Aparte ingrediënten.

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Aparte ingrediënten.

Bericht door Sas »

Kom je wel eens een apart ingrediënt tegen? lijkt me een leuk onderwerp namelijk...

Laats kwam ik MSG tegen bij de Plus supermarkt. MSG = Mononatriumglutamaat. Ik had er wel eens van gehoord, en ik ken de schrikverhalen, maar ik had het nog nooit echt puur geproefd. Dus ik besloot een zakje van 100 gram te kopen. Was geloof ik een eurootje. Het lijkt op fijngemalen plastic korrels, het ziet er behoorlijk "chemisch" uit.

Vandaag eindelijk getest. Het is inderdaad een smaakversterker. Mijn eerste impressie kon ik niet goed duiden. Het leek voor mij tussen zoet en zuur in te zitten. Ergens op de helft. Dus ik besloot het door een maaltijd te gooien. Opgewarmd ruikt het naar een Chinese maaltijd, qua smaak herkende ik de Lays of Croky chips van vroeger. Aha, dat doen ze er dus in... nou, dan ben ik benieuwd hoe het smaakt zonder MSG? Hmmm... wil er niet aan denken.

Je hebt er trouwens erg weinig van nodig. Met een snufje van dat spul maak je van iets wat van nature niet lekker smaakt, toch nog iets "lekkers". De smaak laat me niet snel los. Ik proef het nu nog steeds, zelfs na een glas sojamelk...

Martine
Moderator

Re: Aparte ingrediënten.

Bericht door Martine »

Haha, leuk dat je dat geprobeerd hebt. De smaak van MSG heet umami http://nl.wikipedia.org/wiki/Umami
Deze smaak zit ook in sojasaus, maggi, gistvlokken en andere dingen die hartig smaken.

MSG heb ik nog nooit zelf gekocht, maar ik heb wel xanthaangom, johannesbroodpitmeel, carrageen, sojalecithine, citroenzuur en andere maffe stofjes in huis om mee te koken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sas

Bericht door Sas »

O, oké, nou vertel eens! :) ben benieuwd wat je er mee doet.

Ik heb een tijd terug ook Tapioca bloem gekocht bij een groothandel in Chinese voedingsmiddelen. Het lijkt op meel en smaakte naar niets... dus ik dacht, misschien kan ik het gebruiken als verdikkingsmiddel. Wat later leek te kloppen. Wat ik er verder mee kan, dat weet ik nog niet. Ik zal vast wel iets verzinnen. Ik vind het nooit leuk om naar recepten te kijken, ik vind het leuker om zelf te ontdekken.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

nieuwsgierig, waar vind je die eerste 2 ingredienten Martine?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik gebruik die dingen vooral om zelf notenkaas mee te maken. De structuur van zelfgemaakte mayonaise wordt ook beter met een beetje xanthaangom en/of sojalecithine. Het blijft dan ook langer goed. Citroenzuur gebruik ik ook wel voor saladedressings en zelfgemaakte limonade af en toe, in plaats van citroensap.

Johannesbroodpitmeel kun je gewoon bij biowinkels kopen, op de bakafdeling, soms onder de naam Tartex Vegabin. Xanthaangom kun je online bestellen bij winkels met kook- of bakkersingrediënten. Winkels met glutenvrije producten verkopen het vaak ook (het is o.a. een glutenvervanger).

Tapiocameel heb ik ook. :) Je kunt er pudding mee maken en fijne 'stretchy' kaassaus voor op pizza's etc. http://vedgedout.com/2013/03/11/individ ... la-cheese/

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Brr, ik gruwel van Vetsin (E621, MSG). Ik probeer het juist te vermijden, het geeft mij behalve nog meer dorst (ik heb al altijd dorst), enorme koppijn/migraine.

Ik ben toch benieuwd hoe je zelfde maaltijd zonder zou smaken Sas, ik gok "puur" :mrgreen:

Sas

Bericht door Sas »

Afgelopen week Xanthaangom gebruikt. Grappig en handig ingrediënt! Het verstevigd een substantie heel snel, en met weinig stof. Het creëerde iets wat leek wat op custard... na het uitproberen denk ik dat het ideaal zou zijn als binder voor de vulling van (vegan) tompoezen. Ik ga binnenkort eens experimenteren. Heb ooit in een bakkerij gewerkt, dus dat komt wel goed. haha.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Custardpoeder is ook vegan, dus daar kun je denk ik ook wel tompoezenvulling van maken. ;) Ik vind xanthaangom al snel een vervelende textuur geven, te slijmerig.

Brchj

Bericht door Brchj »

Deze dingen die jullie opnoemen zijn e-nummers, die niet altijd een hele goede naam hebbben. Vooral idd E621 niet, maar ik koop ook altijd producten waar johannesbroodpitmeel in zit, en sojalecithine en xanthaangom enzo, kom je bijna niet onderuit en het klinkt niet zo heel slecht :D
Tapiocameel heb ik ook in huis, ooit bij de toko gehaald voor glutenvrije recepten. Zo heb ik ook kamutmeel en nog iets rijst-meel-achtigs volgens mij. Ik gebruik ze alleen nooit, grappig om te zien wat ik er allemaal mee kan!
Lieve Nugget! <3
Clover

jet
Moderator

Bericht door jet »

Weeti emandh ier toevallig waar je rookkruiden kunt kopen? Mijn kruidenwinkeltje is er mee opgehouden, en ik ben bijna door mijn voorraad heen.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Is er een Dille & Kamille bij je in de buurt? Die hebben gerookte paprika.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Volgens internet wel :mrgreen:
Ik ga eens kijken, dank je wel voor de tip!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sas

Bericht door Sas »

Martine schreef:Custardpoeder is ook vegan, dus daar kun je denk ik ook wel tompoezenvulling van maken. ;) Ik vind xanthaangom al snel een vervelende textuur geven, te slijmerig.
Ja daar ben ik onderhand ook achter. :D Teveel en het is inderdaad net slijm... bah.

Brchj

Bericht door Brchj »

Bij Ekoplaza deze week ook het tapiocameel 50% korting trouwens :wink:
Lieve Nugget! <3
Clover

Plaats reactie