'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Rick »

indra schreef:
Wen schreef:Het is zoals met vegan katten denk ik. Vroeger was er geen kant en klaar vegan katvoer, totdat er genoeg vraag naar was. Als de vraag naar vegan medicatie zal stijgen, zal ook de markt er voor groeien. Met vitamines en vegan capsules was het ook zo.

maar... hoe ver moet dat gaan? puur omdat veganisten katten willen houden zou dat dan ontwikkeld worden...
Voor mij is het momenteel een keuze uit twee kwaden: je kunt de katten in het asiel of waar dan ook aan hun lot overlaten of je kunt er een of meerdere in huis nemen, en daarbij zoveel mogelijk rekening houden met andere dieren (dus bijv. vegavoeding voeren).

Mocht de wereld ooit nog eens 'veganistisch' worden, lijkt mij het houden van dieren ook geen probleem meer, omdat de dieren dan gerespecteerd etc. zullen worden, en zou je het houden van katten een symbiose kunnen noemen, een samenwerking waar beide partijen voordeel uit halen.
En zo zie ik de relatie met mijn katten op dit moment eigenlijk al: zij lopen wat rond, doen alsof ze me aardig vinden, ik kijk er naar en voel me daar blijer en prettiger van, en zij krijgen daarvoor in ruil eten, onderdak en heel misschien vinden zij mij ook best ok. (in ieder geval om zo nu en dan even op of naast te gaan liggen.)
indra

Bericht door indra »

Begrijp me goed,
Ik vind ook dat houden van huisdieren moet kunnen als je ze daarmee een beter leven geeft, maar ik heb gevoelsmatig toch problemen met katten veganistisch voeren omdat ze van nature vlees eten. Zelf zou ik heel graag een hond 'onderdak' willen bieden, maar mijn leefwijze op dit moment staat dat niet toe.
Ik weet zelf niet hoe ik het aan zou pakken als ik katten zou hebben. Ik denk dat ik ze biologisch voer zou geven.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Indra, maar dan moet je ook problemen hebben met niet vegan voeding, omdat daarin dieren en delen van dieren zitten die katten in het wild niet zouden eten. Plus nog andere ingredienten die ze anders niet zouden eten.

Overigens zie ik juist een toekomst zonder huisdieren. Juist als er een veganistische toekomst zou zijn.. dan zouden we stoppen met huisdieren houden :)

Vegan katten voer zou mogelijk zijn, maar er zijn ook wat gevaren. Het is lastig.

Honden is makkelijker.
Wen

Bericht door Wen »

Ja. Er worden zo veel produkten voor veganisten gemaakt, waarom dat niet. Ik hoop ook dat ze nog veel produkten SPECIAAL voor veganisten gaan veganiseren.
Marla

Bericht door Marla »

Ik denk er echt precies zo over als Rick.
Alex, je moet niet vergeten dat de relatie tussen mens en huisdier heel lang geleden is ontstaan en dat er eigenlijk gewoon sprake was van een soort evolutie. Dat de mens daar vervolgens een heel groot misbruik van heeft gemaakt is natuurlijk heel erg typerend en jammer maar ik vind niet dat je daarom kan zeggen dat er per definitie geen huisdieren meer zouden moeten bestaan.
Wen

Bericht door Wen »

Dat vind ik dus ook. Mensen misbruiken ook kinderen ,omdat die zwakker zijn. Daarom ben je niet tegen het hebben van kinderen, maar wel tegen het misbruik ervan. Natuurlijk moeten er wel veel strengere wetten EN strengere straffen komen op het houden en niet goed verzorgen van dieren.
indra

Bericht door indra »

Vegantastic schreef:Indra, maar dan moet je ook problemen hebben met niet vegan voeding, omdat daarin dieren en delen van dieren zitten die katten in het wild niet zouden eten. Plus nog andere ingredienten die ze anders niet zouden eten.

Honden is makkelijker.
Ja, ik zou dat ook ´moeilijk´ vinden, maar ik zou dan toch eerder mijn kat wel vlees geven dan niet, omdat ik dat toch onnatuurljk vind om een kat ervan te onthouden. Ik sta sowieso ambivalent tegenover het houden van huisdieren, maar stiekem zou ik wel heel graag een hond willen...
Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

indra schreef:Ja, ik zou dat ook ´moeilijk´ vinden, maar ik zou dan toch eerder mijn kat wel vlees geven dan niet, omdat ik dat toch onnatuurljk vind om een kat ervan te onthouden. Ik sta sowieso ambivalent tegenover het houden van huisdieren, maar stiekem zou ik wel heel graag een hond willen...
wij willen graag voor 2 diertjes gaan zorgen. bij voorkeur katten uit het asiel; maar alleen als ze vegetarian/vegan food willen eten.
anders kiezen we voor 2 honden; dat gaat vaak een stuk gemakkelijker wat betreft voedsel.
ik zou er namelijk teveel moeite mee hebben om vlees of vis-brokken/voer te kopen.
Wen

Bericht door Wen »

(y) Weer twee levens uit een asiel gered!
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

indra schreef:Ja, ik zou dat ook ´moeilijk´ vinden, maar ik zou dan toch eerder mijn kat wel vlees geven dan niet, omdat ik dat toch onnatuurljk vind om een kat ervan te onthouden. Ik sta sowieso ambivalent tegenover het houden van huisdieren, maar stiekem zou ik wel heel graag een hond willen...
Maar zoals ik zei is het vlees/voeding wat ze krijgen gewoon ook onnatuurlijk. Niet onnatuurlijker dan het vegan voer.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Marla schreef:Ik denk er echt precies zo over als Rick.
Alex, je moet niet vergeten dat de relatie tussen mens en huisdier heel lang geleden is ontstaan en dat er eigenlijk gewoon sprake was van een soort evolutie. Dat de mens daar vervolgens een heel groot misbruik van heeft gemaakt is natuurlijk heel erg typerend en jammer maar ik vind niet dat je daarom kan zeggen dat er per definitie geen huisdieren meer zouden moeten bestaan.
Jawel, want ik zeg ook nee tegen paardrijden, sporten met dieren, circusdieren, en noem maar op.

Is dat veel anders dan huisdier houden?

Ik hoor ook altijd in die discussie dat de katten en honden de mens zelf hebben opgezocht.. onzin natuurlijk. Ja, wellicht dat ze er naar toe trokken maar geen reden dat de mens dan maar ze mocht vangen, fokken etc.

Iets wat fout is... daar moet je toch niet meer mee doorgaan.. hoe ingeburgerd het ook is. Beetje slappe reden hoor...

Fokken van dieren is uitbuiting. De dieren behouden en ze zelf laten voortplanten is m.i. ook niet wenselijk.

Ik heb er dus geen enkel probleem mee als koeien, varkens, kippen, honden, katten, hamsters, etc. die nu landbouw(huis)dier zijn of gewoon huisdier dat die gewoon verdwijnen.

Het is gewoon een kwestie van als we straks in een ideaalbeeld waar geen dierenuitbuiting is niet meer fokken enzo dat de meeste wel zullen verdwijnen van zelf.
Marla

Bericht door Marla »

Vegantastic schreef:
Ik hoor ook altijd in die discussie dat de katten en honden de mens zelf hebben opgezocht.. onzin natuurlijk. Ja, wellicht dat ze er naar toe trokken maar geen reden dat de mens dan maar ze mocht vangen, fokken etc.
Dat is helemaal geen onzin. Heel veel dieren zijn naar de mens getrokken omdat ze daar nou eenmaal een veiliger bestaan hadden met meer voedsel. Dat gebeurt trouwens nog steeds, de meesten dieren die in steden leven bijv. hebben zich zodanig aangepast dat ze in meer of mindere mate afhankelijk van de mens zijn geworden. De mens heeft er misbruik van gemaakt, dat klopt, en ik ben ook heel erg tegen het fokken van dieren en het houden van dieren die uit het wild komen. Toch geloof ik dat er echt wel een evenwichtige relatie kan zijn tussen een mens en een hond of kat.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Marla schreef:Dat is helemaal geen onzin. Heel veel dieren zijn naar de mens getrokken omdat ze daar nou eenmaal een veiliger bestaan hadden met meer voedsel.
Zoals ik zeg sloeg die onzin vooral op dat ze deden alsof de dieren zelf met de mens wilden optrekken zoals nu gebeurd. Was wellicht niet helemaal duidelijk geformuleerd.

Dat ze naar menselijk gebied trekken kan ik me natuurlijk voorstellen.
De mens heeft er misbruik van gemaakt, dat klopt, en ik ben ook heel erg tegen het fokken van dieren en het houden van dieren die uit het wild komen. Toch geloof ik dat er echt wel een evenwichtige relatie kan zijn tussen een mens en een hond of kat.
Hoe zie je dat dan voor je? Dat de dieren zichzelf dan voortplanten? Of dat de mens dit reguleert?
Wen

Bericht door Wen »

Bv; kan er dan geregeld worden dat een mannetje en vrouwtje samen leven en zo af en toe een nest voortbrengen. En dat na adoptie de nieuwe eigenaars met hun kitten of pup nog af en toe het moederdier gaan bezoeken.
Dit uiteraard alleen als de asielen helemaal leeg zijn.
Ik blijf er bij dat een ideale wereld waar mensen allemaal vegan zijn, niet kan tot stand komen zonder de liefde van de mensheid voor hun huisdieren. Dieren houden hoeft helemaal niet gelijk te staan aan uitbuiting. Misschien dat dat nu wel vaak het geval is en dat moet uiteraard veranderen
Ik kan best begrijpen dat je in een vegan wereld tegen het houden van huisdieren zou zijn. Dat is je recht en keuze.Maar op DIT moment kan je als dierenvriend niet tegen het houden van dieren zijn. Want zolang als de asielen vol sukkelaars zitten, heeft elke dierenvriend de plicht om voor het adopteren van dieren uit asielen en opvangcentra te zijn.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Opvang vind ik dan ook anders dan het 'houden van huisdieren'. Wanneer je het kan en wil zou je idd moeten kijken of je kan opvangen. Ik sluit ook niet uit dat ik ooit honden zou opvangen of andere dieren.
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Wen schreef:Bv; kan er dan geregeld worden dat een mannetje en vrouwtje samen leven en zo af en toe een nest voortbrengen. En dat na adoptie de nieuwe eigenaars met hun kitten of pup nog af en toe het moederdier gaan bezoeken.
En nog vind ik dit verkeerd, want dan nog bepaalt de mens wie welke pup of kitten krijgt. Hier heeft het dier weer geen keuze en eens het "baasje" bepaald is, dan is die pup of kitten "gedwongen" om dat leven te leiden. Als dat nou mensen zijn die van 8 tot 5 werken zijn en die s avonds zin hebben om amper een half uurtje de hond uit te laten, nou ja dan heeft die hond weinig keuze. Voeding, speeltijd, wandeltijd, slaapplek, soortgenootjes of niet, ... allemaal dingen die de mens moet beslissen. Dan is dat nog steeds veel te "mensgestuurd".

Bovendien, als je een vrouwtje en een mannetje bij mekaar zet, dan heb je ook niet een goede situatie, want in een roedel (zoals honden normaal leven) kiest vaak de alfateef een alfareu om zich mee voort te planten. Ze kan dus kiezen, als je er zomaar een reutje bij zet dan heeft ze de keuze niet. Bovendien zullen normaal gesproken alle teefjes iedere keer zwanger worden telkens als ze loops zijn, als je HUN de keuze laat. En als je dus zomaar iedere hond laat doen wat ie wil tja dan zit je dadelijk met weet ik veel hoeveel honden. Als je zegt van: nou ze mag maar 1 of 2 nestjes, dan bepaal jij als mens weer alles.

Noem het uitbuiting, gebruik, misbruik, ... in ieder geval is het nog steeds de mens die alles bepaald en de hond of het huisdier die gewoon te luisteren heeft.
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Fontanelle schreef:
wij willen graag voor 2 diertjes gaan zorgen. bij voorkeur katten uit het asiel; maar alleen als ze vegetarian/vegan food willen eten.
anders kiezen we voor 2 honden; dat gaat vaak een stuk gemakkelijker wat betreft voedsel.
ik zou er namelijk teveel moeite mee hebben om vlees of vis-brokken/voer te kopen.
Als je een kat uit het asiel haalt, krijg je er een zak voer bij. Je kunt overstappen op een ander merk, maar sommige katten moeten langzaam overschakelen op een ander voer. Een enkele kat heeft er wellicht helemaal geen trek in. Mijn katten eten nu altijd vega-voer. Bij de ene kat ging het wat makkelijker dan bij de andere. Ik heb de eerste keer toen ik naar het asiel ging een paar brokjes meegenomen. Toen ik mijn vingers liet ruiken toen ik net aan de brokjes had gezeten, werden ze direct afgelikt. Dat was voor mij het teken dat ik dacht: het gaat wel goedkomen.
Maar om een lang verhaal kort te maken: ik zou de zak voer van het asiel meenemen, en daarna zo snel als mogelijk is overschakelen op het vega-voer. En de kans van slagen is volgens mij best groot.
Wen

Bericht door Wen »

Daarom dat ik ook zeg dat de regels voor het houden van dieren veel strenger moeten, alsook de voorlichting. Iedereen zou moeten weten dat je geen hond moet nemen om hem alleen te laten zitten en niet mee te gaan wandelen.Misbruik zal er altijd wel zijn, kindermisbruik, vrouwenmisbruik,...
Het komt er op aan dit proberen te voorkomen en bestraffen.
Justme1234

Bericht door Justme1234 »

Ik vind houden van huisdieren harstikke goed, als en alleen als het asieldieren zijn omdat de NL asielen propvol zitten.
Wen

Bericht door Wen »

+1
Plaats reactie