Wel of niet mee eten in een "dieronvriendelijk" re

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Wel of niet mee eten in een "dieronvriendelijk" re

Bericht door Dick »

In de afgelopen jaren ehb ik vrijwel alle etentjes (in gewone restaurants e.d.) gemeden. Ik kan er gewoon niet van genieten met de geur van vlees en de dood op tafel te zien.

Nu heb ik laatst een etentje gehad met een groep collega's van mijn zaak en met een paar zakenrelaties.
In eerste instantie dacht ik, o nee, zo snel mogelijk afzeggen. Maar ben toch voor het eerst weer eens gegaan.
Dit was een restaurant waar idd ganzenlever en en hertevlees en dat soort vlees geserveerd werd.
Ergens verbaasde het mij dat al mijn collega's schijnbaar zonder enige schroom ganzenlever en hertevlees aan het binnenwerken was.
Ik heb diverse keren mogen aanhoren of ik het allemaal niet erg vond. (ik bespuurde hierin enig schuldgevoel.)

Ik heb aan diverse mensen weer kunnen uitleggen waarom ik geen vlees at. Een zakenrealtie bewonderde mijn ethische principes.

Maar goed. Wat zouden jullie doen bij zoiets?
Aan de ene kant denk ik, nee, maar aan de andere kant heb ik ook weer mijn principes kunnen uitleggen.
Genoten heb ik er niet echt van allemaal. Ik denk dat ik de volgende keer maar weer nee zeg.
Laatst gewijzigd door Dick op di mei 09, 2006 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Wel of niet mee eten in een "dieronvriendelijk"

Bericht door Gast »

Dick schreef:In de afgelopen jaren ehb ik vrijwel alle etentjes (in gewone restaurants e.d.) gemeden. Ik kan er gewoon niet van genieten met de geur van vlees en de dood op tafel te zien.

Nu heb ik laatst een etentje gehad met een groep collega's van mijn zaak en met een paar zakenrelaties.
In eerste instantie dacht ik, o nee, zo snel mogelijk afzeggen. Maar ben toch voor het eerst weer eens gegaan.
Dit was een restaurant waar idd ganzenlever en en hertevlees en dat soort vlees geserveerd werd.
Ergens verbaasde het mij dat al mijn collega's schijnbaar zonder enige schroom ganzenlever en hertevlees aan het binnenwerken was.
Ik heb diverse keren mogen aanhoren of ik het allemaal niet erg vond. (ik bespuurde hierin enig schuldgevoel.)

Ik heb aan diverse mensen weer kunnen uitleggen waarom ik geen vlees at. Een zakenrealtie bewonderde mijn ethische principes.

Aan de ene kant denk ik, nee, maar aan de andere kant heb ik ook weer mijn principes kunnen uitleggen.
Genoten heb ik er niet echt van allemaal. Ik denk dat ik de volgende keer maar weer nee zeg.
Ik zou niet gaan!
Het uitleggen van je principes deed jou misschien wel goed, maar zij aten er geen Hertje of ganzenlevertje minder om denk ik!

De bewustwording ontstaat in het binnenste, wat als een aversie naar buiten komt! Zolang dit geen deel is van hen, zal het nooit resulteren!

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik 'moest' een keer met uni naar zo'n ballenrestaurant en heb dus nee gezegd. Mede ook omdat er niets vega op de kaart stond, en ik vind t erg moeilijk om dan 'een apart geval' te zijn. En die mensen wisten dat ik veganist was, en ze wisten waarom, en ze waren er absoluut niet gevoelig voor want literair zijn betekende ; boek, wijn, en chorizo.

Dus nee. Ik bedank liever.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

vegalan

Bericht door vegalan »

Sorry ik was die gast dus! :oops:

Als ik voorheen wel eens moest over werken, stond ik er wel op dat de avond maaltijd veganistisch was (ik was dus op dieet) en at het meestal (altijd eigenlijk) uit de buurt van mijn vleesetende collega's op! / ze vonden het geen probleem, ze raken er aan gewend!

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

vegalan schreef:Sorry ik was die gast dus! :oops:

Als ik voorheen wel eens moest over werken, stond ik er wel op dat de avond maaltijd veganistisch was (ik was dus op dieet) en at het meestal (altijd eigenlijk) uit de buurt van mijn vleesetende collega's op! / ze vonden het geen probleem, ze raken er aan gewend!
Als ik over moest werken, dan haal ik altijd chinees bij " de oude plek" en iedereen eet dan "veganistisch" mee. :)
En iedereen vind het lekker!!

vegalan

Bericht door vegalan »

Dick schreef:
Als ik over moest werken, dan haal ik altijd chinees bij " de oude plek" en iedereen eet dan "veganistisch" mee. :)
En iedereen vind het lekker!!
Beetje sambal bij, iedereen blij! :wink:

Maar hoe veganistische is het?

veglife

Bericht door veglife »

Dick schreef:In de afgelopen jaren ehb ik vrijwel alle etentjes (in gewone restaurants e.d.) gemeden. Ik kan er gewoon niet van genieten met de geur van vlees en de dood op tafel te zien.

Hallo Dick, wat voor gevoel had je er zelf bij? Ik ga ook regelmatig met een groep collega`s uit eten. De enige die dan geen dierlijke producten eet ben ik. Thuis eten zij dit vlees ook, ongetwijfeld. Waar trek je een grens, vlees/ganzelever, het is best lastig. Om te schreeuwen: "ik zou nooit gaan" is nogal makkelijk. Er bestaat ook nog de sociale kant, maar het blijft lastig.

Veganpix

Bericht door Veganpix »

Dick, Wakker Dier heeft een zwarte lijst van restaurants waar eenden/ganzenlever op het menu staat. Als het restaurant waar jij bent geweest er niet bij staat, kun je dit doorgeven via de site van Wakker Dier. Zij verzoeken het restaurant dan de lever van het menu te verwijderen, anders komt ook dat adres op de zwarte lijst. Ik heb al verschillende restaurants doorgegeven en het heeft wel geholpen.

http://www.wakkerdier.nl/main.php?curl= ... elijst.php

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

vegalan schreef:
Beetje sambal bij, iedereen blij! :wink:

Maar hoe veganistische is het?
Het is plantaardig. Vanwaar je twijfel?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

veglife schreef:
Hallo Dick, wat voor gevoel had je er zelf bij? Ik ga ook regelmatig met een groep collega`s uit eten. De enige die dan geen dierlijke producten eet ben ik. Thuis eten zij dit vlees ook, ongetwijfeld. Waar trek je een grens, vlees/ganzelever, het is best lastig. Om te schreeuwen: "ik zou nooit gaan" is nogal makkelijk. Er bestaat ook nog de sociale kant, maar het blijft lastig.
Ik kan er zelf niet van genieten. Ook niet als ik mijn standpunt uit kan leggen.
Ik probeer er een evenwicht in te vinden. Met familie zal ik minder snel nee zeggen dan bij een bedrijfuitje.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

mmm lastig
Als het om familie of vrienden gaat ga ik wel gewoon mee...
Ze vinden me allemaal al zo vaag, en als ik me dan ook nog eens ga afzonderen dan word het helemaal niks...
Maar ik kan me voorstellen dat met collega's en in zo'n fout restaurant het anders is

vegalan

Bericht door vegalan »

Dick schreef:
Het is plantaardig. Vanwaar je twijfel?
Niet alle sambal is plantaardig, m.a.w. verkopen ze daar alleen veganistische maaltijden dwz. met bijsluiter?

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

als je je er helemaal niet prettig bij voeld zou ik niet gaan.... en mensen die je "bewonderen omdat je zo etisch bent" terwijl ze ganzelever zitten te eten, houden je gewoon voor de gek....

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

vegalan schreef:
Niet alle sambal is plantaardig, m.a.w. verkopen ze daar alleen veganistische maaltijden dwz. met bijsluiter?
De Oude Plek is 100% vegetarisch (de eigenars zijn zelf ook vegetari?r), en ze weten heel goed wat veganisme inhoudt en houden daar ook zeker rekening mee!

vegalan

Bericht door vegalan »

Kiwi schreef: De Oude Plek is 100% vegetarisch (de eigenars zijn zelf ook vegetari?r), en ze weten heel goed wat veganisme inhoudt en houden daar ook zeker rekening mee!
Dat wist ik niet, ik dacht eerder dat het een Chinees was die ook vegan maaltijden verkocht.

Hebben ze ook een nar

-gebruikergewist-

vegalan schreef:Dat wist ik niet, ik dacht eerder dat het een Chinees was die ook vegan maaltijden verkocht.

Hebben ze ook een nar
Beter opletten voortaan! :P
Wat bedoel je met een nar?

vegalan

Bericht door vegalan »

eigenars/dat was ik van jou niet gewend!

-gebruikergewist-

:shock: :oops: Ik ook niet van mezelf. :wink:
Tsja, dat heb je, als je op je werk even snel een berichtje wilt typen he. :P

veglife

Bericht door veglife »

herwin schreef:als je je er helemaal niet prettig bij voeld zou ik niet gaan.... en mensen die je "bewonderen omdat je zo etisch bent" terwijl ze ganzelever zitten te eten, houden je gewoon voor de gek....
Is het zo dat deze mensen wel werkelijk op de hoogte zijn wat er zich afspeelt in deze branche? Ik denk niet dat zij weten wat voor gruwel zich daar voltrekt.

Paula

Bericht door Paula »

Zolang het etentje niet in een grillroom is ga ik gewoon mee en probeer ik iets veganistisch te regelen tot op heden is dat goed gelukt. Vaak kijken de vleeseters met verwondereing naar het lekkers wat dan gemaakt is. Natuurlijk zijn er altijd mensen die vragen waarom ik zo eet maar als ik dan vertel van al het dierenleed dan zeggen ze jaaa erg....en eten vervolgens gewoon het stuk lijk op hun bord op of erger nog laten de helft staan daar stoor ik mij nou aan.

Plaats reactie