paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

paardrijden

Bericht door Jasmijn » zo nov 18, 2007 10:52

Is paardrijden per definitie niet-veganistisch? En kun je bij Natuurlijk Paardrijden ook spreken van dieruitbuiting?
Mijns inziens is er een verschil tussen:
- Het reguliere paardrijden op een manege, wat ik over het algemeen als niet ok? beschouw. Dit heb ik lange tijd gedaan maar ik vond de manier hoe mensen met paarden omgaan moreel niet meer te rechtvaardigen.
-En Natuurlijk Paardrijden, wat inhoud dat je het paard met respect benaderd en waar samenwerking een belangrijk sleutelwoord is. Dit doe ik nu af en toe, omdat ik ervaar dat zowel paard als mens het als plezierig ervaren.
Maar ik begin toch te twijfelen. Wat vinden jullie? Kan paardrijden, als het paard in een goede omgeving woont en goed wordt behandeld?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo nov 18, 2007 12:22

Voor mij niet. Het paard is toch gefokt voor de mens. En dat vind ik uitbuiting.

Dennis

Bericht door Dennis » zo nov 18, 2007 12:58

Binnen het kader van de huidige maatschappij, zou je het kunnen gelijk stellen aan het houden van een huisdier. En daar verschillen veganisten ook van mening.

Er is maar een vraag belangrijk: Voel je je er goed bij?

Waarschijnlijk niet echt, want anders zou je de vraag niet stellen. De keuze is aan jou: wat weegt zwaarder, de twijfel of het wederzijdse plezier?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo nov 18, 2007 20:56

Bij het reguliere paardrijden voelde ik me niet goed, maar ik wil er wel op wijzen dat het er bij Natuurlijk Paardrijden heel anders aan toe gaat. Ik leer nu bijvoorbeeld ook meer over het gedrag en de verzorging van deze lieve dieren. En ze hebben het heel goed, veel bewegingsvrijheid (ze zijn/kunnen constant naar buiten) en veel aandacht van hetzij paard/hetzij mens. Ik denk niet dat ze uitgebuit worden, want ik zie zelf hoe fijn ze het hebben.
Inderdaad rijst er wel eens een maar bij me op, anders zou ik er ook niet over beginnen. Misschien kun je het idd. het beste vergelijken met het houden van huisdieren. Daar sta ik ook wat ambivalent tegenover: Het ligt er heel erg aan hoe ze verzorgd/gehouden worden. Paarden hadden misschien beter gewoon in het wild kunnen leven, maar op deze manier in deze samenleving is er toch echt geen sprake van dieruitbuiting denk ik.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo nov 18, 2007 22:43

Ik denk er anders over. De paarden worden wellicht beter verzorgd dan de paarden bij reguliere manages, maar ook voor natuurlijk paardrijden worden de dieren gefokt (en misschien worden ze als ze ouder ook wel naar de slacht gestuurd?).

Het uitbuiten is dat deze dieren gefokt zijn om de mens te dienen. Dat is het uitbuiten van de dieren eraan.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo nov 18, 2007 22:57

Ik denk er ongeveer ook als Alex over.

Paarden worden gefokt om bereden te worden. Wat gebeurt er met de paarden die er uiteindelijk niet voor geschikt zijn?
Wat gebeurt er met de paarden als ze te oud zijn?
Wat gebeurt er met de paarden als ze ziek zijn?
Hoe worden ze 's avonds opgesloten of mogen ze vrij lopen.

Het is net als met huisdieren, de meeste mensen nemen ze om hun eigen behoefte te bevredigen. Zoalng die wil er is zal er dierenexploitatie blijven bestaan.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma nov 19, 2007 10:57

Maneges enzo, dat vind ik ook een vorm van uitbuiting.
Maar er zijn genoeg paardenliefhebbers die hun paarden veel ruimte geven, behandelen als ze ziek zijn, en ze een natuurlijke dood laten sterven als ze oud worden en begraven/cremeren (wat best veel kost volgens mij, terwijl je er geld aan verdient als je een paard laar slachten). Daar heb ik niks op tegen.
Ik weet niet precies wat Natuurlijk Paardrijden inhoudt, of ze dan ook naar de slacht gaan enzo. Ik blijft het toch een beetje sneu vinden als die dieren zo worden gebruikt, maar als ze verder echt goed behandeld worden en niet naar de slacht gaan, dan is het wel goede voorlichting en leren mensen respect voor dieren te krijgen..
Als er geen huisdieren gehouden zouden worden, hoe zouden mensen dan moeten weten hoe dieren zijn en van dieren kunnen houden, ik denk de grote meute gewoon niet. En dan blijven ze gewoon doorgaan met vlees eten etc. (wat nu ook gebeurt, maar ik ken zelf genoeg mensen die veggie zijn geworden uit dierenliefde die ze niet hadden gehad als ze nooit met dieren in aanraking zouden zijn gekomen)

Ineke

Bericht door Ineke » di nov 20, 2007 18:58

Het is volgens slavernij, het lijkt me niet comfortabel voor een paard om met iemand rond te moeten zeulen, en zelf niet te kunnen beslissen waar ze heen willen lopen.
Bovendien zijn de zadels en het tuig van leer.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo nov 21, 2007 8:13

Ik ben wel tegen manege's, maar als je zelf paarden hebt in een relaxte omgeving ook voor het paard, en er ontstaat vriendschap etc. en dan bekijk je of het paard het wil, en je gebruikt in het rijden geen rare martelwerktuigen dan ben ik er niet op tegen. Het ligt dus echt aan de situatie, ik kan niet zo zeggen voor of tegen het ligt aan veel aspecten.

Maar paardrijden puur toegespitst op manege's (wat hier dus gebeurt) ben ik erop tegen.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » wo nov 21, 2007 10:16

maneges etc vind ik slecht.

die paarden staan de hele dag in een stalletje en moeten tussedoor keihard werken, en als dank? geslagen worden door verwende kindjes en slacht.

ik reed er vroeger maar vond het te zielig.
ik liet de ponys vaak stiekem los haha XD

ik heb laast halfjaar 2 verzorgponys gehad aangezien ik alle dieren verzorg op een zorgboederij voor gehandicapten.

met die ponys reden we alleen in het bos.
Je merkte aan ze dat ze het ook leuk vonden.
(mischien wel omdat we ze de hele rit lieten eten en spelen en ook hun keuzes lieten maken soms met waar ze heen wouden:P)
we gingen dan ook speciaal voor punky altijd naar water want die wou persee altijd in water spelen en op het grote grasveld.
en dan langs weitjes waar we ze los lieten rennen enzo.
ik kon ook in slaap vallen op de rug van sanne zonder tuig terwel ze los liep.
maar ze deed dan express rustig omdat ze wist dat ik er was echt lief.

ik denk als je met respect de dieren behandeld en goed met ze omgaat kun je geweldige tijden beleven met paarden.
maar het moet niet slavernij worden..

en als iemand een wilde pony heeft en zit te zeuren dat zo'n kut beest is denk dan eerst bij je zelf en heb respect voor t paard.
als je geen respect toont en alleenmaar aan je zelf denkt ja dan werkt het paard tegen en groot gelijk hebben ze ook dan.

het doorfokken vind ik opzich eigenlijk ook slecht..
maar bij paarden heb je over het algemeen minder erg dan bij kleine huisdieren aangezien die ook vaak gedumpt worden etc...

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » wo nov 21, 2007 10:18

Ineke schreef:Het is volgens slavernij, het lijkt me niet comfortabel voor een paard om met iemand rond te moeten zeulen, en zelf niet te kunnen beslissen waar ze heen willen lopen.
Bovendien zijn de zadels en het tuig van leer.
thanx to the new time XD

er zijn tegenwoordig genoeg niet leren zadels en hoofdstellen ^^

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel » wo nov 21, 2007 21:02

er word voor die paarden met dat sierlijke springen word bij een paard een touw heel strak om hun ballen getrokken daat is dierenleed!!!

Framboos

Bericht door Framboos » wo nov 21, 2007 21:08

Euhhhh... ben je niet in de war met rodeo's? Ik denk niet dat Jasmijn het daar over heeft.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo nov 21, 2007 21:29

Ik ben heel blij met jullie reacties! Ik denk dat iedere veganist toch iets tegen maneges heeft, net als ik, en dat is heel begrijpelijk omdat wat er daar gebeurd gewoon niet diervriendelijk is. Over het Natuurlijk houden van paarden en ponies verschillen dus de meningen, net zoals over het houden van huisdieren in goede omstandigheden. Het is idd. belangrijk wat men verstaat onder 'een goede verzorging'.

Ik rijd heel soms, als ik genoeg geld heb (want Natuurlijk Paardrijden is veel duurder dan regulier paardrijden) bij een vrouw die ca. 5 paarden heeft. Die lopen gezamenlijk daar rond in een klein weitje, een bak en een stal. Ze kunnen dus naar buiten en binnen wanneer ze willen. Het is heel rustig in dit Groningse landschap en er raast geen verkeer voorbij. Veel mensen komen bij deze vrouw als ze psychische klachten of bijv. rugklachten hebben. De paarden werken dan eigenlijk als therapeuten, waar heel goed mee omgegaan wordt. Eerst borstel je het paard, om een vertrouwensband op te bouwen. Er is een zadel (niet van leer!) en een bitloos halster maar je mag ook zonder zadel rijden als je dat prettiger vindt. Het gaat hierbij dus niet zozeer om het paardrijden als doel, maar als middel voor iets positiefs.

En bij Natuurlijk Paardrijden maak je gebruik van lichaamstaal en je reageert op het paard. Je leert het gedrag van het paard te begrijpen en er op een slaafvrije manier mee om te gaan. Ik vond dit een bijzonder prettige manier van met elkaar omgaan en heel verfrissend als je een manege goed zat bent.

Ik rijd ook wel eens op Ijslandse paarden in de Drentsche Aa. Lekker door de bossen tolten en draven en de paarden maken snuivende geluiden, die ze alleen maken als ze zich ontspannen en blij voelen. Als er geen gasten komen, staan ze met z'n allen in de wei. Dag en nacht. De eigenaar van deze paarden handelt ook vanuit het principe van Natuurlijk Paardrijden.

Als zulke paarden ziek worden, wordt er een dierenarts bijgehaald. En als ze te oud zijn, gaan ze met pensioen. Ze worden helaas wel gefokt; dan wordt er een hengst bij een merrie gezet. Dit is eigenlijk het enige niet-goede, vind ik.

Echt 'Wild' zal zo'n paard ook niet zijn. Maar het is maar wat je wild noemt. Ook sommige mensen, zoals ik, voelen zich getemd door de maatschappij. Wij leven ook niet meer in het wild. Maar, ik wilde er maar mee zeggen, er zijn genoeg manieren waarop je toch gelukkig kunt zijn.

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel » do nov 22, 2007 7:44

Framboos schreef:Euhhhh... ben je niet in de war met rodeo's? Ik denk niet dat Jasmijn het daar over heeft.
kan best wel ik weet al die paarden rassen niet :oops: :oops: :oops:

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » do nov 22, 2007 10:59

Daniel schreef:er word voor die paarden met dat sierlijke springen word bij een paard een touw heel strak om hun ballen getrokken daat is dierenleed!!!
Is dat echt zo?
OMG das echt zielig :(
Doe je toch niet:S?

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel » do nov 22, 2007 17:19

Drawion_Kuda schreef:
Is dat echt zo?
OMG das echt zielig :(
Doe je toch niet:S?
ja zover ik weet wel dat had volgens mij men moeder gezegd of iemand anders die dat egt wel zou kunnen weten

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do nov 22, 2007 17:35

Volgens mij bedoel je die bandages die je paarden bij wedstrijden wel eens ziet dragen. Die zitten tussen hun benen, voor de mooi. Of zodat hun ballen niet teveel heen en weer schommelen, dat schijnt niet zo plezierig te zijn (kan ik me goed voorstellen) Het lijkt dus onzin, maar het zal wel niet de bedoeling zijn de paarden eronder te laten lijden. Als je namelijk met een wedstrijd meedoet, wil je graag winnen en dat kan alleen als het paard zich goed voelt. Ga ik vanuit.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » do nov 22, 2007 17:43

Ik ben er ook op tegen. Alles is weer voor de mens.

Natuurlijk geven sommige "baasjes" (wat een kutwoord) hun paarden ruimte etc, maar ware het niet dat ze op het beest zen rug gingen zitten, dan deden ze het niet. Dan zouden ze het niet willen.

Hetzelfde geldt hier voor mij als bij huisdieren: enkel voor opvang vind ik ok.

Wie echt zo van het paard als dier houdt (en wie het aanschaft), die moet er toch niet op rijden dan?! Als je echt om dat dier geeft dan is een uitje waarbij "baasje" gewoon langs zijn of haar paard loopt toch ook leuk voor het paard...

Maarnee, ze moeten erop kunnen rijden, zich laten bedienen, heer en meester zijn.

Ik zou dit alleen goedkeuren wanneer een wild paard in het wild zelf op een mens afstapt en zich hurkt om zodoende de mens op zijn of haar rug te laten... en dat beste mensen noemen ze... a fairy tail.

Natuurlijk vinden paarden het rijden leuk, alleen zijn de meeste mensen te ego?stisch om verder te denken dan hun neus lang is... de paarden vinden het immers niet leuk om iemand op hun rug te dragen... wat ze wel leuk vinden is dat ze eindelijk nog eens uit hun weide mogen om een uitstapje te maken. En de "baas" van het paard interpreteert dat dan als: "het paard vind het leuk". Yeah right!

Toch maar raar dan dat de paarden het niet leuk vinden als ze in eigen weide moeten rondrennen...

Wesley

Bericht door Wesley » do nov 22, 2007 17:55

Ik ben ook gewoon tegenstander van paardrijden, net als van huisdieren trouwens. (Hoewel'k wel zelf dieren opvang, maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar...)

Plaats reactie