Dierentuinen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

vegalan
Leefwijze: veganist

Alles veranderd ook kinderen

Bericht door vegalan »

Wanda schreef:
Thomas schreef:Goed dat je jouw kinderen respect voor le natuur bijbrengt. Echter vraag ik me af na bovenstaande tekst gelezen te hebben wie er nu werkelijk een keuze maakt? Je legt zoveel druk op hun schouders dat ze gewoonweg niet iets anders zullen kiezen dan dat jij ethisch juist acht. Maar dat komt ook door hun leeftijd natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe volgzaam je kinderen blijven als ze in de pubertijd komen. No offence by the way. :P
Natuurlijk is er een soort 'druk' doordat ze weten hoe hun ouders erover denken, maar het meeste komt toch echt van binnenuit bij ze. Ze zijn op een leeftijd (vooral mijn dochter!) dat ze het goed laten weten als ze het ergens niet mee eens zijn. Ik leg ze juist heel vaak uit dat ze het niet met ons eens hoeven te zijn.

Maar leg eens uit hoe je vindt dat ik te veel druk op hun schouders leg.

No offense taken.

Ik heb mijn kinderen ook respect voor de natuur (plant, dier etc) bijgebracht (door het geen zij dachten en deden t.a.v./ t.o.v en wat ik juist achte aan te moedigenen) hun liefde en zorgzaamheid voor alles wat leeft kwam er vanzelf bij. Het heeft mij nooit veel moeite gekost, het ging bijna vanzelf. De pubertijd is een heel ander verhaal en het is een natuurlijk moment (drift) om zich tegen vele ideeen, gewoontes van de ouders te verzetten om zo hun eigen identiteit te vinden. Zij laten zich dan ook meer beinvloeden door (vleesetende) soortgenoten.
In zo'n toestand zijn te veel bemoeienissen van de ouder ongewenst, zij zouden zich er alleen maar meer tegen gaan verzetten.
Gelukkig hebben zij het (ondanks het feit dat zij er dan niet zo mee bezig zijn) respect voor de natuur niet geheel verloren.
Na die identiteits crisis komen ze vaak wel weer in hun normale vaarwater terrug. Ik heb ze nooit tot het vegetarisme of veganisme gedwongen, ze zijn het zelf geworden en grotendeels gebleven, maar het is aan hen hoe zij zich verder zullen ontwikkelen.

Vegalan.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Tijgers verscheuren een soortgenoot in een Belgische dierentuin. :(

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Even nog off-topic over kinderen opvoeden: ik ben vegetarisch opgevoed. Als ik vroeg waarom wij niet die dingen aten die andere mensen wel aten, zei m'n moeder dat het van diertjes kwam en dat dat niet nodig was. Ze heeft echter ons nooit 'gedwongen' ook vegetarisch te eten als we elders aten. Dusdoende heeft mijn broer nog wel een tijdje lijken gegeten.
En diertjes jennen/planten mollen/insecten verbranden? Nooit gedaan, nooit behoefte gehad om te doen en als we het zouden hebben gedaan, reken dan maar dat daar consequenties aan verbonden zouden zijn geweest (en terecht!)

En toen de gevreesde puberteit: mijn broer is definitief vego geworden, ik en m'n zusje vega. En m'n andere broertje? Die wordt ook heus wel vego/vega als ie geboren is (m'n moeder is eind oktober uitgerekend :D )

Dierentuinen? Ik hoef er echt niet heen. Wel zou ik es een rondleiding bij Stichting Aap willen, zie je ook allemaal 'aparte' dieren.

Sabine

Styx

Bericht door Styx »

Vroeger hadden ze zelfs mensen-tuinen. Waar de blanke rijke burger 'negertjes' kon kijken in hun 'natuurlijke' omgeving.
Ze hadden dus hutjes gebouwd waar mensen uit Afrika in moesten zitten zodat de blanke d'r naar kon kijken.
Maar die zijn nu verboden, dus er is nog hoop voor de dieren.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Styx schreef:Vroeger hadden ze zelfs mensen-tuinen. Waar de blanke rijke burger 'negertjes' kon kijken in hun 'natuurlijke' omgeving.
Ze hadden dus hutjes gebouwd waar mensen uit Afrika in moesten zitten zodat de blanke d'r naar kon kijken.
Maar die zijn nu verboden, dus er is nog hoop voor de dieren.
hahaha dat meeen je niet, wat absurd (okay niet absurder dan dierentuinen maar ik had DAAR nog nooit van gehoord).
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane »

Artis vind ik sowieso een nare dierentuin, ik was daar een paar jaar geleden en ik werd er helemaal naar van. Ik vraag me ook altijd af hoe het voor een ijsbeer is om in Nederland te wonen, qua klimaat.

Dierentuinen vond ik vroeger echt fantastisch maar toen stond ik er niet zo bij stil, heb dat van mijn ouders ook niet meegekregen oid, maar zal er nu niet meer heen gaan, later ook niet met mijn kinderen. Ik neem ze wel mee naar het bos of de hei of ik zet national geographics aan, haha.
look back and laugh

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Kirsten schreef:hahaha dat meeen je niet, wat absurd (okay niet absurder dan dierentuinen maar ik had DAAR nog nooit van gehoord).
http://www.peta.org/animalliberation/ph ... loited.jpg
Ota Benga was an African pygmy brought from the Belgian Congo in 1904 and held in the monkey house exhibit at the Bronx Zoo in a collection of humankind?s "evolutionary ancestors."

Echt waar dus...

Styx

Bericht door Styx »

DeNatuur.NL schreef:
Plaatje: http://www.peta.org/animalliberation/ph ... loited.jpg
Ota Benga was an African pygmy brought from the Belgian Congo in 1904 and held in the monkey house exhibit at the Bronx Zoo in a collection of humankind?s "evolutionary ancestors."

Echt waar dus...
Jep, als Alex 't zegt is 't zo

Framboos

Bericht door Framboos »

Nee, als Alex het zegt is het niet per se zo, maar als ik het zeg wel, toch Styx? En ik zeg dat het zo is. :wink:

Marleen

Bericht door Marleen »

Ik ben ??n keer in mijn leven "verplicht" in een dierentuin geweest.
Destijds was dit voor het vak biologie, in de brugklas.
We dienden een "speurtocht" te maken en hiervan een verslag te schrijven.
Hierna heb ik nooit meer een stap in een dierentuin gezet, zo depressief werd ik ervan.

Een circus heb ik, gelukkig, nooit bezocht.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik ga binnenkort wel wat dierentuinen langs denk ik... maar niet met echte reden om me te laten vermaken...

Marleen

Bericht door Marleen »

Styx schreef:Vroeger hadden ze zelfs mensen-tuinen.
Dit doet me denken aan het bekijken van misvormde mensen in circussen en kermissen vroeger, de zogenaamde freakshows.

Styx

Bericht door Styx »

Nee, het waren gewone mensen met een donkere huid.
Geen vrouw met baard of enorm grote man

franske

Bericht door franske »

Het is niet ok? om dieren uit hun natuurlijke habitat te halen Een ijsbeer bij 30 graden in de zon????
Ik ga met m'n dochter naar de kinderboerderij, met loslopende konijnen,kippen, geitjes, etc..., ook niet echt ok?, maar beter dan dieren in hokken, die hier niet horen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Over ijsbeertjes:

http://www.onzin.com/view.php?id=2102

Wel grappig :)

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

nee inderdaad kinderboerderijen zijn ook niet "helemaal okay".
zie
http://www.zorgvoordieren.nl

er word volop gefokt (want dat geeft van die snoezige baby diertjes) en wordt allemaal afgevoerd naar de slacht.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

dieren in hun eigen omgeving zien is nog het leukst! en ook het beste voor kinderen die zo tenminste niet leren dat dieren in een kooitje "leuk" is.
Lekker met de verrekijker onze gevederde vriendjes bekijken of met een masker en snorkel onze geschubde kameraadjes ontmoeten! :wink:

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

OMG ik was laatst bij de kinderboerderij in Hilversum en ik ben jankend weggegaan.
1. Er werkten allemaal tieners
2. Die continue aan die beesten liepen te sjorren.
3. Er was geen begeleiding
4. Het was druk en er ontsnapte een bokje omdat een of andere k-kind dat hek opliet.
5. Bokje denderde door de cavia's.
6. Tiener rende erop af sleurde KEIHARD die bokje aan zn horens mee, al scheldend, en echt gooide m over het hek en schelde nog wat meer tegen dat bokje onder luid gegil (van kinderen) en aangemoedig van andere tieners.
7.K-kind wat de hek opliet staan mocht de cavias aaien en toen wilde alle kinderen de cavia's aaien en konijnen aaien met resultaat dat alle diertjes stress hadden.
8. Veel konijnen in een donkere stinkende schuur.
9. Een heel mooi lief varken dat lekker liep te rollen in de modder <3 wat steeds uitgescholden moest worden door kinderen dat ie zo vies was, en ew enzo. Grrr.

Ik heb mn beklag gedaan, maar nooit meer wat van gehoord.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Moet je werk van maken. Brief naar beheerder van boerderij, waarschijnlijk gemeente. Heel veel kinderboerderijen zijn zeer slecht.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

bijna niemand staat stil bij het lot van die kinderboerderijdieren. begin gewoon een email actie. schrijven schrijven en schrijven, echt naar iedereen, lokale krant, verantwoordelijke wethouder, andere raadsleden van SP of groen links bv. En als je contact opneemt met http://www.zorgvoordieren.nl willen die je vast wel goede info of zo geven, of misschien wel ondersteune.

Plaats reactie