melk

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Evert

melk

Bericht door Evert »

Beste veganisten,

Ik begrijp jullie standpunt ivm melk en eieren, daar deze ook toedragen aan het dierenleed. ( vroegtijdig doden, etc...)

Als hobbyboer met een kudde geiten (zuiver recreatief) heb ik jaarlijks lammetjes bij. Hierdoor geven de geiten melk.

De geiten hebben volgens hun aantal een gigantisch oppervlak om te grazen en ze krijgens verder de beste verzorging ( Ik zou ze voor geen geld van de wereld iets kunnen doen ). Van dierenleed kan je hier dan ook niet spreken. ( Ze vertonen geen ook enkel teken van stress)

- Zijn jullie, als veganisten, gekampt tegen het feit dat ik regelmatig van mijn eigen geitenmelk drink?

- Zouden jullie zelf van deze melk drinken (smaak buiten kwestie gelaten)? Aangezien dit niet ingaat tegen jullie pricipe die het consumeren van dierlijk product afraadt. Of toch?

mvg,
Evert

Framboos

Bericht door Framboos »

Hoi Evert,

Mijn eerste vraag zou zijn: wat doe je met die lammetjes? Wordt jouw kudde almaar groter (of blijft het gelijk door natuurlijke dood van oudere schapen)? Of verkoop (oid) je ook schapen?

blauw

Bericht door blauw »

Dat is denk ik voor iedere veganist verschillend. Zolang de lammetjes genoeg te drinken hebben en geen enkele geit een voortijdige dood krijgt zie ik er het kwaad niet van in om af en toe zelf wat van de melk te gebruiken. Net zoals mensen die af en toe een eitje van hun hobbykippetjes eten.

Of ik het zelf op zou drinken weet ik niet. Ik blijf het toch gek vinden, melk drinken die bestemd is voor baby's van een andere diersoort. Bovendien geef je daarmee wel een verwarrend signaal naar de buitenwereld af; ik ben veganist maar eet wel zuivel als ik zeker weet dat er geen leed aan te pas komt... Ik denk niet dat mensen daar veel begrip voor zullen hebben.

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen »

Framboos schreef:Hoi Evert,

Mijn eerste vraag zou zijn: wat doe je met die lammetjes? Wordt jouw kudde almaar groter (of blijft het gelijk door natuurlijke dood van oudere schapen)? Of verkoop (oid) je ook schapen?
Het gaat om geiten Framboos, niet om schapen. ;)

Maar inderdaad is dit ook het eerste wat ik me dan afvraag.
Cut cold stone with a warm heart

Framboos

Bericht door Framboos »

Zen schreef:
Het gaat om geiten Framboos, niet om schapen. ;)
Haha, toen ik het opschreef dacht ik al 'klopt dat?', maar toen dacht ik 'vast wel'. Niet dus. :lol:

Edit: het kan natuurlijk best zijn dat Evert schapen verkoopt, weet jij veel. :wink:

Zen

Bericht door Zen »

Framboos schreef:
Haha, toen ik het opschreef dacht ik al 'klopt dat?', maar toen dacht ik 'vast wel'. Niet dus. :lol:

Edit: het kan natuurlijk best zijn dat Evert schapen verkoopt, weet jij veel. :wink:
Bij lammetjes denk je sneller aan schapen, waarschijnlijk omdat geiten zeldzamer zijn. :)
Cut cold stone with a warm heart

Framboos

Bericht door Framboos »

Dat zal het zijn.

Vanwaar deze vraag trouwens, Evert?

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

Beste evert,
Mensen die als hobby enkele dieren hebben en daar hun eitje of litertje mek vandaan halen, hun dieren persoonlijk kennen en natuurlijk hun diertjes goed behandelen, daar lig ik persoonlijk niet wakker van.
Van een andere orde is de schandalige manier waarin dieren zoals in de bio industrie worden uitgebuit. Miljoenen dieren die dag in dag uit in de ellende leven, en stelselmatig worden mishandeld. (videos genoeg die je kunt bekijken bij bv PETA) En dat allemaal omdat er zo veel mogelijk geld moet worden verdiend. Dat is pas misdadig en moet denk ik zo snel mogelijk worden verboden. Misschien ben je het daar wel mee eens?

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Melk van eigen geiten

Bericht door Wildflower »

Hoi Evert,

Aangenaam :D
Leuk dat je onze mening hierover vraagt. Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd is: als er verder prima met de dieren wordt omgesprongen en de lammetjes hebben melk genoeg, dan zie ik er persoonlijk niet veel kwaad in om ook wat van die melk te gebruiken, mits je dit alleen doet in de periode dat ze op natuurlijke wijze melk geven (je hoort, ik heb er niet veel verstand van hoe lang een geit melk kan geven :wink: ).
Hetzelfde geldt eigenlijk voor hobby-kippen die eieren leggen.

Of ik zelf nog melk zou drinken is een ander verhaal, dat is me toch wel een beetje tegen gaan staan.

Wellicht dat jouw bescheiden boerderijtje ook een educatieve functie kan vervullen, bijvoorbeeld door kinderen uit de buurt iets te leren over de dieren.

Groetjes.

Last of the Sane

Bericht door Last of the Sane »

Hoi Evert,

Ik zie er geen kwaad in dierlijke producten te gebruiken als de dieren daar niet onder lijden. Wel sluit ik me aan bij wat blauw al zei:
blauw schreef:
Of ik het zelf op zou drinken weet ik niet. Ik blijf het toch gek vinden, melk drinken die bestemd is voor baby's van een andere diersoort.
Groeten!
I'm making perfect sense but I'm not getting through

Evert

melk

Bericht door Evert »

Framboos schreef:Hoi Evert,

Hoi,

Mijn kudde is met de tijd wel wat gegroeid, maar ik overdrijf er niet in. Het blijven nog steeds hobbydieren. Om ze de beste zorg te kunnen blijven garanderen kan ik mij geen grotere kudde permiteren.

Het gebeurt soms dat ik verkoop, maar dit enkel op vraag ( ik ga geen reclame maken). Ik verkoop ook niet aan de eerste de beste. Ik weet graag wat er nadien mee gebeurt! Dierenleed veroorzaken, daar doe ik niet aan mee! :)

Vanwaar deze vraag trouwens, Evert?
Ik las iets over veganisme en deze vraag schoot me te binnen :)

Van een andere orde is de schandalige manier waarin dieren zoals in de bio industrie worden uitgebuit. Miljoenen dieren die dag in dag uit in de ellende leven, en stelselmatig worden mishandeld. (videos genoeg die je kunt bekijken bij bv PETA) En dat allemaal omdat er zo veel mogelijk geld moet worden verdiend. Dat is pas misdadig en moet denk ik zo snel mogelijk worden verboden. Misschien ben je het daar wel mee eens?
Ik kan me niet inbeelden het daar niet eens mee te zijn.

Groeten,
Evert

Evert

melk

Bericht door Evert »

Srry, dit nog vergeten.
blauw schreef:
Ik blijf het toch gek vinden, melk drinken die bestemd is voor baby's van een andere diersoort.
In de eerste plaats is deze melk bestemd voor de lammetjes. Op een gegeven moment stoppen deze met zogen maar als je blijft melken dan blijft de geit melk produceren (nog nooit gedaan, maar meen te weten dat dit verschillende jaren door kan gaan).

Als ik een geit nog even blijf melken, zie ik niet in wie je er kwaad mee doet. Geen van de beide partijen wordt er slechter van. Toch?

Geiten zijn bovendien herkauwers (net als koeien en schapen). Deze zetten de cellulose in planten en gras, die niet consumeerbaar zijn voor de mens (cellulose breken wij slecht af), via micro-organismen in hun verteringsstelsel, om in hoogwaardig eiwit! Als dat niet mooi is :)

In gebieden waar er niet aan landbouw kan gedaan worden, zoals in de hooggebergten van tibet, zijn de mensen bijna volledig afhankelijk van melk ( en vlees ). Die dieren grazen in hun natuurlijke habitat dat verschillende km² kan bedragen.

Dit geldt natuurlijk voor hen, daar zij geen keuze hebben. Die hebben wij natuurlijk wel!
blauw schreef:
Bovendien geef je daarmee wel een verwarrend signaal naar de buitenwereld af; ik ben veganist maar eet wel zuivel als ik zeker weet dat er geen leed aan te pas komt... Ik denk niet dat mensen daar veel begrip voor zullen hebben.
Ik begrijp volledig dat jullie trouw blijven aan de principes en niet door uitzonderlijke gevallen zullen afwijken hiervan.
Doe vooral verder met het aanklagen van dierenleed! Een actie die ik volledig steun!

Groeten,

Evert

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: melk

Bericht door Vegantastic »

Evert schreef:Op een gegeven moment stoppen deze met zogen maar als je blijft melken dan blijft de geit melk produceren (nog nooit gedaan, maar meen te weten dat dit verschillende jaren door kan gaan).
Bij koeien heb je in ieder geval een lactasie periode. En dan zakt het weg. Zal ook nog wel even kunnen doorgaan en zal per dier wellicht verschillen hoe lang.
Als ik een geit nog even blijf melken, zie ik niet in wie je er kwaad mee doet. Geen van de beide partijen wordt er slechter van. Toch?
Als dieren speciaal gefokt worden voor veehouderij danwel hobbyboeren vind ik het nog gewoon een probleem. Dieren moeten niet voor een mens bestaan. De mens bepaalt al genoeg over het dierenrijk, dat moet vind ik gewoon stoppen.

Veganpix

Bericht door Veganpix »

Het klinkt allemaal heel diervriendelijk Evert, maar ik heb nog wel een aantal vragen:

Hoeveel dieren heb je?

Als de zon zomers aan de hemel brandt, kunnen ze dan de schaduw opzoeken? En als het regent of hard vriest?

Ik neem aan dat ook geiten ziek kunnen worden of voortdurend last hebben van vliegen of andere insecten. Hoe vaak gebeurt dit?

Fokken met dieren leidt tot bevallingen. Dit lijkt mij geen pretje voor het moederdier. Wordt er wel eens een lammetje dood geboren of dat een lammetje al op jonge leeftijd sterft?

Als een geit heel oud wordt en het leven moeizaam gaat dan komt er een moment waarop je zult zeggen: nu is het tijd om te slachten. Waar worden ze geslacht? Hopelijk niet in het goedkope Italië. M.a.w. hoe lang zitten ze in de veewagen?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Het gebeurt soms dat ik verkoop, maar dit enkel op vraag ( ik ga geen reclame maken). Ik verkoop ook niet aan de eerste de beste. Ik weet graag wat er nadien mee gebeurt! Dierenleed veroorzaken, daar doe ik niet aan mee! Smile
Hieruit kan ik nog steeds niet opmaken of je het nou goedkeurt of ze geslacht worden door de evt. koper of niet.

Ik ben tegen fokhandel. Dus ik vind jou manier van geiten hebben niet puur hobby.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Dennis

Bericht door Dennis »

Ik vind het zelfs als 'hobby' niet goed. Al zorg je nog zo goed voor die dieren, ze horen er niet. Ethisch gezien kan ik het niet goedkeuren dat je dieren houdt voor je eigen plezier.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Overigens hebben mensen keuze.. ook die in het hooggebergte.. als ze daar net aan kunnen leven van wat melk en vlees, dan is er toch wat mis met hun situatie.... dan moeten ze gewoon wegtrekken..

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Alex schreef:Overigens hebben mensen keuze.. ook die in het hooggebergte.. als ze daar net aan kunnen leven van wat melk en vlees, dan is er toch wat mis met hun situatie.... dan moeten ze gewoon wegtrekken..
Hierbij ben je wéér genomineerd tot persoon met meest kortzichtige uitspraken van de week*

* houd het mild vandaag ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

blauw

Bericht door blauw »

Sfeerverlagend...

Als je alleen zulke sneren bij te dragen hebt kun je volgens mij beter je mond houden.

Freedom

Bericht door Freedom »

Vaak wordt door mensen de Evert-situatie als hypothetische stelling tegen een veganist opgeworpen. "Maar wat dan als...!?"

Volgens velen is veganisme 'moeilijk doen.' Is het niet makkelijker om gewoon helemaal geen melk te drinken?

Evert, waarom die behoefte om de geiten te melken?

Plaats reactie