Dierenartsen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Dierenartsen

Bericht door Kirsty xvx »

Ik heb er een haat-liefde verhouding mee.

Ik kreeg laatst dus weer een oproep voor Sprokkel, om hem te laten inenten.
Nou heb ik 5 katten, en die moeten allemaal in juni weer een prikje halen en zich na laten kijken.

Hoe nodig is dat prikje?

Mijn katten komen namelijk niet buiten, niet zozeer omdat ik dat niet wil maar omdat ze het zelf niet willen.
Komen ze buiten dan is het onder mijn begeleiding en ook maar heel even want ze schrikken van van alles.

Moeten ze dan toch ingeent worden met iets waar andere katten voor moesten lijden? Zijn mijn katten 'beter' dan die andere katten?
Ik vind het zo moeilijk. Ik wil opzich wel naar de dierenarts alleen voor een check-up en dat ze niet ingeent worden, maar ben ik dan fout bezig?

Hetzelfde met voer, ik had veganistisch voer en biologisch voer. Beide weigerden ze te eten na een tijdje. Toen dacht ik; jullie krijgen gewoon verse biologische vis. Wilde ze ook niet meer. Dus nu geef ik ze FELIX omdat dat het enige is wat ze lusten (en het enige merk waar geen suiker in zit).
Maar PURINA steunen is ook niet mn hobby :(

Wat moet ik nu doen?

argh, lang bericht voor 1 stelling eigenlijk; hoe kijken jullie tegen dierenartsen aan?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Noodzakelijk kwaad. ;)
Gnothi Seauton.

veglife

Bericht door veglife »

Onze hond moet ook worden inge?nt. Zelden dat ik dit doe, wel geef ik hem pillen tegen wormen.

Maar verder, mocht er iets gebeuren met je huisdier is het toch wel handig dat er een dierenarts in de zaal is.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Die inentingen zijn niet noodzakelijk. Ze kunnen gevaarlijke bijwerkingen hebben en als jouw katten niet buiten komen zie ik er al helemaal het nut niet van in eigenlijk, bacteri?n in slootwater enzo zijn volgens mij juist de grote boosdoener... Volgens mij was onze kat de laatste jaren niet meer ingeent en de honden ook niet. Puppy en kitten inentingen zijn belangrijk. Mensen worden toch ook niet ieder jaar opnieuw ingeent tegen ziektes?
Wij zijn zelf wel kind aan huis bij de da.... Bijna al onze dieren zijn opvangers, je hebt er een band mee, als ze ziek worden laat je ze niet aan hun lot over natuurlijk. Dus zeker wel goed dat ze er zijn, hier vlakbij zit een hele goede praktijk, het gaat ze niet om geld maar echt om de dieren (omdat we zo vaak komen hoeven we bijna alleen maar te betalen wat zij ook betalen). Dat vind ik ook wel belangrijk aan een dierenarts.
Als ik jou was zou ik het gewoon even overleggen met je dierenarts, maar waarschijnlijk zegt die toch dat je ze moet laten inenten.

Pinkel

Bericht door Pinkel »

Als je gewoon goed op ze let en ze binnenhoudt kun je aan je dierenarts vragen of ze binnenshuis ook het soort ziektes op kunnen lopen als waar er voor ingeent zou moeten worden.. als dit niet zo is of een vrij klein risico zou ik het gewoon niet laten doen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

ze komen wel eens op de galerij, maar niet in contact met vreemde katten of vervuild water oid, doch, eentje begint wel te niezen...
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Joop

Bericht door Joop »

Pinkel schreef:Als je gewoon goed op ze let en ze binnenhoudt kun je aan je dierenarts vragen of ze binnenshuis ook het soort ziektes op kunnen lopen als waar er voor ingeent zou moeten worden.. als dit niet zo is of een vrij klein risico zou ik het gewoon niet laten doen.
Vraag me af of een dierenarts je eerlijk antwoord geeft (zowel uit commercieel oogpunt alsook om er niet op aangesproken te kunnen worden als het toch misgaat).

Marla

Bericht door Marla »

Beetje laat antwoord maar goed. Wij hebben altijd erg veel katten gehad, inmiddels is het aantal alweer 'geslonken' tot 8. Ze komen allemaal buiten, sterker nog, de meesten zitten altijd buiten. Ze hebben allemaal in hun eerste levensjaar hun prikken gehad en daarna misschien nog één keer, omdat ze toevallig bij de DA waren voor iets anders en hij er meteen over begon dat ze weer geprikt moesten worden.
De katten zijn nu allemaal een jaar of 12 en we hebben nooit grote problemen gehad met hun gezondheid. En dat terwijl ze toch veel in contact komen met andere katten, dus zou het risico wel groot moeten zijn (in ieder geval een stuk groter dan voor katten die binnen zitten).

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies »

Niet alle entingen zijn even noodzakelijk en zeker niet jaarlijks. Een goede dierenarts geeft aan welke wel en niet voor een binnenkat wenselijk zijn. Het is zeker niet zo dat binnenkatten geen infecties op kunnen lopen. Er zijn ziektekiemen die jezelf mee kunt nemen via kleren en schoeisel. Ervaringen van katten die niet ziek worden ook al zijn ze niet ingeënt zijn vaak katten die in een buurt wonen waar andere katten wel ingeënt zijn en kans op besmetting dus daarom minder groot is. Ik ken echter ook andere verhalen. Een kat van mijn vader is aan kattenaids overleden terwijl als deze kat geënt was geweest dit niet had hoeven gebeuren maar hij wist niet dat dit jaarlijks moest (is inmiddels 15 jaar geleden). Bij honden vind ik het trouwens helemaal link om die niet tegen de ziekte van weill bv te enten of andere ziekten die ze makkelijk buiten op kunnen doen mocht er een besmette hond in de buurt zijn. Je kunt geluk hebben dat je zo'n hond nooit tegen komt, maar om daar nu op te gokken ... Ik zou gewoon informeren welke entingen voor een binnenkat aan te bevelen zijn en hoe vaak (wellicht is eens per twee jaar voldoende).

Plaats reactie