Tekenen tegen fout vlees en foute vis?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Tekenen tegen fout vlees en foute vis?

Ja, ik geloof in kleine stapjes ook als daar nog steeds dieren voor worden geexploiteerd
8
50%
Nee, ik geloof daar niet in
7
44%
anders, ik zet mijn commentaar op het forum
1
6%

Totaal aantal stemmen: 16

Veganpix
Leefwijze: veganist

Bericht door Veganpix »

Valkyrjur schreef:Het 'gevaar' van scharreleieren is dat veel mensen nu denken dat ze heel diervriendelijk bezig zijn 'want ik eet toch geen bio-industrie-eieren'. Ze zien niet dat het enige verschil tussen bio-industrie en scharrel een paar centimeter leefruimte is (en vast nog een paar dingetjes die ik zo niet iuit mijn hoofd weet, maar jullie weten het allemaal wel: zoveel verschil zit er niet tussen die 2). Ze vinden zichzelf nu 'bewuste consumenten' en ze geloven werkelijk dat de kipjes lekker kunnen scharrelen.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat scharrel slechter is dan bio-industrie.
Ik weet dat veel mensen ten onrechte denken dat scharrelkippen buiten lopen. Dat die mensen denken dat ze bewuste consumenten zijn, geloof ik niet zo, ze kiezen 'gewoon' de goedkoopste eieren uit de supermarkt. Als ze de mogelijkheid hadden om in de supermarkt te kunnen kiezen tussen scharreleieren en de nog goedkopere legbatterijeieren, dan weet ik wel wat de meeste mensen kiezen.

Verder blijft scharrel onderdeel van de bio-industrie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Veganpix schreef:Waarom?
Er waren wat dingetjes ten nadelen tov scharrel. Weet even niet meer wat.

Iig vind ik beiden even slecht, dat sowieso. Scharrel vind ik dus niet echt een verbetering.

Ik had het beter kunnen begrijpen als een dierenwelzijnsorganisatie zou pleiten voor biologische eieren.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Veganpix schreef: Waarom?
Van degene die in de scharreleieren zitten vinden dat de scharrelkippen het slechter hebben dan de bioindustriekippen. Dit heeft vnl te maken dat ze meer kans hebben elkaar te beschadigen heb ik begrepen. Ik zal nog eens navraag doen.

Veganpix

Bericht door Veganpix »

Dick schreef: Van degene die in de scharreleieren zitten vinden dat de scharrelkippen het slechter hebben dan de bioindustriekippen. Dit heeft vnl te maken dat ze meer kans hebben elkaar te beschadigen heb ik begrepen. Ik zal nog eens navraag doen.
Mischien heeft het te maken met het (telkens opnieuw) vaststellen van de pikorde, omdat ze in een grote schuur zitten met z'n 10-duizenden en steeds andere kippen tegenkomen want ze kunnen in principe wel de hele schuur doorlopen, kwestie van jezelf even breed maken en dan gaan je soortgenoten direct aan de kant, toch?...... :)

Ik neem aan dat je met bioindustriekippen de legbatterijkippen bedoelt. Voor mij is scharrel ook bio-industrie, net als alles wat niet biologisch is.

Corrupted

Bericht door Corrupted »

Valkyrjur schreef:Het 'gevaar' van scharreleieren is dat veel mensen nu denken dat ze heel diervriendelijk bezig zijn 'want ik eet toch geen bio-industrie-eieren'.
Precies. Net als met bio-vlees. Het is vooral dat mensen hierdoor een beter gevoel over hun consumptie krijgen en het gebruiken als reden om vlees en eieren te blijven consumeren. Hierdoor wordt de legitimatie van uitbuiting alleen maar versterkt.

Aan de andere kant is elke kleine verbetering voor een dier beter dan geen verbetering (ik ga er maar vanuit dat dit uberhaupt verbeteringen zijn). Ik vind het ook niet echt OK om maar voor dieren te gaan beslissen dat verbeteringen in hun welzijn op lange termijn alleen maar slecht zijn en dat die verbeteringen er daarom niet moeten komen.

Ik vind het een moeilijk dilemma maar ik zou toch niet snel zo'n petitie tekenen...

Plaats reactie