'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sascha
Leefwijze: flexanist

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Sascha » zo jul 24, 2011 8:33

vegalan schreef:De koe in de wei is diervriendelijker dan de katten bezitter die zijn of haar kat laat moorden, op de koe jaagt en deze tot een katten maaltijd verwerkt. :cry: .
Ik heb mijn kat nog nooit met een koe naar huis zien komen, en aangezien hier niet ging om wat baasjes wel niet kunnen voorschotelen uit blikjes e.d. (want volgens mij zaten we daar op een lijn...) maak ik me niet veel zorgen om de koeien die wel eens het slachtoffer zouden kunnen worden van een loslopende kat. Misschien dat je denkt dat sommige mensen leeuwen als huisdier houden, maar de meeste huiskatten zijn iets kleiner ;)

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » zo jul 24, 2011 12:37

Sascha schreef: Ik vind mensen (en dus kleine kinderen) dan wel weer wat meer waard... Zoals ik al zei: ik ben een spiecisist. Dat had ik al 'toegegeven' al is het niet iets waar ik me voor schaam.
Dat standpunt heb ik inderdaad niet, want de waarde van een wezen word voor mij (ook) bepaald door het gedrag en daaraan gerelateerd vermogen etc. en in tegenstelling tot een dier kan een mens dit meestal wel veranderen.
Sascha schreef: Verder vraag ik mij af wat je precies bedoeld met de volgende zin: 'Het is niet wat je als mens (zelf) belangrijk vind, maar wat moreel gezien belangrijk is.' Want volgens mij bepaald de mens nog altijd wat moreel gezien belangrijk is. En als men puur gaat kijken naar het milieu, zou een uitroeien van de mens (zoals door een paar mooie atoombommen) een zeer goede keuze zijn..
Voorbeeld: Een egoïst kan het moreel juist vinden om anderen aan zichzelf te onderwerpend omdat hij hen minder waardevol acht, maar dat hoeft voor deze egoïst zelf en anderen nog niet juist zijn, want de liefde die anderen hem kunnen geven en hij anderen kan bieden, zou waardevoller kunnen zijn dan de onderwerping die dit onmogelijk maakt en zijn egoïsme instant houd. Niet iedereen heeft een waardevol inzicht en zal naargelang zijn wezen hoedanigheid handelen en verkeerde keuzes maken waardoor zij zichzelf en anderen door onwetendheid nadelig belasten.
Sascha schreef: Verder vind ik je opmerking over dat mensen die kanker hebben daar niet voor kiezen vrij bijzonder, en duidelijk een poging om mij op inconsequenties te pakken terwijl het duidelijk is dat ik bedoel te zeggen dat je ervoor kunt kiezen met de samenleving mee te doen en het bijkomende leed te accepteren, of dit niet te doen. De keus lijkt mij logisch, dat wel. Maar het blijft een keuze...
In het geval van de mens is dit persoonlijk en direct, maar in het geval van de kat niet. Ik heb kanker er als voorbeeld bij gehaald omdat dit als eerste in mij opkam, maar ik had ook andere voorbeelden kunnen bedenken. Neen, je hebt (binnen het levenskader) zelf niet altijd een keus en als je dat niet begrijpt, dan heb je mogelijk nog niet zoveel levenservaring.
Sascha schreef: En als laatste over de volgende zin: 'De kwaliteit van het leven is volgens mij juist afhankelijk van de duur of herhaling want het heeft daarbuiten geen herkenbaarheid. ' is dat ook een pro-life verklaring? Wellicht een dagje meelopen op de NICU?
Het heeft niets te maken met pro-life, maar met ervaringen en bewustwordingen. Als je dat wilt weten: Ik ben wel in eerste instantie (om ongeboren leven te beschermen), maar niet in tweede instantie (als dit nadelig is voor het kind (lijden) en derde instantie (als dit een bedreiging vormt voor de moeder) voor pro-life. Het is gewoon absurd om het ongeboren leven (in een bepaald stadium) bij voorbaat al af te wijzen of slechts als een ding te beschouwen dat je te allen tijde (zonder bescherming) mag verwijderen.

Sascha schreef: Uiteindelijk denk ik dat het gewoon beter is als we met wat meer respect tegen en over elkaar praten, want hoe je het went of keert, er staat weinig vast over wat goed of fout is....
Mijn respect voor anderen is gerelateerd aan hun gedrag, maar de manier waarop ik met hen om ga kan verschillen, want dit is afhankelijk van hun aard. Als je bedoelt dat het nogal onduidelijk is wat goed of fout is, dan begrijp je het leven niet. Dan weet je niet goed wat de oorsprong is van deze bepaling, het daaraan gerelateerde doel en de mogelijkheid om dit te optimaliseren. De meeste mensen kunnen wel waarnemen, maar het waarnemen zelf niet waarnemen.
Sascha schreef: Het zijn vooral veel meningen over wat eenieder persoonlijk als belangrijk acht, en in geval van conflicterende belangen (want ik vind leven uiteraard wel belangrijk, maar niet altijd even belangrijk als andere dingen) wat de belangrijkste van de twee is.....
Iets kan op een drogredenatie berusten, gebrek aan inzicht en iets kan (meer of minder relatief gezien) meer buitenpersoonlijke waarden hebben (altruïsme) etc..
Sascha schreef: ik maak zelf echter een andere afweging. Dat kun je inconsequent noemen, al vind ik het op elke situatie afwegen van voor en nadelen en wikken en wegen van verschillende waarden niet inconsequent maar eerder consequent proberen een zo goed mogelijke oplossing bedenken van een probleem.
Natuurlijk kunnen van uit jouw standpunt de daaraan gerelateerd beslissingen consequent zijn, maar dat is het niet vanuit een andere visie en dan moet je dus bepalen wat moreel gezien de juiste visie is en niet in je eigen visie berusten als je een dergelijk waardebepalend proces waardevol vind. Daar ben je dus vrij in, maar waar anderen blijven steken daar ga ik liever verder als dat nodig en waardevol is, want ik blijf niet graag steken in onaangename herinneringen als ik deze kan vervangen door mooie voorstellingen.
Sascha schreef: Daarnaast kan een kat niet moorden, aangezien dat een begrip is dat in de wet is vastgelegd onder zeer specifieke voorwaarden. Doden lijkt mij een beter begrip.
Ik vind het begrip ''moorden'' toepasselijker omdat doden niet altijd impliceert dat dit tegen de wil van het betrokken dier gebeurt, waardoor we ook het woord slachtoffer kunnen gebruiken.
Sascha schreef: Ik heb mijn kat nog nooit met een koe naar huis zien komen, en aangezien hier niet ging om wat baasjes wel niet kunnen voorschotelen uit blikjes e.d. (want volgens mij zaten we daar op een lijn...) maak ik me niet veel zorgen om de koeien die wel eens het slachtoffer zouden kunnen worden van een loslopende kat. Misschien dat je denkt dat sommige mensen leeuwen als huisdier houden, maar de meeste huiskatten zijn iets kleiner ;).
Begrijpelijk, maar de zin had ook betrekking op het gegeven dat jij niet tegen jacht bent en niet dat de koe het slachtoffer zal worden van een huiskat, wat dan nogal een misplaatste uitdrukking is als je hem vrij laat. ;)

.
Laatst gewijzigd door vegalan op zo jul 24, 2011 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Sascha

Bericht door Sascha » zo jul 24, 2011 12:52

vegalan schreef:
Sascha schreef: Ik heb mijn kat nog nooit met een koe naar huis zien komen, en aangezien hier niet ging om wat baasjes wel niet kunnen voorschotelen uit blikjes e.d. (want volgens mij zaten we daar op een lijn...) maak ik me niet veel zorgen om de koeien die wel eens het slachtoffer zouden kunnen worden van een loslopende kat. Misschien dat je denkt dat sommige mensen leeuwen als huisdier houden, maar de meeste huiskatten zijn iets kleiner ;).
Begrijpelijk, maar de zin had ook betrekking op de gegevens dat jij niet tegen jacht bent en niet dat de koe het slachtoffer zal worden van een huiskat, wat dan nogal een misplaatste uitdrukking is als je hem vrij laat. ;)

.
Ik reageer even kort want ik ga zo weg, maar ik wilde toch nog snel wat zeggen, haha.

Ik zei geloof ik dat ik niet per se tegen jacht ben. Ik kan me dus situaties voorstellen waarin ik jagen gerechtvaardigd vind. Dat wil niet zeggen dat ik voorstander ben van jagen voor het menselijk plezier.

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 24, 2011 12:59

Sascha schreef:Ik ben inderdaad niet per se tegen jacht en tegen het doden van dieren die voldoende bewegings- en keuze vrijheid hebben gehad.
Dus je bent wat van mening veranderd of je hebt er op dat moment niet goed over na gedacht? ;)

Draai kond! :D

Als jacht voor sommige mensen niet zo plezierig was zouden er niet zoveel jagers zijn en ik kan me ook niet voorstellen dat als je afkeer hebt van jagen dat je dit zult doen. Dwz dat er direct of indirect een stukje genot bij komt. Zo zag ik een muskusratten vanger (op tv) die deze dieren consumeerde.

.

Sascha

Bericht door Sascha » zo jul 24, 2011 15:54

vegalan schreef:
Sascha schreef:Ik ben inderdaad niet per se tegen jacht en tegen het doden van dieren die voldoende bewegings- en keuze vrijheid hebben gehad.
Dus je bent wat van mening veranderd of je hebt er op dat moment niet goed over na gedacht? ;)

Draai kond! :D

Als jacht voor sommige mensen niet zo plezierig was zouden er niet zoveel jagers zijn en ik kan me ook niet voorstellen dat als je afkeer hebt van jagen dat je dit zult doen. Dwz dat er direct of indirect een stukje genot bij komt. Zo zag ik een muskusratten vanger (op tv) die deze dieren consumeerde.

.
Ik ben niet van mening veranderd, en ik heb beter over mijn formulering nagedacht maar ik zeg het goed hoor. Ik ben niet per se tegen jacht. Ik heb hier geen woordenboek liggen, maar ik meen mij te herinneren dat als je per se tegen bijvoorbeeld jacht bent, dat je tegen het principe jacht zelf bent en dit in geen enkele situatie goedkeurt. Ik kan mij situaties bedenken wanneer ik niet tegen jacht ben, dus ben ik er niet per se tegen. In Nederland zal praktisch gezien deze situatie zich niet zo snel voorkomen, dus ben ik voor een verbod op jacht in Nederland. En met plezierjacht bedoel ik een situatie waarbij je voor je plezier (dus ofwel dat mooie gewei, ofwel die 'heerlijke' smaak van het wilde vlees, ofwel dat je het gewoon leuk vind om dieren neer te schieten, in ieder geval niet dat je er voor je leven van afhankelijk bent bijvoorbeeld). Maar wellicht kun je me uitleggen wat er verkeerd is aan mijn interpretatie van het woord per se?

edit: ik zie nu wat ik verkeerd heb geschreven. Ik bedoelde: ik geloof dat ik ZEI dat ik niet per se... bladiebla. Ik kwam terug op wat ik eerder had gezegd, maar heb in de snelheid dat woord vergeten te typen.

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 24, 2011 16:33

Maar wat is er dan verkeerd aan euthanasie om een huiskatten populatie te minimaliseren terwijl de instandhouding daarvan alleen maar meer dierenleed veroorzaakt, met name door het gedrag van de verzorger, houder?
.

Sascha

Bericht door Sascha » zo jul 24, 2011 16:49

Vegalan: zoals ik al eerder aangaf is dat verstandelijk gezien een goede optie (althans, volgens mijn logica) maar het voelt verkeerd. Ik voel het alsof we als mensen een plicht hebben jegens katten, omdat we ze jarenlang voor ons persoonlijk gewin gebruikt hebben. Maar erg logisch is het niet. Ik zal misschien toch te veel van die pluizige beesten houden. (Voordeel is wel: dankzij mijn kat ben ik mij gaan verdiepen in ander dierenleed en vegetariër geworden en me gaan verdiepen in veganisme. Maar dat is ook niet zo'n goed excuus.)

Ik ga wel, en ik moet zeggen dat dat ook gedeeltelijk door deze discussie kom, weer wat meer opletten op mijn kat als deze naar buiten gaat. Want ook al heb ik dus niet zo'n enorm probleem met een enkele vogel die het loodje legt dankzij mijn kat (wat voor zover ik weet nog niet gebeurd is. Ze komt ook nooit met beesten aanzetten en blijft altijd in de buurt..) de impact op de omgeving van 1 kat zal misschien wel meevallen, van alle katten in Nederland is dat wellicht een schrikbarend iets. Ik ga niet mijn tuin helemaal hermetisch afsluiten, maar ik zou best wat beter op kunnen letten en haar niet altijd buiten laten gaan (dat is nu ook al wel een beetje zo aangezien we geen kattenluikjes hebben en ze niet naar buiten wil als de deur gesloten is dus moeten we altijd thuis zijn als ze buiten is) en dan is het eigenlijk een kleine moeite om het een beetje in de gaten te houden.

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 24, 2011 17:24

Sascha schreef:Vegalan: zoals ik al eerder aangaf is dat verstandelijk gezien een goede optie (althans, volgens mijn logica) maar het voelt verkeerd.
Exact maar dat gevoel heb ik ook bij jacht en dat vogeltjes wat door de kat word gegrepen. Ik ga bij voorbaat geen standpunt innemen wat mens en dier onvriendelijk is, want ik wens dit niet.
Sascha schreef: Ik ga wel, en ik moet zeggen dat dat ook gedeeltelijk door deze discussie kom, weer wat meer opletten op mijn kat als deze naar buiten gaat. Want ook al heb ik dus niet zo'n enorm probleem met een enkele vogel die het loodje legt dankzij mijn kat (wat voor zover ik weet nog niet gebeurd is. Ze komt ook nooit met beesten aanzetten en blijft altijd in de buurt..) de impact op de omgeving van 1 kat zal misschien wel meevallen, van alle katten in Nederland is dat wellicht een schrikbarend iets. Ik ga niet mijn tuin helemaal hermetisch afsluiten, maar ik zou best wat beter op kunnen letten en haar niet altijd buiten laten gaan (dat is nu ook al wel een beetje zo aangezien we geen kattenluikjes hebben en ze niet naar buiten wil als de deur gesloten is dus moeten we altijd thuis zijn als ze buiten is) en dan is het eigenlijk een kleine moeite om het een beetje in de gaten te houden.
Ik geloof ook wel dat je eigenlijk (diep in je hart) ook dat vogeltje geen kwaad wilt doen. ;)
Krijgt de kat ook vegan voer of zit die koe of varken toch nog in het etensbakje?

.

Sascha

Bericht door Sascha » zo jul 24, 2011 17:41

Vegalan: hij krijgt beide. Ik geef vega voer en mijn vriend vind dat zielig (en eet zelf ook vlees) geeft 'gewoon' voer. En dat gaat vooralsnog goed, dus wellicht op den duur helemaal overstappen.

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 24, 2011 20:04

He, ba wat moet je nou met zo'n vriend? ;)

.

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 01, 2011 10:02

Ik sprak laatst een vrouw in het park die ik wel vaker tegenkom met de hond. Ze vroeg of ik was afgevallen en ik vetelde dat ik veganist was geworden en dat mijn hond ook veganistisch at.... waarop ze ging huilen... echt.. De reden was 'omdat ze zo begaan is met dieren en ze het zielig voor hem vond'... Ik heb 'm verder maar niet ingekopt, want ik vond het wel goed zo, maar het was een prachtige voorzet ;)

Ananas

Bericht door Ananas » za okt 01, 2011 12:16

OMG...

Elske1989
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Elske1989 » za okt 01, 2011 20:59

Vind dit ook wel een lastig dilemma..
Heb zelf twee caviaatjes uit een cavia-opvang. Dat ze uit de opvang zijn maakt voor mij wel verschil in vergelijking met van een fokker.. Ik geef ze nu nog een goed leven namelijk.
Katten heb ik ook gehad, maar hierin vond ik het lastig dat ik ze wel vlees moest geven.
Het is lastig, want opzich horen dieren niet in een kooitje.

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 01, 2011 23:08

Hoi Elske :) Nee ze horen inderdaad niet in een kooitje en ik snap dat je dat lastig vindt. We hebben ze (huisdieren) omdat we gek op dieren zijn, maar tegelijkertijd sluiten we ze op in een kooi (afhankelijk van het soort dier dan). Mensen zijn gek op honden en doen alles om het dier gezond te houden en niet te laten lijden, maar tegelijkertijd eten we andere, net zo bewuste en intelligente dieren op.

Brent

Bericht door Brent » zo okt 02, 2011 7:42

Hier gaat het ook over selectieve dierenliefde:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4928/Natuurda ... -uit.dhtml

Ik heb geprobeerd iets zinnigs over veganisme eronder te schrijven.
Al ben ik dan zelf geen consequente echte vegan. :P
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 02, 2011 12:06

Artikel gezien in trouw. Het is inderdaad hypocriet. Niet van de organisaties die bezig zijn voor morgan ;) maar wel van de opvang e.d.

Emiel

Bericht door Emiel » zo okt 02, 2011 12:35

Aan de ene kant wil men dieren beschermen en schreeuwen ze moord en brand als in een bepaald land 'onze huisdieren' (honden, katten) opgegeten worden, maar vervolgens eten ze wel andere dieren, die net zulke eigenschappen (pijngevoelens, behoefte aan aandacht, warmte en genegenheid) als een hond of kat bezitten.

We vissen de zee leeg, met als gevolg dat grotere vissen niets meer te eten hebben, maar als er een walvis of orka aanspoelt, doen we alles om hem/haar te redden... We zouden ze natuurlijk beter helpen door in eerste instantie hun voedselbronnen niet op te eten.

Het moet ook erkend worden vind ik, dat mensen behoorlijk in de war zijn als het ene dier koste wat kost tegen lijden beschermt moet worden en andere dieren groot lijden wordt toegebracht omwille van smaak en gewoonten/tradities...

Zen

Bericht door Zen » zo okt 02, 2011 18:09

Emiel schreef:Ik sprak laatst een vrouw in het park die ik wel vaker tegenkom met de hond. Ze vroeg of ik was afgevallen en ik vetelde dat ik veganist was geworden en dat mijn hond ook veganistisch at.... waarop ze ging huilen... echt.. De reden was 'omdat ze zo begaan is met dieren en ze het zielig voor hem vond'...
:shock:
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel » di okt 04, 2011 9:04

Ik verbaas me erover hoe kortzichtig de meeste mensen zijn eigenlijk. Hoe kun je nu claimen van dieren te houden, als je zelf de gruwelen van de exploiterende industrieën steunt door hun producten te consumeren?

Het is alsof je zegt van kinderen te houden, maar het misbruiken van kinderen goed te keuren en zelfs actief te steunen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di okt 04, 2011 9:20

Emiel schreef:Ik verbaas me erover hoe kortzichtig de meeste mensen zijn eigenlijk. Hoe kun je nu claimen van dieren te houden, als je zelf de gruwelen van de exploiterende industrieën steunt door hun producten te consumeren?

Het is alsof je zegt van kinderen te houden, maar het misbruiken van kinderen goed te keuren en zelfs actief te steunen.
Dat gebeurt toch ook op grote schaal? Bijna iedereen is tegen kinderarbeid en toch wordt er hier massaal gebruik gemaakt van kleding en voeding die geproduceerd is mbv kinderarbeid.

Plaats reactie