Zelf yoghurt maken!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wortel
Leefwijze: flexanist

Zelf yoghurt maken!

Bericht door Wortel »

Jaja, zelf yoghurt maken! :D
Ik ben ermee begonnen een paar dagen geleden aangezien sojayoghurt nogal prijzig is om elke dag te eten én ik op deze manier ook andere yoghurt kan maken (amandel/cashew/rijstyoghurt bijvoorbeeld)
Je kan natuurlijk ook verschillende smaken toevoegen (bijvoorbeeld een banaan toevoegen, aardbeienjam, vanille extract, cacao etc)

Het principe is vrij makkelijk en het kan gemaakt worden op verschillende manieren.
Hieronder word het allemaal uitgelegd op verschillende manieren.

Deze is heel duidelijk met foto's uitgelegd
http://nl.wikihow.com/Yoghurt-maken

http://koopweigering.blogspot.nl/2013/0 ... maken.html

http://plazilla.com/zelf-yoghurt-maken-heel-eenvoudig

http://www.getrouwdmetkinderen.nl/2013/ ... andelmelk/

Ik heb één succesvolle poging gehad (en een mislukking hihi) Dit was de succesvolle poging:
Je kookt je eigen gekozen plantaardige melk in een pannetje.
Daarna haal je het van het vuur af en laat je het afkoelen.

Voeg een paar eetlepels (soja)yoghurt toe die je al hebt staan of een andere keer hebt gemaakt.
Voeg een verdikkingsmiddel toe. Ik had gebroken lijnzaad gemengd met water en dit toegevoegd.
Voeg toe in potjes en zet op een warme plek. Ik had ze in mijn oven gezet met een theedoek eroverheen en de lampen in de oven aan. Je kan ook een yoghurtmachine kopen! (heb er zelf net eentje aangeschaft voor 15 euro!)
Na 8 uur kunnen de potjes uit de oven en heb je yoghurt! Wel in de koelkast zetten om af te koelen :-)

Hebben jullie wel eens zelf yoghurt gemaakt?
Ik ben pas net begonnen dus het is nog even uitzoeken hoe en wat!

MBVegan31
Leefwijze: veganist

Re: Zelf yoghurt maken!

Bericht door MBVegan31 »

Het klinkt erg leuk, alleen kan ik niet mijn lampen aanzetten in de oven volgens mij. Dan gaat hij automatisch op 60 graden en brandt mijn oven dus 8 uur lang..

Hoe lang zit het in zo'n yoghurtmachine dan? Ook 8 uur?

Wortel

Bericht door Wortel »

MBVegan31 schreef:Het klinkt erg leuk, alleen kan ik niet mijn lampen aanzetten in de oven volgens mij. Dan gaat hij automatisch op 60 graden en brandt mijn oven dus 8 uur lang..

Hoe lang zit het in zo'n yoghurtmachine dan? Ook 8 uur?
Ja volgens mij 6-8 uur...
Volgens mij zit er een timer op die je zelf kan instellen.
Je kan het ook proberen door de yoghurt in een thermoskan te doen en deze in te wikkelen in doeken of op de verwarming te leggen :)
Misschien lukt het ook wel door een thermoskan in bak heet water te leggen?

Wortel

Bericht door Wortel »

Ik heb het zelf trouwens ook pas twee keer geprobeerd, waarvan het één keer mislukte.
Ik ben dus ook echt geen expert dus ik weet ook niet alles precies hihi! :mrgreen:
Ik denk dat het echt iets is wat je vaak moet doen en dan krijg je er 'gevoel' voor :wink:

Beetje tegenstrijdig trouwens want op sommige sites staat dat de yoghurt 18-24 uur moet staan en andere sites staat 8 uur.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Dat ga ik ook proberen, ik heb al een yoghurtmaker staan.
Dat van 18 tot 24 uur ken ik van het maken van lactosevrije yoghurt van koemelk.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Jaa goed idee, dit topic! Ik wilde al een tijdje proberen yoghurt te maken in m'n thermosfles maar het komt er steeds niet van. Zou wel fijn zijn, want ik ben gek op yoghurt maar ik koop het eigenlijk alleen als het in de aanbieding is. Fijn om te horen dat het bij jou in ieder geval goed lukt in de oven! Mijn oven heeft ook niet zo'n stand, maar misschien kan ik het in die van m'n ouders eens proberen...
Wat voor yoghurt heb jij gebruikt? Ik weet niet of dat nog uitmaakt (zolang er maar actieve culturen inzitten) maar misschien wel goed om te weten met welke merken het in ieder geval goed gaat. Ik heb ooit geprobeerd een notenkaasje te maken met Mild&Creamy en dat lukte toen niet maar dat lag waarschijnlijk meer aan mij (niet lang genoeg gewacht) dan aan de yoghurt zelf.
Ik zag een tijdje geleden een yoghurtmaker bij de kringloop voor een paar euro en nu heb ik een beetje spijt dat ik hem niet heb gekocht! Maar misschien gaat het in de thermos ook wel heel goed :)

jet
Moderator

Bericht door jet »

IK heb het ook tijdenlang gedaan, ging hartstikke goed, maar de hoeveelheid was voor mij klein en het werk 'groot' :mrgreen:
Met rijstmelk werkt het overigens niet (zonde om te proberen).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wortel

Bericht door Wortel »

Bonnie schreef:Jaa goed idee, dit topic! Ik wilde al een tijdje proberen yoghurt te maken in m'n thermosfles maar het komt er steeds niet van. Zou wel fijn zijn, want ik ben gek op yoghurt maar ik koop het eigenlijk alleen als het in de aanbieding is. Fijn om te horen dat het bij jou in ieder geval goed lukt in de oven! Mijn oven heeft ook niet zo'n stand, maar misschien kan ik het in die van m'n ouders eens proberen...
Wat voor yoghurt heb jij gebruikt? Ik weet niet of dat nog uitmaakt (zolang er maar actieve culturen inzitten) maar misschien wel goed om te weten met welke merken het in ieder geval goed gaat. Ik heb ooit geprobeerd een notenkaasje te maken met Mild&Creamy en dat lukte toen niet maar dat lag waarschijnlijk meer aan mij (niet lang genoeg gewacht) dan aan de yoghurt zelf.
Ik zag een tijdje geleden een yoghurtmaker bij de kringloop voor een paar euro en nu heb ik een beetje spijt dat ik hem niet heb gekocht! Maar misschien gaat het in de thermos ook wel heel goed :)

Ik had Provamel naturel geprobeerd en dat werkte! Gewoon een paar schepjes is genoeg :-)
Ik had het heel 'saai' gemaakt door niets toe te voegen behalve lijnzaad(verdikken) en een minibeetje vanille extract. Mijn volgende yoghurt wil ik maken met een gepureerde banaan erdoorheen. Volgens mij is dat super lekker! :-)

Ik had trouwens mijn tweede keer rijstmelk gebruikt, vandaar dat die keer dus niet lukte ;-)
Weet je hoe het komt dat rijstmelk niet werkt?

Wortel

Bericht door Wortel »

http://levenvanhetland.blogspot.nl/2012 ... tmelk.html

Blijkbaar blijft rijstmelk heel dun, jammer.
Amandelmelk zou ook lastig zijn maar ik ga het binnenkort toch proberen te maken!
Iemand wel al succes met amandelmelk gehad?

Annikka-Ayla

Mogelijk lukt rijstmelk niet omdat het niet goed 'bindt'. Net als vegan mayo alleen maar lukt met sojamelk.
Misschien lukt kokosmelk wel, of een combi van kokosmelk en sojamelk.

Ananas

Bericht door Ananas »

nice topic! ik ga morgen 2 pakken yofu inslaan bij AH en de yoghurtmaker weer eens afstoffen. yoghurtculturen schijnen ook heel goed te zijn voor je buik :)

ik heb overigens nog nooit van rijstmelkyofu gehoord, maar wel van amandel- en kokosyoghurt (in de USA). ik hoop ook heel erg dat dit Alpro's volgende project wordt (ff mailtje tegenaan gooien mensen! :)) maar tot die tijd is zelf experimenteren wel leuk natuurlijk!

Wortel, welke verhouding yofu:sojamelk gebruik jij?

in theorie zou je trouwens steeds kunnen doorkweken met de zelfgemaakte yofu (laatste potje weer nieuwe maken etc), bij mij werkte dat helaas niet.

Brchj

Bericht door Brchj »

Leuk topic! Ben meteen benieuwd om het zelf ook te maken haha. Maar volgens mij als ik de lamp in mijn oven aanzet gaat ie ook blazen ofzo, maar misschien als ik het in een thermoskan doe dat dat niet erg is ofzo?

Zo ben ik ook al een tijdje benieuwd naar zelf kaas maken, met een kaasdoek enzo. Maar eerst dit maar eens proberen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Annikka-Ayla

Ik heb een yoghurtmaker en ga het binnenkort uitproberen. Ik laat mijn ervaringen nog weten.

Marla

Bericht door Marla »

Ik vroeg me af of iemand toevallig ervaring heeft met de Easiyo yoghurtmaker? Ze verkopen deze bij de Tuinen (20 euro) maar in principe werkt het met een soort poedermixen. Ik vraag me dus af of je het ook gewoon zonder zo'n mix kan doen want die zijn uiteraard niet vegan.

Marla

Bericht door Marla »

Ha, op ppk forum hebben mensen zo'n ding en het werkt, op naar de Tuinen dus! :D

Brchj

Bericht door Brchj »

Laat weten zodra je het hebt uitgeprobeerd!
Lieve Nugget! <3
Clover

Annikka-Ayla

Ik heb het in een Bomann yoghurtmaker uitgeprobeerd. Ik heb het één keer gemaakt en dat lukte goed. Het bleef ietsje dunner dan de oorspronkelijke sojayoghurt en wat vlokkig, maar de smaak was goed.
Helaas is het bij deze ene keer gebleven. Soja is voor mij helaas teveel met gluten besmet en ik kreeg glutenklachten.

Brchj

Bericht door Brchj »

Oh jammer zeg!

Ik hoorde laatst dat je ook van chia zaad, als je dat met melk in de koelkast zet dat je dan een soort pudding krijgt. Iemand dat ooit gemaakt/geprobeerd? Zou ook een soort yoghurt alternatief kunnen zijn heb ik begrepen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Brchj schreef:Ik hoorde laatst dat je ook van chia zaad, als je dat met melk in de koelkast zet dat je dan een soort pudding krijgt. Iemand dat ooit gemaakt/geprobeerd? Zou ook een soort yoghurt alternatief kunnen zijn heb ik begrepen.
Ja chia wordt inderdaad puddingachtig als je het mengt met vocht (melk, water, sap). De zaadjes lossen niet op, er komt alleen een laagje gel omheen als het zaadje het vocht opneemt. Het is dus een pudding van kleine jelly balletjes. Best lekker, als je er een leuk smaakje aan geeft tenminste, maar ik zou het geen alternatief voor yoghurt willen noemen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa »

Ah nice,

Even over die chiazaad gelei ding, wat is er lekker smaakje er bij? Want k heb hier nog een hele pak staan hihi :P

Plaats reactie