'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
*Eva*
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door *Eva* »

Wij hebben nu voer van http://www.zooplus.nl . Dat is via een Duitse webwinkel, eigenlijk zooplus.de . Hebben diverse soorten vega hondenvoer en snacks. Onze honden zijn inmiddels 10 en bijna 15 en iedereen verbaast zich daarover, zegt genoeg toch? ;)

Zo fijn!
Ten eerste steun je geen winkel die dieren verkoopt en dus geen dierenhandel en broodfok.
Ten tweede verkopen ze daar echt alleen maar grote hamsterkooien! De kleinste die ze hebben zal je in een Nederlandse dierenwinkel nog niet eens zien, omdat datgene wat de norm hier is voor hamsters zo belachelijk klein is (30*20*20). Daar heb je gewoon kooien van meer dan een meter lang en de kleinste is 62*36 met verdiepingen, prima voor een dwerghamster of muizen - hier verkopen ze die gerust voor ratten en Syrische hamsters. Duitsland loopt wat dat betreft heel erg voor.
En er is altijd wel een leuke kortingsactie :mrgreen:

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

*Eva* schreef:Wij hebben nu voer van http://www.zooplus.nl . Dat is via een Duitse webwinkel, eigenlijk zooplus.de . Hebben diverse soorten vega hondenvoer en snacks. Onze honden zijn inmiddels 10 en bijna 15 en iedereen verbaast zich daarover, zegt genoeg toch? ;)
Welk merk voer hebben jullie?

Ik gebruik tegenwoordig benevo-blik voer voor honden en katten en benevo biologisch hondenvoerbrokken.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik had een aantal weken geleden ook een blikje Benevo meegenomen van Vega-Life om uit te proberen en het ging net zo snel naar binnen als het voer dat hij normaal krijgt (Duck).

Ik ga vanaf morgen beginnen met veganistisch voer. Ben alleen wat huiverig voor brokken in verband met maagkantelingen, dus ga met die soja/groenten-bakjes van Yarrah beginnen en dan wat peulen/broccoli etc. koken voor erbij.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Hoezo maagkantelingen? Wat zijn het eigenlijk?

Emiel

Bericht door Emiel »

Rick schreef:Hoezo maagkantelingen? Wat zijn het eigenlijk?
"Risico vormt het eten van een behoorlijke hoeveelheid voedsel dat na de maaltijd kan gaan zwellen door opname van water, zoals alle droge hondenbrokken."

Maargoed, er zijn natuurlijk heel veel honden die gewoon brokken eten en nooit ergens last van hebben en honden die rauw vlees eten en toch zoiets krijgen.. Ik kies toch liever voor blikvoer.

Zen

Bericht door Zen »

Alleen blikvoer is niet echt goed voor het gebit van een hond en wordt vaak ook afgeraden (door dierenartsen). Mijn hond krijgt drie keer per dag brokken (van Yarrah) en 1 keer per dag zo'n blik van Benevo (nouja, de inhoud ervan ;)).
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel »

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik kan hem slechts twee keer per dag eten geven, vanwege mijn werk. Ik kan het natuurlijk ook combineren, brokken én blikvoer. Het wordt denk ik gewoon even eea uitproberen.

Wat die brokken van Yarrah betreft Zen, week je die nog van tevoren of geef je ze gewoon zo uit de zak?

Zen

Bericht door Zen »

Emiel schreef: Wat die brokken van Yarrah betreft Zen, week je die nog van tevoren of geef je ze gewoon zo uit de zak?
Nee die krijgt ze droog (soms met wat olijfolie erover heen). Anders wordt het maar een papperig gebeuren allemaal. Plus ze moeten juist hard blijven zodat ze haar kiezen goed kan gebruiken. Ze krijgt ook zo nu en dan van die vegan kauwbotten (en koekjes natuurlijk).

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik heb Lucky sinds gisteren overgezet op brokken en kuipjes met sojabrokken en groente van Yarrah. Gaat er allemaal goed in bij 'm.

Gisteren was ik trouwens in een grote dierenwinkel in Den Haag, De Vogelkelder. Daar verkopen ze dus gewoon opgezette dieren en koppen van herten en bokken voor aan de muur :? Ik vroeg aan een medewerker waar de natuurlijke hondenshampoos, die niet op dieren zijn getest, stonden. Hadden ze niet en zo zei hij 'alle hondenshampoo worden op dieren gestest, net als alle cosmeticaproducten voor mensen, ook al zeggen ze van niet.' Lachen zeg met die gast... Nadat ik voorbeelden had gegeven van producten die toch echt niet op dieren worden getest en 100% natuurlijk zijn, nam hij het terug, behalve van de hondenshampoo en verzorgingsproducten, want 'die worden absoluut allemaal op dieren gestest. Niet in Nederland, maar in het buitenland.' Ik had ff geen zin meer om daar iets te kopen, mede door de opgezette dieren.

Waar kopen jullie je hondenbenodigdheden, zoals speeltjes en (veganistische) kauwbotjes? Ik heb niet zo'n zin meer om dierenwinkels te gaan spekken die vissen, vogels en knaagdieren verkopen eigenlijk. Laat staan degenen die opgezette dieren verkopen (onbegrijpelijk).

Wen

Bericht door Wen »

Ik vind dat ook moeilijk. De geperste houtvezels, die ik gebruik voor de kattenbak zijn enkel te koop in dieronvriendelijk dierenwinkels. En dat is toch echt het gezondste voor de katten :(

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Bij vega-life (www.vega-life.com) kun je vega-voer kopen. Je kunt het daar bestellen of zelf ophalen in de winkel in Amsterdam.
Bij Eco-logisch (www.eco-logisch.nl), een bouwmarkt voor duurzame bouwmaterialen, kun je kattengrid kopen. Erg handig spul wat ze daar verkopen.

Zen

Bericht door Zen »

Hi Emiel, goed nieuws!

Vega-Life heeft van die veganistische kauwbotten (groot formaat en klein).

Wat betreft dierproeven; veel zo niet (vrijwel) alle ingrediënten (in levensmiddelen, cosmetica, schoonmaakmiddelen en ga zo maar door) zijn sowieso ooit op dieren getest, ook natuurlijke ingrediënten. Veel eindproducten worden tegenwoordig gelukkig niet meer op dieren getest.

Mijn hond heeft shampoo van Earthbath: http://www.earthbath.com/about/faq.php

Emiel

Bericht door Emiel »

Rick schreef:Bij vega-life (http://www.vega-life.com) kun je vega-voer kopen. Je kunt het daar bestellen of zelf ophalen in de winkel in Amsterdam.
Ja weet ik, tnx :)
Zen schreef:Hi Emiel, goed nieuws!

Vega-Life heeft van die veganistische kauwbotten (groot formaat en klein).
Ah, die had ik vorige keer niet zien staan, waarschijnlijk waren ze op.
Wat betreft dierproeven; veel zo niet (vrijwel) alle ingrediënten (in levensmiddelen, cosmetica, schoonmaakmiddelen en ga zo maar door) zijn sowieso ooit op dieren getest, ook natuurlijke ingrediënten. Veel eindproducten worden tegenwoordig gelukkig niet meer op dieren getest.

Mijn hond heeft shampoo van Earthbath: http://www.earthbath.com/about/faq.php
Zijn dierproeven dan ook nodig voor producten met natuurlijke ingredienten? (Misschien wat onnozele vraag, maar ik weet nog niet overal het fijne van..)

Earthbath had ik inderdaad al gevonden op de site van dogs.etc

Emiel

Bericht door Emiel »

Beetje offtopic, maar komt van VeggiePets.com:

http://www.veggiepets.com/shop/tofu-worms/

Zen

Bericht door Zen »

Emiel schreef: Zijn dierproeven dan ook nodig voor producten met natuurlijke ingredienten? (Misschien wat onnozele vraag, maar ik weet nog niet overal het fijne van..)
Ook natuurlijke stoffen (een stof kan overigens zowel op 'natuurlijke' wijze ontrokken zijn van planten, dieren, micro-organismen, etc. als chemisch (dwz door de industrie) geproduceerd zijn) worden onderworpen aan veiligheidsonderzoek. Of ze ook noodzakelijk zijn is een hele andere vraag. Noodzakelijk voor wie bovendien? Zeker niet voor de gezonde proefdieren die er voor gebruikt worden. Daarnaast worden veiligheidsstudies in veel gevallen met name of zelfs uitsluitend gedaan om te onderzoeken of een substantie veilig is (en bijv. werkzaam) voor mensen. Proefdiermodellen in onderzoek voor menselijke doeleinden hebben een bijzonder slecht 'track record', dat wil zeggen ze kunnen niet effectief voorspellen welke resultaten bij mensen te verwachten zijn. Proefdieronderzoekers lopen hier onherroepelijk en keer op keer tegen het probleem van cross-species extrapolation aan.

Vrijwel alle bekende stoffen zijn op enig moment getest, waaronder ook op levende dieren. Zelfs voor (de veiligheid van) kraanwater is proefdieronderzoek gedaan. Daarnaast wordt er tegenwoordig ook veel proefdieronderzoek gedaan voor zogenaamde gezondheidsclaims. Daar wordt veel aan verdiend door fabrikanten.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Wen schreef:Ik vind dat ook moeilijk. De geperste houtvezels, die ik gebruik voor de kattenbak zijn enkel te koop in dieronvriendelijk dierenwinkels. En dat is toch echt het gezondste voor de katten :(
En in webwinkels? De enige diervriendelijke dierenwinkel hier in de buurt, is echt belachelijk duur aan het worden. Dus bestel ik nu mijn vegan rattenvoer enzo op zooplus. Al weet ik niet of die ook in België bezorgen.

Emiel

Bericht door Emiel »

Lucky lust ook tofu kwam ik vanavond achter (weinig wat hij niet in die mond van hem propt by the way) :wink:

Zen

Bericht door Zen »

Mijn hond houdt van falafel. Is eigenlijk niet zo goed voor haar maar ze krijgt het af en toe. :) Een klein beetje kan niet zoveel kwaad.

vegalan

Bericht door vegalan »

''Mijn'' mug houdt van bloed! Potver, Dorie de verkeerde keuze gemaakt. :?
Had ik maar niet zo bezitterig moeten zijn. ;)

.

Zen

Bericht door Zen »

"Mijn" als in "mijn familie", etc.

Heeft niets met bezit te maken.

Plaats reactie