Dierentuinen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Marla schreef:
Ik denk niet dat ze ooit nog naar een dierentuin wil. Ik verbaas me er overigens wel over dat hij een vrouw heeft aangevallen, meestal is agressie van mannetjes dieren naar elkaar gericht.
http://www.destentor.nl/binnenlandstn/a ... 432225.ece
De vrouw uit Zoetermeer, die ernstig werd verwond door Bokito, ligt nog steeds in het ziekenhuis. Afgeknapt op de aap is de frequente dierentuinbezoekster echter niet. ,,Hij is en blijft mijn lieveling. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug'', zegt de vrouw zondag in een interview met De Telegraaf.
Directeur van Blijdorp Ton Dorresteijn zegt in de krant dat het gedrag van de aap echter verkeerd wordt uitgelegd. ,,Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nooit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging'', aldus de directeur.
Gelukkig geeft de vrouw de aap niet de schuld, maar haar man wil wel via de rechter een schadevergoeding hebben.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Kiwi schreef:Dat beest was gewoon in paniek natuurlijk.
http://www.ad.nl/rotterdam/article1384850.ece
Blijdorp vermoedt dat Bokito werd geplaagd door stenen gooiende kinderen ?n het gedrag van de vrouw.

De vrouw maakte met de aap oogcontact. De aap vond de vrouw hierdoor niet onderdanig genoeg en heeft het kijken vermoedelijk als zeer bedreigend ervaren, aldus een woordvoerder.

Blijdorp overweegt bezoekers te waarschuwen de gorilla?s niet strak in de ogen te kijken. In de zoo van Antwerpen hangen dergelijke bordjes bij de chimpansees. Dat om te voorkomen dat de apen - onbedoeld - worden geprovoceerd.
In mijn ogen is het een beetje vreemd dat het in een dierentuin mogelijk is om steentjes naar dieren te gooien?

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Bericht door Valkyrjur »

Veg_eric schreef:
Gelukkig geeft de vrouw de aap niet de schuld, maar haar man wil wel via de rechter een schadevergoeding hebben.
Heb je het filmpje gezien, waarin de vrouw contact zoekt met de aap? Zo dom en na?ef. 'Kijk wat een leuke aap, hij lacht naar me'. Snapt ze echt niet dat als een mannetjesgorilla van 200 kilo zijn tanden aan je laat zien, dat hij dan echt niet aan het lachen is?

Natuurlijk verwacht je niet dat een dier ontsnapt, en natuurlijk had de gracht rondom Bokito's verblijf breder moeten zijn, maar de domheid van deze vrouw heeft zeker meegespeeld in het geheel.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Inderdaad, dat over dat grijnzen wat apen doen was ook het eerste wat ik dacht toen ik hoorde wat die vrouw erover had gezegd. Ik las ook ergens dat apen het als niet-onderdanig opvatten als iemand hen recht in de ogen kijkt. En dat heeft die vrouw natuurlijk wel gedaan, omdat ze 'zo'n goed contact had' met die gorilla. Om zijn positie als alfa-mannetje te waarborgen is hij daarom misschien wel bewust achter die vrouw aangegaan, omdat zij hem openlijk, bijna dagelijks uitdaagde door hem in de ogen te kijken.

-gebruikergewist-

Veg_eric schreef:In mijn ogen is het een beetje vreemd dat het in een dierentuin mogelijk is om steentjes naar dieren te gooien?
Dieren zitten tegenwoordig niet meer in afgesloten verblijven, maar op ruime terreinen die zoveel mogelijk de natuurlijke situatie moeten nabootsen. De gorilla's in Blijdorp zitten op een eiland. Zonder glas eromheen, waardoor je de dieren beter kunt zien. En waardoor je dus ook dingen naar ze kunt gooien. Ik vind het alleen wel belachelijk dat niemand van de omstanders er ook maar iets van heeft gezegd toen die kinderen dat deden.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Kiwi schreef: Dieren zitten tegenwoordig niet meer in afgesloten verblijven, maar op ruime terreinen die zoveel mogelijk de natuurlijke situatie moeten nabootsen.
ok "in de goede gevallen", zitten dieren in een redelijke ruimte die een beetje hun natuurlijke habitat na bootst.

Maar het blijft wel klein in verhouding met wat ze normaal in de natuur kunnen doen.

Een van de dingen die ik niet echt geloof van de dierentuin industrie, is dat ze echt het beste met de dieren voor hebben.
Ik heb foto's gezien van Bokito achter glas, en volgens mij is dat een concessie aan het welzijn van de dieren, om inkomsten te genereren.

Als je zo dicht bij een dier kan komen, met alleen een laagje glas er tussen zullen mensen veel eerder bereidt zijn om entree geld te betalen.

Hoe meer "knuffel factor" des te meer geld er te verdienen valt.

Kijk maar eens naar ijsbeertje Knut, wordt ook door mensen opgevoed, kan waarschijnlijk nooit met soortgenoten leven, maar wordt wel in leven gehouden. Knut levert die duitse Zoo heel wat geld op in abonnementen en merchandise.

*off topic* Diergaarde Blijdorp, is dat die trieste boel waar je langs komt met de trein naar rotterdam centraal?

-gebruikergewist-

Veg_eric schreef:Ik heb foto's gezien van Bokito achter glas, en volgens mij is dat een concessie aan het welzijn van de dieren, om inkomsten te genereren.
Daar zit hij nu tijdelijk, normaal leeft de gorillagroep dus op dat eiland.
*off topic* Diergaarde Blijdorp, is dat die trieste boel waar je langs komt met de trein naar rotterdam centraal?
Ja. Alleen vind ik Blijdorp de laatste jaren wel enorm vooruitgegaan. Vroeger was het inderdaad een trieste boel, maar tegenwoordig zitten bijna alle dieren in relatief ruime hokken die zo goed mogelijk proberen te voldoen aan de behoeften van die dieren. Het is een van de minst slechte dierentuinen.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Een oppasser van Diergaarde Blijdorp had het slachtoffer van de aanval door een ontsnapte gorilla gewaarschuwd. De dierverzorger vroeg de vrouw enkele dagen voor de aanval afstand te houden en de aap niet recht in de ogen te kijken.
bron

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Kiwi schreef: Ja. Alleen vind ik Blijdorp de laatste jaren wel enorm vooruitgegaan. Vroeger was het inderdaad een trieste boel, maar tegenwoordig zitten bijna alle dieren in relatief ruime hokken die zo goed mogelijk proberen te voldoen aan de behoeften van die dieren. Het is een van de minst slechte dierentuinen.
Goed om dat te horen, mijn herinnering is al een aantal jaren oud

MH

Bericht door MH »

Stelling NRC: is de dierentuin niet meer van deze tijd?

http://weblogs.nrc.nl/weblog/discussie/ ... mment-8586

-gebruikergewist-

Nu een poll van Vroege vogels: Primaten in dierentuinen zijn niet meer van deze tijd

mee eens, geen mensapen meer in dierentuinen 54%
kan wel, mits er meer afstand tussen mens en dier komt 21%
volstrekte onzin, "Bokito" was een incident 24%
maakt me niets uit 0%

Stemmen kan nog steeds!

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Totaal aantal stemmen: 778
mee eens, geen mensapen meer in dierentuinen 62%
kan wel, mits er meer afstand tussen mens en dier komt 19%
volstrekte onzin, "Bokito" was een incident 19%

't Gaat de goede kant op :P

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Artis gaat uitbreiden, en niet met meer dieren, maar met grotere verblijven. Of was dat al bekend? Ik las het vandaag voor het eerst. Blij toe, het schijnt daar zo zielig te zijn. Ben er ooit wel geweest maar kan het me niet meer herinneren (heb zoveel dierentuinen gezien :wink: ) Ik vind het wel een vooruitgang dat ze er niet meer dieren bijproppen en gewoon grotere verblijven geven.. Er is laatst ook dat ANWB onderzoek geweest waar Artis ook niet echt goed uitkwam volgens mij (en GAIA als de beste) ook wat betreft verblijven. Zo trekken ze misschien wel weer meer bezoekers. Maarja, nog meer uitbreiden kunnen ze toch niet waarschijnlijk.
Had laatst buitenlandse dierentuinen gezien, daarbij zijn die in Nederland soms echt een paradijs.. Of wat ik dan hoorde van eentje in Buenos Aires, wat je daar allemaal gewoon kunt aaien, leeuwen en poemas ook gewoon, belachelijk :roll:

Plaats reactie