paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: paardrijden

Bericht door Jasmijn » za jan 02, 2010 1:16

Dit is een oud topic.
Een van de eerste topics die ik gestart ben *weemoed :wink: *
Natuurlijk rijd ik al lang geen paard meer, en hiervoor wil ik nog even alle mensen die hieraan hebben meegedragen hartelijk bedanken. :thanks: Ook die mensen die nu om een of andere reden niet meer op het forum komen: bedank!

'We' waren destijds erg afgedwaald naar het thema 'huisdieren'. Honden en katten, asiels (asielen?), het is allemaal voorbij gekomen. Ik ben zelf tegen het houden van huisdieren, om diverse redenen die al door anderen zijn genoemd in dit topic, tenzij opvangertjes. Werk nu ook sinds kort als vrijwilliger in een asiel (waar, naar ik vernomen heb, geen dieren dood worden gemaakt als het te lang duurt voordat ze herplaatst worden) om de hokken schoon te maken enzo.

Mijn vraag luidt: wat vind je van paardrijden en huisdieren in het algemeen? Vraag dit vooral aan de mensen die destijds nog niet actief waren op het forum en/of niet aan de discussie hebben deelgenomen. Maar als je mening intussen is veranderd o.i.d., ben ik daar ook benieuwd naar. Ik vraag dit trouwens niet omdat ik mijn standpunt aan het heroverwegen ben, maar gewoon uit nieuwsgierigheid naar de meningen van (nieuwe) forummers.

Ik weet dat het allemaal offtopic is in een forum over paardrijden, maar toch zou ik de moderators willen vragen of het allemaal even bij elkaar mag blijven staan, vanwege de emotionele waarde. :)

Wen

Bericht door Wen » za jan 02, 2010 1:48

Misschien open je beter een topic met de vraag wat vindt je van huisdieren?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za jan 02, 2010 11:11

nee, of praat anders maar gerust alleen over paarden/paardrijden, wellicht dwalen we dan vanzelf nog weer af. het idee was juist dít topic weer omhoog te krijgen, als men er over wil praten.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za jan 02, 2010 13:40

Jasmijn schreef:nee, of praat anders maar gerust alleen over paarden/paardrijden, wellicht dwalen we dan vanzelf nog weer af. het idee was juist dít topic weer omhoog te krijgen, als men er over wil praten.
Laten we niet gaan praten om het praten. Als jij over paarden wilt praten is dat prima, als anderen over paarden willen praten dan zullen zij dat vast wel doen.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » za jan 02, 2010 15:59

Als je paarden gewoon veel ruimte en beschutting geeft en op een natuurlijke manier met ze om gaat, dus geen zweep en bit, dan heb ik er geen moeite mee dat je er ook op rijdt.
Heb je een goede verstandhouding met je paard, dan weet je ook wel of je paard bezwaar heeft dat je er op rijdt.
Ben ook voor huisdieren, omdat dit vaak een goede band schept met ook andere dieren.
Wetenschappelijk bewezen, mensen worden positiever van huisdieren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jan 02, 2010 16:16

taeka schreef:Ben ook voor huisdieren, omdat dit vaak een goede band schept met ook andere dieren.
Niet per definitie. Huisdieren hebben het ook zwaar te verduren. Als het idd een band schept... dan zou er toch een andere samenleving zijn.
Wetenschappelijk bewezen, mensen worden positiever van huisdieren.
Een robothond ook.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za jan 02, 2010 23:21

een robothond, gatsie.
doe mij dan toch maar m'n teddybeer :)

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » di jan 05, 2010 7:19

zou toch niet zonder mijn katten kunnen.
beste therapeuten die ik ooit gehad heb en vriendjes die er altijd voor je zijn.
hard nodig en spaart gezondheidszorg geld uit.

meer on topic: heb niets tegen houden van huisdieren zolang ze goed worden verzorgd.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di jan 05, 2010 13:49

Maar wat vind je dan van het hele fokverhaaltje? Dat je als mens bepaalt wanneer het dier kinderen moet krijgen en hem of haar laat castreren enzo?
En geef je je katten veganistisch kattenvoer?

Stel dat we in een veganistische wereld leven, dan kan je geen Felix meer kopen. Of het beest moet zelf jagen en daar dan de ruimte toe hebben, of je moet hem vegan voeren.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » di jan 05, 2010 15:46

tja eigenlijk ben ik eerlijk gezegd daar nog niet mee bezig geweest.
mijn beweegredenen om vega te leven waren dan ook niet dieren op de eerste plaats.

ok.....STEL....
ik vind het juist wel belangrijk dat wij bepalen wanneer de katten/ honden worden gesteriliseerd omdat er anders gewoon teveel van komen.
dat ermee wordt gefokt omdat het geld opbrengt dat hoeft voor mij dus niet net zo min als shows.
of ik ze vegan zou voederen als we in een vegan wereld zouden leven vind ik eigenlijk wel een vergaande niet realistische vraag maar ik denk het wel ja.
ook al ben ik van mening dat bijv katten (in mijn geval) vleeseters zijn met spijsvertering van vleeseters en of je die dan moet dwingen om geen vlees meer te eten? kan je ook over nadenken want ook dan dwing je het beest tot iets wat niet natuurlijk voor haar/ hem is.

jet
Moderator

Bericht door jet » di jan 05, 2010 16:11

kan je ook over nadenken want ook dan dwing je het beest tot iets wat niet natuurlijk voor haar/ hem is.
volgens mij is het eten van kitekat of pedigree brokjes (ik noem maar even een willekeurig merk) ook niet natuurlijk voor een kat of hond.... In de natuur eten de beestjes dat ook niet. OP het moment dat je een dier tot huisdier bombardeert ben je sowieso 'onnatuurlijk' bezig. Maar daarvoor geldt dan het argument dat je dan voor sommige katten/honden wel een 'betere' omgeving creeert.
Maarja, dan gaat de discussie opeens over de omgeving waarin je het beest plaatst, en dat is van situatie tot situatie verschillend.
Honden of katten uit het asiel die anders afgemaakt zouden worden zitten duidelijk 'beter' als ze als huisdier worden geadopteerd. En momenteel is de situatie in NL en heel veel landen nog niet zo dat een kat of hond makkelijk kan leven zonder hulp van mensen (waarmee ik niet zeg dat het absoluut niet kan, want er zullen genoeg katten en honden zijn die dat wel kunnen, met name katten denk ik).
Afijn, het ging over paardrijden en niet over huisdieren, dus ik zal me verder niet off-topic begeven
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 05, 2010 16:13

Discussie over kattenvoer e.d. kan in het andere topic. Dit topic is meer voor paardrijden bedoeld :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di jan 05, 2010 19:45

Haha, we zijn al 6 pagina's bijna meer bezig met huisdieren dan met paardrijden. Ik vind het geen probleem. Als je consequent wilt zijn moet het halve topic moet overgeheveld worden, kan ook.
Intussen schrijf ik door, zie maar wat ermee gedaan wordt.

Natuurlijk is het steriliseren van veel huisdieren nodig, want er zijn al meer dan genoeg.
En zo lang er asielen zijn, is het ook goed dat er mensen zijn om de dieren daaruit te 'redden'. Ik bedoel maar, natuurlijk is het leuk om Keesje (een jong katje in het asiel waar ik werk) vrolijk rond te zien springen achter een lullig balletje als ik zijn hokje schoon maak, maar daarna moet hij weer terug gezet worden en dat is toch minder leuk. Zie hem dan natuurlijk liever opgehaald worden door iemens die er goed voor wil zorgen. En dan het liefste iemens die het beessie vegan eten probeert te geven.
En hoe lief en schattig Keesje of die witte poes zonder oortjes of welk huisdier dan ook is, uiteindelijk had ik het liefste gehad dat ze nooit geboren waren. Geboren om slachtafval uit blik te eten, gedwongen om gesteriliseerd te worden, gedwongen om te paren als baasje graag een nestje wil, geboren om overreden of gedumpt te worden in het ergste geval.
Ik weet dat dit voor sommige mensen nogal bot of raar kan klinken, maar zo zie ik hte.

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » do jan 07, 2010 16:09

Jasmijn, wat leuk dat je in een asiel werkt! Jammer dat die katten in hokjes zitten. Mogen ze niet standaard samen in een kamer ofzo?

Zoals jij het ziet, dat je eigenlijk vindt dat die katten nooit geboren hadden moeten worden, zo zie ik het rationeel gezien ook. Maar... emotioneel gezien ben ik dolblij met mijn lieve, oude, spinnende kat. (En zij ook met mij, vermoed ik. :D ) Ook een opvangdier, hoor. Ik zou nooit anders doen dan dieren van de straat / uit asielen halen.

Emoties zijn misschien gewoon egoïstisch... :(

Maar toch even een kanttekening. Als je naar evolutie kijkt (wat vanzelfsprekend niet per definitie goed of slecht is) hebben katten en honden er ooit wel voor 'gekozen' om bij mensen in de buurt te gaan wonen en daarna gingen mensen dingen als voer en paren voor ze bepalen. Ze zijn toch op een bepaalde manier naar hun huidige staat toe ge-evolueerd. En dan natuurlijk niet al die rare, door de mens gecreëerde versies met platte neuzen, heupproblemen en constante verkoudheden, maar de normale, oersterke huis- tuin- en keukenkat. Dit is geen pleidooi voor nestjes op Marktplaats of wat dan ook, want daar gruwel ik van. Maar door deze reden denk ik dus niet dat 't per definitie verkeerd is om een kat of hond te hebben.

Helaas lust mijn kat echt geen vegan eten, dus ze krijgt biologisch vlees. :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 07, 2010 16:42

Voor kattenvoer e.d. is apart topic.
Maar toch even een kanttekening. Als je naar evolutie kijkt (wat vanzelfsprekend niet per definitie goed of slecht is) hebben katten en honden er ooit wel voor 'gekozen' om bij mensen in de buurt te gaan wonen en daarna gingen mensen dingen als voer en paren voor ze bepalen.
Dat is onzin. Dat is meer een theorie dan een feit. Hoewel ze dat dus wel grotendeels denken. Alleen kan je je natuurlijk afvragen waarom katten en honden dichter bij mensen zijn gekomen. Dat heeft dan eerder te maken met dat die dieren lui zijn en dus blij zijn als dieren zo dicht bij elkaar zitten (het vee) bv.

Maar dat terzijde... het dichtbij verblijven bepaalt geenzins de rechtvaardiging van overmeestering en het slaaf maken van een dier. Oftewel.. domesticeren.

Opvangen lijkt me niets mis mee, omdat dat niet puur uit gaat van een gedachte om dieren te houden (om huisdieren te hebben). Maar voor huisdieren zijn (dus daarmee bedoel ik niet opvangdieren) betekent ook dat je voor het zien bent van dieren als product.

Lieke

Bericht door Lieke » do jan 07, 2010 16:53

Hm, waarom is dat onzin?

Heb laatst iets gelezen over dat wilde katten zich ooit op Egyptische graanzolders gingen settelen. Dat vonden die Egyptenaren wel prima want dan werd er tenminste iets aan de muizen gedaan. En toen werden ze huisdieren en heilig enzo... Ik zou ook niet kunnen bedenken hoe het anders gegaan zou kunnen zijn. Want als ik een woeste wilde Noorse boskat uit een Noors bos zou halen en hier in de woonkamer neer zou zetten denk ik dat de kat noch ik daar veel plezier aan zouden beleven. :)

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met slaaf maken en domesticering, als het om katten en honden gaat (muzv fokken natuurlijk). Ik ken genoeg mensen bij wie een kat ooit aan komen lopen is, er wat eten kreeg en nooit meer weg is gegaan. Dat is toch geen slaafsheid? Of overmeestering? Volgens mij denkt die kat dan eerder dat de mensen in dit verhaal de slaven zijn! Ik zie dat (bij dieren die aan zijn komen lopen en asieldieren) op dit moment toch als een wederzijds voordeel. Natuurlijk bepaal ik dingen voor mijn kat. Maar zij bepaalt ook dingen voor mij. En zonder mij zou ze waarschijnlijk dood zijn.

Wat ik ook wel interessant vind is dat wetenschappers hebben uitgevonden dat katten steeds meer als een baby zijn gaan miauwen: door natuurlijke selectie overleefden de katten die een babymiauw konden produceren en anderen niet. Want daar geven mensen gehoor aan met voedsel. Toch mooi, hoe dat dan gaat.

En honden schijnen het afval van mensen gegeten te hebben en daardoor steeds iets dichter bij mensen zijn gaan staan.

Maargoed, ik heb hier zelf nooit onderzoek naar gedaan ofzo, dus tsja. Maar waarom zou het erg zijn, of niet als een argument gelden als de dieren lui zijn en blij zijn dat 't vee dicht bij elkaar zit? Ik ben ook lui, ga ook 1x naar de supermarkt of natuurwinkel en niet langs allemaal weilanden ofzo om m'n eten op te graven. Het is veel handiger zo en bespaart tijd!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 07, 2010 17:28

Lieke schreef:Hm, waarom is dat onzin?

Heb laatst iets gelezen over dat wilde katten zich ooit op Egyptische graanzolders gingen settelen. Dat vonden die Egyptenaren wel prima want dan werd er tenminste iets aan de muizen gedaan. En toen werden ze huisdieren en heilig enzo... Ik zou ook niet kunnen bedenken hoe het anders gegaan zou kunnen zijn. Want als ik een woeste wilde Noorse boskat uit een Noors bos zou halen en hier in de woonkamer neer zou zetten denk ik dat de kat noch ik daar veel plezier aan zouden beleven. :)
Dat dieren ergens gaan zitten waar mensen zijn kan ik zeker nog begrijpen, maar het gaat me meer over het stuk dat dieren naar mensen toe getrokken zijn. De dieren kwamen er niet voor de mens nl.
Men rechtvaardigt een beetje daarmee dat huisdieren enzo kunnen. Overigens kan vangen van dieren natuurlijk ook gebeurd zijn. Is natuurlijk in verleden ook gedaan.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met slaaf maken en domesticering, als het om katten en honden gaat (muzv fokken natuurlijk). Ik ken genoeg mensen bij wie een kat ooit aan komen lopen is, er wat eten kreeg en nooit meer weg is gegaan. Dat is toch geen slaafsheid? Of overmeestering? Volgens mij denkt die kat dan eerder dat de mensen in dit verhaal de slaven zijn! Ik zie dat (bij dieren die aan zijn komen lopen en asieldieren) op dit moment toch als een wederzijds voordeel. Natuurlijk bepaal ik dingen voor mijn kat. Maar zij bepaalt ook dingen voor mij. En zonder mij zou ze waarschijnlijk dood zijn.
Ik denk dat je in die opgenoemde gevallen kan spreken over een wederzijds voordeel. Maar daar ging het niet om. Ten eerste de katten zijn er gekomen via een weg van gebruik. Via gefok met dieren omdat mensen dat willen. De dieren die leven omdat mensen een egoistische insteek hadden. Ze wilden plezier of menslijk nut eruit halen.

Ten tweede: Stel dat die kat komt aanlopen en voordeel haalt uit het leven vlakbij jou. Jij gaat steeds meer bepalen en op een gegeven moment sluit je de kat op op zolder met een ander kat. Uiteindelijk komen er jonkies en deze zet je op marktplaats e.d. Dit proces is uitbuiting van het dier.
Met een dier opvangen of dat die kat aan komt lopen etc. is niets mis. Dat is een zorgplicht wat je hebt of gewoon gezegd compassie voor het dier.
Maargoed, ik heb hier zelf nooit onderzoek naar gedaan ofzo, dus tsja. Maar waarom zou het erg zijn, of niet als een argument gelden als de dieren lui zijn en blij zijn dat 't vee dicht bij elkaar zit? Ik ben ook lui, ga ook 1x naar de supermarkt of natuurwinkel en niet langs allemaal weilanden ofzo om m'n eten op te graven. Het is veel handiger zo en bespaart tijd!
Het gaat ook niet zozeer om het stuk dat mens en dier naast elkaar kunnen leven of gaan leven. Maar wel om het stuk dat de mens dier misbruikt om meer voordeel eruit te halen. Het dier wordt daarmee ondergeschikt aan mensen.

Lieke

Bericht door Lieke » do jan 07, 2010 17:38

Oké, excusez moi, dan had ik je verkeerd begrepen. Dan ben ik 't voor het grootste deel met je eens. Ik denk ook dat de dieren er in eerste instantie voor het eten kwamen en niet voor een aai, want daar hadden ze toen waarschijnlijk helemaal geen zin in.

Hoe het proces van 'huisdier' dan precies tot stand gekomen is kan inderdaad ook met vangen gebeurd zijn. Maar dan ging 't vast niet om speelse hondjes of knuffelbare katten... Er worden nog steeds heel veel wilde dieren gevangen en illegaal getransporteerd. (Staat een nogal schokkend artikel over in de National Geographic van deze maand.)

Maar wanneer zou een wolf zover gekomen zijn dat ie voor 'zijn' gezin gaat waken bijv.? Dat vind ik wel interessant. (Net als die verhalen trouwens over menselijke kinderen die opgevoed zijn door dieren, dat vind ik heel fascinerend maar da's wel heel erg offtopic.)

Maar inderdaad de lijn tussen menselijk voordeel en wederzijds voordeel is erg lastig te bepalen. Uiteindelijk weet je toch nooit precies wat een dier wil. Nou ja, zolang ik me beperk tot opvangen is 't denk ik wel oké.

Lieke

Bericht door Lieke » do jan 07, 2010 17:44

Nog even een vraagje (kan 't niet laten!). :oops:

Maar Vegantastic, vind jij dan dat 't ook geldt voor zwerfdieren? Dat mensen daar een soort plicht naartoe hebben? Want die zijn er niet omdat de mens 't nuttig / plezierig vindt. Maar gewoon omdat 't mensen niets kan schelen. Of zelfs omdat ze afstammen van wilde dieren. Ik heb dit afgelopen jaar drie maanden in India gewoond en daar stikte 't van de zwerfezels/honden/koeien/katten/apen, etc. etc. De meesten zagen er nogal troosteloos uit maar ze bedelden wel de hele dag om eten. (Met als gevolg dat ik de hele dag met een zak vegetarisch hondenvoer over straat liep... Of dat nou zo gunstig was weet ik ook weer niet... :oops: ) Maar in India maken ze zich daar niet zo druk om dieren want daar hebben ze hun handen vol aan mensen. Gelukkig zijn de meeste mensen wel vegetariër. :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 07, 2010 17:54

Lieke schreef:Maar wanneer zou een wolf zover gekomen zijn dat ie voor 'zijn' gezin gaat waken bijv.? Dat vind ik wel interessant.
Ik denk dat wolven niet zomaar bij de mens gekomen zijn. Ik denk dat die toch echt gevangen zijn. Waarschijnlijk jonge dieren. Die zijn bewerkelijker.

Ik kan me niet voorstellen dat zo op grote schaal opeens wolven bij mensen zijn komen wonen.

Dus ik denk dat het moment die wolven uiteindelijk de mens ging bewaken meer een situatie was dat het dier gewoon tegen andere gevaren tekeer ging (die ook gevaren van mens waren) of dat die dieren al deels gedomesticeerd waren en daardoor de mens zag als deel van zijn 'familie'.
(Net als die verhalen trouwens over menselijke kinderen die opgevoed zijn door dieren, dat vind ik heel fascinerend maar da's wel heel erg offtopic.)
Ja, maar welke verhalen zijn waar is ook een goede vraag. Maar dat dieren voor andere soorten zorgen komt wel vaker voor natuurlijk. Is een bepaalde naam voor geloof ik.
Maar inderdaad de lijn tussen menselijk voordeel en wederzijds voordeel is erg lastig te bepalen. Uiteindelijk weet je toch nooit precies wat een dier wil. Nou ja, zolang ik me beperk tot opvangen is 't denk ik wel oké.
Ja. En als mens zitten we ook wel vast aan dat we tussen twee kwaden moeten kiezen mbt opvangdieren. Bijvoorbeeld sterrilisatie van dieren.

Plaats reactie