paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fontanelle
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle » vr jan 11, 2008 18:36

Boukje schreef:Want naar mijn idee is het toch behoorlijk bewust.
ik vind het nog steeds veel verstandiger en compassievoller om een dier uit het asiel halen.

remind people that buying animals from breeders or pet stores when millions are dying in shelters is, simply put, irresponsible and cruel. Of course, the real villains here are the breeders themselves. Not only are these people directly contributing to the animal overpopulation epidemic in this country—they’re also making a tidy profit out of it (in case it’s not immediately clear, I don’t have an awful lot of sympathy for animal breeders).
http://blog.peta.org/archives/2007/09/w ... now_br.php

Those who breed millions of dogs and cats each year for profit are contributing to the companion animal overpopulation crisis. Every newborn puppy or kitten means one home fewer for a dog or cat desperately waiting in a shelter or roaming the streets.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 11, 2008 18:42

Naar mijn mening is het halen van een dier bij een fokker idd niet zo verstandig als je niet wilt dat er dierenleed komt.

Het kopen van een hond betekent de vraag vergroten. Daardoor zullen fokkers meer dieren fokken dan er nodig is. Het aanbod word daardoor groter. Wat denk je dat er met overtollige dieren gebeurd?

Lieke
Leefwijze: flexanist

Re: paardrijden

Bericht door Lieke » wo mar 26, 2008 11:09

Paardrijden, tsja. Ik probeer nu een paar maanden veganistisch te leven en heb ook besloten te stoppen met paardrijden. Het enige wat ik af en toe nog doe is wandelen met een bejaard paard van een vriendin waar niet meer op gereden wordt. Paard loopt gewoon mee, is net een hondje. Ik heb een jaar of vijftien zéér fanatiek gereden. Eerst alleen maar wedstrijden, presteren etc. Toen ging ik inzien dat dat niet goed was en ben ik overgestapt op natuurlijk paardrijden (zonder bit, zonder zadel, etc.) maarja. Je geeft het paard nog steeds hulpen om vooruit te gaan, of harder. Je haalt het paard nog steeds uit het weiland. Je moet nog steeds druk geven om het paard te laten doen wat jij wilt.
Boukje schreef: Ik weet niet hoeveel van jullie weleens bij een les aangewezig zijn geweest of op een (goede) manege hebben rondgekeken.

Zelf rijd ik dus, en wil graag een aantal dingen even uitleggen die ik hier zie (en die naar mijn idee misschien uit hun verband zijn getrokken).
En ja, op de Hollandsche Manege gebruiken ze bitten, zadels, zwepen en sporen. Waarom zouden die nodig zijn als de paarden het 'echt' leuk vinden? Je schrijft dat de paarden er 'wat voor terug krijgen', maar wat dan? Verzorging en een warme stal? Volgens mij willen paarden lekker buiten staan en hebben ze helemaal geen zin om geborsteld te worden...

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » zo mar 30, 2008 22:01

Interessante discussie =)

Ik heb zelf van +_ mijn 9e tot mijn 14e met paarden bezig geweest. Ik heb een jaar of 3 á 4 lesgehad op een manege: bij de eerste ben ik weggegaan wegens de werkelijk schandalige manier van behandelen wbt de paarden en ook op de 2e heb ik er na een paar jaar de brui aan gegeven.
Ik hou heel veel van dieren en paarden en behandelde de paarden als prinsessen, maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen lesgeld te betalen en dus mee te werken aan het misbruik van dieren. Ik denk dat de laatste jaren dat ik les had (als beginner kun je niks goeds doen voor een paard, denk ik, gezien hoeveel fouten je maakt waar 't dier onder lijdt) wel mijn best heb gedaan het voor de paarden zo fijn mogelijk te maken.

Kwam ruim 3 uur van te voren om het paard dat ik zou berijden te knuffelen, borstelen, verzorgen etc. Ik las toendertijd vaak een boek van Roshita Wiedijk (oid), Omgaan met pony's oid: zij beschrijft een manier om paarden te zorgen waarbij het gaat om een zachtzinnige wijze. Meer vriendschap dan baas boven baas zegmaar.
Maar als je ziet hoe mensen om je heen rijden: meiden die puur voor het rijden kwamen: een kwartier vantevoren een zadel erop knallen en met mijn hakken in die buik zaten te porren, zweep erbij, veel te hard aan de teugels sjorren zodat de mondhoeken zowat uitscheuren door het bit... Dat is echt vreselijk en dat kon ik niet aanzien.

Buiten de lessen om heb ik jarenlang shetlandpony's verzorgd: eerst 4 shetjes en een veulentje met 'n vriendin: dat was puur wandelen, 'spelen', poetsen etc en de pony's waren dol op ons. Later een shetlandertje dat ik via de yogalerares van mijn mam heb leren kennen: zij had hem gered uit een achtertuin van 4x4 waar hij alleen aardappelschillen kreeg en nooit mocht rondrennen.
Hij stond eerst op een groot soort 'pension', en dan ging ik met 'm wandelen in de weilanden, spelen, knuffelen etc. Toen heeft zij besloten hem en haar rijpaard naar een terrein bij Breda onder te brengen: hier leven de paarden op een enorm stuk terrein in kuddeverband. Er is een weg naar de stallen, die altijd open zijn waar ze zelf in kunnen wanneer ze willen. Ook is er buiten afdak, goede bebossing, veel gras en er wordt gewerkt met homeopatische medicijnen als ze ziek zijn. Er wordt niet op gereden (merendeel niet iig) en er komen vaak studenten die oefenen in paardenmassages en zo.
Perfect dus eigenlijk. Ik ben er één x geweest om de shetlander op te zoeken en het was echt een paardenparadijs. Hele lieve mensen, prachtig stuk grond, goede sfeer en bovenal stond het welzijn van de dieren voorop.

Maar ik blijf erbij dat alle vormen van rijden, of dat nou zachtzinnig is of niet, uitbuiting van het paard is. Sowieso is iedere vorm van een zadel, hoofstel oid een belasting voor het dier en het weerhoudt hem van een eigen wil te kunnen hebben.
En daarbij staan paarden in een manege vrijwel altijd in een box/stal en een dier moet de ruimte hebben.
Júist doordat ik veel manages heb gezien, denk ik te kunnen zeggen dat paardrijden slecht is. Een paard hébben of verzorgen niet direct (zoals in dat complex ^^) maar rijden wel. Het is gewoon het dier aan jou ondergeschikt maken en dat is niet goed.

Starsurprise

Bericht door Starsurprise » di apr 01, 2008 22:17

Ik was genoodzaakt het vorige bericht te verwijderen vanwege het door elkaar mengen van diverse meningen van diverse onderwerpen op incidentele wijze.
Waardoor een zeer warrig verhaal is ontstaan in dit topic waar ik na het lezen van deze mening zelf ook geen touw aan vast kon knopen.
Het ging om een foute berichtgeving.

Excuses voor het ongemak.

LouLou

Bericht door LouLou » do apr 10, 2008 12:03

Ik heb heel lang 2 kleine ponys gehad, en die stonden altijd buiten en ging er lekker mee in het bos wandelen, ik zorgde er goed voor en we waren gek op elkaar. Maar op de manege vond ik het verschrikkelijk, vqan die kinderen die er niks van weten op de rug en suf rondjes lopen....daar ben ik ook tegen

Wen

Bericht door Wen » zo apr 13, 2008 21:00

Heel moedig besluit Lieske.
Ik heb zelf 11 getraumatiseerde katten. Een deel was gedumpt of mishandeld, de rest waren wilde zwerfkatten en het zijn de liefste katten ter wereld. Het zijn 1 voor 1 mijn kindjes. Hoe een dier tegen jou is wordt niet bepaald door zijn verleden, maar door hoe jij er mee omgaat.
Ik denk ten eerste dat Bouke een heel verkeerd beeld heeft van asielhonden. Je kan een asiel zoeken waar ze hun honden kennen en een hond vragen die bij jou past. Als de hond die je daar kiest een probleem heeft (je pup kan evengoed een probleem krijgen), kan je dat met liefde en geduld toch oplossen, desnoods met hulp van een gedragstherapeut.

Starsurprise

Bericht door Starsurprise » zo jun 29, 2008 23:00

Paardrijden heb ik altijd al een moeilijke discussie gevonden.
De vraag was: is er sprake van een simbiose geweest?

Zoniet, dan moet het een vorm van dwang zijn geweest anderszijds ga je niet in een andermans gedenkswijze mee, als je er enigszins op tegen bent.

Paarden worden al in gelange tijd gebruikt neem in arme landen, waar ze dienen als werkpaarden, om mensen te begeleiden om hun te voorzien in werk, waar ze daardoor ook nog ernstig gewond raken, en afhankelijk zijn, van een beschermingsorganisatie, die het paard het middel geeft,om weer gezond verklaard te worden, om keer op keer weer als werkpaard te dienen.

Ik weet zelf niet hoe het is om als een armmoedzaaier in het leven te staan, en ik weet zelf mischien wel niet dat je dan zelfs dieren in dienst neemt om bepaalde klussen te klaren, wel weet ik wel , dat het gemiddelde dier niet bestemd is om bereden te worden, niet door mens, maar ook niet door vele bakstenen, en daardoor gewond raakt, terwijl dat dier min of meer in een kudde paarden thuishoort, en eerder gewond behoort te raken door zijn soortgenoten als
door van de vele bakstenen, of door draaglast.
Ik ben niet tegen mensen die paardrijden, toch draait mij de maag om, door het zien, van paarden die gedwee een ritje maken met mensen op hun rug die de bevelen uitspreken, en zij moeten maar gehoorzamen.

IK ben dan ook wel tegen, ik heb groeperingen gezien met paarden, wilde dieren, wild gedrag, kuddes die zich samenvoegden, en niet dat ene pijnlijke beeld, waarin paarden kunstjes vertonen, geen winnaar zijn in wedstrijden terwijl de ruiter al het lof krijgt, zij degene zijn die verloren hebben, de mens die de prijs grijpt.

Paarden behoren wild te zijn, en niet getemd te worden

Wen

Bericht door Wen » di jul 01, 2008 15:14

Ja, daar ben ik het dus helemaal mee eens. Paarden hebben zich niet uit vrije wil (in tegenstelling tot honden en katten) bij mensen gevoegd, maar worden getemd en dat vind ik verkeerd.
En ik vind het dan nog ERGER dat wij "rijke" mensen paarden in maneges opsluiten om een vaak in boxen opgesloten bestaan te lijden om wat rijplezier, dan arme mensen die trachten te overleven met de hulp van een paard.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jul 01, 2008 16:35

Sorry, maar dat van die honden en katten is geen feit. Moet je ook niet zo presenteren m.i.

Wen

Bericht door Wen » di jul 01, 2008 18:39

Dat is voor mij wel een feit.

melancholy

Bericht door melancholy » wo jul 02, 2008 9:27

Katten hebben zelf de mensen opgezocht, win-win situatie

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 02, 2008 20:19

Dat zegt men ja. Maar zelfs wanneer dat zou zijn, is het deel van dat de mens de dieren ging controleren niet iets wat uit eigen keuze is gebeurd.

Wen

Bericht door Wen » wo jul 02, 2008 20:55

Hoi,

Ik vind dat het je volste recht is om tegen huisdieren houden te zijn. En ik begrijp het ook maar al te goed, als je ziet hoe vaak mensen slecht met hun dieren omgaan. Maar voor mij persoonlijk heb ik liever dat er een andere manier van huisdieren houden ontstaat , dan dat huisdieren houden afgeschaft wordt.(Volgens mij zal dat dieren en veganisme ook ten goede komen) Een paard hoort in mijn mening wel niet thuis in het rijtje als huisdier. Een kat en hond die volkomen gedomesticeerd en vd mens afhankelijk zijn voor hun welzijn wel. Ik sta volledig achter mijn mening. Maar ik wil zeggen dat ik er ook wel helemaal in kan komen hoe mensen die tegen huisdieren zijn denken

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 21, 2008 20:21

Wil je diervriendelijk Paardrijden! Neem een hobbelpaard. :wink:

.

Kellie

Bericht door Kellie » di aug 26, 2008 15:41

Ik heb een gesprek gehad met een dierenarts over paardrijden. Ik ben er echt tegen. Bij het Natuurlijk Paardrijden wordt weliswaar geen bit gebruikt, maar een andere soort teugel (ben niet zo thuis in de paardrij-vakjargon) Die andere teugel drukt op de neus. Dat is voor een paard ook erg pijnlijk omdat het bot onder de neus heel erg dun is en dus heel erg drukt. Dat schijnt dus niet goed te zijn.

Vroeger toen ik klein was (jaar of 9/10) heb ik paard gereden. Ik vond het inderdaad leuk, maar ik zou het nu, omdat ik nu beter weet, nooit meer doen.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 26, 2008 18:43

Alleen al het idee dat een paard iemand op zijn rug moet mee zeulen vind ik genoeg om het paardrijden af te keuren en laat staan wat voor ongemakken daar nog bijkomen. Er zijn heel wat paarden die een groot gedeelte van hun leven slijten in een stal of in de zandbak, maar dan zonder schepje en vormpjes. Voor een kar is weliswaar minder belastend voor de rug maar is toch ongewenst. Ze moeten lekker vrij kunnen ravotte met soortgenoten in de natuur zoals in het ongerepte natuurgebied van de Camargue in Zuid-Frankrijk.

.

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » di aug 26, 2008 19:34

Ik vind het houden van huisdieren op zichzelf goed als het inderdaad om verwaarloosde of 'dakloze' dieren gaat. Zogauw je een kat bijvoorbeeld blikvoer uit de supermarkt gaat voeren, houd je de bio-industrie in stand. Vegetarisch opvoeden (dat kan tegenwoordig?) vind ik dan een goede optie, mits (vind ik zeer belangrijk!) het dier de ruimte krijgt buiten zijn eigen prooien te vangen. Het blijft tenslotte een roofdier. Bij honden ben ik er zelf nog niet helemaal over uit, omdat deze vaak niet zo maar los buiten lopen. Hoe denken jullier erover?

In ieder geval vind ik konijnen, cavia's, hamsters e.d. helemaal geen huisdieren (worden vaak aangeschaft voor kinderen) en ik zou ook blij zijn als fok en verkoop van deze dieren verboden wordt.
Burgerlul

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 26, 2008 20:33

Ik ben ook geen voorstander van het houden van huisdieren, maar kat of hond maken hierop een kleine, zeer kleine uitzondering. Mits voldoende vrij en aan de vegabrij. Ik dacht altijd dat men een hond of kat neemt voor het eigen plezier en dat de wil van het dier daarbij geen rol speelt, maar aan de slaafse gewoonte van de houder om voor hen te zorgen, zou je op kunnen maken dat de dieren op hun wenken worden bediend. Dat is dan weer de andere kant van het verhaal wat je beweegt om ze niet te nemen.

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 26, 2008 20:45

Jip schreef: Vegetarisch opvoeden (dat kan tegenwoordig?) vind ik dan een goede optie, mits (vind ik zeer belangrijk!) het dier de ruimte krijgt buiten zijn eigen prooien te vangen. Het blijft tenslotte een roofdier.
Over het vega opvoeden van kat word nog steeds enorme discussies gevoerd. Mijn mening... het kan, maar het moet wel goed gedaan worden. Alleen het kan ook bij individuele katten verschillen of het lukt.
Honden is te doen.

Ik ben voorstander van katten binnenhouden. Of onder toezicht door een gesloten tuin laten lopen.
Maar niet zomaar los. Te veel zwerfkatten ten eerste. Daarnaast veel katten slachttoffer in verkeer.
En katten veroorzaken veel overlast in de echte natuur. Dus storen van vogels. Waarvan deels ook vogels die het al moeilijk hebben. Ze vangen daarnaast musjes, merels, eksters e.d. en ook muizen. Ze pakken vlinders e.a. insecten. Ja een kat is een jager, maar dat betekent m.i. niet dat ze buiten horen.

Plaats reactie