke mate het dier (gezien vanuit jouw macht) vrij is om te doen wat het wil en hoe men zich t.a.v. dit dier gedraagt in aanwezigheid van anderen. Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

.
Goed dat je hierover begint, want dit houdt me momenteel wel bezig. Voor mijn 'enlightenment' :wink: verzorgde ik Lucky natuurlijk ook zo goed mogelijk, maar heb ik nooit over de relatie mens - dier nagedacht op de manier als ik daar nu zo mee bezig ben. Ik praat het feit dat ik hem van een fokker heb gekocht goed met het gegeven dat ik op dat moment 'onwetend' was. Ik heb vroeger ook veel gevist trouwens, maar dat terzijde (zo dat is eruit :( ). Ik vind het nu eerlijk gezegd zelfs moeilijk om hem aan de riem te hebben en hem weg te trekken als hij iets wil eten van straat. Ik doe het alleen maar omdat het niet goed is voor 'm (afval eten) en omdat hij zonder riem waarschijnlijk zou worden aangereden of gebeten door een van de fijne pittbulls die bij mij in de buurt wonen.

Het is ook nog een Franse Bulldog met de bijbehorende fokproblemen, hij is al drie keer geopereerd, twee keer vanwege aangeboren afwijkingen (ogen, luchtwegen) en laatst voor een (goedaardige) tumor. Nu is hij wel heel gezond gelukkig en mooi slank itt andere bulldogs en krijgt hij sinds kort alleen veganistisch voer.

Met name dat dit dier volledig van mij afhankelijk is en het het feit ik overdag werk en hij dan dus alleen thuis zit vind ik erg lastig. Hij wordt wel 's middags uitgelaten, maar toch. Als ik niet werk dan ben ik ook bijna altijd thuis om bij hem te zijn en lang te wandelen/spelen etc.

Hoe gaan andere mensen op dit forum met huisdieren met bovenstaande issues om?

Wen

Bericht door Wen »

Ik adopteer huisdieren enkel , als ze anders een spuitje krijgen. In een ideale wereld zou ik dus geen huisdieren hebben. Huisdieren zijn voor hun welzijn van mensen afhankelijk, dus moeten we zolang ze er zijn zo goed mogelijk voor zorgen. Ideaal is dit zeker niet. Maar het is wel ver te verkiezen boven euthanasie, omdat er geen thuis voor is.

vegalan

Bericht door vegalan »

Emiel schreef:Hoe gaan andere mensen op dit forum met huisdieren met bovenstaande issues om?
Ik ben geen voorstander van het houden en de instandhouding van huisdieren als dit in belang van de mens gebeurt. Het is begrijpelijk dat men asiel dieren nog een kans wil geven, maar het blijft een door mensen bepaalde beperking en daarnaast brengt het allerlei dieronvriendelijke gebeurtenissen met zich mee. Daar is al verschillende malen op het forum over gediscussieerd.

.

Emiel

Bericht door Emiel »

vegalan schreef:
Emiel schreef:Hoe gaan andere mensen op dit forum met huisdieren met bovenstaande issues om?
Ik ben geen voorstander van het houden en de instandhouding van huisdieren als dit in belang van de mens gebeurt.
Ik ook niet (meer). We moeten ons alleen met dieren bemoeien als dat in het voordeel is van het dier.

Ik bedoelde met mijn vraag meer: hoe gaan mensen MET huisdieren (geadopteerd of VOOR hun veganisme gekocht) om met hun geweten als je acheraf beseft dat je in het verleden een (onbewuste) verkeerde keuze hebt gemaakt. En hoe gaan die mensen om met deze verandering in hun morele kijk op de relatie mens - dier. Ik hoop dat deze vraag duidelijk is en anders hoor ik het graag.

@Wen; Vind ik ook, dat we voor deze dieren moeten zorgen, voor zover dat tot onze mogelijkheden behoort. Ik zal na Lucky, of misschien al wel tijdens Lucky, zeer waarschijnlijk ook dieren gaan adopteren.

vegalan

Bericht door vegalan »

Emiel schreef:Ik bedoelde met mijn vraag meer: hoe gaan mensen MET huisdieren (geadopteerd of VOOR hun veganisme gekocht) om met hun geweten als je acheraf beseft dat je in het verleden een (onbewuste) verkeerde keuze hebt gemaakt. En hoe gaan die mensen om met deze verandering in hun morele kijk op de relatie mens - dier. Ik hoop dat deze vraag duidelijk is en anders hoor ik het graag.
Ik heb zelf als kind wel knuffel dieren gehad (Een cavia en konijn), maar daarna nooit meer, want ik vond het zo zielig als deze dieren ziek werden of dood gingen en later besefte ik ook dat het niet juist was om dieren te houden. Dus ik kan hier niet zo van mee praten, want mijn houding t.g.v dieren berust niet geheel op die ervaring. Ik zou willen zeggen: berouw is het voedsel van de verandering, waardoor men in de verworven goede intentie (bedoeling) kan berusten. Het is ten behoeve van een goede intentie (die moet continueren) goed op spijt te hebben, zodat men liefde kan uitstralen(metta). ;)

.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ok, toch bedankt voor de mooie woorden :)

RenateM

Bericht door RenateM »

Heb er best moeite mee gehad, huisdieren en veganisme. Vooral omdat ik een huisdier heb waarvan het niet natuurlijk is om die te houden, namelijk een amazone papegaai. Coco heb ik inmiddels 10 jaar en probeer het leven voor hem zo fijn mogelijk te maken. Het was eigenbelang dat ik hem toen ooit gekocht heb, maar vind het van mezelf egoïstisch om hem nu af te staan omdat het niet natuurlijk is om een papegaai te houden. Dan is mijn mening om voor hem te zorgen zo goed als ik kan, wetend dat ik niet aan zijn natuurlijke behoeften kan voorzien. Hij is een wild en niet gedomesticeerd huisdier.
Toch wel besloten om er een bij te adopteren via een stichting, een wat ouder dier die een nieuw baasje zoekt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Er zijn ook niet echt plekken waar je de papegaai naar toe zou kunnen brengen. De grootste opvang NOP is bv. totaal onbetrouwbaar en slecht voor de dieren. Dus ook niet verstandig het dier naar te brengen.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik hoorde Francione (jaja;) in een van zijn podcasts zeggen dat huisdieren eigenlijk een vreemde positie innemen. Ze zijn geen dieren en (uiteraard) ook geen mensen, maar bevinden zich 'ergens tussenin'.

[edit]
As a practical matter, there is simply no way to have an institution of “pet” ownership that does not involve the problems of treatment that I discussed in the previous entry.

But you might ask: “What if it were possible? If, as a hypothetical matter, we changed the legal status of dogs and cats so that they were no longer property and they had a legal status closer to that of human children, would our continued production of dogs and cats (or other nonhumans) and our keeping of ‘pets’ be morally justified?”

My answer to this purely hypothetical question is that we cannot justify the perpetuation of domestication for the purpose of keeping “pets.” Domesticated animals are dependent on us for everything that is important in their lives: when and whether they eat or drink, when and where they sleep or relieve themselves, whether they get any affection or exercise, etc. Although one could say the same thing about human children, the overwhelming number of human children mature to become autonomous, independent beings. Domestic animals are neither a real or full part of our world or of the nonhuman world. They exist forever in a netherworld of vulnerability, dependent on us for everything and at risk of harm from an environment that they do not really understand. We have bred them to be compliant and servile, or to have characteristics that are actually harmful to them but are pleasing to us. We may make them happy in one sense, but the relationship can never be “natural” or “normal.” They do not belong stuck in our world irrespective of how well we treat them. We cannot justify such an institution, even if it looked very different from the situation that now exists. My partner and I live with five rescued dogs, including dogs who had health problems when we adopted them. We love them very much and try very hard to provide them the best of care and treatment. (And before anyone asks, all seven of us are vegans!) You would probably not find two people on the planet who enjoy living with dogs more than we do.

But if there were two dogs left in the universe and it were up to us as to whether they were allowed to breed so that we could continue to live with dogs, and even if we could guarantee that all dogs would have homes as loving as the one that we provide, we would not hesitate for a second to bring the whole institution of “pet” ownership to an end. We regard the dogs who live with us as refugees of sorts, and although we enjoy caring for them, it is clear that humans have no business continuing to bring these creatures into a world in which they simply do not fit.
bron
Hoe meer ik hierover nadenk, des te meer ik het hele concept van huisdieren in twijfel trek. Liever gezegd, mijn totale beeld van het hebben van huisdieren staat inmiddels op z'n kop. Ik krijg steeds meer de overtuiging (eigenlijk heb ik die al) dat menselijke inmenging in de dierenwereld totaal zou moeten worden gestopt en dus ook qua huisdieren.

vegalan

Bericht door vegalan »

Aan de ene kant vind ik die inmenging in de dierenwereld misplaatst, maar aan de andere kant vind ik het contact met dieren wel belangrijk als hierdoor ook het belang van dieren wordt behartigd, zonder dat er sprake is van onderwerping of bezit. Het is nu belangrijk dat kinderen en volwassenen contact maken met dieren die zij normaal consumeren zodat hier anders naar word gekeken en voor sommige vegetariërs of veganisten om hun standpunt te onderschrijven.

.

Emiel

Bericht door Emiel »

vegalan schreef:Aan de ene kant vind ik die inmenging in de dierenwereld misplaatst, maar aan de andere kant vind ik het contact met dieren wel belangrijk als hierdoor ook het belang van dieren wordt behartigd, zonder dat er sprake is van onderwerping of bezit.
.
Dat ben ik met je eens, maar dan praat je dus over contact met wilde dieren, want gedomesticeerde dieren zijn bezit van de mens. Zou inmenging in het voordeel van het dier is, dan enkel 'juist' zijn als het dier gewond is of onze hulp nodig heeft om een andere reden?
Het is nu belangrijk dat kinderen en volwassenen contact maken met dieren die zij normaal consumeren zodat hier anders naar word gekeken...
Mee eens, maar zou dit contact leiden tot een realisatie dat het vekeerd is om dieren te gebruiken voor onze doeleinden? Neem nu een kinderboerderij, wat eigenlijk een heel raar concept is, dat is nu meer een plek om je kinderen te laten zien welke dieren ze later gaan eten, dan iets waar kinderen leren dat het verkeerd is om dieren te gebruiken om in onze behoeften te voldoen.
...en voor sommige vegetariërs of veganisten om hun standpunt te onderschrijven.
Hoe bedoel je dat?

vegalan

Bericht door vegalan »

Emiel schreef:
vegalan schreef:Aan de ene kant vind ik die inmenging in de dierenwereld misplaatst, maar aan de andere kant vind ik het contact met dieren wel belangrijk als hierdoor ook het belang van dieren wordt behartigd, zonder dat er sprake is van onderwerping of bezit.
.
Dat ben ik met je eens, maar dan praat je dus over contact met wilde dieren, want gedomesticeerde dieren zijn 100% bezit van de mens. En inmenging als dit in het voordeel van het dier is, is dan enkel 'juist' als het dier gewond is of onze hulp nodig heeft om een andere reden.
Ik denk dat het in belang van die waarde (als dat nodig is) niet geheel verkeerd is om bepaalde gedomesticeerde dieren voor dat doel eventueel te reserveren, zolang hun vrijheid en mate van ontplooiing niet geheel door de mens wordt bepaald. Zoals men geiten, schapen en runderen in natuurgebieden aantreft, want anderzijds zou je wilde dieren moeten invoeren en uitzetten die wegens het ontbreken van bepaalde omgevingsfactoren zich niet kunnen handhaven en voor eventuele benadering niet geschikt zijn.
Emiel schreef:
vegalan schreef:Het is nu belangrijk dat kinderen en volwassenen contact maken met dieren die zij normaal consumeren zodat hier anders naar word gekeken...
Mee eens, maar zou dit contact leiden tot een realisatie dat het vekeerd is om dieren te gebruiken voor onze doeleinden? Neem nu een kinderboerderij, wat eigenlijk een heel raar concept is, dat is nu meer een plek om je kinderen te laten zien welke dieren ze later gaan eten, dan iets waar kinderen leren dat het verkeerd is om dieren te gebruiken om in onze behoeften te voldoen.
Dat kinderen die associatie niet maken komt omdat hun aandacht sterk is gericht op het dier en niet direct kunnen maken omdat hen die mogelijkheid wordt ontnomen. Daar moet dan bewust op gewezen worden, waarbij ouders in dat verband met het goede gedrag het voorbeeld moeten geven. Die voorlichting en manier van handelen ontbreekt. Persoonlijk vind ik een kinderboerderij mits de dieren niet in hokken zitten en vrij rond kunnen lopend over een groot stuk grond, minder erg dan een dierentuin of het hebben van huisdieren.

Emiel schreef:...en voor sommige vegetariërs of veganisten om hun standpunt te onderschrijven.

Hoe bedoel je dat?
Dat dierenvrienden de behoefte hebben aan het contact met dieren, want hun band daarmee versterkt

.

Emiel

Bericht door Emiel »

vegalan schreef:Ik denk dat het in belang van die waarde (als dat nodig is) niet geheel verkeerd is om bepaalde gedomesticeerde dieren voor dat doel eventueel te reserveren, zolang hun vrijheid en mate van ontplooiing niet geheel door de mens wordt bepaald. Zoals men geiten, schapen en runderen in natuurgebieden aantreft, want anderzijds zou je wilde dieren moeten invoeren en uitzetten die wegens het ontbreken van bepaalde omgevingsfactoren zich niet kunnen handhaven en voor eventuele benadering niet geschikt zijn.
Ik zie je punt en zie ook het belang van contact met dieren. Ik vraag me alleen af, als we met het gebruiken van dieren voor menselijke doeleinden en we alle dieren zouden verzorgen tot ze zijn (uit)gestorven, dan hou je toch alleen dieren in het wild over?
vegalan schreef:Dat kinderen die associatie niet maken komt omdat hun aandacht sterk is gericht op het dier en niet direct kunnen maken omdat hen die mogelijkheid wordt ontnomen. Daar moet dan bewust op gewezen worden, waarbij ouders in dat verband met het goede gedrag het voorbeeld moeten geven. Die voorlichting en manier van handelen ontbreekt. Persoonlijk vind ik een kinderboerderij mits de dieren niet in hokken zitten en vrij rond kunnen lopend over een groot stuk grond, minder erg dan een dierentuin of het hebben van huisdieren.
Ik bedoelde meer dat het op zich gek is dat we kinderen leren om met dieren om te gaan, met behulp van dezelfde dieren die ze op hun bord terugvinden. Dat is toch vreemd?

vegalan

Bericht door vegalan »

Emiel schreef:Ik zie je punt en zie ook het belang van contact met dieren. Ik vraag me alleen af, als we met het gebruiken van dieren voor menselijke doeleinden en we alle dieren zouden verzorgen tot ze zijn (uit)gestorven, dan hou je toch alleen dieren in het wild over?
Wat ik bedoel is dat het belang van de mens dan sterk gerelateerd is aan het belang van dieren, waardoor die ontkoppeling mogelijk is, omdat men dit inziet. Het is goed om alleen dieren in het wil over te houden, maar gezien de menselijke invloed op de natuur is deze arm aan soorten, waardoor het belang van dieren (door het ontbreken van associatieve waarde) misschien onvoldoende wordt behartigd? Het dier heeft voor de mens dan geen persoonlijke waarde meer, dus dat moet op een of andere manier worden gecompenseerd.

Emiel schreef: Ik bedoelde meer dat het op zich gek is dat we kinderen leren om met dieren om te gaan, met behulp van dezelfde dieren die ze op hun bord terugvinden. Dat is toch vreemd?
Ja, dat is bizar. Daar heb je misschien zelf ook nooit bij stil gestaan tot dat je dit anders ging zien?
Het is wel logisch dat je daar geen katten en honden zult aantreffen.

.

Plaats reactie