Dieren & Politieke ontwikkelingen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Dieren & Politieke ontwikkelingen

Bericht door Ananas »

Bah, walgelijk hoe sommige mensen denken...

Zen

Bericht door Zen »

lena schreef: Niet positief dus, en ik denk eigenlijk dat je dit ook wel deels door kunt trekken naar andere dierenonderwerpen.
Heel veel hangt in dit opzicht af van de stellingname van de PVV in de Eerste Kamer. Daar zit de grote verschuiving. Kijk ook maar eens goed naar de stemmingen in de Tweede Kamer van bijv. moties van de PvdD. Een aantal moties zoals die voor een moratorium op de bouw van megastallen wordt nu wel aangenomen. Partijen die traditioneel dierenuitbuiters vrij spel geven zoals het CDA en de VVD zijn onderling vrij inwisselbaar - dwz bijv. 3 zetels erbij voor VVD en 3 eraf bij het CDA maakt hier doorgaans nauwelijks iets uit. D66 is trouwens ook een foute, nare partij zeg... iig waar het gaat om de belangen van dieren.
Cut cold stone with a warm heart

lena

Bericht door lena »

Zen schreef: Heel veel hangt in dit opzicht af van de stellingname van de PVV in de Eerste Kamer. Daar zit de grote verschuiving.
Oh ja, de PVV was ook zo "diervriendelijk" toch? Ben heel benieuwd.
D66 is trouwens ook een foute, nare partij zeg... iig waar het gaat om de belangen van dieren.
Dat valt mij erg tegen. Deze keer heb ik hun standpunten niet goed bekeken omdat ze toch al afvielen in verband met onderwijsstandpunten, maar het was altijd een partij waarvan ik dacht dat ik er wel op zou kunnen stemmen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

D66 zou op zich mee kunnen gaan in verbod op circus hoor, dus het klopt niet helemaal.
Landelijk heeft de SP zetels verloren en die waren voor circussen met dieren :(
Terwijl bij allerlei afdelingen dat weer anders is.
D66 heeft in diverse gemeenten ook vragen gesteld rondom circussen en gepleit voor verboden.
SP afdelingen ook.

Brent

Bericht door Brent »

Lijkt me een beetje tegenstrijdig om op een partij te stemmen die de huidige sociaal-economische ordening steunt. Een ordening immers die geldstromen richting een economische elite centraal stelt en zeker niet het welzijn van gewone mensen of dieren/natuur.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lena

Bericht door lena »

Vegantastic schreef:D66 zou op zich mee kunnen gaan in verbod op circus hoor, dus het klopt niet helemaal.
Landelijk heeft de SP zetels verloren en die waren voor circussen met dieren :(
Ah, ze praten dus onzin eigenlijk. Waarom verbaast me dat niet :)
Het verbaast me wel wat dat dit een controversieel onderwerp is binnen partij-afdelingen trouwens.

Ik heb ook even op een pro-circusdieren website gekeken en werd daar heel triest van. Ben er wel weer extra van overtuigd dat welzijnswetten uiteindelijk alleen maar tegen dieren werken. Hoop niet dat de PvdD nog meer die kant op gaat, want in de kamervragen die ik las refereerden ze wel aan vergunningen en welzijnswetten. Het geeft heel sterk de illusie dat als ze maar aan die wetten voldoen het heus wel goed zit met het welzijn van de dieren en dat er dus geen probleem is, en zo wordt het ook gebruikt door de circusmensen.
Lijkt me een beetje tegenstrijdig om op een partij te stemmen die de huidige sociaal-economische ordening steunt.
Ik vond niet stemmen nog tegenstrijdiger, wetend dat daar alleen CDA/VVD/PVV groter mee worden.

vegalan

Bericht door vegalan »

Brent schreef:Lijkt me een beetje tegenstrijdig om op een partij te stemmen die de huidige sociaal-economische ordening steunt. Een ordening immers die geldstromen richting een economische elite centraal stelt en zeker niet het welzijn van gewone mensen of dieren/natuur.
Dat is nu eenmaal het gevolg van kapitalisme. Goed voor de heb zucht van de meerderheid, maar slecht voor de minderheid die onvoldoende kan vergaren of van wegen een moreel standpunt iets anders verkiest. Ik vraag me af in welke mate Pvdd een andere koers wil varen, maar ik denk dat ze uitgezonderd de dieren problematiek het huidige systeem waarschijnlijk alleen maar onderschrijft? Toch is het vanwegen hun diervriendelijk standpunt voorlopig goed om hierop te stemmen, juist om dat ze nooit de stem van de meerderheid krijgt.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di mar 15, 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

lena schreef:Ben er wel weer extra van overtuigd dat welzijnswetten uiteindelijk alleen maar tegen dieren werken.
Een rechtssysteem dat niet bijdraagt aan het welzijn van dieren is ook zinloos.
lena schreef:Ik vond niet stemmen nog tegenstrijdiger, wetend dat daar alleen CDA/VVD/PVV groter mee worden.
Zou die kleine groep mensen die normaal op de Pvdd stemmen daar wel verandering in kunnen brengen? Het is nu een maal de stem van de egoïstische of egocentrische meerderheid die geen oog heeft voor de zwakkeren of minder goed gepositioneerde binnen onze maatschappij.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di mar 15, 2011 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

vegalan schreef:Ik vraag me af in welke mate Pvdd een andere koers wil varen, maar ik denk dat ze uitgezonderd de dieren problematiek het huidige systeem waarschijnlijk alleen maar onderschrijft?
PvdD wil juist af van dat economische belangen voorgaan op mensenrechten, dierenwelzijn/rechten, milieu e.d. Dat in tegenstelling tot andere partijen die daar wel makkelijker in doen. PvdD wil juist een anders denken bevorderen.

vegalan

Bericht door vegalan »

Vegantastic schreef:PvdD wil juist af van dat economische belangen voorgaan op mensenrechten, dierenwelzijn/rechten, milieu e.d.
Dat is een goed standpunt, maar welke maatschappelijke ordening hanteert men dan of waar gaat de voorkeur naar uit? Wil men af van het huidige kapitalistische systeem of deze ten gunste van dieren welzijn optimaliseren?

Vegantastic schreef: Dat in tegenstelling tot andere partijen die daar wel makkelijker in doen. PvdD wil juist een anders denken bevorderen.
Bedoel je hiermee te zeggen dat andere partijen t.o.v de Pvdd economische belangen belangrijker vinden dan mensen of dieren rechten en kun je economische belangen wel buiten beschouwing laten? Wat is buiten dieren rechten en milieu zorg dat andere denken?

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

vegalan schreef:
Vegantastic schreef:PvdD wil juist af van dat economische belangen voorgaan op mensenrechten, dierenwelzijn/rechten, milieu e.d.
Dat is een goed standpunt, maar welke maatschappelijke ordening hanteert men dan of waar gaat de voorkeur naar uit? Wil men af van het huidige kapitalistische systeem of deze ten gunste van dieren welzijn optimaliseren?
Ik denk dat de discussie over andere systemen sowieso niet praktisch is en niet realistisch. M.i. moet je kameleon-denken.. dus binnen de huidige situatie het beste proberen te bereiken ten goede van een betere wereld.

De PvdD is denk een voorbeeld van zo denken, door binnen het systeem te opereren en dingen te veranderen.

Maar als je uitgaat van dat 'kapitalistisch' denken betekent dat je dus mens, dier en natuur wegschuift ten voordele van meer geld en macht, dan denk ik dat je wel kan zeggen dat de PvdD daar geen voorstander van is.

Maar als 'kapitalistisch' betekent dat er een systeem is van economie, winst, verlies, etc. dan denk ik dat de PvdD daar redelijk neutraal in staat, omdat het puur gaat bij de pvdd over belang van de dieren, milieu en mensenrechten. Dus dat overstijgende belang.
Bedoel je hiermee te zeggen dat andere partijen t.o.v de Pvdd economische belangen belangrijker vinden dan mensen of dieren rechten en kun je economische belangen wel buiten beschouwing laten? Wat is buiten dieren rechten en milieu zorg dat andere denken?
Als je kijkt naar andere partijen, dan gaan economische belangen al snel voor. Binnen alle partijen is er gevoeligheid voor economische druk (druk uit sectoren). Dus zie je ook in de stemmingen terug.

PvdD doet daarin niet mee. Hoewel ik denk dat pvdd-aanhang altijd moet waken voor infiltratie of personen die corrupt raken. PvdD moet niet als andere partijen worden.

vegalan

Bericht door vegalan »

Zijn er partijen waar de PvdD mee samen zou willen werken (bijv coalitie kandidaten) of laten zij dat buiten beschouwing om alleen verder te gaan?

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Iedereen die iets groots wil veranderen lijkt me he..

vegalan

Bericht door vegalan »

Het zijn niet allemaal van die concrete antwoorden, maar als ik het zo bekijk dat zit men nog goed bij de PvdD ;)

.

Brent

Bericht door Brent »

Ik denk dat er niets mis is met tijdelijk via het huidige slechte schijn-democratische systeem mensen bewust te laten worden van de enorme misstanden en de onwenselijkheid van de huidige productiewijze.
Maar uiteindelijk zal er een einde moeten komen aan de dominantie van de geldwolven die onze democratie en de menselijkheid van onze samenleving gekaapt hebben.

Dat hoeft allemaal niet zo heel erg lang te gaan duren gezien de wereldwijde verschuivingen en rampen, maar vrijwillig zal het huidige systeem heus niet met de pootjes omhoog gaan liggen. Daarvoor is de inhaligheid van de economische elite veel te groot.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

vegalan

Bericht door vegalan »

Men is (als individu economisch gezien) teveel afhankelijk van een systeem dat men niet eenvoudig anders kan organiseren en wegens gebrek aan saamhorigheid, eenheid zal dat ook niet snel gebeuren. Mensen klagen wel maar kunnen er niets aan veranderen, want ze hebben onvoldoende macht en hobbelen uiteindelijk toch mee met het gebeuren dat door de meerderheid wordt bepaald, want aanpassing is dan de gehanteerde overlevingsstrategie, maar dat brengt geen verandering teweeg. Men wordt als individu (vanaf geboorte) gedwongen om het huidige systeem te accepteren en er is geen spaken van een sociaal contract. Alle reorganisaties zijn slecht lijm middelen om het huidige systeem te continueren. Bijna alle politieke partijen onderschrijven (buiten een aantal sociale of asociale veranderingen) het huidige kapitalistische systeem en daarbij horende maatschappij structuur. Een revolutie zal niet snel plaatsvinden.

.

Brent

Bericht door Brent »

vegalan schreef: Een revolutie zal niet snel plaatsvinden.
Mee eens dat er een grotere schok nodig is wil dat gebeuren, de omstandigheden hier zijn nu nog niet klaar voor een omwenteling naar een economische democratie.

vegalan

Bericht door vegalan »

Je kunt je afvragen of een democratie wel een geschikte bestuursvorm is, want men kiest overeenkomstig de eigen situatie, zonder al te veel stil te staan bij die van de ander. Dat is mogelijk ook de rede dat kapitalisme kan zegevieren en andere stelsels niet kunnen standhouden.

.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

NU: spoeddebat over mogelijke sluiting dierenhel Organon: http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/wmv/

Brent

Bericht door Brent »

vegalan schreef:.. andere stelsels niet kunnen standhouden.
Dat denken veel mensen idd, dat andere stelsel niet zouden kunnen standhouden.
Wat dat betreft heb ik een heel somber beeld over de onafhankelijkheid van de journalisten die het bij de media uithouden.
Het huidige systeem is door een kleine minderheid van de bevolking uitgedacht en wordt door hen zorgvuldig zo in stand gehouden. Wie daar serieus aan probeert te komen krijgt een heel groot probleem. Landen die zelf iets proberen worden onmiddellijk geisoleerd en op allerlei hele zieke manieren dwars gezeten.

Plaats reactie