Goudvis in kom

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
VEMP

Goudvis in kom

Bericht door VEMP » di jul 03, 2007 9:49

Mijn vriendin is lerares op een basisschool. In de klas die ze heeft overgenomen staat een goudvis in een kleine ronde kom, gegeven door een ouder. Nu is het vakantie en staat hij bij ons thuis. Ik hoor allemaal verhalen dat een goudvis in een ronde kom houden stress opleverd. Maar dat als je hem gaat omzetten in een andere bak, dat dat ook veel stress opleverd. Ik ben er niet blij mee dat hij in een kleine kom zit, maar wat kan ik het beste doen?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jul 03, 2007 10:27

Gewoon overzetten.

Veg_eric

Re: Goudvis in kom

Bericht door Veg_eric » di jul 03, 2007 11:38

VEMP schreef:Mijn vriendin is lerares op een basisschool. In de klas die ze heeft overgenomen staat een goudvis in een kleine ronde kom, gegeven door een ouder. Nu is het vakantie en staat hij bij ons thuis. Ik hoor allemaal verhalen dat een goudvis in een ronde kom houden stress opleverd. Maar dat als je hem gaat omzetten in een andere bak, dat dat ook veel stress opleverd. Ik ben er niet blij mee dat hij in een kleine kom zit, maar wat kan ik het beste doen?
Weg geven aan een school, dat is weer wat anders als gewoon dumpen ;)

Gewoon overzetten in een andere bak, let er wel op dat er niet teveel verschil in watertemperatuur is.

Goudvissen kunnen infrarood zien, dus kan het verstandig zijn om te controleren of ze niet in de buurt staan van apparatuur met infrarood afstandsbediening.

Anna

Bericht door Anna » wo jul 04, 2007 9:24

ik heb vroeger geleerd dat het goed is om de vis met wat van zijn oude water over te zetten maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de reden is :?
ik zou hem in ieder geval wel in een grote bak overzetten.

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » wo jul 04, 2007 10:08

Anna schreef:ik heb vroeger geleerd dat het goed is om de vis met wat van zijn oude water over te zetten maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de reden is :?
Dat komt omdat vers water (chemicali?n) niet zo goed is voor de huid (slijmvliezen etc) van de vissen.

.

Anna

Bericht door Anna » wo jul 04, 2007 11:00

dat klinkt inderdaad bekend.
weer wat geleerd :)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » wo jul 04, 2007 11:27

Bij de dierenwinkel hebben (of hadden ze tien jaar geleden toen ik visjes had) ze druppels om de chemicalien in het water te neutraliseren. Niet duur, dus past prima in het schoolbudget.
Toen een nieuw bestuur werd geinstalleerd op m'n vereniging, kregen ze ook een vis in een kom (terwijl ook goudvissen groepsdieren zijn). Ik heb toen van m'n moeder zo'n plastic knaagdierenbak gehad (was een hamster in binnengekomen, we hebben een opvang) waar de vis in is gaan wonen. Is veel goedkoper dan een (nieuw, glazen) aquarium, maar ze (vissen) hebben wel meer ruimte.

Lekker signaal geef je aan de nieuwe generatie af, als je een visje in zo'n kom houdt in de klas :roll: .

Dennis

Bericht door Dennis » wo jul 04, 2007 14:25

Je moet altijd ten minste 1/3 van het water niet verversen. Dus ook niet als je de komt wilt schoonmaken. Het oude water is inderdaad dan nog vies, maar hoe regelmatiger je schoonmaakt, hoe beter het natuurlijk is voor de kwaliteit van het water.

Verder is het meest verstandig om een ruime rechthoekige bak te hebben, met op zijn minst wat zuurstofplanten erin. Je kunt de achterkant afplakken, daar zijn hele mooie dingen voor verkrijgbaar.

Een goudvis in een ronde kom heeft een lagere levensverwachting dan een goudvis in een rechthoekige bak.

VEMP

Bericht door VEMP » wo jul 04, 2007 14:31

Dank jullie voor je tips. Mijn vriendin is er ook niet blij mee, maar ja, je hebt van die moeders die denken dat leuk is. Ik ga een andere bak halen voor Bert.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » do jul 05, 2007 9:51

En komt er dan ook een Ernie wonen?

pebbles

Bericht door pebbles » zo jul 08, 2007 14:17

een goudvis moet in een vierkante kom omdat ze zich in een ronde kom niet kunnen ori?nteren, als je toch pers? een ronde kom wilt, dan moet je er een kasteeltje of een plantje in het midden in zette, zodat ze zich kunnen ori?nteren

Plaats reactie