cadeautjes

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

cadeautjes

Bericht door Kirsty xvx » wo okt 26, 2005 8:47

wat doe je als je cadeautjes krijgt die niet vegan zijn?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo okt 26, 2005 9:16

teruggeven.
(maar eerst natuurlijk even vragen: "wat moet ik hiermee?" ?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo okt 26, 2005 9:26

mmm, moeilijk,
ik wil de persoon die het gegeven heeft ten eerste niet kwetsen, misschien kun je het kadootje geven aan een vriend/vriendin/familielid ofzo,
of er rustig met die persoon over praten, om het miss te ruilen

Thomas

Bericht door Thomas » wo okt 26, 2005 10:12

Annika schreef:mmm, moeilijk,
ik wil de persoon die het gegeven heeft ten eerste niet kwetsen, misschien kun je het kadootje geven aan een vriend/vriendin/familielid ofzo,
Ik geef het meestal door inderdaad. :P
Vanavond 'muis uit het vuistje'

Tinus

Bericht door Tinus » do okt 27, 2005 9:33

Geen idee, nog geen ervaring mee...
Vegetarian - that's an old Indian word meaning "lousy hunter." ~Andy Rooney

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT » do okt 27, 2005 14:46

Mocht dit voorkomen dan zou ik het een ander schenken.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do okt 27, 2005 14:50

ook als het iets persoonlijks is, zoals schoenen oid?

Freedom

Bericht door Freedom » do okt 27, 2005 16:31

Proberen te ruilen lijkt me inderdaad de enige mogelijkheid...

Je moet het wel tegen de persoon zeggen, anders krijg je de volgende keer weer zoiets!

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do okt 27, 2005 18:30

wees gewoon eerlijk!
als je niet-vegan schoenen krijgt en je vindt ze mooi en/of je bent er blij mee, dan houd je ze toch gewoon.
en ben je er niet blij mee, omdat het tegen je gevoel/princiepes ingaat, praat erover met die persoon. door een goed eerlijk gesprek zonder geslijm of eromheen gedraai kan je juist een interesant gesprek krijgen, en elkaar beter leren kennen. (positief of negatief)
vergeet niet het bonnetje te vragen! geen bonnetje? zet ze gewoon op straat op vuilnisdag, maak je iemand anders gelukkig!

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT » do okt 27, 2005 18:55

Kirsten schreef:ook als het iets persoonlijks is, zoals schoenen oid?
Schoenen krijgen voor mijn verjaardag? Dat zou de grap van de eeuw zijn :lol:

Heb jij dit laatst gekregen, dat moet dan wel een grappenmaker geweest zijn.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do okt 27, 2005 19:00

Kleren krijgen voor mn verjaardag oid of zomaar is niet heel ongewoon hoor, voor mij althans.

Maar goed, als ik het dus mooi vind gewoon houden? Soms worden dingen op internet besteld en gaat ruilen dus niet.
Ik vind t wel moeilijk, kijk, het word voor mij gekocht, iemand anders loopt er niet mee.
En ik vind het ook moeilijk om de mensen van wie ik hou te dissen...

hmm, moeilijk.

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT » do okt 27, 2005 19:07

Kleren krijgen is idd niet zo heel vreemd, schoenen krijgen wel(althands voor mij).
Misschien idd wel een dilemma wat je aan moet met je cadeau. Ligt er misschien ook aan hoe goed je iemand kent. Ik denk dat iedereen uit je omgeving toch wel weet dat je vegan bent, althans dat mag ik aannemen, en dus niet komt aanzetten met iets dierlijks. Van die vage kennis kan het cadeau zo naar iemand anders!

xVx

Zen

Bericht door Zen » do okt 27, 2005 19:23

VegaNRaT schreef:Ik denk dat iedereen uit je omgeving toch wel weet dat je vegan bent, althans dat mag ik aannemen, en dus niet komt aanzetten met iets dierlijks.
Het probleem kan ook zijn dat iemand niet zo goed weet waar allemaal op te letten bij de beoordeling of iets 'geschikt' is voor een veganist. Ik kan me bij schoenen voorstellen dat iemand snapt dat leer seriously not done is, maar niet stilstaat bij bijvoorbeeld 'animal glues' die evt. zijn gebruikt...

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do okt 27, 2005 19:23

ik kreeg af en toe weleens "foute" kadootjes van mn moeder. (met kerst, verjaardag enzo), waar ik dan niet zo blij mee was. (en ik kon ook geen blijdschap faken) ik heb gewoon gepraat en uitgelegd dat sommige kadootjes mij niet blij maken, en waarom dan wel. (dierenleed). als mn moeder me nu een kadootje geeft, zoals bv after shave zegt ze vol trots "KIJK! HET IS NIET OP DIEREN GETEST!". zij blij, ik blij.
ik denk als je gewoon eerlijk bent (iemand dissen of trashen valt niet onder de noemer "eerlijk gesprek") de ander heus niet emotioneel aan diggelen valt omdat je toevallig in je maag zit met zijn/haar presentje. maar inderdaad, je wilt de ander niet onnodig kwetsen..

Zen

Bericht door Zen » do okt 27, 2005 19:36

herwin schreef: ik denk als je gewoon eerlijk bent (iemand dissen of trashen valt niet onder de noemer "eerlijk gesprek") de ander heus niet emotioneel aan diggelen valt omdat je toevallig in je maag zit met zijn/haar presentje. maar inderdaad, je wilt de ander niet onnodig kwetsen..
Hier kan ik me helemaal in vinden. Daarbij is het toch ook echt zo dat het bij een cadeau ook vooral gaat om de gift (het geven) zelf, om het gebaar, om de intentie die iemand er mee heeft? Wat ik daarmee vooral bedoel te zeggen is dat de essentie van het geven (en het ontvangen) niet gelegen is in w?t je geeft (of krijgt), want dat is vrijwel altijd te vervangen namelijk. Een enkele uitzondering daargelaten natuurlijk. Voor mij zouden die uitzonderingen geen betrekking hebben op kleding, maar voor jou wellicht wel Kirsten, dat kan uiteraard. Maar het is toch wel fijner als je er gewoon eerlijk over kunt zijn tegenover de gever, zonder je daarover bezwaard te voelen? Om te zeggen dat je het gebaar zeer waardeert maar dit specifieke cadeau op zich met gemengde gevoelens ontvangt, niet omdat het niet mooi (esthetisch gezien) zou zijn, maar om het feit dat je liever geen producten gebruikt waarvoor dieren zijn gebruikt/misbruikt...

VEMP

Bericht door VEMP » zo nov 18, 2007 18:12

Ik heb een cursus gedaan. Aan het einde kregen we een presentje. Het was een horloge. Ik wist en weet nog steeds niet of het echt leer is. Ik vond het moeilijk om hem te weigeren en nu ligt hij dus thuis. Maar mijn gevoel is toch heel dubbel.

Dennis

Bericht door Dennis » ma nov 19, 2007 13:46

Het hangt er van af waar het om gaat en wie het is. Mijn moeder zou ik wel zeggen dat ik het niet wil hebben en dat we misschien een ruil kunnen maken. Tegen iemand die ik minder goed ken zou ik dat minder snel zeggen en dan zou ik het inderdaad doorgeven aan iemand die er wel iets mee kan.

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel » wo nov 21, 2007 21:06

Annika schreef:mmm, moeilijk,
nou ik ook zo'n beetje maar als het een traktatie is zeg ik nee dank je maar iedereen weet dan ook wel owja hij is veganist

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » do nov 22, 2007 14:47

Ik zorg ervoor dat van tevoren duidelijk is dat ik geen dingen wil die bijvoorbeeld van leer zijn of op dieren getest zijn. Dat weet iedereen inmiddels wel. Ik heb tot nu toe ook nog geen cadeaus gekregen die ik uit principe niet zou gebruiken.

jet
Moderator

Bericht door jet » do nov 22, 2007 15:18

ik krijg wel eens van die badschuim troep enzo (getest op dieren, etc), meestal geef ik die weg aan andere mensen
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie