Dierentuinen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Dierentuinen

Bericht door Annika »

Even naar aanleiding van het Max-topic.

Hoe denkt men hier over dierentuinen?

Om eerlijk te zijn heb ik er nu wat dubbele gevoelens over. Als sinds kinds af aan ga ik regelmatig naar dierentuinen. We hebben een artis-abonnement en nu gaan we ook nog steeds regelmatig.
Maarja, dierentuinen zorgen er wel voor dat diertjes opgesloten leven, in kooien, steeds betere kooien dat wel, maar nog steeds in kooien.

Toch doen dierentuinen ook een hoop goeds, ze zorgen voor voorlichting, ze brengen mensen liefde voor dieren bij en nemen vooroordelen weg, ook fokken ze vaak in samenwerking om dieren weer uit te zetten.

Wat denken jullie??

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Dierentuinen

Bericht door Vegantastic »

Annika schreef:Even naar aanleiding van het Max-topic.

Dierentuinen zijn onjuist. Ze zijn commercieel. Ze doden dieren als er te veel zijn. Het is mede dankzij dierentuinen dat er dieren zijn gestorven in het wild etc.
Om eerlijk te zijn heb ik er nu wat dubbele gevoelens over. Als sinds kinds af aan ga ik regelmatig naar dierentuinen. We hebben een artis-abonnement en nu gaan we ook nog steeds regelmatig.
Maarja, dierentuinen zorgen er wel voor dat diertjes opgesloten leven, in kooien, steeds betere kooien dat wel, maar nog steeds in kooien.
Juist het is niet goed te keuren dat het gebeurd.
Toch doen dierentuinen ook een hoop goeds, ze zorgen voor voorlichting,
We hebben ook animal planet, discovery channel etc.. waar genoeg wilde dieren beelden zijn. Daar krijg je een veel beter beeld dan in dierentuinen. Met dierentuinen leer je juist kinderen dat het goed is dat dieren gevangen zitten. Beter is om de mensen in de natuur zelf te krijgen ipv ze naar hokjes lopen te kijken.
ze brengen mensen liefde voor dieren bij
Nee, niet bewezen, en kan ook door andere manieren.
en nemen vooroordelen weg, ook fokken ze vaak in samenwerking om dieren weer uit te zetten.
Amper. Fokken merendeel voor dierentuinen zelf. En hebben wel wat projecten, maar naar mijn mening moet je geen gefokte dieren uit zetten omdat ze misschien gefokt zijn met zwakkere dieren en daardoor je een zwakke diersoort krijgt die gevoelig is voor ziekten. Niet te vergeten dat die ziekten kan voortbrengen. Daarnaast is het geheel onjuist om dieren te gebruiken om mee te fokken voor welk doel dan ook.
Beter is om dieren die er nu al leven in de vrije natuur zoveel mogelijk te beschermen.

vegalan

Bericht door vegalan »

Annika schreef:Even naar aanleiding van het Max-topic.

Toch doen dierentuinen ook een hoop goeds, ze zorgen voor voorlichting, ze brengen mensen liefde voor dieren bij en nemen vooroordelen weg, ook fokken ze vaak in samenwerking om dieren weer uit te zetten.

Wat denken jullie??
Dier-en-tuinen. thee en koffie, melk en suiker?

Sorry de logica ontgaat mij!

Gast

Bericht door Gast »

Ik begrijp je dubbele gevoelens wel enigszins. Ik heb dat aanvankelijk ook gehad, maar het is steeds verder doorgeslagen naar één kant, en nu sta ik eigenlijk ronduit negatief tegenover dierentuinen. Vooropgesteld dat niet elke dierentuin hetzelfde is en dat er een groot verschil kan bestaan tussen een volgepakte dierentuin met weinig ruimte voor de dieren en een wildpark waar (nagenoeg) alle dieren 'vrij' rondlopen blijven er een aantal dingen die al deze dierenparken gemeen hebben. Het blijft zo dat dieren uit hun oorspronkelijke leefomgeving zijn gehaald danwel geheel opgroeien binnen door mensen gestelde grenzen in een nagemaakte natuurlijke leefomgeving. Ze hebben dus hoe dan ook geen volledige vrijheid meer, geen zelfbeschikking als je het zo zou willen zien. Een ander punt is dat dierentuinen in veel gevallen 'gewoon' commerciële instanties zijn en dat de belangen van de dieren, als het er op neerkomt, moeten wijken voor de menselijke belangen. De dieren hebben ongevraagd de rol van entertainer gekregen. Nu wil ik best geloven dat veel mensen die in dierentuinen werken, en dan vooral de verzorgers van de dieren, wel degelijk toegewijd zijn en ongetwijfeld ook wel liefde voelen voor de dieren. Maar is dat niet vooral een projectie van hun eigen gevoelens op de dieren? Vinden dieren het wel zo zijn om in gevangenschap te leven en voortdurend in contact te zijn met grote groepen mensen? In tegenstelling tot bijvoorbeeld de bio-industrie en de bontindustrie is het natuurlijk ook niet zo dat dieren schrijnend fysiek leed aangedaan wordt, integendeel, in de regel worden dieren, naar menselijke maatstaven (en hierin zit denk ik het probleem) worden de dieren veelal goed verzorgd. Ook dat zorgt ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om positief te staan tegenover dierentuinen.

Voor wat betreft het goede wat de dierentuinen doen... tja, ik plaats daar toch wat vraagtekens bij eerlijk gezegd. Of dierentuinen mensen liefde voor dieren bijbrengen vraag ik me ten zeerste af, het is in zekere zin net als bij huisdieren. Het lijkt er vooral vaak op dat mensen leren hoe dieren mogelijk hun eigen leven kunnen verrijken en niet zozeer dat ze empathie (inlevingsvermogen) ontwikkelen naar dieren toe en ook rekening houden met de eigen belangen en behoeften van dieren...

En daarnaast, het beschermen van een specifieke diersoort door ze in de dierentuinen te fokken en vervolgens weer in het wild uit te zetten is ook vaak typisch iets wat de mens doet omdat zij het zelf belangrijk vindt (we weten immers niet of het voor een individueel dier belangrijk is of haar soort blijft bestaan). En dit ondanks het feit dat de betreffende diersoorten in veel gevallen juist door toedoen van de mensheid met uitsterven bedreigd wordt!

En qua voorlichting dragen dierentuinen naast de informatie over hoe de dieren in hun natuurlijke habitat zouden leven ook een heel ander beeld over naar de bezoekers. Namelijk dat dieren het net zo fijn zouden vinden om in de dierentuin te zijn als de menselijke bezoekers. Kinderen groeien, mede door dierentuinen, op met het idee dat er niets mis mee is om dieren in gevangenschap te houden.

Hier nog een link naar wat the People for Ethical Treatment of Animals te zeggen heeft over dierentuinen:

http://www.peta.org/mc/factsheet_display.asp?ID=67

Zen

Bericht door Zen »

DeNatuur.NL schreef:
Annika schreef:ze brengen mensen liefde voor dieren bij
Er is inderdaad geen bewijs voor en je kunt je niet aan het beeld onttrekken dat 'liefde voor dieren' voor veel mensen (dit geldt al voor kinderen) wel erg selectief is en dat het vooral wordt geuit wanneer een dier iets voor hen kan betekenen. Maar ik wil best geloven dat het sommige kinderen wel degelijk echt dichter bij dieren brengt. Misschien spreekt Annika ook wel deels uit haar eigen ervaringen met het bezoeken van dierentuinen en hebben die wellicht zelfs wel meegespeeld met de keuzes die ze later gemaakt heeft en verklaart het ook waarom ze nu op dit forum is. Wie weet heeft het bij mij ook wel een zekere invloed gehad. Ik heb namelijk altijd wel veel plezier gehad aan dierentuinbezoeken, vooral aan wildparken, maar aan de laatste keer dat ik ging heb ik gewoon een erg droevig gevoel overgehouden. Achteraf vind ik wel gewoon dat ik nu eerlijk moet zeggen dat dierentuinbezoek puur voor mijn eigen plezier geweest is en dat ik me onvoldoende heb ingeleefd in hoe het voor de dieren is om daar te zijn.

Het vorige bericht van Gast was overigens ook van mij...
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Bericht door vegalan »

Zen schreef:
DeNatuur.NL schreef:
Annika schreef:ze brengen mensen liefde voor dieren bij
Er is inderdaad geen bewijs voor en je kunt je niet aan het beeld onttrekken dat 'liefde voor dieren' voor veel mensen (dit geldt al voor kinderen) wel erg selectief is en dat het vooral wordt geuit wanneer een dier iets voor hen kan betekenen. Maar ik wil best geloven dat het sommige kinderen wel degelijk echt dichter bij dieren brengt. Misschien spreekt Annika ook wel deels uit haar eigen ervaringen met het bezoeken van dierentuinen en hebben die wellicht zelfs wel meegespeeld met de keuzes die ze later gemaakt heeft en verklaart het ook waarom ze nu op dit forum is. Wie weet heeft het bij mij ook wel een zekere invloed gehad. Ik heb namelijk altijd wel veel plezier gehad aan dierentuinbezoeken, vooral aan wildparken, maar aan de laatste keer dat ik ging heb ik gewoon een erg droevig gevoel overgehouden. Achteraf vind ik wel gewoon dat ik nu eerlijk moet zeggen dat dierentuinbezoek puur voor mijn eigen plezier geweest is en dat ik me onvoldoende heb ingeleefd in hoe het voor de dieren is om daar te zijn.

Het vorige bericht van Gast was overigens ook van mij...

Die van het dierentuin hokje naar het Peta-org hokje? :?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Tuurlijk zal er wel iets bij mensen spelen bij bezoeken aan dierentuinen, maar bedoelde dat er genoeg alternatieven zijn en dat het geen valide reden is om dierentuinen in stand te houden.

Zen

Bericht door Zen »

DeNatuur.NL schreef:Tuurlijk zal er wel iets bij mensen spelen bij bezoeken aan dierentuinen, maar bedoelde dat er genoeg alternatieven zijn en dat het geen valide reden is om dierentuinen in stand te houden.
Dat vind ik ook, er zijn zeker alternatieven (denkbaar), maar die worden door de meeste kinderen niet ontdekt. Daar mag inderdaad best iets aan veranderen. In dat geval kun je best een parallel trekken met het topic over school TV, daar wordt kinderen een soortgelijk beeld voorgeschoteld over de bio-industrie. :?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Nou het bereiken van kinderen moet wel gestimuleerd worden. Kijk eens naar hoe kinderen nu opgevoed worden. Mijn vader nam mij en mijn broer mee de waterleidingduinen in met een collega die veel daar over de dieren enzo wist. Volgens mij gebeurd zoiets veel minder nu.
Men gaat maar naar dierentuinen of naar van die grote pretparken, maar ze moeten juist de kinderen meenemen de natuur in. Gewoon wandelen door het bos of fietsen over de veluwe. Dan komen de kinderen veel meer in aanraking met de natuur.
Het moet van ouders ook uitgaan. Maar die lijken niet echt daar interessante dingen in te zien. Kinderen hier op het plein die de struiken vernielen en geen ouder die er wat van zegt. Of mieren verbranden met een vergrootglas. Niemand die er wat van zegt. Het respect voor natuur word gemist.
En dierentuinen lijken vooral de mensen aan te zetten tot een huisdier nemen als je het mij vraagt... ik heb nou niet het gevoel gekregen dat de dierentuinen bij mij besef kweekte dat dieren vrij moeten zijn.

Zen

Bericht door Zen »

Natuurlijk, ik ben met je eens dat het contact met de vrije natuur veel meer waardevol is voor het 'ontwikkelen' van empathie, compassie en respect naar dieren toe dan het bezoeken van dierentuinen... maar daar ontbreekt het dus aan, ook al toen ik opgroeide. Ik heb dat later allemaal in moeten halen, en dat doe ik nog steeds... (wat niemand nu nog zal geloven gezien mijn hoge aantal posts in de laatste dagen... :lol: )

Arwen
Leefwijze: flexanist

Bericht door Arwen »

Allereers wil ik even zeggen dat ik het grotendeels eens ben met de dingen die hier al zijn gezegd. Vooral over het feit dat kinderen gewoon lekker de vrije natuur in moeten en zo beter kunnen leren over de natuur en de omgang daarmee.

Toch vraag ik me iets af. In de voorafgaande reacties is de veronderstelling dat dieren in gevangenschap een negatief gegeven is. Is het volstrekt uitgesloten dat die dieren, die immers ook in gevangenschap geboren worden en niet beter weten, eigenlijk een heel goed leven hebben? Ik heb het hier uiteraard wel over de dierentuinen waar de dieren genoeg bewegingsruimte hebben.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Arwen schreef:Toch vraag ik me iets af. In de voorafgaande reacties is de veronderstelling dat dieren in gevangenschap een negatief gegeven is. Is het volstrekt uitgesloten dat die dieren, die immers ook in gevangenschap geboren worden en niet beter weten, eigenlijk een heel goed leven hebben? Ik heb het hier uiteraard wel over de dierentuinen waar de dieren genoeg bewegingsruimte hebben.
We kunnen niet echt weten of ze een beter leven hebben en of ze dat vinden. We kunnen wel vergelijken met de natuur waar ze zouden moeten leven. Olifanten lopen 50 km ofzo per dag, maar in de dierentuinen is dat onmogelijk. Daar krijgen ze voetbehandelingen, omdat de voeten anders niet goed slijten. Dolfijnen duiken tot grote diepte, maar kunnen in dierentuinen maar enkele meters diep en kunnen ook geen grote afstanden zwemmen. Daarnaast word er dingen in het water gegooid omdat ze anders niet gezond blijven in het water van dierentuinen. etc. Als je het zo bekijkt, dan lijkt het niet correct te zijn. Maar we kunnen natuurlijk niet weten hoe de deiren erover denken.
Echter ga je uit van ethisch denken erover, dan is het niet juist om bijna alles te bepalen voor het dier en is er een mogelijkheid. En dat is niet meer dieren fokken. Kortom geen dierentuinen meer.

Arwen
Leefwijze: flexanist

Bericht door Arwen »

DeNatuur.NL schreef: Echter ga je uit van ethisch denken erover, dan is het niet juist om bijna alles te bepalen voor het dier

Helemaal mee eens. Het moet maar eens uit zijn met de vervelende gewoonte van de mens om alles naar zijn/haar hand te zetten.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden...........

Dier-en-tuinen. thee en koffie, melk en suiker?

Sorry de logica ontgaat mij!
Neej bedankt, ik hoef niks....
De liefde voor dieren zijn idd deels eigen ervaring. Door die vele bezoekjes aan dierentuinen ben ik dieren wel gaan respecteren, alleen de laatste tijd voel ik me er steeds minder op mijn gemak. En ik mer ook steeds vaker dat ouders niet echt bijdragen aan de liefde voor dieren.
"Kijk dat is een wolf, die vreet je zo op, supergevaarlijk" enzovoorts.

Er zullen ook vast wel meer kinderen zijn die erdoor van dieren gaan houden en uiteindelijk dubbele gevoelens overhouden, tenminse dat hoop ik.
Men gaat maar naar dierentuinen of naar van die grote pretparken, maar ze moeten juist de kinderen meenemen de natuur in. Gewoon wandelen door het bos of fietsen over de veluwe. Dan komen de kinderen veel meer in aanraking met de natuur.
Het moet van ouders ook uitgaan. Maar die lijken niet echt daar interessante dingen in te zien. Kinderen hier op het plein die de struiken vernielen en geen ouder die er wat van zegt. Of mieren verbranden met een vergrootglas. Niemand die er wat van zegt. Het respect voor natuur word gemist.
Tja, de natuur in zal natuurlijk het beste zijn voor een kind. Jammer dat zo weinig ouders hier wat mee doen.

Ach ja, mijn moeder zei laatst al dat ze wss geen Artis abo meer wil. Dus dat scheelt al weer. Aan de ene kant jammer omdat ik toch een leuke tijd heb gehad in de dierentuinen, aan de andere kant is hyet natuurlijk wel beter.

vegalan

het probleem van de mens.

Bericht door vegalan »

DeNatuur.NL schreef:
Arwen schreef:Toch vraag ik me iets af. In de voorafgaande reacties is de veronderstelling dat dieren in gevangenschap een negatief gegeven is. Is het volstrekt uitgesloten dat die dieren, die immers ook in gevangenschap geboren worden en niet beter weten, eigenlijk een heel goed leven hebben? Ik heb het hier uiteraard wel over de dierentuinen waar de dieren genoeg bewegingsruimte hebben.
We kunnen niet echt weten of ze een beter leven hebben en of ze dat vinden. We kunnen wel vergelijken met de natuur waar ze zouden moeten leven. Olifanten lopen 50 km ofzo per dag, maar in de dierentuinen is dat onmogelijk. Daar krijgen ze voetbehandelingen, omdat de voeten anders niet goed slijten. Dolfijnen duiken tot grote diepte, maar kunnen in dierentuinen maar enkele meters diep en kunnen ook geen grote afstanden zwemmen. Daarnaast word er dingen in het water gegooid omdat ze anders niet gezond blijven in het water van dierentuinen. etc. Als je het zo bekijkt, dan lijkt het niet correct te zijn. Maar we kunnen natuurlijk niet weten hoe de deiren erover denken.
Echter ga je uit van ethisch denken erover, dan is het niet juist om bijna alles te bepalen voor het dier en is er een mogelijkheid. En dat is niet meer dieren fokken. Kortom geen dierentuinen meer.
Het probleem van de onvrijheid van de dieren en het daarmede verbonden welzijn is toch gelegen in het feit dat mensen zich er teveel mee willen bemoeien?
Er is toch weinig animale-expressie en teveel menselijke doctrine?
De mens heeft helaas de neiging om alles in hokje te plaatsen!

Groet, Vegalan.

Billie

Bericht door Billie »

Al ver voordat ik er over had gedacht om veganist te worden heb ik met mezelf afgesproken niet meer naar dierentuinen te gaan. En dat was puur gevoelsmatig. Nu gebruik ik dezelfde argumenten om mijn mening kracht bij te stellen als hier boven gegeven worden. Ik vind het er zo vernederend voor de dieren. Ik moest er de laatste keer echt van huilen. Nee, dat nooit meer. Om over circussen nog maar te zwijgen.
Verdiepende vegetarier/veganist

vegalan

hok en nog eens hok

Bericht door vegalan »

Billie schreef:Al ver voordat ik er over had gedacht om veganist te worden heb ik met mezelf afgesproken niet meer naar dierentuinen te gaan. En dat was puur gevoelsmatig. Nu gebruik ik dezelfde argumenten om mijn mening kracht bij te stellen als hier boven gegeven worden. Ik vind het er zo vernederend voor de dieren. Ik moest er de laatste keer echt van huilen. Nee, dat nooit meer. Om over circussen nog maar te zwijgen.
Ik heb al vroeg besloten om ook niet meer naar mensen-tuinen te gaan omdat die dieren geen eigen tuin(en) mogen hebben, het is pure discriminatie! Ik moet hier vaak om huilen! :cry:
Ik ga daarom ook nooit meer naar het circus omdat je die klonen niet kan vertrouwen.
Kippenhokken, varkensstallen, apenrots, aquarium, woonboerderij, woonerf, woonblokken, flatgebouwen en eensgezinshuizen etc. alles willen mensen in hokjes stoppen, zelfs het belastingformulier heeft van die nare hokjes. Waar is toch die vrijheid gebleven?
Is dat niet om verdrietig van te worden? :cry:

Vegalan.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

DeNatuur.NL schreef:Kinderen hier op het plein die de struiken vernielen en geen ouder die er wat van zegt. Of mieren verbranden met een vergrootglas. Niemand die er wat van zegt. Het respect voor natuur word gemist.
Daar erger ik mij ook ontzettend aan.
Dit weekend was mijn zoontje van 3 in de speeltuin in het zand aan het spelen waar wat mieren zijn. Een jongetje komt naast hem zitten en begint hem uit te leggen hoe het goed is om die mieren dood te maken. Mieren moet je doodmaken want die komen in je keuken en eten de taart op die op de tafel staat.

Ik was benieuwd hoe mijn zoontje zou reageren. Hij zei hem dat er geen mieren in onze keuken zijn en begon toen een huis voor de mieren te bouwen.

En als mijn kinderen een insekt in het huis vinden, dan pakken ze zelf een potje en een papiertje, vangen het en vragen ons om de deur even te openen.

Ik weet dat dit off topic is, maar ik dacht hier even aan.
Op dit soort momenten weet ik dat ik de goede kant op ga.

Dierentuinen zijn wel makkelijke plekken om kinderen dieren te laten zien. En het is ook wel verleidelijk om mijn kinderen een olifant of giraf te laten zien. Maar toch wil ik het niet doen. Ik wil mijn kinderen echt leren dat het houden van dieren in gevangenschap gewoon niet goed is. Ik hield zelf vroeger ontzettend van dierentuinen. Ik bracht er echt uren in door. Maar nu ik zo terug kijk, herinner ik mij de tijgers en leeuwen die heen en weer, heen en weer, heen en weer in hun kooien liepen. Toen dacht ik er gewoon niet over na, maar nu weet ik dat dat een teken van stress is.

Hier zijn ook nog twee goede links over dierentuinen.
CAPS en Zoo Check.

Ik was wel blij dat ik mijn kinderen mee kon nemen naar Farm Sanctuary om ze zo op een positieve manier in contact te brengen met dieren. Dat heeft een grote indruk op ze gemaakt. Zo'n week nadat we terugkwamen, kwam mijn dochter (6) naar me toe met haar zwarte pieten pet (cadeau van haar tante). Daar zit een echte veer op waarvan ze vorig jaar gekozen had die er op te laten (we lieten de keus aan haar). Nu vroeg ze aan mij om hem eraf te halen en weg te gooien. Doordat ze kippen had gezien, wou ze hem niet meer.

Thomas

Bericht door Thomas »

Wanda schreef:
DeNatuur.NL schreef:Kinderen hier op het plein die de struiken vernielen en geen ouder die er wat van zegt. Of mieren verbranden met een vergrootglas. Niemand die er wat van zegt. Het respect voor natuur word gemist.
Daar erger ik mij ook ontzettend aan.
Dit weekend was mijn zoontje van 3 in de speeltuin in het zand aan het spelen waar wat mieren zijn. Een jongetje komt naast hem zitten en begint hem uit te leggen hoe het goed is om die mieren dood te maken. Mieren moet je doodmaken want die komen in je keuken en eten de taart op die op de tafel staat.

Ik was benieuwd hoe mijn zoontje zou reageren. Hij zei hem dat er geen mieren in onze keuken zijn en begon toen een huis voor de mieren te bouwen.

En als mijn kinderen een insekt in het huis vinden, dan pakken ze zelf een potje en een papiertje, vangen het en vragen ons om de deur even te openen.

Ik weet dat dit off topic is, maar ik dacht hier even aan.
Op dit soort momenten weet ik dat ik de goede kant op ga.

Dierentuinen zijn wel makkelijke plekken om kinderen dieren te laten zien. En het is ook wel verleidelijk om mijn kinderen een olifant of giraf te laten zien. Maar toch wil ik het niet doen. Ik wil mijn kinderen echt leren dat het houden van dieren in gevangenschap gewoon niet goed is. Ik hield zelf vroeger ontzettend van dierentuinen. Ik bracht er echt uren in door. Maar nu ik zo terug kijk, herinner ik mij de tijgers en leeuwen die heen en weer, heen en weer, heen en weer in hun kooien liepen. Toen dacht ik er gewoon niet over na, maar nu weet ik dat dat een teken van stress is.

Hier zijn ook nog twee goede links over dierentuinen.
CAPS en Zoo Check.

Ik was wel blij dat ik mijn kinderen mee kon nemen naar Farm Sanctuary om ze zo op een positieve manier in contact te brengen met dieren. Dat heeft een grote indruk op ze gemaakt. Zo'n week nadat we terugkwamen, kwam mijn dochter (6) naar me toe met haar zwarte pieten pet (cadeau van haar tante). Daar zit een echte veer op waarvan ze vorig jaar gekozen had die er op te laten (we lieten de keus aan haar). Nu vroeg ze aan mij om hem eraf te halen en weg te gooien. Doordat ze kippen had gezien, wou ze hem niet meer.
Goed dat je jouw kinderen respect voor le natuur bijbrengt. Echter vraag ik me af na bovenstaande tekst gelezen te hebben wie er nu werkelijk een keuze maakt? Je legt zoveel druk op hun schouders dat ze gewoonweg niet iets anders zullen kiezen dan dat jij ethisch juist acht. Maar dat komt ook door hun leeftijd natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe volgzaam je kinderen blijven als ze in de pubertijd komen. No offence by the way. :P

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Thomas schreef:Goed dat je jouw kinderen respect voor le natuur bijbrengt. Echter vraag ik me af na bovenstaande tekst gelezen te hebben wie er nu werkelijk een keuze maakt? Je legt zoveel druk op hun schouders dat ze gewoonweg niet iets anders zullen kiezen dan dat jij ethisch juist acht. Maar dat komt ook door hun leeftijd natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe volgzaam je kinderen blijven als ze in de pubertijd komen. No offence by the way. :P
Natuurlijk is er een soort 'druk' doordat ze weten hoe hun ouders erover denken, maar het meeste komt toch echt van binnenuit bij ze. Ze zijn op een leeftijd (vooral mijn dochter!) dat ze het goed laten weten als ze het ergens niet mee eens zijn. Ik leg ze juist heel vaak uit dat ze het niet met ons eens hoeven te zijn.

Maar leg eens uit hoe je vindt dat ik te veel druk op hun schouders leg.

No offense taken.

Plaats reactie