Sen schreef:Mishandelen vind ik dan weer zo verregaand klinken, ik denk niet dat je het doorsnee dierentuindier mishandeld moet noemen. Ik denk dat het echt niet zo heel erg gesteld is met het leven van dieren in dierentuinen (doorgaans dus heh...)
Nou ik denk dat je toch aardig over mishandelen kan spreken. Maar klein percentage is voor fokken om uit te zetten en te behouden. Daar kan je misschien spreken over een noodzaak. (hoewel ik dat nog niet vind kunnen..)
Voor de rest gaat het om dieren die ze laten geboren worden, terwijl ze weten dat ze eigenlijk niet de juiste omgeving kunnen bieden. In de loop van de jaren is wel beleid geworden om omgeving daar meer op aan te passen. Maar het is wel zo dat dieren dus nog steeds geen goede omgeving hebben en daar ook hinder van kunnen ondervinden. Bijvoorbeeld het stereotype gedrag wat dieren creeeren. Dat kan van heen en weer lopen zijn tot kotsende apen die hun kots weer opeten. Of zelfs dieren die automutilistisch bezig zijn en zich kapot bijten. Elk dier uit het anders. Elk individu ook. Sommige dieren zijn gewoon apathisch. Liggen maar en niet reagerend op prikkels.
En ook worden dieren ziek, gaan snel dood. Sommige dieren leven langer in gevangenschap, en anderen gaan gemiddeld eerder dood. Dood gaan of langer leven zegt niet direct meteen iets, omdat het per dier verschillend kan betekenen. Olifanten schijnen gemiddeld korter te leven, wat aangeeft dat deze dieren vrij moeten zijn. Olifantenexperts geven ook aan dat olifanten in dierentuinen niet op hun plek zitten. Dierentuinen geven niet genoeg aan die dieren. Ook worden olifanten in dierentuinen te dik of ze krijgen last van hun poten. Doodsoorzaak nummer 1 bij olifanten heeft ook met dat laatste te maken.
Nou ja.. genoeg dus om te concluderen dat actief fokken van de dieren voor gevangenschap, waarin men niet de juiste en goede omgeving kan bieden, is naar mijn mening gewoon mishandeling. Alleen al het fokken zonder noodzaak is naar mijn mening al een mishandeling opzich.