Wel of niet mee eten in een "dieronvriendelijk" re

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Eduard

Bericht door Eduard »

Paula schreef:Vaak kijken de vleeseters met verwondereing naar het lekkers wat dan gemaakt is.
Dat zal wel beleefdheid zijn. De meeste vleeseters die ik ken kijken eerder meewarig naar die plantaardige "rotzooi".

Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Annika »

Eduard schreef:
Dat zal wel beleefdheid zijn. De meeste vleeseters die ik ken kijken eerder meewarig naar die plantaardige "rotzooi".
Soort zoekt soort? :P

Eduard

Bericht door Eduard »

Annika schreef:
Soort zoekt soort? :P
Zou goed kunnen, ik heb met politieke correctheid en huichelen inderdaad niet veel.

vegalan

Bericht door vegalan »

Eduard schreef:
Zou goed kunnen, ik heb met politieke correctheid en huichelen inderdaad niet veel.
contradictie? :P

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

ja inderdaad, eduard, daar heb je helemaal gelijk in. ik heb eigenlijk nog nooit een "vleeseter" met jaloerse blik naar mijn maaltijd zien kijken. en als ze al iets positief zeggen dan is het op dezelfde manier als iemand die iets tegen een klein kind zegt. "oooh, wat een mooie tekening heb je gemaakt!" ook al heeft het kind maar wat raak gekliederd. :) zo zegt men "oh wat goed dat je zo ethisch bezig bent!" oid ook gewoon uit beleefdheid... :lol:

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Paula schreef: Vaak kijken de vleeseters met verwondereing naar het lekkers wat dan gemaakt is.
Dit is idd heel herkenbaar. Vaak wordt er juist extra moeite voor gedaan. Bij buffets wordt ik dan vaak apart bediend, terwijl de rest in de rij kan gaan staan. ;)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Bij een menu met vlees is vlees het belangrijkste en duurste ingredi?nt. Zodra dat wegvalt kunnen koks veel meer uit de kast trekken om er een aantrekkelijke maaltijd van te maken, zonder er meteen verlies op te lijden. Dat wil niet zeggen dat alle koks dat ook doen, maar als het een goede, creatieve kok is kan hij veel meer van een vegetarische/veganistische maaltijd maken dan van een met vlees.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Wat aantrekkelijk is, is nogal afhankelijk van de 'smaak' van de beoordeler. Een veel gehoorde kreet van veel vleesetende medemensen die ik ken is; 'Ik ben toch geen kenijn!', als ze iets teveel groenten en/of geen vlees ontwaren op hun bord.

Maar goed een notoire vleesetende vriend (met tollenaars en hoeren hou ik me ook op :lol:) had laatst een veganistisch maaltijd voor me gemaakt (ik kwam problemen met zijn computer verhelpen) en dat vond hij wel redelijk smaken.

Ook al zei hij er meteen bij dat hij zijn stuk vlees toch wel miste ...
Gnothi Seauton.

veglife

Bericht door veglife »

Wat ik tegenkom is dat veel mensen een `gezonde`,lees veganistische of rawfood, maaltijd bewerkelijk vinden, dus er veel tijd in moeten stoppen.

Paula

Bericht door Paula »

Als een vleeseters iets positiefs zeggen over mijn vega maaltje ga ik er niet direct vanuit dat ze het niet menen dat vind ik erg negatief gedacht. Als jezelf denkt "rotzooi" te eten heb je misschien de neiging te denken dat andere dat ook vinden:P

-gebruikergewist-

Ed schreef:Ook al zei hij er meteen bij dat hij zijn stuk vlees toch wel miste ...
Ik heb eind vorig jaar veganistisch gegourmet (ik moest wat vegan gourmetrecepten uitproberen voor de kerstpagina's van Vegatopia waar ik destijds aan meewerkte) met alleen maar vleeseters. Die van te voren inderdaad geintjes zaten te maken over de hamburgers die ze na afloop zouden gaan halen na al dat konijnenvoer. Maar ze hebben stuk voor stuk zitten smullen, en ze moesten allemaal toegeven dat het hen alleen maar was meegevallen, en dat een aantal gerechten veel lekkerder waren dan het vlees wat ze normaal in hun pannetjes gegooid zouden hebben. Het is volgens mij dus toch vaak een vooroordeel wat mensen hebben, als ze weten dat er geen vlees in of bij hun maaltijd zit missen ze het al, waardoor ze het eten geen eerlijke kans geven.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Kiwi schreef: Ik heb eind vorig jaar veganistisch gegourmet (ik moest wat vegan gourmetrecepten uitproberen voor de kerstpagina's van Vegatopia waar ik destijds aan meewerkte) met alleen maar vleeseters. Die van te voren inderdaad geintjes zaten te maken over de hamburgers die ze na afloop zouden gaan halen na al dat konijnenvoer. Maar ze hebben stuk voor stuk zitten smullen, en ze moesten allemaal toegeven dat het hen alleen maar was meegevallen, en dat een aantal gerechten veel lekkerder waren dan het vlees wat ze normaal in hun pannetjes gegooid zouden hebben. Het is volgens mij dus toch vaak een vooroordeel wat mensen hebben, als ze weten dat er geen vlees in of bij hun maaltijd zit missen ze het al, waardoor ze het eten geen eerlijke kans geven.
Oeh,
wat voor dingen heb je allemaal gemaakt...
Bij bij blijft gourmetten beperkt tot stokbrood, groenten en tofu

-gebruikergewist-

En omdat dat bij de meeste vegetari?rs/veganisten zo is, en er met kerst best wel vaak gegourmet wordt hebben we vorig jaar dus zelf maar eens wat gerechtjes verzonnen die wel lekker en feestelijk zijn: klikkerdeklik! :chef: (het zijn niet allemaal veganistische recepten, maar er staan er genoeg om er een hele afwisselende maaltijd van te maken!)

ingenting

Bericht door ingenting »

Ik maak meestal ook wat pannenkoeken beslag van cakemix (of gewoon wat vanille suiker toevoegen aan het beslag), het beslag maak ik dan wel iets dikker dan normaal...
Werkt ook goed bij het gourmetten :D

Ik zou binnenkort een etentje organiseren met een vriendin van mij maar ik denk dat zij met vlees wil gaan werken
Hoop dat ik haar nog kan overhalen aangezien het echt niet nodig is...ik bedoel...er zijn genoeg gerechten die niet exclusief vegan/vegetarisch worden beschouwd (zeg ik het zo goed?) maar het toch zijn (erm..spaghetti, groenteschotel uit de oven...etc. etc.).

Maar iets meer on-topic...
Ik ga niet zo vaak uit eten maar ehm ja ik heb de meeste problemen met van die steakhouses...daar zou ik echt nooit naar binnen gaan.
Verder weet ik nog niet zo of ik nog zin heb met anderen uit eten te gaan naar bijvoorbeeld restaurants waar bij wijze van alleen de salades vegan zijn (en ook dat is dan te betwijfelen):\
Of van die restaurants die met half-fabricaten (?) werken en waar alles al kant en klaar licht en niet veranderd kan worden..

Ik denk dat ik nog wel een uitzondering maak voor zeg maar familie uitjes enzo...maar mijn ouders houden dan ook rekening met mij...

vegalan

Bericht door vegalan »

Ed schreef:Wat aantrekkelijk is, is nogal afhankelijk van de 'smaak' van de beoordeler.
Maar de daarachter liggende gedachten (met hun negatieve of positieve respons bepalen toch ook de smaak?

plantaardige "rotzooi"?
Ed schreef: Een veel gehoorde kreet van veel vleesetende medemensen die ik ken is; 'Ik ben toch geen kenijn!', als ze iets teveel groenten en/of geen vlees ontwaren op hun bord.
Veganisten hebben weer andere kreten!
Ed schreef: Maar goed een notoire vleesetende vriend (met tollenaars en hoeren hou ik me ook op :lol:). Ook al zei hij er meteen bij dat hij zijn stuk vlees toch wel miste ...
:lol:

Zijn maatje?
Laatst gewijzigd door vegalan op vr mei 12, 2006 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos »

Naar een Steakhouse of een BBQ-restaurant zou ik ook nooit gaan. Naar een 'restaurant' waar je onbeperkt spareribs kunt eten ook niet denk ik.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies »

Naar bbq's ga ik niet. Ik kan het - ook al bevestig ik daarmee weer heel wat vooroordelen over niet-vleeseters - zelden laten dan te zeggen dat ik niet van openbare crematies houd. Ook niet als ze rekening met me houden en er iets tussen zit dat ik wel kan eten.
De jaarlijkse kerstlunch op mijn werk ga ik wel naar toe, maar dat is een ramp want er wordt een slagersechtpaar uitgenodigd om te koken. De hoeveelheden vlees die dan aanwezig zijn, zijn zo erg dat volgens mij zelfs menig vleeseter het wat teveel van het goede zal vinden. Als je dan enkel wat garnering opeet (radijsje, tomaatje en wat meloen) dan heb ik het idee meer kwaad dan goed te doen voor het veganisme (zie je wel, je kunt niets eten). Zelf iets meenemen kan wel maar daarmee bevestig je weer dat het dus lastig is. Dat bevestigen van mensen in hun oordeel mbt geen vlees eten vind ik naast het ethische/emotionele aspect van moeten toekijken wat er allemaal naar binnen gewerkt wordt, vaak frustrerend.
Maar ik moet wel zeggen dat dit soort etentjes wel in de minderheid zijn en ik vaker tegenkom dat ik niet enkel tussen de vleeseters zit en dan ook ergens eet waar men wel een aardige vegamaaltijd weet te brouwen.

Framboos

Bericht door Framboos »

Marlies schreef:Dat bevestigen van mensen in hun oordeel mbt geen vlees eten vind ik naast het ethische/emotionele aspect van moeten toekijken wat er allemaal naar binnen gewerkt wordt, vaak frustrerend.
Daar baal ik ook altijd heel erg van inderdaad.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Ja, inderdaad. Ik heb een tijdje in een supermarkt gewerkt, en als je dan ziet wat voor een bergen vlees mensen dan gaan kopen om 'gezellig' te BBQ'en... om misselijk van te worden! Misschien niet geheel verantwoord om te zeggen, maar over het algemeen hebben dat soort mensen helemaal niet meer zoveel voedsel nodig. Laten we het zo zeggen; er bestaat een correlatie tussen een hoge quotelet-index en het type klant dat stapels diertjes koopt om te gaan BBQen.

Maar goed, als 'arme' student ga ik zowieso niet zo vaak uit eten. En als ik een keer mee-eet met vrienden, is dat vegetarisch.

Pinkel

Bericht door Pinkel »

Ah bah dat moet echt heel vies geweest zijn om die dieren te moeten scannen! Ik zou niet graag in je plaats zijn geweest.. maar idd als er mensen voor me in de supermarkt enorme hoeveelheden vlees kopen zien ze er vaak zelf ook wel een beetje varkensachtig uit..:lol:
Eet je niet veganistisch maar vegetarisch als je bij je vrienden eet? (Ik ook (nog) niet trouwens..misschien ooit nog eens maar ik voel me anders zo veeleisend :? )

Plaats reactie