Dierentuinen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Fontanelle
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle »

Sen schreef:De voorlichtingsfunctie moet je niet onderschatten.
Dat het ok is dieren hun vrijheid te ontnemen en om ze op te sluiten voor de mens om te zien ?

Wat bedoel je precies ?

Ze kunnen beter een documentaire kijken op Discovery of National Geographic.
Sen

Bericht door Sen »

Bedankt voor de link rtm. Maar het is niet zo vriendelijk om het over huiswerk doen te hebben, dit blijft een forum, en geen wetenschappelijk magazine ofzo.

Ik denk dat ze ook die documentaire op discovery of waar dan ook moeten gaan kijken, maar daar berijk je vast niet dezelfde doelgroep mee. Volgens mij hebben de dieren in een dierentuin niet per se een ongelukkig leven. Ik neem direct aan dat het enorm per dierentuin verschilt, daar moet vooral rekening mee gehouden worden.
Don't get me wrong, ik zie ook soms taferelen dat ik denk van, please laat die dieren een rustig plekje hebben. Denk bijv. aan center parcs ofzo, daar heb je allerlei vogels in zo'n jungle dome, met permanent schreeuwende kinderen. Daar zijn ze ver over de grens gegaan IMO.
Dierentuinen zijn niet per definitie goed, maar zeker ook niet per definitie slecht...
Beter een half ei dan een lege dop ;)
Framboos

Bericht door Framboos »

Ik kan je soms niet helemaal volgen. Kom je hier nou om te provoceren of ...?

'Ik ben voor dierentuinen.' En dan later 'Dierentuinen zijn niet per se goed, maar ook niet per se slecht.'

Dat is al heel wat anders. En zo gaat het in ongeveer elk topic. Als je hier komt om een beetje te stangen: pb me dan even want dat hoef ik er niet meer op in te gaan, nogal oud nieuws namelijk, been there done that etc.

Dit neem ik natuurlijk allemaal terug als je wel serieus bent.
Sen

Bericht door Sen »

Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof ik mezelf tegenspreek, maar dat doe ik niet, wat ik bedoel is het volgende:
Ik ben voor het fenomeen dierentuinen, maar dat wil niet zeggen dat alle dierentuinen het even goed zullen doen. Als een dierentuin het wel goed doet dan zou het van mij moeten kunnen.

Enne, ik ben gewoon een serieuze discussie aan het voeren, ik kom niet om te provorceren. Volgens mij doe ik dat ook totaal niet. Ik hoop dat ik er wat van op steek, en jullie ook. Het is toch prima als iemand er wat anders over denkt, dan krijg je juist wat meningen uit een andere hoek zonder dat het gelijk op bashen neerkomt.
Anna

Bericht door Anna »

Sen schreef:Ik ben voor dierentuinen. Dieren leven misschien geen ideaal leven, maar met zorg voor hun welzijn ben ik ervan overtuigd dat ze wel een prettig leven hebben. Mijn kat (welliswaar een gedomesticeerd dier) kan toch ook een goed leven leiden in mijn huis. En vergeet niet dat dierentuinen juist het dierenbewustzijn van mensen aanwakkerd. De voorlichtingsfunctie moet je niet onderschatten.
ik vind dierentuinen absoluut het verkeerde voorbeeld geven door dieren als attractie op te sluiten. mensen beschouwen dieren toch al teveel als gebruiksvoorwerp.
bovendien hoef je maar naar ze te kijken om te constateren dat ze niet gelukkig zijn. ook in relatief grote kooien en weides vertonen de meesten kooi-gedrag.
hoe kun je het accepteren dat een vogel in een kooi opgesloten zit? of een tijger die met drie sprongen zijn hele terrein is afgegaan?
fijn dat ze te eten krijgen, dat kregen slaven vroeger ook, anders gingen ze namelijk dood...
wat wil je mensen hiermee laten leren? ze komt toch helemaal niets te weten over hun natuurlijke gedrag? en plaatjes kun je ook wel uit een boek halen.
Sen

Bericht door Sen »

Denk je dat van alle soorten dieren overigens?

Weet je wat het volgens mij is, een dier in het echt zien geeft een andere prikkel dan op een plaatje. Dus ik denk dat er wel degelijk een verschil zit. Maar ja, idd. is het totaal geen dier in zijn natuurlijke habitat.
Anna

Bericht door Anna »

natuurlijk geeft het een andere prikkel, maar wat voor prikkel wil je veroorzaken?
ik zie niet in hoe een dierentuin meer compassie en emathie met dieren moet opwekken. het is toch idioot om dieren expres te mishandelen zodat mensen medelijden met ze krijgen?
of heb je het over louter kennismaken met verschillende diersoorten? in dat geval lijkt mij een documentaire een beter middel.
Sen

Bericht door Sen »

Mishandelen vind ik dan weer zo verregaand klinken, ik denk niet dat je het doorsnee dierentuindier mishandeld moet noemen. Ik denk dat het echt niet zo heel erg gesteld is met het leven van dieren in dierentuinen (doorgaans dus heh...)
rtm

Keuzes maken

Bericht door rtm »

Sen schreef:Mishandelen vind ik dan weer zo verregaand klinken, ik denk niet dat je het doorsnee dierentuindier mishandeld moet noemen. Ik denk dat het echt niet zo heel erg gesteld is met het leven van dieren in dierentuinen (doorgaans dus heh...)
Nee hoor, zet de hokken maar open. Moet je eens kijken hoe de beestjes lekker blijven zitten.
Hoeveel dieren ontsnappen jaarlijks?
Hoeveel (ontsnapte) dieren worden doodgeschoten?

Informatie op internet te over.

Niet zichtbaar, 'geestelijk' mishandelen is voor de uitbaters (uitbuiters) geen mishandelen. Mishandelen moet 'zichtbaar' zijn: verwondingen, dood. Een dokter moet daar een rapport over kunnen schrijven.
Een dierentuin is een gevangenis: wordt een gevangene mishandeld?!

Voor alles zijn argumenten. Ook voor circussen. Voor vleeseten, bont dragen. Uiteindelijk moet je principi?le keuzes maken: voor of tegen het dier.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Sen schreef:Mishandelen vind ik dan weer zo verregaand klinken, ik denk niet dat je het doorsnee dierentuindier mishandeld moet noemen. Ik denk dat het echt niet zo heel erg gesteld is met het leven van dieren in dierentuinen (doorgaans dus heh...)
Nou ik denk dat je toch aardig over mishandelen kan spreken. Maar klein percentage is voor fokken om uit te zetten en te behouden. Daar kan je misschien spreken over een noodzaak. (hoewel ik dat nog niet vind kunnen..)

Voor de rest gaat het om dieren die ze laten geboren worden, terwijl ze weten dat ze eigenlijk niet de juiste omgeving kunnen bieden. In de loop van de jaren is wel beleid geworden om omgeving daar meer op aan te passen. Maar het is wel zo dat dieren dus nog steeds geen goede omgeving hebben en daar ook hinder van kunnen ondervinden. Bijvoorbeeld het stereotype gedrag wat dieren creeeren. Dat kan van heen en weer lopen zijn tot kotsende apen die hun kots weer opeten. Of zelfs dieren die automutilistisch bezig zijn en zich kapot bijten. Elk dier uit het anders. Elk individu ook. Sommige dieren zijn gewoon apathisch. Liggen maar en niet reagerend op prikkels.
En ook worden dieren ziek, gaan snel dood. Sommige dieren leven langer in gevangenschap, en anderen gaan gemiddeld eerder dood. Dood gaan of langer leven zegt niet direct meteen iets, omdat het per dier verschillend kan betekenen. Olifanten schijnen gemiddeld korter te leven, wat aangeeft dat deze dieren vrij moeten zijn. Olifantenexperts geven ook aan dat olifanten in dierentuinen niet op hun plek zitten. Dierentuinen geven niet genoeg aan die dieren. Ook worden olifanten in dierentuinen te dik of ze krijgen last van hun poten. Doodsoorzaak nummer 1 bij olifanten heeft ook met dat laatste te maken.

Nou ja.. genoeg dus om te concluderen dat actief fokken van de dieren voor gevangenschap, waarin men niet de juiste en goede omgeving kan bieden, is naar mijn mening gewoon mishandeling. Alleen al het fokken zonder noodzaak is naar mijn mening al een mishandeling opzich.
Sen

Bericht door Sen »

Nouja jullie punt is in elk geval helder. Ik vind het zelf wat ver gaan, ik denk dat dierentuinen doorgaans hun hart wel op de goede plaats hebben. Volgens mij zijn de problemen in de bioindustrie in elk geval vele malen erger.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Sen schreef:ik denk dat dierentuinen doorgaans hun hart wel op de goede plaats hebben.
Zeker niet. Hoewel er veel dierenliefhebbers werken enzo.. is er in de leiding enzo zeker een probleem.
En dierentuinen worden gelinkt met dierenhandel. Ook die gecertificeerd zijn. Een documentaire van TweeVandaag of netwerk ofzo uit 2002 liet toen goed zien dat er heel wat achter de schermen gebeurd.

Ik hoop dat dierentuinen van commerciele instellingen overgaan tot een opvangadres voor dieren die uit circussen enzo komen. Kortom.. dierentuinen zullen weinig dieren hebben. En uiteindelijk moeten verdwijnen.
Joop

Bericht door Joop »

Sen schreef:Nouja jullie punt is in elk geval helder. Ik vind het zelf wat ver gaan, ik denk dat dierentuinen doorgaans hun hart wel op de goede plaats hebben. Volgens mij zijn de problemen in de bioindustrie in elk geval vele malen erger.
"je moet niet denken, je moet weten" zei mijn vader altijd.
Sen

Bericht door Sen »

Dat is een goed punt, thanks for enlightning me ;)
Misschien weet ik er toch niet het zijne vanaf, maar pas toch op dat je niet door slaat naar de andere kant door veel goed bedoelt werk bij voorbaat af te keuren.
rtm

NVV

Bericht door rtm »

NVV:

een lamp voor uw voet en een licht op uw pad.
Barend

Dierentuinleed

Bericht door Barend »

De Telegraaf gaat maar door met het afdrukken van propagandafoto?s uit dierentuinen. Kennelijk zonder enig besef van het lijden der dieren. Zo noemt de krant van dinsdag (16/1, blz. T7) de geboorte van een gorillajong in Blijdorp, en noemt Bokito als de vader. Bokito werd echter een half jaar geleden met enige andere gorilla?s aan de dierentuin van Sjanghai geleverd. In Rotterdam hadden ze al veel te veel gorilla?s.

Die levering van de gorilla?s aan de Chinese dierentuin gebeurde tegen internationale kritiek in. Vandaag (17/1, blz. T11) wordt weer eens duidelijk waarom. De krant drukt nu een foto van een gewond jongetje af dat in een Chinese dierentuin met een "getrainde" tijger op de foto moest.

Dit misbruik is in Chinese dierentuinen algemeen.
rtm

Rode Panda

Bericht door rtm »

http://i11.tinypic.com/2lkfp6f.jpg
Rode Panda ontsnapt uit Diergaarde Blijdorp (2006)
Uiteindelijk wist een dierenarts in een hoogwerker van de brandweer tot op 3 meter afstand van het dier te komen. Met een klein verdovingsgeweer verdoofde hij de panda, die naar beneden viel. De brandweer ving hem op.

Sterk bedreigde soort. In Diergaarde Blijdorp wordt het wereldwijde stamboek van alle kleine panda's in gevangenschap bijgehouden, alsmede het EEP.
Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

wat een mooi diertje
Framboos

Bericht door Framboos »

Sen schreef:Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof ik mezelf tegenspreek, maar dat doe ik niet, wat ik bedoel is het volgende:
Ik ben voor het fenomeen dierentuinen, maar dat wil niet zeggen dat alle dierentuinen het even goed zullen doen. Als een dierentuin het wel goed doet dan zou het van mij moeten kunnen.
Ik zeg ook niet dat je jezelf tegenspreekt (of misschien zei ik dat wel maar zo bedoel ik het niet), ik doel meer op het feit dat je steeds heel harde standpunten in neemt over elk onderwerp, en dan vervolgens terug gaat krabbelen.
Enne, ik ben gewoon een serieuze discussie aan het voeren, ik kom niet om te provorceren. Volgens mij doe ik dat ook totaal niet.
Ok, provoceren is misschien niet het juiste woord, maar zie wat ik hier boven zeg. En waarom plaats je dan zo'n bericht als die in 'Genoeg ijzer?'
Ik hoop dat ik er wat van op steek, en jullie ook.
Goh, je zou het goed doen als iemand je in zou huren om een stereotiepe veganist te spelen. :lol:
Sen

Bericht door Sen »

Mijn excuses dat ik niet echt overzichtelijk in de daartoe behorende topics heb gepost, vaak kom ik op allerlei zijsporen terecht.

Ik post dergelijke dingen allereerst om een discussie aan te wakkeren, er is altijd ruimte voor nuance. Meestal gaat het niet om een uitgesproken mening, maar om een genuanceerde mening.

Ik weet dat jullie geen eenheid zijn hoor ;) Ook al merk ik dat jullie het vaak met elkaar eens zijn. Ik voel me bijna een extremist onder dit gezelschap, terwijl ik eigenlijk bestwel gematigd ben :)
Plaats reactie