welke olie

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

welke olie

Bericht door Billy20 »

Welke olie gebruiken jullie bij baksel, zoals: taart of brownies? Ik gebruik meestal olijfolie maar heb nu een recept waarbij staat ' olie maar heen olijfolie'. Heb ook eens koolzaadolie in een taart gebruikt met als gevolg een rare smaak aan de taart.
Laatst gewijzigd door Billy20 op do mei 08, 2014 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Luna

Re: welke olie

Bericht door Luna »

Ik gebruik meestal zonnebloemolie omdat dat neutraal van smaak is en ik het altijd in huis heb. Maar raapzaadolie, koolzaadolie of druivenpitolie kan denk ik ook wel. Die zijn wel ook wat duurder dan zonnebloemolie. Belangrijkste is dat je een olie met een neutrale smaak kiest, lijnzaad- of olijfolie proef je vaak terug en daar worden je baksels niet lekkerder van...

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik durfde eerst geen olijfolie te gebruiken in baksels omdat ik bang was voor een rare smaak, maar in heel veel recepten vind ik dat het juist een fijne smaak toevoegt. Zeker in baksels met chocola of fruit.

Maar als het echt een neutrale olie moet zijn gebruik ik koolzaadolie, rijstolie of (het goedkoopst) zonnebloemolie.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik vind olijfolie ook wel lekker in baksels. Vooral bij de lichte/milde proef ik het niet eens. Maar anders neem ik zonnebloemolie, lekker goedkoop en overal te vinden. :)

MBVegan31
Leefwijze: veganist

Bericht door MBVegan31 »

Zonnebloemolie schijnt niet gezond te zijn wanneer je dit verhit!
Ik gebruik zelf bij bakken rijstolie als er om andere olie dan olijfolie wordt gevraagd

Billy20

Bericht door Billy20 »

Dus olijfolie kan ook. Ik heb zelf nooit een bijsmaak ervaren bij het gebruik van olijfolie in baksels maar omdat het zo expliciet in het recept stond ging ik toch twijfelen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Zonnebloemolie ongezond bij het verhitten? Zonnebloemolie heeft juist een vrij hoog rookpunt (hoewel niet zo hoog als rijstolie) wat betekend dat het goed verhit kan worden, beter dan olijfolie. In een baksel wordt het normaal gesproken sowieso niet zo heet, veel minder dan als je het gebruikt in een pan als bakvet.

Zonnebloem olie is wel minder 'gezond' dan andere soorten olie omdat het weinig omgega-3 vetzuren bevat. Wat dat betreft kun je het beste koolzaadolie gebruiken. Op het omega-3/omega-6 spectrum is de rangorde volgens mij koolzaadolie - olijfolie - rijstolie - zonnebloemolie.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Voor baksels gebruik ik koolzaadolie, hier in Frankrijk is dat even goedkoop als zonnebloemolie. Het smaakt neutraal. Soms/vroeger gebruikte ik zonnebloemolie, maar dat smaakt soms iets te vettig vind ik.

Misschien bedoelen ze dat je geen extra vergine olijfolie moet gebruiken, die smaakt echt naar olijven en is voor koud gebruik. Een milde olijfolie lijkt mij geen probleem. Die gebruik ik zelf wel eens voor warm eten.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Martine schreef:Zonnebloemolie ongezond bij het verhitten? Zonnebloemolie heeft juist een vrij hoog rookpunt (hoewel niet zo hoog als rijstolie) wat betekend dat het goed verhit kan worden, beter dan olijfolie. In een baksel wordt het normaal gesproken sowieso niet zo heet, veel minder dan als je het gebruikt in een pan als bakvet.

Zonnebloem olie is wel minder 'gezond' dan andere soorten olie omdat het weinig omgega-3 vetzuren bevat. Wat dat betreft kun je het beste koolzaadolie gebruiken. Op het omega-3/omega-6 spectrum is de rangorde volgens mij koolzaadolie - olijfolie - rijstolie - zonnebloemolie.
Het wordt toch op meerdere bronnen aangegeven als je er op googled o.a. en ik heb het vaker gelezen en gehoor, o.a. hier:
http://voedzo.nl/gezond-eten/het-verhit ... mperatuur/

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja dat stukje gaat over ongeraffineerde olie. De zonnebloemolie die je in de supermarkt kunt kopen heeft over het algemeen een veel hoger rookpunt. Ik zou niet eens weten waar je ongeraffineerde zonnebloemolie kan kopen, misschien bij biowinkels?

Volgens de wikipedia tabel die geciteerd wordt heeft geraffineerde zonnebloemolie een rookpunt van rond de 230 graden. Voor gebruik in baksels is dat ruimschoots voldoende. Rijstolie heeft een nog iets hoger rookpunt van 254 graden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Oke dat zou kunnen ik geef alleen maar aan dat ik dat weleens gehoord en gelezen heb op google ;)

Sas

Bericht door Sas »

Ik vind olijfolie niet lekker in gebak-achtige producten. De smaak is daarvoor te sterk, en het is snel ranzig. Olijfolie is wel prima voor brood-achtige producten, zoals pizza's, of koud in salades. Als ik iets bak met meel, is het meestal met zonnebloemolie. De smaak is licht en goed. Een sausje breng ik ook op smaak met zonnebloemolie. Voor het bakken en braden zit ik aan rijstolie. Het heeft nauwelijks smaak en overheerst het gerecht dus niet. Ik snap niet dat ze in professionele keukens nog steeds met olijfolie staan te bakken, maar goed...

Billy20

Bericht door Billy20 »

Heb het baksel gemaakt (muffins) met olijfolie (extra vierge bio van de Plus) en ze zijn heel lekker geworden. :D

Plaats reactie