slachtfeest

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Drawion_Kuda

slachtfeest

Bericht door Drawion_Kuda »

de ramadan begint binnekort weer en dus ook het slacht feest!

allemaal schapen waarvan de keel word open gesneden en moeten dood bloeden.

zijn er acties hiertegen:( zelf nog nix gevonden.
vind altijd zo erg wat ze doen..

Wesley

Bericht door Wesley »

Ik ga illegale thuisslachtingen dit jaar wellicht weer filmen, net als vorige jaren.

Misschien kunnen we't probleem zo (op lange termijn) oplossen?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Wat doe je met de beelden? Is goed om dat ergens te publiceren.

Tsja, wat kan je er tegen doen. Ik denk dat ten eerste op politiek niveau die uitzondering weer afgeschaft dient te worden.

En ten tweede goed als vanuit de moslimwereld meer komt tegen rituele onverdoofde slachtingen.

Ten derde zouden actiegroepen natuurlijk ook bij een moskee kunnen staan ofzo?

Corrupted

Bericht door Corrupted »

Alex schreef:Ten derde zouden actiegroepen natuurlijk ook bij een moskee kunnen staan ofzo?
Ik weet niet of dat in het huidige klimaat in Nederland zo'n goed idee is, helaas maar waar. Maar je zal ongetwijfelt een stuk meer succes hebben dan als je bij een 'normale' slachterij gaat staan :)

Verder stelt dat zogenaamde verdoven in 'gewone' slachterijen ook geen hol voor, dus om nou ritueel slachten apart te gaan behandelen vind ik niet echt mijn persoonlijke ding.

Trouwens, de PvdD heeft wel meer tegen halal slachten geprotesteerd toch, misschien kunnen die wat met beelden doen.

Morbide
Contacteer:

Re: slachtfeest

Bericht door Morbide »

Drawion_Kuda schreef:de ramadan begint binnekort weer en dus ook het slacht feest!

allemaal schapen waarvan de keel word open gesneden en moeten dood bloeden.

zijn er acties hiertegen:( zelf nog nix gevonden.
vind altijd zo erg wat ze doen..
Ies discriminatie! Berg je maar alvast als je gaat protesteren tegen de ramadan. Dat is een heilige maand voor moslims.

De Koran zegt er het volgende over: Soera 9:5 "Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol."
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ik vind persoonlijk dat de schapen van thuisslachtingen het doorgaan beter hebben dan de andere schapen.

Omdat deze schapen vaak gewoon van een kleine boer komen die los mogen lopen in weides (in mijn dorp toch). De andere schapen zitten vaak in donkere stallen en schuren met velen op??ngepropt en moeten vaak op een lang transport gezet worden.

Ten 2de denk ik dat deze methode van slachten (en alles wat eraan vooraf gaat) minder stressvol en minder pijnlijk is voor de dieren. Moslims moeten sowieso vanuit de koran de dieren zo goed mogelijk behandelen. Ze zullen ze dus (denk ik) niet zo schoppen en slaan als diegenen die ze naar het slachthuis brengen en ze daar moeten uitladen. De schapen lijden bij de slachting ook minder lang omdat ze in slachthuizen eerst "verdoofd" worden, wat vaak toch ervoor zorgt dat ze wakker worden, daarna opgehangen en de keel doorgesneden, maar ze hangen er wel nog luttele minuten te lijden. Bij de thuisslachtingen wordt de volledige nek meteen doorgesneden, onthoofd dus eigenlijk, en dat is veel sneller. Dat heb ik althans gezien op filmpjes van thuisslachtingen.

En ten 3de vind ik deze mensen v???????????l minder hypocriet dan de doorsnee belg. Gisteren heb ik nog een actie gedaan tegen de vleesindustrie. Ik vroeg of ik de mensen mocht informeren. Als ik dan een "nee" hoorde vroeg ik soms: "ah je wil er niet van weten"? en het antwoord was "nee" (al lachend)... maar toch licht het s avonds weer op hun bord... nou als je er niet tegen kunt moet je het niet doen vind ik.

Dat gezegd zijnde wil ik wel even verduidelijken dat ik geen enkel slachten van geen enkel dier goedkeur natuurlijk, maar bij moslims vind ik het (hoe moet ik het noemen) "beter" (?) voor de dieren. (je weet wel wat ik bedoel!)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Corrupted schreef:Ik weet niet of dat in het huidige klimaat in Nederland zo'n goed idee is, helaas maar waar. Maar je zal ongetwijfelt een stuk meer succes hebben dan als je bij een 'normale' slachterij gaat staan :)
Ja, dat zeker. Je wordt al snel als extreemrechts bestempeld en ook als je mensen oproept om mee te doen krijg je toch denk ander soort mensen.

Beter is het als: je met o.a. moslims bij halalslachterij gaat staan.
Verder stelt dat zogenaamde verdoven in 'gewone' slachterijen ook geen hol voor, dus om nou ritueel slachten apart te gaan behandelen vind ik niet echt mijn persoonlijke ding.
20% van de slacht in nl is halal. En wordt ook als gewoon vlees verkocht.

Nee, ik vind best dat je er rondom wel aandacht kan vragen. Maar als je alleen een keer in het jaar bij een slagerij staat omdat het ritueel geslacht wordt dan staat het raar.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Tieske schreef:Omdat deze schapen vaak gewoon van een kleine boer komen die los mogen lopen in weides (in mijn dorp toch). De andere schapen zitten vaak in donkere stallen en schuren met velen op??ngepropt en moeten vaak op een lang transport gezet worden.
Uhm.. De meeste schapen lopen volgens mij gewoon buiten. Hier in mijn buurt veel schapen en die staan buiten veelal.

Ten 2de denk ik dat deze methode van slachten (en alles wat eraan vooraf gaat) minder stressvol en minder pijnlijk is voor de dieren.
Onverdoofd is gewoon pijnlijker voor de dieren en stressvoller. Dat is toch wel duidelijk.
Moslims moeten sowieso vanuit de koran de dieren zo goed mogelijk behandelen. Ze zullen ze dus (denk ik) niet zo schoppen en slaan als diegenen die ze naar het slachthuis brengen en ze daar moeten uitladen.
Dat is naief.

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tieske schreef: Moslims moeten sowieso vanuit de koran de dieren zo goed mogelijk behandelen.
De Koran ligt hier voor ?7.50 te koop bij de witte boekenwinkel. Lees dat ding eens zou ik zeggen. Verdiep je daarna eens in rituele slachting. (Gebedje prevelen, keel doorsnijden en dood laten bloeden) En denk dan nog eens na.
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Alex, jij zegt "overdoofd" is pijnlijker en stressvoller, maar heel wat dieren komen in de slachthuizen ook gewoon bij hoor. Daar zien en horen ze soortgenoten sterven, worden ze opgehangen, maken ze sommige andere processen nog levend mee... en daarvoor is er nog het inladen bij de boer dat gepaard gaat met roepen, slaan, schoppen, vallen, ... daarna het soms erg lange transport, dan weer uitladen en hetzelfde liedje. Ik denk dat de stressfactor toch lager is bij een thuisslachting, en dat de dieren daar ook sneller dood zijn dan in bepaalde slachthuizen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Tieske schreef:Alex, jij zegt "overdoofd" is pijnlijker en stressvoller, maar heel wat dieren komen in de slachthuizen ook gewoon bij hoor.
Ja, maar dat betekent toch niet dat onverdoofd slachten beter is?
Daar zien en horen ze soortgenoten sterven, worden ze opgehangen, maken ze sommige andere processen nog levend mee... en daarvoor is er nog het inladen bij de boer dat gepaard gaat met roepen, slaan, schoppen, vallen, ... daarna het soms erg lange transport, dan weer uitladen en hetzelfde liedje. Ik denk dat de stressfactor toch lager is bij een thuisslachting, en dat de dieren daar ook sneller dood zijn dan in bepaalde slachthuizen.
Echt niet. Heb je weleens gezien hoe ze die dieren meeslepen naar huis? Dat doen ze echt niet op een rustige manier. Daarnaast ook bij de gereguleerde rituele slacht is er niet veel verschillend als met gewone slacht.

Maar goed.. gezeur over iets beter ofzo voor de dieren is ook niet echt een goed discussie. In al die gevallen worden dieren vermoord.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Dat is waar, ze worden overal vermoord en daarom alleen al is het fout.

Alleen kun je bij moslims zelf niet veel bereiken door acties. ik heb zelf al zo vaak van hun gehoord dat "Allah" de dieren voor hun geschapen heeft ... denk dat je dan eerder bij de regering moet aankloppen om dit proberen te verbieden.

Drawion_Kuda

Wesley schreef:Ik ga illegale thuisslachtingen dit jaar wellicht weer filmen, net als vorige jaren.

Misschien kunnen we't probleem zo (op lange termijn) oplossen?
mischienw worden mensen geshockeerd en worden ook tegen of stoppen met het eten ervan:p

Drawion_Kuda

Alex schreef:Wat doe je met de beelden? Is goed om dat ergens te publiceren.

Tsja, wat kan je er tegen doen. Ik denk dat ten eerste op politiek niveau die uitzondering weer afgeschaft dient te worden.

En ten tweede goed als vanuit de moslimwereld meer komt tegen rituele onverdoofde slachtingen.

Ten derde zouden actiegroepen natuurlijk ook bij een moskee kunnen staan ofzo?
moskee's en slachthuizen.

ik ben lid van een site waar 99% turks+moslim is.
elk jaar weer ik tegen 100 en daarna worden het steeds minder tot uieindelijk nog maar 2 wat durven te zeggen.

ze blijven zeuren en zeuren. want het is zogenaamd allemala goed.
Mohammed mag je niet na doen maar die andere persoon zogenaamd wel:\

maar heb gelukkig ook moslima gesproken die deden gewoon feest vieren zonder vlees :)

Drawion_Kuda

Morbide schreef:
Ies discriminatie! Berg je maar alvast als je gaat protesteren tegen de ramadan. Dat is een heilige maand voor moslims.

De Koran zegt er het volgende over: Soera 9:5 "Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol."
ze zijn over het algemeen wel gewelddadig tegen mensen die ertegen zijn.
zit vaak met moslims erover in discussie:\
word vaak genoeg met de dood bedreigt enz..
maarja het moet gewoon stoppen moord is slecht.

Drawion_Kuda

Morbide schreef:
De Koran ligt hier voor ?7.50 te koop bij de witte boekenwinkel. Lees dat ding eens zou ik zeggen. Verdiep je daarna eens in rituele slachting. (Gebedje prevelen, keel doorsnijden en dood laten bloeden) En denk dan nog eens na.
het blijft pijnlijk en angstig.
ik heb met miljeoene moslims erover gepraat van jong tot oud het hele verhaal uit de koraan miljoenen keren gelezen en aangehoord. (verhaal staat btw in iets andere woorden ook in de bijbel alleen doen die het niet na )
ze kramen gewoon simpel weg onzin uit, ze kunnen ook zonder moord een feest vieren hebben een paar meisjes me al bewezen die ook moslim waren:D

Drawion_Kuda

Tieske schreef:Alex, jij zegt "overdoofd" is pijnlijker en stressvoller, maar heel wat dieren komen in de slachthuizen ook gewoon bij hoor. Daar zien en horen ze soortgenoten sterven, worden ze opgehangen, maken ze sommige andere processen nog levend mee... en daarvoor is er nog het inladen bij de boer dat gepaard gaat met roepen, slaan, schoppen, vallen, ... daarna het soms erg lange transport, dan weer uitladen en hetzelfde liedje. Ik denk dat de stressfactor toch lager is bij een thuisslachting, en dat de dieren daar ook sneller dood zijn dan in bepaalde slachthuizen.
halal dieren worden ok geslagen, maken zelfde transporten mee , zien ook soort genoten sterven, liggen ook ongemakkelijk , eenigste andere is dat ze geen verdoving krijgen.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

Moslims moeten sowieso vanuit de koran de dieren zo goed mogelijk behandelen.
beetje naief he. weleens gezien hoe dieren als ezeltjes in moslim landen worden behandeld? te zielig voor woorden als je dat ziet.

protesten tegen rituele slachting hebben ook het voordeel (kweet ff geen ander woord) omdat zo "de moslimgemeenschap" bij maatschappelijke problemen zoals dierenwelzijn wordt betrokken.

bij de kerst staan er altijd wel mensen bij de supermarkt om mensan aan het denken te zetten aan al die kerstmis slachtoffers. Mag ook weleens een keertje bij de moskee op ramadan, toch?

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Drawion_Kuda schreef:ze zijn over het algemeen wel gewelddadig tegen mensen die ertegen zijn.
zit vaak met moslims erover in discussie:\
word vaak genoeg met de dood bedreigt enz..
maarja het moet gewoon stoppen moord is slecht.
ai, iets te generaliserend.

Ik ben het verder helemaal met je eens dat halal-slachtingen moeten stoppen. Maar ik denk dat dat vrij moeilijk is om dat te bereiken. Misschien moet je bij de producenten zijn (de AH die het verkoopt etc). Of mensen informeren.

Ineke

Bericht door Ineke »

Vroeger in de tijd van Mohamed werden dieren met stenen en zo dood geslagen, en dat was een grote puinhoop, toen was de neksnede misschien een vooruitgang ook omdat het bloed dan wegliep, dat was misschien meer hygi?nisch, maar zoals in veel dingen in veel geloven hebben ze er een ritueel van gemaakt. erg hoor. . .en dat terwijl er nu veel verdragelijkere methodes zijn.
Ik zeg altijd het moet om de compassie gaan en verder niets in ieder geloof. . .

Was dat bij de Albert Heijn al weer niet terug veranderd?
Dat hallal vlees word toch niet meer verkocht?
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Plaats reactie