'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
WillemII
Leefwijze: veganist

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door WillemII » vr mei 20, 2011 9:58

Ananas schreef:
Wen schreef:De geperste houtvezels, die ik gebruik voor de kattenbak zijn enkel te koop in dieronvriendelijk dierenwinkels. En dat is toch echt het gezondste voor de katten :(
Dat is gek, hier zijn ze bij elke supermarkt te koop. Ik heb die ook altijd. Balen dat dat in België anders is!
Ik weet dat vroeger in de GB plantaardige vulling te koop was. Het is nu wel lang geleden dat ik een kat had, dus ik weet het zo niet meer.Maar wij gebruikten die. Maar ook de GB is dieronvriendelijk, kijk maar wat er in de koeltoog ligt. Ik vrees dat je er niet echt onderuit kunt. Huisdieren is ook een industrie. sorry he.

WillemII

Bericht door WillemII » vr mei 20, 2011 10:02

Emiel schreef:Ik heb Lucky sinds gisteren overgezet op brokken en kuipjes met sojabrokken en groente van Yarrah. Gaat er allemaal goed in bij 'm.

Gisteren was ik trouwens in een grote dierenwinkel in Den Haag, De Vogelkelder. Daar verkopen ze dus gewoon opgezette dieren en koppen van herten en bokken voor aan de muur :? Ik vroeg aan een medewerker waar de natuurlijke hondenshampoos, die niet op dieren zijn getest, stonden. Hadden ze niet en zo zei hij 'alle hondenshampoo worden op dieren gestest, net als alle cosmeticaproducten voor mensen, ook al zeggen ze van niet.' Lachen zeg met die gast... Nadat ik voorbeelden had gegeven van producten die toch echt niet op dieren worden getest en 100% natuurlijk zijn, nam hij het terug, behalve van de hondenshampoo en verzorgingsproducten, want 'die worden absoluut allemaal op dieren gestest. Niet in Nederland, maar in het buitenland.' Ik had ff geen zin meer om daar iets te kopen, mede door de opgezette dieren.

Waar kopen jullie je hondenbenodigdheden, zoals speeltjes en (veganistische) kauwbotjes? Ik heb niet zo'n zin meer om dierenwinkels te gaan spekken die vissen, vogels en knaagdieren verkopen eigenlijk. Laat staan degenen die opgezette dieren verkopen (onbegrijpelijk).
Ik waste mijn hond vroeger gewoon met Ecover plantaardige shampoo voor mensen, niet getest op dieren. Ik had niet de indruk dat de hond daar problemen mee had

jojo

Bericht door jojo » za mei 21, 2011 9:34

Ik weet dat je voor honden hele milde shampoo moet gebruiken en dat hoeft niet speciale hondeshampoo te zijn (is een duur verkooppraatje...) Ik gebruik al jaren babyshampoo. Als ik meer geld heb, dan is het zowel dierproefvrij als milieuvriendelijk e.d. Als ik wat minder geld heb, dan koop ik de eigen merk van bv. Trekpleister. Is in ieder geval driefproefvrij.

Emiel

Bericht door Emiel » za mei 21, 2011 14:57

WillemII schreef:Ecover plantaardige shampoo voor mensen, niet getest op dieren.
Tegenwoordig wel dacht ik.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 23, 2011 18:43

volgens mij op de fabrikant zelf, en op watervlooien (iemand heeft dat ergens hier op het forum opgezocht, maar ik kan het nu niet meer vinden)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Eagle

Bericht door Eagle » ma mei 23, 2011 21:38

jet schreef:volgens mij op de fabrikant zelf, en op watervlooien (iemand heeft dat ergens hier op het forum opgezocht, maar ik kan het nu niet meer vinden)
Volgens mij bedoel je dit topic:

http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... f=3&t=4259

Emiel

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 19:48

Ik heb intussen Lucky gewoon gewassen met mijn eigen shampoo van Yes To Carrots. Hij is nog steeds heerlijk zacht én hij ruikt lekker!

Wat ik even wilde vragen hier en wellicht weet iemand met een tevens veganistische hond het antwoord. Ik geef hem momenteel Yarrah vegan brokken en van die kuipjes met soja en groenten. Als ik echter zie wat er in zit qua vitaminen, dan mis ik B12. Bij Benevo Duo blikvoer zit het weer wel toegevoegd. In een B12 onderzoek las ik dat zowel mens als hond B12 nodig heeft en honden zelfs nog iets meer.
Hoe doen anderen dit?

Ik ga ook even contact met Yarrah zelf opnemen uiteraard.

Zen

Bericht door Zen » do jun 23, 2011 21:39

Emiel schreef:Ik heb intussen Lucky gewoon gewassen met mijn eigen shampoo van Yes To Carrots. Hij is nog steeds heerlijk zacht én hij ruikt lekker!

Wat ik even wilde vragen hier en wellicht weet iemand met een tevens veganistische hond het antwoord. Ik geef hem momenteel Yarrah vegan brokken en van die kuipjes met soja en groenten. Als ik echter zie wat er in zit qua vitaminen, dan mis ik B12. Bij Benevo Duo blikvoer zit het weer wel toegevoegd. In een B12 onderzoek las ik dat zowel mens als hond B12 nodig heeft en honden zelfs nog iets meer.
Hoe doen anderen dit?

Ik ga ook even contact met Yarrah zelf opnemen uiteraard.
Hi Emiel,

Zoals je misschien nog weet heb ik ook een hond als huisgenootje. :)

Honden kunnen ook een B12-tekort krijgen ja. Mijn antwoord op je vraag is simpel; ik geef haar het blikvoer van Benevo. Moet ik er wel bij zeggen dat ze een paar weken zonder is geweest want Vega-Life kon het een maand lang niet leveren. Nu sla ik voor de zekerheid grote hoeveelheden in. Heb het sinds gisteren weer in huis. Vega-Life bezorgd door heel Nederland thuis voor nog geen drie euro ongeacht het gewicht. Als je het kunt betalen zou ik in ieder geval deels daar op overschakelen. Dotchka (zo heet ze) vindt het lekkerder, het is veel meer volwaardig en balanced dan dat kuipjesvoer van Yarrah en het ziet er ook nog eens een stuk lekkerder en gezonder uit. Daarnaast geef ik haar wel de brokken van Yarrah (dat was qua brokken haar 1e keuze boven Amidog en twee soorten van Benevo)

Verder sowieso een goed idee om Yarrah rechtstreeks te contacten natuurlijk. Zij kunnen je vast ook nuttige info meegeven.
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 9:17

Hoi Zen bedankt voor je reactie. Ja dat is ook zo, je hebt verteld dat jij je hond Yarrah brokjes en Benevo geeft :)

Ik heb meteen een bestelling geplaatst bij Vega-Life. Het scheelt op zich niets als je prijs/kwantiteit vergelijkt en ik vind het wel belangrijk dat ie alles binnenkrijgt.

Ik heb Yarrah gemaild, dus zal het antwoord hier posten.

Zen

Bericht door Zen » vr jun 24, 2011 9:43

Emiel schreef: Ik heb meteen een bestelling geplaatst bij Vega-Life.
Heb je het per tray besteld (ipv losse blikjes)? Dat scheelt toch weer namelijk.
Emiel schreef: Het scheelt op zich niets als je prijs/kwantiteit vergelijkt en ik vind het wel belangrijk dat ie alles binnenkrijgt.
:) Dat is ook zo eigenlijk, ik bedenk me dat er bijna 4 keer zoveel in zit als in die kuipjes van Yarrah en het is nog niet eens drie keer zo duur per blik. Eigenlijk is het dus zelfs goedkoper. Plus het is een meer volwaardige voeding. Nou smakelijk eten dan voor Lucky!
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 9:55

Zen schreef:
Emiel schreef: Ik heb meteen een bestelling geplaatst bij Vega-Life.
Heb je het per tray besteld (ipv losse blikjes)? Dat scheelt toch weer namelijk.
Ja, 12x
Zen schreef:
Emiel schreef: Het scheelt op zich niets als je prijs/kwantiteit vergelijkt en ik vind het wel belangrijk dat ie alles binnenkrijgt.
:) Dat is ook zo eigenlijk, ik bedenk me dat er bijna 4 keer zoveel in zit als in die kuipjes van Yarrah en het is nog niet eens drie keer zo duur per blik. Eigenlijk is het dus zelfs goedkoper. Plus het is een meer volwaardige voeding. Nou smakelijk eten dan voor Lucky!
Zal het doorgeven :P

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 12:07

Beste heer, mevrouw,

Ik heb een vraag over uw producten. Ik geef mijn hond de veganistische brokken en de vegetarische kuipjes. Echter mis ik in beide producten vitamine B12. Dit is toch een zeer belangrijke vitamine voor mens en hond.

Wat is de reden dat dit niet aan de veganistische voeders van Yarrah is toegevoegd?

Graag uw reactie.

Emiel Goor
Geachte heer Goor,

Wanneer een vitamine niet gedeclareerd is op de verpakking houdt dit niet direct in dat dit niet is toegevoegd aan het product.

Ik kan u hierbij dan ook meedelen dat de vitamine waar u het over heeft wel wordt toegevoegd aan deze producten.

Met vriendelijke groeten/ With kind regards / Mit freundlichen Grüssen,
Daan van der MoorenSales Support
Allrighty... Wel gek dat ze het niet vermelden vind ik.

*edit*

Ze vermelden het wellicht niet op de verpakking en dat is misschien normaal, maar het is ook nergens op de site na te lezen en dat vind ik vreemd.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jun 24, 2011 19:29

Toe maar, nog een reactie :wink:
Geachte heer Goor,
Hierbij wil ik graag reageren op uw vraag van vrijdag 25 juni.
Wij voegen wel vitamine B12 toe aan ons vegetarische voer.
Echter is het de regel in de Petfood dat alleen vitamine A, D2/3 en E gedeclareerd hoeven te worden.

Met vriendelijke groeten/ With kind regards / Mit freundlichen Grüssen,

Arthur Hartman
Quality Assurance Manager
Dus in de vegetarisch/veganistische producten van Yarrah zit wel degelijk B12 en hoogstwaarschijnlijk nog een reeks andere toevoegingen. Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag welke er dan allemaal inzitten en waar dat terug te vinden is.

Emiel

Bericht door Emiel » wo jul 13, 2011 13:46

Ik heb helaas nooit meer een antwoord van Yarrah gehad op mijn verzoek om een overzicht welke vitaminen en mineralen er exact in de veganistische brokken en kuipjes zitten. Jammer...

Nu dus, naast de bovengenoemde brokken, tevens de blikken Benevo aan het gebruiken. Heerlijk spul volgens de hond. Het ruikt ook lekker, zou er bijna een hapje van nemen om te proberen..

Ananas

Bericht door Ananas » wo jul 13, 2011 19:32

De katten hier eten nu al een hele tijd amicat. Merkte dat ze wel érg veel haaruitval hadden. Sinds een paar dagen heb ik het gemengd met een zak vleesvoer en het wordt nu echt minder, die haren... Ik denk dat ze toch minder goed voedingsstoffen kunnen opnemen uit vegan food. Heb nog heel veel amicat staan dus voorlopig geef ik ze 50/50 en dan zie ik maar weer verder.

Overigens vonden ze benevo erg lekker terwijl ze eerst de vleesbrokjes lieten liggen en alleen de amicat eruit snoepten :P

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 14, 2011 23:34

Ik heb een opvanghamstertje en hem geef ik brokken van Hope Farms. Had ergens gelezen dat dat een goed merk is. Maar er zitten wel dierlijke bestandsdelen in deze brokken. Een ander merk hamstervoer is wel volledig plantaardig volgens de verpakking, maar daar zitten volgens mij minder voedingsstoffen in. Moeilijke keus...

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » zo jul 17, 2011 15:22

Ik heb zelf ook katten en denk dat het niet zo gezond is een kat dierlijke eiwitten te onthouden. Het is een groot onderdeel van hun natuurlijk dieet (niet dat brokjes nou zo natuurlijk zijn :wink: ) en ze hebben het gewoon nodig. Volgens mij een kat op totaal vegan dieet te zetten is hetzelfde een mens op een totaal vlees dieet te zetten. Ook geen goed idee.
Natuurlijk worstel ik ook met het idee zelf geen dierlijke producten te eten, maar wel een dier te houden wat dat wel nodig heeft. De realiteit is dat als ik deze asielkatten niet in huis zou hebben, een ander ze zou hebben en ze ook zou geven wat ze nodig hebben.
Ik ben ook erg tegen het fokken van huisdieren voor het kleurtje, karakter, of model. Er zijn zoveel lieve asieldieren die op een goed thuis zitten te wachten dat fokken eigenlijk 'not done' is vind ik. Wat maakt het nou uit hoe een kat of hond eruit ziet? Als hij/zij maar bij je past.
Natuurlijk kun je het hebben van huisdieren ook laten, maar voor mij persoonlijk is dat geen optie.

Sascha

Bericht door Sascha » zo jul 17, 2011 15:53

Barbera: ik ken ook mensen die een kat hebben die allergisch is voor het 'vlees' in die brokjes en dus vegetarische brokjes te eten krijgt (de 'baasjes' zijn zelf niet eens vega.. haha) dus ik vraag me af in hoeverre het echt slechter is om vegetarische brokjes te geven dan de reguliere variant. En anders kun je misschien een gedeelte vega doen en een gedeelte vlees (maar dan is misschien vers vlees wel gezonder dan van dat gedroogde spul wat in die brokjes zit..)?

Barbera

Bericht door Barbera » zo jul 17, 2011 16:11

Ik denk ook inderdaad dat die blokjes niet altijd even gezond zijn, zeker niet de goedkope versies. In de goedkope brokken zit al heel veel plantaardig materiaal. (wat als eerste op de ingredientenlijst staat is in de grootste hoeveelheid toegevoegd) Vers vlees voeren is denk ik inderdaad de beste optie maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Een vleeseter in de natuur eet tenslotte ook niet alleen maar vlees, maar begint bij de maaginhoud van de planteter. Ik zou dus bang zijn voor voedingstekorten. Ik zeg niet dat katten niet van veganistische brokjes kunnen leven maar de vraag is hoe gezond het is. Mensen kunnen het tenslotte ook vrij lang volhouden op veel junkfood. Maar ooit komen de ziektes. Het blijft een moeilijke discussie en ieder doet het naar beste idee en vermogen denk ik. Ik geef mijn katten een duurdere brok met meer vlees en 's morgens en 's avonds een beetje vis uit blik. Niet ideaal maar voor mij het beste alternatief.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo jul 17, 2011 16:59

Barbera schreef: Ik zou dus bang zijn voor voedingstekorten. .... Maar ooit komen de ziektes.
Welke ziektes gaan er komen?
En wat betreft voedingstekorten: als je jaarlijks naar de dierenarts gaat en de kat laat controleren, dan zou het toch goed moeten komen?

Bij ons wonen er inmiddels drie katten en de langst wonende eet nu zo'n 5 jaar vegan-brokjes. Het gaat nog steeds prima, net als met de andere twee.

Zelfs als het iets ongezonder zou zijn, zou je je kunnen afvragen of dan de keus anders zou moeten zijn. Weeg de belangen van de dieren die normaal gesproken zitten in kattenvoer mee en stel jezelf dan nog eens de vraag of het ethisch echt zo'n probleem is om je kat vegan-brokjes voor te zetten.

Overigens denk ik niet dat de vegan-brokjes ongezonder zijn.

Plaats reactie