paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: paardrijden

Bericht door Vegantastic » do jan 07, 2010 17:58

Lieke schreef:Maar Vegantastic, vind jij dan dat 't ook geldt voor zwerfdieren? Dat mensen daar een soort plicht naartoe hebben? Want die zijn er niet omdat de mens 't nuttig / plezierig vindt. Maar gewoon omdat 't mensen niets kan schelen.
Ja. Het liefst heb ik dat al die dieren gesteriliseerd raken en opgevangen worden. Katten buiten zijn niet prettig voor de natuur (de dieren die daar leven). Zeker wilde katten niet. En katten die in meer natuurrijke gebieden zwerven.
Ik heb dit afgelopen jaar drie maanden in India gewoond en daar stikte 't van de zwerfezels/honden/koeien/katten/apen, etc. etc. De meesten zagen er nogal troosteloos uit maar ze bedelden wel de hele dag om eten. (Met als gevolg dat ik de hele dag met een zak vegetarisch hondenvoer over straat liep... Of dat nou zo gunstig was weet ik ook weer niet... :oops: ) Maar in India maken ze zich daar niet zo druk om dieren want daar hebben ze hun handen vol aan mensen. Gelukkig zijn de meeste mensen wel vegetariër. :)
Ik ben niet voor voeren van dieren die buiten leven. Of die nou wild zijn of zwerfdieren. Alleen als wilde dieren benadeeld worden door een te grote impact van mensen vind ik dat er enige hulp geboden zou moeten worden. En met zwerfdieren, probleem komt door het gefok, vind ik dat als je ze gaat bijvoeren, dan moet dat onderdeel zijn van het oplossen van het probleem. Om bijvoorbeeld ze uiteindelijk te vangen voor sterilisatie.

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » do jan 07, 2010 18:20

Ja, ik heb daar inderdaad een paar honden meegenomen naar de dierenarts om te castreren. Maar ik ben bang dat 't een druppel op de gloeiende plaat was...

Maar al die dieren in India kun je denk ik niet vergelijken met een aantal katten in Nederland. De honden daar komen niet door menselijk gefok: daar zorgen ze zelf wel voor... Het is wel een andere situatie. Apen kiezen er zelf voor om naar de steden te komen. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hun leefgebied steeds kleiner wordt.

Die zwerfapen zijn trouwens best wel intimiderend! *Denkt aan een flesje mangosap, een handtas en een agressieve vrouwtjesaap die vanuit het niets op een hoofd beland met twee kids aan haar staart...*

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 07, 2010 18:32

Lieke schreef:Maar al die dieren in India kun je denk ik niet vergelijken met een aantal katten in Nederland.
In India zijn er weer andere factoren. Ook hoe ze over dieren denken, maar ook hoe ze daar leven.

Hier lopen er ook een hoop katten buiten los. Volgens mij waren er 3 of 4 miljoen huiskatten. En dan zijn er nog een hoop echte zwerfkatten.
De honden daar komen niet door menselijk gefok: daar zorgen ze zelf wel voor... Het is wel een andere situatie.
Ja, maar de situatie dat ze op straat belanden plus dat men er geen goede oplossingen voor bedenkt betekent ook dat de huidige situatie een menselijk factor heeft. Dat die dieren zo kunnen voortplanten komt dus direct/indirect door de mens.
Apen kiezen er zelf voor om naar de steden te komen. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hun leefgebied steeds kleiner wordt.
Ja, doordat inderdaad leefgebied kleiner wordt. En dat het te aantrekkelijk blijft in de stad.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr jan 08, 2010 15:37

Waarom mag ik niet met dieren samenleven.
Alleen omdat ik dan het dier van een bepaalde vrijheid beroof?
Wij mensen zijn ook lang niet helemaal vrij, wij moeten ook werken en hebben een heleboel verplichtingen, dus als je goed voor een dier zorgt en de nodige vrijheid geeft, heb ik helemaal niets tegen huisdieren.
Een huisdier is vaak een stuk eerlijker dan je medemens.
Mensen willen wel wat voor je doen, als er maar iets tegenover staat, dat egoistisch gedrag hebben dieren vaak niet.
Mijn honden heb ik als puppie gehaald, sorry, toen nog niet over nagedacht, maar het geeft veel voordelen.
Als je al een wat oudere hond krijgt, die al veel problemen heeft gehad, dat krijg je vaak nooit meer goed.
Onze oudste hond was maar 8 week oud, maar had toen al een enorme angst voor mannen.
Nu is hij 8 jaar en nog steeds een bepaalde angst voor mannen.

VEGATORNADO
Leefwijze: vegetarier
Contacteer:

Re:

Bericht door VEGATORNADO » ma jan 18, 2010 18:49

Wen schreef:Voor elke hond, die je bij een fokker koopt, sterft er 1 in het asiel! Er moeten veel honden in de asielen worden doodgespoten, omdat er geen thuis voor gevonden wordt. Daarom begrijp ik niet dat een dierenvriend bij een fokker kan kopen. Er zijn gewoon niet genoeg thuizen om alle honden of katten een goede thuis te geven. Als je verantwoordelijkheid voor een hond wil nemen (is een eigen keuze uiteraard), dan kan je als dierenvriend toch enkel een hond uit het asiel redden.
Komt daar nog bij dat er in mijn ogen niet zo iets bestaat als een fokker en een dierenvriend. Bij de overvolle asielen nog dieren bijkweken, dat doet een dierenvriend gewoon niet!
Dit is in elk geval mijn mening.

Groetjes,
Wendy
Wendy ik geef je helemaal gelijk ik raakte in shock van wat ik zag op you tube ik zal jullie de urls posten. Hard maar waar in USA en Australia hebben ze zelfs speciale shelters voor dit en een euthanasie technician.In andere gevallen gaat het er nog barbaarser toe.. :oops:

Ik post hieronder de urls/linken..let er wel op ik waarschuw dan ook voor zeer gevoelige beelden. niet voor jeugdige kijkers.
WAARSCHUWING ZEER GEVOELIGE BEELDEN MAAR HELAAS DE WAARHEID

http://www.youtube.com/watch?v=kp9L10A- ... re=related" target="_blank" target="_blank

http://www.youtube.com/watch?v=fJZuHv6Y ... re=related" target="_blank" target="_blank

http://www.youtube.com/watch?v=EVSwyqoH ... re=related" target="_blank" target="_blank

Wendy heeft dus idd helamaal gelijk. Als jullie informatie nodig hebben contact mij..

liefs

Danielle

ennea
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ennea » za mar 13, 2010 22:55

[quote]Ik denk dat wolven niet zomaar bij de mens gekomen zijn. Ik denk dat die toch echt gevangen zijn. Waarschijnlijk jonge dieren. Die zijn bewerkelijker.

Ik kan me niet voorstellen dat zo op grote schaal opeens wolven bij mensen zijn komen wonen. [quote]

Dit verhaal lijkt mij aannemelijker:

Wanneer de overgang tussen wolf en hond precies plaats vond valt moeilijk te zeggen, zeker is dat de mens hier een grote rol in heeft gespeeld. Waarschijnlijk trokken hond en wolf al langer dan 15.000 jaar met elkaar op, en het schijnt dat het oudste fossiel dat zeker een hond is, 14000 jaar oud is. Toen de mens nog rondtrok en leefde van de jacht, leefden ze in dezelfde omgeving als de wolf. Er zijn verschillende theorieën te maken over hoe en waarom de mens en de wolf zijn samengekomen. De warmte en de voedselresten in menselijke kampen zal de wolf waarschijnlijk aangetrokken hebben, waardoor ze langzamerhand vertrouwd zijn geraakt met de mens, en dat de mens hem tolereerde omdat de wolf hem waarschuwde voor gevaar en het afval opruimde. Of misschien werden er verlaten nestjes wolvenjongen gevonden, en is de mens, vertederd door de lieve snuitjes, ze gaan opvoeden.
Door allerlei studies is bekend dat wolvenpuppy's niet al te moeilijk tam te maken zijn, al blijven volwassen wolven wel onvoorspelbaar. De tamste wolven zullen gebleven zijn en met elkaar gekruist hebben, zodat de wolven in het kamp steeds minder wild werden. Als een groep wolven in de buurt van de mens blijft is het aannemelijk dat de groep daardoor geïsoleerd is geraakt van zijn wildere soortgenoten, waardoor zij zich anders ontwikkelden dan de wolven die niet bij de mens kwamen.
Pas later werden de uitstekende jachtkwaliteiten van de wolf waarschijnlijk ontdekt, en werd de wolf meegenomen op de jacht. Waarschijnlijk is men toen begonnen met het kruisen van wolven met bepaalde eigenschappen.

Wen

Bericht door Wen » zo mar 14, 2010 15:11

Bedankt Ennea, interessante tekst!

Plaats reactie