Etentje geven voor picky omnivoren, help!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Sas
Leefwijze: veganist

Re: Etentje geven voor picky omnivoren, help!

Bericht door Sas »

Mijn complimenten hoor! ziet er echt fantastisch uit! :D

vegamike

Bericht door vegamike »

Erg onder de indruk van jouw kookkunsten :) Wanneer ga je je eigen zaak beginnen :wink:

Raynak

Bericht door Raynak »

Bedankt allemaal :)

Oeps! Echt helemaal vergeten dat ik de recepten van die 2 toetjes nog zou posten, ga ik echt snel doen!

Luna

Bericht door Luna »

*omhoog*

Ergens halfweg november komt een goede vriendin met haar man bij ons eten. Vriendin, man en mijn man zijn alledrie omni. Ik wil iets uiteraard iets lekkers voorschotelen zodat ze zien dat vegan niet moeilijk en vooral ook lekker kan zijn. Een volledig vegan maaltijd voor allen is voor mijn man echter niet acceptabel, ik heb me daar bij neergelegd - geen zin in discussies. Het wordt dus 3x vlees en 1x vegan.

Alle eters houden wel van de Hollandse kost, dus daar kan ik niet mee de mist in gaan. Ik dacht aan stamppot van aardappel en bv. knolselderij gemengd met wat paddestoelen. Als groente kruidige roerbakspruitjes.

Blijf ik met twee vragen over:
1. Wat voor heerlijke "vleesvervanger" doe ik daarbij? Liefst dus iets dat indruk maakt in de zin van: dat ziet er lekker en niet moeilijk uit.
2. Wat wordt het toetje?

Mijn vriendin is gek op pepernoten, zou leuk zijn als ik daar iets mee kan doen. Of speculaas? Toetjes zijn echt niet mijn sterkste kant dus ik wil 't een paar keer uitproberen op voorhand zodat ik zeker weet dat het goed lukt.

Tips? Alle hulp is welkom!

Marianne

Bericht door Marianne »

In deze tijd van het jaar: hazelnoten! Bij een van beide gerechten. Voor de kleur nog wat cranberries erbij?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Voor mensen die van Hollandse kost houden maak ik vaak deze ovenschotel met aardappelpuree, boerenkool en sojabrokjes/vegetarisch gehakt. Simpel maar wel heel lekker en ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze de sojabrokjes hierin veel op vlees vinden lijken. Zoiets zou je ook met een deel knolselderij en champignons erdoor kunnen doen http://vegetus.nl/ovenschotel-met-gehakt-en-boerenkool/

Qua toetje zou je een speculaas tiramisu met cashewroom kunnen maken (vitamix!). Zie dit recept van de veganchallenge en gebruik koekjes (of kruidnoten) in plaats van cake. http://veganchallenge.nl/tiramisu/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne »

Voortbordurend op jouw knolselderij en Martine's ovenschotel:
Ik maak 's winters vaak de volgende ovenschotel. Uien bakken, blokjes knoldelderij even voorkoken. TVP granulaat voorweken in water met een scheutje kikkoman sojasaus.
Dan bij de uien: peper, bouillontablet, klein blikje tomatenpuree, beetje water om aanbranden te voorkomen, TVP met weekvocht erbij, flink veel veganistische worcestershiresaus erbij ( te koop bij Ekoplaza, merk Sanchon), knolselderij erbij en (veel) stukjes appel. Niet lang laten sudderen, de stukjes appel mogen herkenbaar blijven. Dan alles in een ingevette ovenschaal doen, aardappelpuree erover (eventueel met de edelgist uit het recept van Martine), en daarna eventueel nog wat geraspte wimersburger (niet uit de diepvries, dan smelt het niet mooi meer) of wat edelgist of het laagje paneermeel van Martine. 10 minuten op de hoogste stand van de oven. Hier heb ik altijd succes mee.
O ja: Hier in huis móet er appelmoes bij.

Luna

Bericht door Luna »

Die ovenschotels klinken allebei lekker, dank voor de tips. Is ook wel makkelijker, kan ik de schotels maken en in de oven stoppen als de gasten er zijn.

Qua toetje: die tiramisu heb ik al eens gemaakt maar was echt niet lekker. Belangrijke aanvulling ook wellicht, wat ik nog niet gemeld had: mijn vriendin heeft een vrij uitgebreide notenallergie. Geen noten dus, daar waag ik me niet aan. :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Oh, ik vind die tiramisu heerlijk. Maar met notenallergie is het inderdaad niet zo'n strak plan.

Misschien kun je als toetje iets van een appel/puren crumble maken met pepernoten of koekkruiden verwerkt in de topping?

Luna

Bericht door Luna »

Het wordt denk ik in ieder geval een ovenschotel (die met boerenkool van Vegetus maakt goede kans). Als toetje wil ik deze week de oreotrifle van de Vegan Challenge uitproberen http://veganchallenge.nl/oreotrifle/ . Geen speculaas of kruidnoten, ik weet 't, maar dit lijkt me zooooo lekker en zooooo makkelijk. :P Deze week probeer ik 't in ieder geval zelf uit. Een appel/peren crumble lijkt me ook megalekker, dank voor de tip Martine. Ik ga recepten grasduinen.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik zou 'm dan vooral ook even door je vriend (edit: hij is niet vegan toch?) laten proeven. Ik ken niet veel mensen die sojayoghurt lekker vinden zonder dat er een.. gewenningsproces aan vooraf gegaan is. Maar dit is geheel en al gebaseerd op wat ik hoor van mensen om mij heen dus misschien is dat toeval.

Het zou misschien helpen als je verkruimelde oreos ook door de yoghurt heendoet voordat je 't in de bekers schept?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Of in ieder geval met vanillesojayoghurt? Die vind ik niet zo soja-ig smaken als de naturelversie, maar misschien dat de gemiddelde eter dat nog steeds wel proeft...

Luna

Bericht door Luna »

Ohhh goeie tip. Ik denk niet meer na over sojayoghurt, stom is dat toch. Ik heb vandaag de punselies ontdekt, zou 't wat zijn om die te verkruimelen en met de yoghurt te mengen? Of wordt dat te zoet?

Denk dat ik massa's bananen insla op de markt morgen zodat ik de rest van de week toetje-variaties kan uitproberen. :mrgreen:

Edit: mijn vriend/man is inderdaad omni, Framboos, heb je goed onthouden. Ik heb net de blog nescia.nl ontdekt, dankzij het lijstje blogs op het "Links"-forumdraadje. Heerlijk leesvoer, heb mijn man alvast ook omgedoopt in "mijn Omnivoor". :schater:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, nescia is leuk hè. Jammer dat ze niet zo vaak post. Die titel ook: 'vies, saai, moeilijk en duur' :lol:

Framboos

Bericht door Framboos »

Luna schreef:Ohhh goeie tip. Ik denk niet meer na over sojayoghurt, stom is dat toch. Ik heb vandaag de punselies ontdekt, zou 't wat zijn om die te verkruimelen en met de yoghurt te mengen? Of wordt dat te zoet?

Denk dat ik massa's bananen insla op de markt morgen zodat ik de rest van de week toetje-variaties kan uitproberen. :mrgreen:

Edit: mijn vriend/man is inderdaad omni, Framboos, heb je goed onthouden. Ik heb net de blog nescia.nl ontdekt, dankzij het lijstje blogs op het "Links"-forumdraadje. Heerlijk leesvoer, heb mijn man alvast ook omgedoopt in "mijn Omnivoor". :schater:
Punselie's zijn lekker he? :)
Ik zou het dan bij Oreo's houden denk ik. In Vegan cupcakes take over te world staat ook een recept voor de vanillefrosting met oreo's er door heen. Heerlijk vind ik die!

Luna

Bericht door Luna »

Martine schreef:Ja, nescia is leuk hè. Jammer dat ze niet zo vaak post. Die titel ook: 'vies, saai, moeilijk en duur' :lol:
Die titel heeft mij gelokt. :D Staat bij mijn favorieten nu, echt fijn leesvoer. Dank voor 't linkje!
Framboos schreef:Punselie's zijn lekker he? :)
Ik zou het dan bij Oreo's houden denk ik. In Vegan cupcakes take over te world staat ook een recept voor de vanillefrosting met oreo's er door heen. Heerlijk vind ik die!
Zoo lekker zijn die. Vandaag de trifle gemaakt volgens het originele recept en "mijn omnivoor" :hehe: vond het best lekker, maar niet zoet genoeg. Oftewel: de yoghurt op zichzelf smaakt wat te zuur. Denk dat ik 'm nog eens probeer maar dan de banaan pureer en door de yoghurt meng. Of toch de punselies... Zoooo verleidelijk. :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos »

O dat van die banaan is ook wel een goed idee. En dat met die punselies ga je ook wel uitproberen als ik het zo lees haha, dus laat vooral even weten!

Luna

Bericht door Luna »

Ik weet nu al dat ik beide opties ga uitproberen inderdaad. :mrgreen: Moet nu vooral een paar daagjes geduld oefenen, vandaag nieuwe bananen gekocht maar die zijn nog niet rijp genoeg. Had nog precies 1 rijpe banaan over van vorige week.

Framboos

Bericht door Framboos »

Raynak

Bericht door Raynak »

Framboos schreef:Je kent dit soort trucjes? :grin:
http://nl.wikihow.com/Zo-wordt-een-banaan-sneller-rijp
Haha, hebben ze er ook serieus helemaal een foto bij gedaan van de banaan + tomaat in een zak. Voor 't geval iemand er wat visuele hulp bij nodig heeft om 't te begrijpen... :mrgreen:

Plaats reactie