Dieren & Politieke ontwikkelingen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
melancholy

Re: Dieren & Politieke ontwikkelingen

Bericht door melancholy »

Trouwens nog even iets moois wat me te binnen schiet wat iemand mij eens vertelde.
Ik heb helaas niet de precieze bron.
Maar anyways,

De profeet Mohammed had zijn mantel op de grond liggen waar een kat op lag te slapen.
In plaats van de kat weg te jagen, scheurde hij het stuk van zijn mantel rondom de kat weg zodat deze gewoon verder kon slapen.

Ik vind dit echt een mooi voorbeeld, deze manier van respect hebben voor alles dat leeft staat echt haaks op hoe nu "ritueel" geslacht wordt.

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen »

melancholy schreef: Ik vind dit echt een mooi voorbeeld, deze manier van respect hebben voor alles dat leeft staat echt haaks op hoe nu "ritueel" geslacht wordt.
De Koran, de Bijbel, de Talmoed en Thora staan allemaal het opeten van (bepaalde) dieren toe. Dat zegt mij al genoeg over 'het respect hebben voor al wat leeft'. Dat er ook verhalen/passage in te vinden zijn die symbool (moeten) staan voor een meer compassievolle en barmhartige houding t.o.v. dieren doet daar niets aan af. Het zegt wel iets over het tegenstrijdige karakter van diverse passages in religieuze scriptures.
Cut cold stone with a warm heart

melancholy

Bericht door melancholy »

Wat ik met deze bovengaande posts eigenlijk wilde zeggen is, dat je niet moet verwachten dat je met de argumenten die je hier op dit forum vind moslims kunt overtuigen om het ritueel slachten maar af te schaffen of om vegetarier te worden. Tenzij je ongelovigen van ze kunt maken ;)
Simpelweg omdat het eigenlijk een zonde is om te zeggen dat je geen vlees moet eten, immers hun God heeft bepaalde dieren voor hen Halal gemaakt, en wat voor hun halal is kun je niet verbieden.
Daarom denk ik dat je op zoek moet gaan naar andere argumenten, kijkend door de bril van moslims, om in dit dilemma vooruitgang voor de dieren te bewerkstelligen.

Zen

Bericht door Zen »

melancholy schreef: Daarom denk ik dat je op zoek moet gaan naar andere argumenten, kijkend door de bril van moslims, om in dit dilemma vooruitgang voor de dieren te bewerkstelligen.
Het punt is dat het niet echt 'argumenten' zijn, omdat andere passages in de geschriften ze weer tegenspreken; er is geen samenhangende ideologie te vinden die ondubbelzinnig pleit voor een redelijke belangenbehartiging van dieren. Maar wellicht helpt het om sommige gelovigen op een meer diervriendelijk pad te brengen. Who knows...

Emiel

Bericht door Emiel »

http://www.nu.nl/politiek/2541297/joods ... umaan.html

Ik ben uiteraard tegen elke vorm van slachten, maar dat laatste stukje: "Ook Joel Serphos, van de joodse jongerenorganisatie CIJO, vraagt zich af of er voor joden nog wel een toekomst is in Nederland. Hij pleit voor een bredere discussie over dierenwelzijn voor alle dieren, dus ook dieren die op een reguliere wijze geslacht worden", daar ben ik het absoluut mee eens.

In de haast (want tijd is geld) worden ook veel dieren in de 'reguliere' slachterijen/concentratiekampen niet goed verdoofd, waardoor bij deze dieren bij al dan niet volledig bewustzijn de keel wordt doorgesneden. Ik vind dus dat als onverdoofd slachten onder de loep wordt genomen, het hele slachtingsproces moeten worden bekeken, anders wordt er met twee maten gemeten.

Zen

Bericht door Zen »

Emiel schreef:het hele slachtingsproces moeten worden bekeken, anders wordt er met twee maten gemeten.
In de wet wordt nota bene met twee maten gemeten; er wordt op 'religieuze gronden' een expliciete uitzondering gemaakt op de algemene wettelijke regel dat dieren verdoofd dienen te worden alvorens 'geslacht' te worden. Wat mij betreft is het heel snel afgelopen met al die uitzonderingen en speciale regelingen (voorrechten) voor 'gelovigen'. Op deze manier is die zogenaamde scheiding van 'kerk' (in dit geval synagoge en moskee) en staat echt een facade.

Verder inhoudelijk; het voorstel gaat uit van de grond dat de onverdoofde slacht extra leed veroorzaakt bij dieren. Daar is aanzienlijk wetenschappelijk bewijs voor, maar ook met gezond verstand kun je wel aanvoelen dat dit zo is.

Dat verdoven ook vaak genoeg fout gaat is een andere kwestie die ook aangepakt moet worden, maar dat is geen reden om ze dan maar helemaal niet te verdoven (dat is echt absurde logica). Kijk, ideaal gezien worden er helemaal geen dieren meer geslacht maar het is vooralsnog ondenkbaar helaas om dat als wetsvoorstel te laten slagen. Het is politiek en het is pragmatisch (dit voorstel is realistisch en heeft nu -niet in de verre toekomst- kans van slagen). En ook al zou het deels symboolpolitiek zijn (stoppen met uitzonderingen op religieuze gronden), dan vind ik dat juist een goede zaak. We leven niet in een theocratie.

Overigens is er geen enkele religie die mensen verplicht om vlees te eten en dieren te slachten. Dus al dat gejammer van Joden en Moslims dat ze nu hun 'geloof niet meer kunnen uitoefenen' is volstrekte onzin. Je wordt maar lekker vegetariër of beter nog vegan (dat kan prima kosher/halal). Ik erger me dood aan dat totaal misplaatste slachtoffergedrag in de media van verschillende Joodse organisaties en er worden werkelijk de meest walgelijke vergelijkingen getrokken met de jaren 30. En dat terwijl het toch echt de dieren zijn die de slachtoffers zijn van deze tijd. Dieren die, ook door Joden zelf, in moderne concentratiekampen worden gehouden en afgeslacht. Echt schaamteloos en harteloos.

Ik vraag me overigens ook af die 'Joodse jongerenorganisatie' ook vòòr deze kwestie zo heeft aangedrongen op die 'maatschappelijke discussie' over het welzijn van dieren. Het lijkt er eerder op dat ze het nu pas, nu een stukje van hun eigen identiteit (en nogmaals het Jodendom stelt het eten van vlees e.d. helemaal niet verplicht, dus eigenlijk is dat onzin) 'gevaar' loopt, gebruiken als tegenwerping danwel afleidingsmanoeuvre in de discussie.

PS: dit is niet vervelend bedoeld naar jou toe Emiel maar ik heb mezelf de afgelopen tijd in toenemende mate geërgerd aan het vingerwijzen (door tegenstanders van een verbod) naar de 'reguliere slacht' en ik hoop dat jij mijn punt in deze snapt.

Zen

Bericht door Zen »

Hier ook:

http://www.zie.nl/video/algemeen/Verbod ... gz767fau45

Pas op, zeer schokkende beelden (goed dat ze getoond worden, dat wel).

Zo'n misplaatste slachtofferrol waar deze mensen zich in plaatsen...

En vanaf 1:26 de meest absurde logica ooit. Van de opperrabbijn nota bene. Hij stelt; het is niet aangetoond dat dieren niet lijden als ze wèl verdoofd worden. Maar het punt is dat het gaat om extra en/of erger/langer lijden bij onverdoofde slacht. Dat snapt hij al niet. En dan dat vingerwijzen; verdoven in reguliere slacht gaat vaak mis. Maar hij erkent ook al dat ditzelfde van toepassing is op onverdoofde (rituele) slacht. Maar zijn argument is dat bij rituele slacht het vlees dan niet gegeten wordt (want niet kosher). Ja, dat maakt voor het dier nogal wat uit! Not. Het gaat deze mensen dus totaal niet om de dieren en of ze wel of niet (extra) lijden onder de slacht....

Emiel

Bericht door Emiel »

Oh maar zo vat ik het ook niet op hoor :wink: Ik sta volledig achter wat je schrijft. Het aanhalen van deze Joodse meneer was ook zeker niet bedoeld uit sympathie voor z'n verwerpelijke standpunten en misschien ook wat misplaatst in de context van het stuk.

Natuurlijk zorgt onverdoofd slachten voor nog meer stress en angst bij dieren en natuurlijk moet dat verboden worden. Ik snap zowieso niet dat daar nog over gediscussieerd moet worden. Uitzonderingen maken voor religies moet maar eens over zijn en mensen die nog steeds denken dat God de dieren heeft geschapen om als voeding voor de mens te dienen moeten met de teletijdmachine 6000 jaar terug in de tijd 'geschoten' worden.

Daarnaast heb ik alleen wel problemen met mensen die heel erg tegen de ene vorm van dierenleed zijn, maar dit vervolgens zelf op een andere manier veroorzaken. Dus wel schreeuwen dat een geit niet onverdoofd mag worden geslacht, terwijl je daarna een hap van je quarter pounder met extra kaas neemt.

Emiel

Bericht door Emiel »

http://www.nu.nl/politiek/2543711/pvda- ... en-af.html

Het is toch te hopen dat dit verbod er gewoon komt. Ik bedoel, als bij deze kwestie het belang van de mens al zwaarder telt dan het belang van het dier, dan heb ik weinig hoop voor de toekomst.
Dat hele gelul ook over 'tradities'. Als we alle tradities hadden behouden dan hadden we nu ook nog menselijke slaven gehad en een dag in de week kunnen 'genieten' van onthoofdingen op het dorpsplein.

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn »

Zen schreef:
melancholy schreef: Ik vind dit echt een mooi voorbeeld, deze manier van respect hebben voor alles dat leeft staat echt haaks op hoe nu "ritueel" geslacht wordt.
De Koran, de Bijbel, de Talmoed en Thora staan allemaal het opeten van (bepaalde) dieren toe. Dat zegt mij al genoeg over 'het respect hebben voor al wat leeft'. Dat er ook verhalen/passage in te vinden zijn die symbool (moeten) staan voor een meer compassievolle en barmhartige houding t.o.v. dieren doet daar niets aan af. Het zegt wel iets over het tegenstrijdige karakter van diverse passages in religieuze scriptures.
Vergeet niet dat de islam in de woestijn is geopenbaard, vegetariër worden is daar niet zo makkelijk. In sommige hadith staat dat Mohammed alleen heel af en toe vlees at.

Zen

Bericht door Zen »

Qntn schreef:
Zen schreef:
Vergeet niet dat de islam in de woestijn is geopenbaard, vegetariër worden is daar niet zo makkelijk. In sommige hadith staat dat Mohammed alleen heel af en toe vlees at.
Het is ook in een tijd geopenbaard waarin het sowieso lastig(er) was om plantaardig te leven, ongeacht de streek en het klimaat. Maar dat is nu juist het probleem met religies; dat men oude teksten ook in deze tijd nog altijd als leidraad (of zelfs als verzameling van stringente leefregels) gebruikt ondanks dat mensen zich naar verloop van tijd enorm hebben ontwikkeld qua kennis, bewustzijn en het creëren van nieuwe mogelijkheden...

Zen

Bericht door Zen »

Terug on-topic - dit blijft toch ook wel zeer schandalig; de dierenbeulen van het Productschap Vee, Vlees en Eieren (voormalige afkorting: PVV) en hun slagersvriendjes die Kamerleden van 'onze centen' (om het even lekker zuur Wildersesque te zeggen) exclusief mogen 'inpalmen'. Check ook al de walgelijke sites van deze subsidiespons.

Zen

Bericht door Zen »

Marianne Thieme in reclamefilm voor kaas

:(

Want bij Cono Kaasmakers hebben ze alleen maar 'blije koeien'

:roll:

Emiel

Bericht door Emiel »

Zen schreef:Want bij Cono Kaasmakers hebben ze alleen maar 'blije koeien'

Lijkt me inderdaad heerlijk om tegen je wil vast gehouden te worden en zo'n tag door je oor, daar voel je toch niets van?

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha »

Wat slecht, ik dacht eigenlijk dat thieme veganist was... Ik weet wel dat veel stemmers voor de pvdd geen veganist of vegetarier zijn maar gewoon voor die zielige katjes en hondjes stemmen, maar de partijleider zélf?! Zij zou toch beter moeten weten eigenlijk.

Emiel

Bericht door Emiel »

Veel mensen die voor dierenwelzijnsorganisaties (of de PVDD in dit geval) werken zijn denk ik ook geen veganist, misschien niet eens vegetarisch... Ik vind het ook vreemd, maar heb daar geen hele stellige mening over. Iedereen moet met zijn of haar eigen geweten leven :wink:

Zen

Bericht door Zen »

Kijk, het is één ding dat ze zelf niet vegan is (wel vegetariër dus) maar als belangenbehartiger van de dieren is het minste wat je kunt doen dit soort dingen nalaten, het is gewoon actieve promotie van dierenuitbuiting. Het is simpelweg niet in het belang van dieren om in welke veehouderij dan ook opgesloten te worden en uiteindelijk worden al deze dieren als middel gezien om geld te verdienen.

Ik blijf toch wel PvdD stemmen maar vind dit echt een teleurstelling.

Esther Ouwehand, het andere Tweede Kamerlid, probeert geloof ik wel zo veel mogelijk vegan te eten/leven. Ik meen ook dat ze lid was geworden van de NVV. Misschien kan iemand dat bevestigen? Er heeft meen ik me te herinneren ooit een interview met Marianne Thieme in het NVV-blad gestaan, ze deed toen ook mee aan een vegan challenge. Misschien staat dat nog ergens online in de archieven?

Zen

Bericht door Zen »

Emiel schreef:
Zen schreef:Want bij Cono Kaasmakers hebben ze alleen maar 'blije koeien'

Lijkt me inderdaad heerlijk om tegen je wil vast gehouden te worden en zo'n tag door je oor, daar voel je toch niets van?
Zie trouwens in het filmpje hoe enorm de uiers van deze 'blije koeien' zijn. Alles gericht op een absurd hoge melkproductie natuurlijk en toch zeker niet op het 'welzijn' van de dieren. Het draait puur om geld verdienen.

Emiel

Bericht door Emiel »

Teleurstellend is het zeker en ik vraag me ook af wat haar heeft bezield om dit te doen. Misschien kunnen we het haar vragen?

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha »

Ik snap nu ook beter waarom thieme zo ´verrast´ kon reageren in die documentaire ´meat the truth´ dat ze bij die veganistische ex-boer was en hij haar een veganistische maaltijd voorschotelde. En natuurlijk moet uiteindelijk iedereen zelf zijn eigen beslissingen maken (ik ben zelf nog niet eens 100% vegan) maar ik vind persoonlijk wel dat er een verschil zit in jan met de pet, en een lijsttrekker van de partij vd dieren. Ze zal overigens waarschijnlijk niet veel zuivel en eieren nuttigen, aangezien ze in bovenstaande docu ook behoorlijke kritiek had op de reclame voor zuivel e.d.

Plaats reactie