Ziekte vs medicijnen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
M@rco
Contacteer:

Ziekte vs medicijnen

Bericht door M@rco »

Hallo!

Stel je hebt een ernstige ziekte waar je zonder behandeling wellicht aan zal sterven. Er is een behandeling mogelijk, maar je weet dat voor die behandeling wel onnoemelijk veel diertesten gedaan zijn. Wat doe je......

Groetjes,
Marco

G.naam

Re: Ziekte vs medicijnen

Bericht door G.naam »

M@rco schreef:Hallo!
Stel je hebt een ernstige ziekte waar je zonder behandeling wellicht aan zal sterven. Er is een behandeling mogelijk, maar je weet dat voor die behandeling wel onnoemelijk veel diertesten gedaan zijn. Wat doe je......
Groetjes,
Marco
Wat denk je zelf?
Met gezond verstand kom je een heel end.

M@rco
Contacteer:

Re: Ziekte vs medicijnen

Bericht door M@rco »

G.naam schreef:
Wat denk je zelf?
Met gezond verstand kom je een heel end.
De vraag is niet wat IK denk. Ik vraag wat anderen hiervan denken. Met goed lezen kom je ook een heel eind!

Groetjes,
Marco

Fontanelle
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle »

Als ik nu doodziek zou worden zou ik de medicijnen nemen. Het is verschrikkelijk dat er dierproeven uitgevoerd worden door de desbetreffende farmaceutische bedrijven, net als dat dokters in opleiding te maken krijgen met experimenten op dieren. Sterven voor een ideologie lijkt mij behoorlijk nutteloos. Je helpt er niemand mee: niet de dieren in de labatoria (beter doe je dan acties etc. Het probleem ligt voornamelijk bij de bureaucratische situatie die dierproeven verplicht stelt en te weing geld investeert in fatsoenlijke alternatieven. niet bij de patient.), niet jezelf, niet je vrienden of familie.

wanneer ik boven de 60 zou zijn en dan te maken zou krijgen met een dodelijke ziekte zou ik het nog wel overwegen een kuur te weigeren, maar dat heeft dan weer niets te maken met dierproeven maar met een persoonlijke keuze.

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Beste Marco,
Ik kan hier wel redelijk antwoord misschien op geven, aangezien mijn medicijnenkast behoorlijk gevuld is. Ik gebruik verschillende pijnstillers (o.a. valium, morfine, mediwiet, en tramadol (syntetische morfine)) voor mijn rugklachten, en daarnaast spiriva en symbicort voor longen.
Ik heb aan het begin er wel veel moeite gehad. Want elke keer als ik weer zo'n medicijntje naar binnen moest werken gingen mijn gedachten uit naar al die dieren die door dat ene medicijntje het leven hebben gelaten. Aan de andere kant, ik kan het ook niet gebruiken. In dat geval zal ik op mijn huis aangewezen zijn en kom ik nog nauwelijks ivm met extreme pijn de deur niet meer uit. Daarom gebruik ik, weliswaar bewust en gedoseerd, medicijnen. Want als ik nog de straat op kan, met medicijnen, dan is er tenminste nog iemand die op kan komen voor de rechten van de dieren. Ik voel me hier vaak schuldig over, maar wat moet ik anders? En wie staat er in mijn plaats op een demo?
Ik streef naar dierproefvrije medicijnen, helaas is dat momenteel nog niet het geval, maar ik denk dat je telkens goed de afweging voor jezelf moet maken.
Hoop dat dit enigzins nuttig kan zijn voor anderen. Er bestaat best vaak onbegrip over, althans dat ervaar ik zelf. Dus het is best goed deze discussie eens open te breken.
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Dennis

Bericht door Dennis »

Helaas slik ik Panzytrat. In de capsules zit een varkensbestanddeel. Jammer, erg jammer. Vegan alternatieven voor dit medicijn zijn er helaas niet. Als ik ze niet zou slikken dan zou ik dermate veel klachten krijgen (oa pijn), dat ik het gerechtvaardigd vind ze te slikken. Elke situatie vraagt om een rangschikking van prioriteiten en in deze stel ik mijn welzijn boven alle anderen.

Het rangschikken van prioriteiten is iets dat vegans vaker zouden moeten doen. Veganisme hoeft niet altijd op 1 te staan. Vaak stellen mensen me de vraag, zou je voor 100.000 euro (of welk ander hoog bedrag dan ook) een karbonaadje (of welk ander stuk vlees dan ook) eten? Mijn antwoord is dan altijd: Ja. Een financieel zekerdere toekomst voor mijn kinderen vind ik dan belangrijker dan mijn eigen principes. Vaak reageert men dan verbaasd, maar ik vind het niet meer dan logisch.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dat financiele vind ik niet echt belangrij genoeg om daar dan voor te kiezen.

Maar het is wel zo dat iemand die gezond en fit is meer kan doen voor dieren enzo dan iemand die vergaat van de pijn, dus dan kan je wel stellen dat het dan 'ok' is om te nemen. Immers kan je er ook niets aan doen, dat zelfs wanneer een medicijn zonder dieren ontwikkeld is, dat men dit toch nog verplicht heeft zitten testen op dieren.

Ik weet niet wat ik doe. Ik heb eczeem, maar ga daar geen hormonenzalfjes enzo voor gebruiken. Gebruik ook geen paracetamol of asperine.
Sowieso hou ik niet van medicatietroep. Denk ook dat veel gewoon slecht is
Als ik op sterfen lig, dan denk ik dat ik wel iets zou nemen. Ik kan levend gewoon meer doen, dan dood nl. En als het werkt tsja.. het is altijd een gevaar, want dierproeven enzo zijn toch alleen maar een gok. Op iedereen kan medicatie anders werken. Vandaar dat er ook mensen doodgaan na behandelingen.

Verder moet iedereen het voor zichzelf bepalen. En het is lastig te zeggen hoe je reageert in zo een situatie. Van te voren iets zeggen is natuurlijk makkelijker. Je moet maar zo denken.. het is een schande dat men dierproeven gebruikt en dat je als consument niet eens kan en mag kiezen tussen dierproefvrije of niet-dierproefvrije medicatie... omdat men verplicht op dieren te testen. Ik zou zeggen.. laat men hetzelf bepalen en verplicht die dierproeven niet.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Ik zou het medicijn nemen. Natuurlijk zou ik het rot voor de beestjes vinden.

Waar ik een beetje moe van word, is dat mensen altijd aan proberen te tonen dat ik hypocriet ben ('sla je muggen dood', 'vind je het niet zielig voor de plantjes' enfin, jullie kennen die vragen ook wel). Zo flauw... Ik doe toch m'n best? En nee, dat zal niet voor de volle 100% ok zijn, maar bij wie wel? En is het feit dat je altijd wel iets verkeerds doet een reden om het niet te proberen?

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

De mensen die op die zogenaamde inconsequenties hameren voelen zich meestal gewoon aangevallen omdat ze het idee hebben dat ze iets niet goed doen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik zou de medicijnen ook slikken, of ik nou 25 ben of 88. Ik wil graag blijven leven, en door ze niet te slikken veranderd er niets aan proefdiergebruik.
De enige manier daardoor is verandering van binnenuit de sector zelf.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

raymond

Bericht door raymond »

ik weet eigenlijk niet wat ik zou kiezen... ik denk dat ik dat op dat moment wel zou beslissen...

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Laat ik duidelijk voorop stellen dat ik geen paracetamol e.d. gebruik. Alleen wanneer ik zelf overtuigd ben dat het echt noodzakelijk is gebruik ik medicijnen. Je moet er bewust mee omgaan en per geval een juiste afweging maken. En dat verschilt sterk per geval :)
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Dennis

Bericht door Dennis »

Shantisabine schreef:Waar ik een beetje moe van word, is dat mensen altijd aan proberen te tonen dat ik hypocriet ben ('sla je muggen dood', 'vind je het niet zielig voor de plantjes' enfin, jullie kennen die vragen ook wel). Zo flauw... Ik doe toch m'n best? En nee, dat zal niet voor de volle 100% ok zijn, maar bij wie wel? En is het feit dat je altijd wel iets verkeerds doet een reden om het niet te proberen?
Iedereen is tot op een bepaalde hoogte hypocriet. Dus dat je dat bij iemand kan aantonen is niet meer dan logisch. Daar staat tegenover dat de intentie (al loop ik nu het gevaar als Ed te klinken...) het belangrijkste is. De intentie is het dierenleed te beperken. Als je veganist bent, of vegetarier, dan doe je dat per definitie. De mate waarin verschilt, maar de intentie blijft hetzelfde. Iemand die 'het eigenlijk ook wel zielig vindt, maar een stukje vlees toch wel erg lekker vindt' deelt niet dezelfde intentie en is in feite dus makkelijker hypocriet te noemen.

Daarnaast blijf ik er bij dat je je lijstje met priorieteiten niet als een vaststaand iets moet blijven zien. Als je halsstarrig vast blijft houden aan dit principe, terwijl dit ten koste gaat van jezelf of je naaste omgeving, dan vind ik dat je niet goed bezig bent.

G.naam

hypocriet

Bericht door G.naam »

Shantisabine schreef:Ik zou het medicijn nemen. Natuurlijk zou ik het rot voor de beestjes vinden.
Waar ik een beetje moe van word, is dat mensen altijd aan proberen te tonen dat ik hypocriet ben
Maar dat beweert M@rco toch helemaal niet?
M@rco beweert helemaal niets; hij gooit alleen maar een balletje op.
Is dat al genoeg om je "hypocriet" te voelen???
Misschien zouden we het daar eens over moeten hebben: wat is hypocriet, of wanneer is iem. hypocriet.

Shantisabine

Nee, dat klopt, dat beweert Marco niet. Andere mensen proberen dat echter wel te suggereren.

@ Dennis; mooi verwoord!

G.naam

morele superioriteit

Bericht door G.naam »

[quote="Shantisabine"]Nee, dat klopt, dat beweert Marco niet. Andere mensen proberen dat echter wel te suggereren.[quote]

Mensen die voor iets staan, voor een principe, voor een ideaal, wekken inderdaad veel onbegrip op. Want waarom zou je niet uitsluitend voor de lol leven: het leven is toch kort genoeg?!

Men probeert die idealisten neer te halen, ervan af te brengen: "doe toch gewoon!"

Daarbij wordt geen midddel geschuwd. Je bent "niet consequent","hypocriet" e.d. Heel bont maakte Amanda Kluveld het onlangs in NRC Handelsblad. Ze verweet leden van de Partj voor de Dieren: "morele superioriteit". Het zich beter voelen dan de rest.

Zelf is ze verbonden aan.................. de Dierenbescherming!

Shantisabine

Ja, zoiets stond ook in de Volkskrant. Een artikel van een hele pagina over dat de PvdD een simplistisch wereldbeeld presenteerde met een duidelijke goed/slecht-verdeling. En dat die stomme PvdD-stemmers daar intrapten en zich meer zorgen maakten over dieren dan de hypotheekrenteaftrek...

Sja

fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Shantisabine schreef:Ja, zoiets stond ook in de Volkskrant. Een artikel van een hele pagina over dat de PvdD een simplistisch wereldbeeld presenteerde met een duidelijke goed/slecht-verdeling. En dat die stomme PvdD-stemmers daar intrapten en zich meer zorgen maakten over dieren dan de hypotheekrenteaftrek...

Sja
Het is toch heel logisch dat je je meer zorgen maakt om dieren dan geld (vooral van mensen die al zat geld hebben)?

G.naam

Kluveld

Bericht door G.naam »

Shantisabine schreef:Ja, zoiets stond ook in de Volkskrant. Een artikel van een hele pagina over dat de PvdD een simplistisch wereldbeeld presenteerde met een duidelijke goed/slecht-verdeling. En dat die stomme PvdD-stemmers daar intrapten en zich meer zorgen maakten over dieren dan de hypotheekrenteaftrek...Sja
Sorry, het was inderdaad de Volkskrant. (16 dec.)
Bernd Timmerman (PvdD & vz. Ned. Vegetariërsbond) heeft Kluveld keurig op haar nummer gezet.
Op 6 jan. reageerde er nog een zekere Maartje Janse op maar dat vond ik een beetje een vaag verhaal. Die vergeleek de PvdD met andere historische bevrijdingsbewegingen die succes hadden gehad. Maar ook weer niet elke bevrijdingsbeweging heeft succes, niet bijv. de beweging tegen het gebruik van sterke drank. 't Kan dooien of vriezen dus.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

G.naam, dat artikel was aardig goed geloof ik van Maartje. Ze reageerde daarop op eerdere berichtgeving en ik vond het goed dat ze het vergeleek met bewegingen in het verleden. En die met de drank.. ik denk dat die ook wel wat successen hebben behaald. Toen in die tijd was sterke drank gewoon en was het raar als je het afwees.. nu is sterke drank niet iets wat iedereen standaard drinkt, maar meer uitzonderlijk. Lijkt me ook overwinning.

Plaats reactie